Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3

Gestart door FrankS dinsdag 21 januari 2020, 19:54:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Op onze treinbaan is nu een Delta start set aangesloten met draadloze afstandsbediening, aansluitrails en een 66361, 36 VA trafo.

We hebben 3 locomotieven, maar alle 3 tegelijk rijden lukt niet. Ik heb het gevoel dat de besturing te weinig vermogen levert. We hebben 2 Delta locs die uit 2 start sets komen, en 1 BR81 (30321) die is omgebouwde met een decoder.

2 treinen gaat nog, maar zodra de 3e erbij komt, stopt het.

Gaat het helpen om te wisselen naar een MS1? De huidige trafo is al aardig 'krachtig', ik zie bij de MS1's vaak een 18VA trafo staan. Kan hier ook een krachtiger trafo op aangesloten worden? Ik ben niet getrouwd met Märklin, en er zijn in de handel legio voedingen voor 18VDC met meer vermogen, maar ik heb geen idee of dit problemen kan gaan geven?

En dezelfde vragen voor een MS2. Ik weet dat je hier sowieso meer locs kan inprogrammeren, maar kunnen ze ook allemaal tegelijk rijden?
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
MS1 mooi links laten liggen en ga voor een MS2 het is dan 8 functies MS1 VS 32 functies MS2/3 met de laatste update en de MS2 kan ook met DCC overweg.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Persoonlijk zou ik gaan voor de MS3
Heeft ook te maken met de latere uitbreidingen van je trein en baan. Tevens als je later nog beter wilt dan is dit systeem vast nog wel te gebruiken.
Märklin 29000 is daarmee een goed begin. Als je genoeg rails hebt of m rails dan is hij ook los te koop.

Tevens ook de vraag wat je naast de 3 locs hebt branden.
Verlichting, Wissels met lampje, Andere onderdelen via de transformator.
Normaal moet 3 locs geen problemen geven, maar ja.
En welke Trafo van Delta hebben jullie.
In de loop van de tijd zijn er meer versies uitgeven.
Bij sommige versies zal je een betere trafo kunnen aanschaffen, is ook nog niet zo duur. Een 52 VA
Kijk het even na
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Delta_Control
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Voor een ms3 moet je nog heeeeel lang doorsparen..... die is er nog niet!( misschien al in ontwikkeling?)
Gewoon een grijze of een zwarte ms2. Die kun je nu al kopen!
Jan
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Is lees hier steeds over ms3 maar die bestaat helemaal niet. Er bestaat wel een zwarte versie (60657) van de ms2. Zwarte en grijze versie van de ms2  zijn qua prestaties identiek aan elkaar.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
MS2 is de grijze variant.
MS3 bestaat niet, klopt, maar zo wordt de Zwarte ook wel eens genoemd. Tevens is de zwarte de laatste versie van de MS serie op dit moment.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Als de 36VA transformator standaard bij de delta control zit, dan zal een MS2 je waarschijnlijk ook niet verder helpen. De MS2 heeft ook een vermogen van 36VA.
Mvg. Marcel
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Hallo,

Had hetzelfde
Maar na het grondig schoonmaken en voorzichtig smeren van de motoren en aandrijving rijden er 4, met de vijfde erbij is het over. ook met 32VA wel een zwarte MS2

Mvgr
Willem
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Je kan een booster maken van de Delta control en een Märklin trafo voor de MS1.
Ik heb dat al jaren en werkt prima met bijvoorbeeld een rijdende TEE Ram met alle verlichting, een Br 53 Borsig Mallet met geluiddecoder en de Koploper,
ook met alle verlichting.(Dus best wel wat vermogen nodig)
4 treinen vind ik te veel, zo groot is mijn baan nou ook weer niet.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Booster_voor_het_M%C3%A4rklin_Mobile_Station

In het schema staat alles dubbel uitgevoerd, maar met één Delta en één witte Märklin trafo, die zijn dan samen de booster, werkt het ook, het schema maakt het wat verwarrend.
En het werkt ook met de MS 2, die heeft meer opties, dus is de wat duurdere prijs denk ik wel waard.

