Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....

Gestart door Robbie50! donderdag 23 januari 2020, 22:08:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Hallo,

Bij 3 loc's heb ik inmiddels een TAMS LD W 32.2 decoder ingebouwd met gemengde gevoelens en ervaringen.
Het waren mij eerste schreden op ombouw en decoder gebied, inbouwen viel soms mee, soms tegen...in mijn 3000 past de decoder maar net, en het plaatsen van de verlichtings ledje ging soms met dubbelzijdig plaktape terwijl ik eigenlijk een stevigere oplossing gehad zou willen.
Alle loc's rijden op hun eigen CV1 kanaal en zijn goed te bedienen....
Sommige loc's maken eerste een "knorrend" geluid alvorens zij op "stoom" komen en de regeling van snelheden is erg variërend!

Nu wil ik het professioneler aan gaan pakken , d.w.z. met motor ombouwen ect.
En daarom heb ik enige vragen.....
Ik wil een 3065 gaan ombouwen, dus motor en decoder, maar nu met (de echte) Marklin spullen.(zie bijlage)

Daar komt hij.......welke spullen kan ik hier het beste voor gebruiken?
Ik hoef er geen geluid in gewoon "lekker" rijden.
Ik begrijp dat dé Marklin ombouwset (decoder + motor onderdelen) niet meer te krijgen is.....of was dit toch niet de juiste oplossing?

Graag advies zodat ik nu eens met het "echte" spul aan het werk kan....

Graag reactie(s)

groet,

rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Is er iemand die ervaringen heeft met deze decoder;
Märklin 60906


Is net zoiets las TAMS, echter van Marklin zelf....beter? :thumbup:

rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Onze treinen dokter heeft er al meerdere ingebouwd. De rijeigenschappen van de lok zijn prima daarna en zelfs langzaam rijden is mogelijk. Tot op zekere hoogte en minder goed dan met een vijfpolige motor. Ook is deze decoder uitgerust met extra functies voor aansturen telex, rookgenerator en zijn alle uitgangen zwaarder uitgevoerd dan bij normale decoders. Dus ook minder kans op opblazen uitgangen of decoder. Daardoor is hij wel wat duurder. Maar de decoder is prima voor een lok als je de motor niet wilt vervangen.

Heb je nog loks met een delta of 6080 en is deze kapot of wil je deze vervangen dan is deze decoder prima. Ook zit er optrek en afremvertraging op. Al zal het nooit zo goed worden als met een 5 polige motor. Verder is het een mfx, dcc en mm decoder.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 @citaat

Dat is GAAF!
Ga ik doen, nu even kijken waar hij leuk geprijsd is.....

Daarna weer een ervaring rijker....
DANK voor je reactie.... :)


groet,
rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Vraagje: rijdt zo'n met een 60906 omgebouwde loc ook mooier op een analoge voeding?
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Analoog geen idee. Niemand rijdt in de vereniging nog analoog, maar ik zal het vragen.
Maar er zal bij analoog rijden niet veel veranderen denk ik.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Om het lokje op de foto lekker te laten lopen is het ook noodzakelijk om de "kruktappen" van as1 en as3 goed op één lijn te zetten. Het verschil is niet groot (en kan toe te schrijven zijn aan speling) maar het is de moeite waard om e.e.a zo precies mogelijk af te stellen.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 @citaat "kruktappen"?
bedoel je de uiteinden van de rotor, de motorassen dus?
:idea:



rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Nee, de schroefjes waarmee de drijfstang aan de wielen vastzit. In de praktijk: wanneer de drijfstang bij één wiel precies bovenaan staat, dan moet dat ook bij alle andere wielen aan die zijde het geval zijn. In vaktermen: synchroon per zijde en dan bij stoomloks ook nog 90* verschil tussen links en rechts (gekwartierd).
Ik neem aan dat dat laatste bij een diesellok met drijfstangen ook wel het geval zal zijn.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 @citaat ohhhh, begreep ik niet!
DANK voor je uitleg... :thumbup:


rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Citaat van: Robbie50! op donderdag 23 januari 2020, 22:22:40
Is er iemand die ervaringen heeft met deze decoder;Märklin 60906
De 60906 heeft vergelijkbare rijeigenschappen als de TAMS LD W 32.2
Probleem zit hem in de motor, zolang die Allstrom blijft, is er geen regeling mogelijk, dus blijf je het brommen houden en variabele snelheid bij wisselende belasting.
De 60906 is een decoder die het typische analoge gedrag behoudt.


