Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.

Gestart door Buijsje maandag 09 december 2019, 12:11:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Hallo,

Wie kan mij helpen met het volgende. Ik heb voor de twee windmolens die ik heb een vertragingsmotor via Alli-express laten komen.
als ik deze aansluit op een 6Volt voeding draait het motortje nog te snel, ik heb zelf een beetje getest.
Met wat weerstanden in serie (te weining spanning dan blijft die stil staan) en parallel kwam ik op het schema van de foto.
Alleen hield de voedingsadapter dit niet en is nu defect. Wat doe ik verkeerd?

ik hoor graag jullie ideeën en/of oplossingen om dit werkend te krijgen.
Alvast bedankt voor de moeite. :)
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
PWM aansturing kan de oplossing zijn, die verlaagt namelijk niet de spanning maar verkort de duur van de spanningspuls (heb je niet nog een oude lokdecoder?)
Hiermee kun je spanning en toeren prima regelen (zelfs nog op gezette tijden hard, zachter of uit. Het waait niet altijd toch?)
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
inderdaad , pwm sturing zou ik ook doen.

een paar voorbeelden :

in combinatie met arduino : http://blog.hackerstore.nl/ongecompliceerd-motoren-aansturen/
er zijn variaties op met lichtjes andere componenten https://tutorial45.com/arduino-projects-arduino-dc-motor-control/

het leuke is dat je zo een gradueel stijgend toeretal kan opbouwen, en zachtjes later varieren in de tijd zoals in het echt.

Patrick

Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
enne als je toch bezig bent met Arduino (servo sturing is makkelijk hiermee), kan je de molen ook wat laten bewegen in de wind.

Patrick
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Op je foto zie ik alleen een weerstand parallel aan het motortje. Dat werkt natuurlijk nooit. Daarmee verminder je niet de spanning over de motor, je vraagt alleen meer stroom van je voeding. En dat kon dat ding dus niet aan. Het eerste wat je moet doen is meten hoeveel ampere de motor trekt bij 6volt. Dan kun je uitrekenen welke weerstand er in serie geschakeld moet worden. Bij welk voltage wil het motortje nog draaien? Dat kun je vaststellen met een variabele voeding of een paar 1,5volt batterijtjes. Met 1, 2 of 3 batterijtjes in serie verhoog je de spanning iedere keer met 1,5 volt. Het toepassen van de wet van Ohm is in deze materie een must. I (stroom in Ampere) is gelijk aan U (spanning in Volt) gedeeld door R (weerstand in Ohm). Omgekeerd wordt dat dan
R = U : I.      En die R (weerstand) wil jij dus weten.

Daar heb je helemaal geen Arduino voor nodig. Omdat je niet weet hoe een weerstand te berekenen ga je een hele elektronische schakeling inzetten? Overkill maar het staat wel interressant he.
Ennuh PWM? Puls Wijdte Modulatie of zo ken ik niet. PBM zul je bedoelen, Puls Breedte Modulatie.
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Probeer het eens met een diode in serie met de motor. Dan verlaag je de spanning over de motor.
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Of een goed koop printje bij AlieExpressssssss , geen gelazer met weerstandjes en diode's en lekker instelbaar naar een snelheid die jij wilt .

https://nl.aliexpress.com/item/32827851921.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4djiTBGQ

Met display .......als je dit te duur vind , kan het nog goedkoper , maar dan mist je het display.

Mvg: Alex
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 09 december 2019, 17:28:35
Omdat je niet weet hoe een weerstand te berekenen ga je een hele elektronische schakeling inzetten? Overkill maar het staat wel interressant he.
Ennuh PWM? Puls Wijdte Modulatie of zo ken ik niet. PBM zul je bedoelen, Puls Breedte Modulatie.

ok - dit beter https://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie  ?
we spreken over hetzelfde en in de documentatie van electronica (Arduino) ga je PWM vinden.

Het voordeel van Arduino is dat je het netjes kan doen MAAR ook dat je een extra stukje dynamiek in de molen kan steken.   
Denk aan wisselende toerentallen, zachtjes optrekken, led knipperlichten bovenaan misschien zelfs een servo voor de richting te veranderen.

en nu even ernstig.   Je moet echt ook weten wat de motor aankan en waarvoor ie ontworpen is.

Is het deze ?

https://www.alibaba.com/product-detail/Hot-Sales-Gear-Motor-RF12-PMN201503_60797183344.html

indien zo, lees ik dat je rated voltage 3V is, min 1.5 V en max .25 A trekt onder belasting.
de stroom MEET je echt best uit bij belasting.

Uit mijn dagen van RC modelbouw weet ik nog dat DC motors meestal het vermogen leveren dat gevraagd is - maar als je ze gebruikt buiten de specs je risico op oververhitting hebt (met alle gevaren vandien voor apparatuur en omgeving - brand ! ).

maw, ik gok dat als je 6V op de motor zou zetten, die niet lang gaat leven.    Je lijkt er ernstig naast te zitten qua voltage.
zomaar vermogen gaan opstoken in weerstanden heeft ook gevaren (oververhitting)




Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Alle bedankt voor jullie feedback :thumbup:

Even te verduidelijking. het motortje heb ik besteld als een 12Volt met 20 rpm.
alleen op 12V draaide die veel te hard en maakte deze veel geluid.
Draaien belast met de wieken er op doet ie past bij 4,5Volt.
Bij 6Volt draait die nog te hard. Ik heb met een regelbare weerstand proefondervindelijk de juiste snelheid kunnen krijgen.
Dit was wel parallel dan heeft de motor de volle spanning en begint deze als je hem aan zet ook op lage snelheid met draaien.
In serie kan ik hem wel terug regelen maar dan begint hij niet als je er spanning op zet met draaien.


Citaat van: Wheels op maandag 09 december 2019, 18:17:30
Ik gebruik onderstaand printjes
https://www.ebay.com/itm/Mini-DC-5A-Motor-PWM-Speed-Controller-3V-35V-Speed-Control-Switch-LED-Dimmer/272732123246?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Gr Matje

Ik heb inmiddels soort gelijke printjes bij Alli besteld.
Ik ben benieuwd... :)
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Krijg je geen spijt van.

Even geduld , maar dan heb je ook wat..... :D

Mvg: Alex
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Draait het geheel in die tandwielkast wel soepel? Als je het motorasje beweegt moet je zonder kracht die hele tandwielenzooi rond kunnen draaien. Zo niet misschien even wat olie erop.
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Inmiddels in Alie geweest met de PWM module. ben zeer tevreden met het eind resultaat :) :thumbup:
Bedankt voor de tip...

Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Vertragingsmotor Windmolen draait te hard.
Dat ziet er netjes uit!