Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

C rail schoonmaken

Gestart door menno donderdag 23 januari 2020, 15:31:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C rail schoonmaken
menno
gast

C rail schoonmaken
Hallo allemaal,  ik heb mijn vorige baan (C rail) gesloopt, omdat alle treinen haperden en er op sommige stukken helemaal niet meer gereden wilde worden. Ook omdat ik lang niet overal even goed bij kon, heb ik de boven- en onder plaat helemaal verwijderd. Alleen het houten frame staat er nog en heb alle scenery en rail er af gehaald en moet nu dus opnieuw beginnen. Mijn vraag is nu,:  waarmee en hoe kan ik het beste elk stuk(je) rail schoonmaken, zodat ik er weer probleemloos mee aan de slag kan? Heb inmiddels al een nieuw baanplan proberen te ontwerpen en zodra ik de rail schoon heb gemaakt en ik weer aan het bouwen ga, zal ik jullie van de voortgang op de hoogte houden. Bvd voor jullie adviezen etc. Groet Menno
Re: C rail schoonmaken
Lid sinds: 2006

offline
Re: C rail schoonmaken
altijd lastig wat voor vuil er op zit !
verf ? stof ? vettigheid ?
zou met alcohol of wasbenzine eens proberen  en trouwens  er zijn zat middelen in de handel te koop
ga eens in houten kijken !
Re: C rail schoonmaken
Ik denk dat het meeste gewoon vastgezet stof is en de wasmachine en wasdroger staan net als mijn baan op zolder. Aan de rail zelf kan ik niets onregelmatigs zien. Wasbenzine kan dat ook op de puko's?
Re: C rail schoonmaken
Ik geloof niet dat wasbenzine aangeraden wordt om je rails mee schoon te maken. Iets met vettig wordende rails. Dan rijden de loks niet zo best.
Re: C rail schoonmaken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C rail schoonmaken
Ik gebruik altijd gewoon een droge doek, al dan niet gewikkeld om een klein klosje hout. Daarmee boen ik mijn rails.
Re: C rail schoonmaken
Lid sinds: 2018

offline
Re: C rail schoonmaken
Een droge doek is prima als je de rails zo af en toe eens schoonmaakt. Wasbenzine werkt goed om olie- en vetresten te verwijderen, maar laat idd. een vettig laagje achter. Echt goed schoon wordt het pas met spiritus. Roest en ingebrande plekken kun je wat opknappen met een drijfnatte (!) doek met Jif. Verf moet je met een oplosmiddel te lijf (thinner, terpentine), of afschuren als het te erg is...
Re: C rail schoonmaken
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: C rail schoonmaken
Ik gebruik de rail reiniger blokjes van Rocco , brilglazen-reiniger en droge doek.
Denk dat jouw rails vuil zijn door aangekoekt stof. Eventueel met zo?n blokje van Rocco het vuil eraf wrijven, dan met brilglazen reiniger erover en met droge doek afwrijven
Succes
Wim
Re: C rail schoonmaken
Lid sinds: 2012

offline
Re: C rail schoonmaken
tante M raadt wasbenzine aan,


zelf gebruik ik de roco-clean wagon en wasbenzine;
op het forum staan er trouwens al genoeg andere topics hierover >:-D

mvg,
Michel
Re: C rail schoonmaken
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: C rail schoonmaken
Ik maak bijna niet de rails schoon dat doen de treinen door het rijden maar mocht er een loc/trein stilstaan dan maak ik dat met een zakdoek schoon en bij meerdere malen stilstaan op de zelfde plek een zakdoek met wat alcohol erop en weg is het vuil.

Groet Michel
Re: C rail schoonmaken
Lid sinds: 2007

offline
Re: C rail schoonmaken
Als de treinen haperen tijdens het rijden, kan het ook zijn dat de wielen van de loc's niet schoon zijn. Je kan dit verhelpen met een wattenstaafje met daarop een klein beetje spiritus. Gewoon schoonmaken. De wielen met de rubbers niets aan doen.
Re: C rail schoonmaken
Lid sinds: 2018

offline
Re: C rail schoonmaken
Spiritus, geen wasbenzine. Wasbenzine tast de rubber bandjes aan en laat op de wielen een vettig laagje achter.