Citaat van: Robbie50! op donderdag 23 januari 2020, 22:08:15
Daar komt hij.......welke spullen kan ik hier het beste voor gebruiken?
Ik had je hier al wat info over gegeven ==>https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77958.msg1336017#msg1336017
Het beste vervang je de motor en gebruik je een MLD3 decoder of Lopi V4/V5
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Dan blijft, bij een analoge voeding, dus alleen het voordeel van wat "beschaafder" omschakelen. Hmmzz...
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 :) Vandaag weer verder gegaan!
mijn EERSTE motor omgebouwd, dat is ook een fluitje van één cent (euro)  als je dat weet.....
Ik had een 60760 setje van Märklin gekocht en ben mijn 3152, waarin al een TAMS decoder had ingezet gaan ombouwen....
Hij liep echt niet lekker schokkend ect.....
Dus, alle draadje verwijderd, motor uit elkaar, rotor verwisseld (klein filmpje olie over de asjes) buitenzijde gemonteerd, koolborstels erin en kleine gelijkspanning erop....en draait als een maaimachine.( zowel voor als achteruit)

Decoder geplaats, motor, sleper, massa draden gesoldeerd (lang gelaten) en één ledje aangesloten.
Ter proef op de baan gezet, gegevens ingegeven en hij RIJDT! (ledje brandde aan voorzijde als trein naar achteren ging....omdraaien dus!)
Vervolgens draden op lengte ingekort, netjes in aanwezig gleuf gelegd en gefixeerd.
Kap geplaats en rijden maar.

Functie toets F1 is zichtbaar in besturingsmodule maar meer niet.
Ik dacht dat F4 ook te programmeren was....of zie ik toch nog iets over het hoofd?

Kortom een "leerzame" middag.....nu even kijken wat mijn 3021 nodig heeft, volgens mij dezelfde Märklin set.....of raden jullie nu iets anders aan?

Groet,

Rob

Enkele foto's ter vermaak...

Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Al doende leert men, Robbie !

Maak ook een massa verbinding tussen motor en lokchassis,
met bijv. een soldeeroogje achter een bevestigingsschroefje.
Dan loopt hij niet meer zo schokkerig.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 @citaat Deze kende ik nog niet, zal eens kijken......hij loopt best wel lekker hoor en gelijkmatig.....maar toch... :thumbup:

groet,


rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
De ontstoorspoel aan de linker motor aansluiting is nog veel te lang. Dit geeft zo een grote kans op kortsluiting omdat de ongeisoleerde aansluitdraad van de spoel vlak langs (of misschien zelfs al tegen) het chassis loopt. :) Die zou ik met een veel kortere bocht er aan solderen. Even in de wiki kijken voor voorbeelden of anders op google zoeken naar Marklin DCM (google afbeeldingen). Dan zie je wel voorbeelden van hoe Marklin dit zelf doet.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Hoi Robbie,

De draadeinden van de spoeltjes zijn veel te lang.
Als het motordraaistel zich in de lokkast beweegt tijdens rijden, dan zwaaien de lange draadeinden heen en weer, wat een hoge kans geeft op sluiting tegen de binnenkant  van de kap.
Ook is de kans op draadbreuk groter.
Neem een voorbeeld aan onderstaande afbeelding.

Dan hoef je alleen een kort stukje krimpkous over het gesoldeerde deel te doen.
Linksboven, onder de schroef zie je ook een massa soldeerlip zitten, hier kan je een massadraad leggen naar het chassis.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Citaat van: Kappa op vrijdag 24 januari 2020, 17:41:59
De 60906 heeft vergelijkbare rijeigenschappen als de TAMS LD W 32.2
Probleem zit hem in de motor, zolang die Allstrom blijft, is er geen regeling mogelijk, dus blijf je het brommen houden en variabele snelheid bij wisselende belasting.
Die beperking geeft de handleiding van Tams LD W32 ook aan.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 @citaat Ad, tuurlijk is dat niet zo gebleven, je keek op een "tijdens de klus" foto....
Zie bijlage voor beter...

