Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Roco-Hag vergelijking.

Gestart door Har vrijdag 24 januari 2020, 11:45:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Roco-Hag vergelijking.
Kort geleden vond ik in Houten een exemplaar van de Hag BLS Ae 8/8.

Omdat ik alreeds in het bezit was van een zelfde exemplaar van Roco vind ik het leuk om ze even ( in redelijk oppervlakkige zin) naast elkaar te zetten.

De roco heeft ontegenzeggelijk betere details. De voertuigdelen staan ook dichter bij elkaar. Doordat de loc over 2 motoren beschikt is de tractie formidabel. Tientallen wagentjes zijn geen enkel probleem. De rijeigenschappen zijn werkelijk fantastisch. Stil, stabiel en instaat tot erg langzaam kruipen.

De Hag is aanmerkelijk zwaarder. Robuuster. Heeft maar 1 motor ( die nog digitaal gemaakt moet worden.)
die ik nog niet op digitale rijeigenschappen heb kunnen testen. Ik verwacht dat ze niet veel anders zijn dan de andere enkelvoudige Hag-locs die ik al heb gedigitaliseerd. Daarmee is het rijgedrag ?middel of the road?.

Objectief gezien wint de Roco het vergelijk. De grandeur van Hag en de heerlijke handgemaakte Zwitserse precisie doen het voordeel in de richting van de Hag overslaan..

Boven Hag. Onder Roco.

Re: Roco-Hag vergelijking.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
 :) Mooie vergelijk. :thumbup:
Zit er veel prijsverschil tussen?

Dirk-Jan
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Harry,

Mooie vergelijking van deze schitterende machines. :) :thumbup:
Zelf heb ik geen van beide merken in mijn collectie locs zitten maar na het zien van je prachtige foto zou daar in de toekomst wel eens verandering kunnen komen. :P

Groet Michel
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.

...De Hag staat voor een grotere waarde in de boeken. Ik schat in een 300-350 euro.

Ik heb echter voor beide locs 225 betaald..
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Op één of andere manier vind ik die HAG stoerder eruit zien. Dit heb ik ook met sommige Märklin modellen, dat de oudere producties net effe meer smoel hebben. Of is dit een hang naar nostalgie die ik heb?
Maar het zijn mooie stellen zo bij elkaar, daar ga je nog een hoop plezier mee beleven  :thumbup:
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
... Ik kan dat begrijpen. Voor het merendeel geef ik je gelijk. De Roco is echter een mooi afgewerkt en ijzersterk tweemotorig machien, die ik niet in de schaduw van de Hag wil zetten..



Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Wauw, wat een baan! Van jou of "gejat" van YT?
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
2 motoren vs 1 motor zegt nog niks het heeft met de hele aandrijflijn te maken soms heb je modellen die het met 4 aangedreven assen verliezen van 1 as aangedreven modellen.
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Volgens mij kun je de tussenafstand bij het HAG model korter maken. Voorwaarde niet te krappe bochten.
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Citaat van: Hanzi op vrijdag 24 januari 2020, 20:00:14
Wauw, wat een baan! Van jou of "gejat" van YT?

Nee Hans niet mijn baan voor alle  duidelijkheid. Ik heb het filmpje er alleen maar bijgehaald om de besproken Roco Ae 8/8 in bedrijf te zien...
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 24 januari 2020, 21:16:31
2 motoren vs 1 motor zegt nog niks het heeft met de hele aandrijflijn te maken soms heb je modellen die het met 4 aangedreven assen verliezen van 1 as aangedreven modellen.

Ja Mark dat zou zomaar kunnen. Alleen wanneer een model specifiek met twee motoren wordt ontworpen zal denk ik het uitgangspunt zijn om zoveel mogelijk trekkracht mee te geven. Deze Roco is overigens over 6 assen aangedreven.

Voor de goede orde : ik ben hier niet bezig Hag te ?downsizen?. In het begin van het topic geef ik de Hag ook het voordeel. De Roco vlak ik echter niet uit.
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Citaat van: Jajekra op vrijdag 24 januari 2020, 21:57:02
Volgens mij kun je de tussenafstand bij het HAG model korter maken. Voorwaarde niet te krappe bochten.

Ja dat klopt Jaap. De verbinding tussen de locdelen heeft een verstel mogelijkheid. En wat je zegt; de loc rijdt dan niet meer fijn over de standaard radius..
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
 :thumbup:

Harry,

Hag kent van dit model ook uitvoeringen met 2 motoren.
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.

Inderdaad Jaap als Hag art. nr. 242 met 2 motoren en als Hag art. nr. 24016-31 zelfs met 4 motoren.

Mijn exemplaar wil ik op niet al te lange termijn ombouwen naar twee motoren, aangezien ik nog een losse Hag-motor van dat type in mijn bezit heb.

Daarvan zal ik de ombouw ook op dit forum zetten...
Re: Roco-Hag vergelijking.
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco-Hag vergelijking.
Ik heb hier een HAG Ae 8/8 met twee motoren rijden.
In gelijkstroom heeft HAG het model zelfs met 4 motoren uitgebracht.

Dit model van HAG is van de oude generatie en is iets te breed.

Mvg, Johan
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Goede toevoeging.  :thumbup:

Uitsluitend voor op dit forum ingelogde leden:
Roco BLS Ae 8/8
HAG BLS Ae 8/8
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 25 januari 2020, 09:59:13

In gelijkstroom heeft HAG het model zelfs met 4 motoren uitgebracht.

Ha Johan..volgens mij ook een wisselstromer. Kwam er laatst 1 tegen in Houten.

Mvg Harry
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
Deze Hag heb ik ook.ik heb hem zelf voorzien van een tweede motor,hij trekt met gemak 40 meter wagens,maar dat doet een 3047 of 3015 ook.Hoe is de aandrijving van de Roco,is dat ook met metalen tandwielen?
Re: Roco-Hag vergelijking.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco-Hag vergelijking.
 
De Roco heeft aandrijving over zes assen. In één deel een middenmotor met cardan aandrijving naar beide draaistellen.
per draaistel metalen wormwiel en metalen tandwielen. In het andere deel een zelfde middenmotor met cardan aandrijving naar maar één draaistel...

Mvg Harry