Groet,

Rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Citaat van: Jan22 op dinsdag 28 januari 2020, 19:18:09
Citaat van: Kappa op vrijdag 24 januari 2020, 17:41:59
De 60906 heeft vergelijkbare rijeigenschappen als de TAMS LD W 32.2
Probleem zit hem in de motor, zolang die Allstrom blijft, is er geen regeling mogelijk, dus blijf je het brommen houden en variabele snelheid bij wisselende belasting.
Die beperking geeft de handleiding van Tams LD W32 ook aan.

Klopt Jan...ik geef ze ook de schuld niet! :?
Maar het was om te proberen, ik neem aan dat jij ook wel eens een verkeerd keus heb gemaakt....
Er werd zelfs voor gewaarschuwd, maar soms moet je in een "digitaal leerproces" zulke zaken tegen komen....daar leer je ook weer van.
Het leek mij een hele klus om de motor "om-te-bouwen", maar dat is echt een fluit van...... :offtopic:

rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Ziet er best mooi uit, maar de aansluiting van de linkse smoorspoel ligt nog steeds bloot en zal met een beetje pech de schroef van het motorschild (=massa) raken. Gevolg: één dooie decoder😣 Het is een beetje gepriegel, maar dat spoeltje mag (zoals Kappa op de foto laat zien) best vastgesoldeerd worden op het pootje van de ronde bruine condensator.
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 @citaat klopt! heb ik later ook veranderd....zit nu netje en strakker....(foto's zijn van "tijdens" de ingreep! :)

Rob
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Citaat van: Robbie50! op dinsdag 28 januari 2020, 19:25:11
ik neem aan dat jij ook wel eens een verkeerde keus heb gemaakt....
:D voortdurend: ik rij nog steeds analoog  :D

Puur nieuwsgierigheid: wat was aanvankelijk de reden om voor LD W32 te gaan in plaats van b.v.  LD-G-34 plus, en om daar wat dieper op in te gaan. Toeval?
CiteerFür den dauerhaften Einsatz in rein analogen Wechselstrom-Anlagen sind Lokdecoder nicht empfehlenswert. Die hohen Spannungsspitzen, die beim Senden des Umschaltimpulses auftreten, können langfristig die Bauteile beschädigen.
(Dit is de bekende waarschuwing om bij een uitsluitend analoge wisselstroombaan geen loc-decoders in te zetten omdat die op de lange duur niet bestand blijken te zijn tegen de rijrichting-omschakel-puls).

De LD-G-34-Plus is een van de Tams-decoders die is voorbereid op (analoog en digitaal) pendel-gebruik.
Er zijn 8 functies instelbaar in digitale modus, die ook werken in analoge modus (maar die in analoge modus niet instelbaar zijn, en dan dus ook niet veranderbaar).

Ik neem aan dat je locs ombouwt naar digitaal omdat je daar een rooskleuriger toekomst in ziet?
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Decoders inbouwen TAMS LD W 32.2, maar nu verder.....
 @citaat ik vind met name de techniek er achter leuk en de locs rijden veel mooier en meerdere makkelijk op dezelfde baan.....
Binnenkort bouw ik enkele wissels om, hoewel...ombouwen is wel een erg groot woord, ik zet er decoders in........weer een stapje verder

Maar ik kan me voorstellen dat dat voor sommige niet zo aantrekkelijk is.....analoog is ook mooi.
(ik heb bijv. geen telefoon met allerlei toeters en bellen.......geen idee WAT zo'n ding eigenlijk allemaal kan....) (wel een fototoestel en een mooie muziekinstallatie waarop ik beslist GEEM MP3 tje draai, maar gewoon nog grammofoonplaten......) :thumbup: :offtopic:


groet,

rob