Dirk-Jan

Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Het heeft ook te maken met het type motor in je lok. 3 polige motoren gebruiken de meeste stroom. 5 polige dc en klokanker motoren zeker of meer dan de helft minder.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Citaat van: Hitmaan op dinsdag 21 januari 2020, 20:26:39
Persoonlijk zou ik gaan voor de MS3
Heeft ook te maken met de latere uitbreidingen van je trein en baan. Tevens als je later nog beter wilt dan is dit systeem vast nog wel te gebruiken.
Märklin 29000 is daarmee een goed begin. Als je genoeg rails hebt of m rails dan is hij ook los te koop.

Tevens ook de vraag wat je naast de 3 locs hebt branden.
Verlichting, Wissels met lampje, Andere onderdelen via de transformator.
Normaal moet 3 locs geen problemen geven, maar ja.
En welke Trafo van Delta hebben jullie.
In de loop van de tijd zijn er meer versies uitgeven.
Bij sommige versies zal je een betere trafo kunnen aanschaffen, is ook nog niet zo duur. Een 52 VA
Kijk het even na
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Delta_Control
We hebben nu naast de treinen helemaal geen verbruikers aangesloten. De trafo is een 66361, 36VA
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Citaat van: willeme1 op dinsdag 21 januari 2020, 21:02:58
Hallo,

Had hetzelfde
Maar na het grondig schoonmaken en voorzichtig smeren van de motoren en aandrijving rijden er 4, met de vijfde erbij is het over. ook met 32VA wel een zwarte MS2

Mvgr
Willem
Hoi Willem,

bedankt voor de tip! Ik ga het proberen.

Gr,

Frank
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 21 januari 2020, 21:37:12
Je kan een booster maken van de Delta control en een Märklin trafo voor de MS1.
Ik heb dat al jaren en werkt prima met bijvoorbeeld een rijdende TEE Ram met alle verlichting, een Br 53 Borsig Mallet met geluiddecoder en de Koploper,
ook met alle verlichting.(Dus best wel wat vermogen nodig)
4 treinen vind ik te veel, zo groot is mijn baan nou ook weer niet.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Booster_voor_het_M%C3%A4rklin_Mobile_Station

In het schema staat alles dubbel uitgevoerd, maar met één Delta en één witte Märklin trafo, die zijn dan samen de booster, werkt het ook, het schema maakt het wat verwarrend.
En het werkt ook met de MS 2, die heeft meer opties, dus is de wat duurdere prijs denk ik wel waard.

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,

bedankt voor het meedenken! Ik heb ook al naar een booster gekeken, maar de huidige trafo levert ook al 36VA, wat ik al maximum voor de oudere Deltra trafo zie staan, dus ik denk dat ik daar niet veel mee opschiet. Ook onze baan is niet gigantisch.

Of maak ik een denkfout?

Gr,

Frank
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Een veel gemaakte denkfout is dat het vermogen dat door de trafo geleverd kan worden bepalend is, maar het is de eindtrap van de centrale die het maximaal te leveren vermogen bepaalt en dat is bij een ms1 tamelijk beperkt. Al gebruik je een trafo van 100VA, die endtrap gaat niet meer stroom op de baan zetten.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Citaat van: FrankS op woensdag 22 januari 2020, 08:58:17
Of maak ik een denkfout?
Ja, het gaat hier om de ampère die verhoogd wordt door middel van de "Delta booster".
Afhankelijk van het type MS1 word het bijna verdubbeld.
En het nou net die ampère die maakt dat er meer treinen kunnen rijden.

Die VA werkt verwarrend voor velen.
Citaat uit de Wikipedia;
Hoewel VA volt × ampère betekent, komt het natuurkundig gezien overeen met de eenheid watt.

Als er iemand is die het beter kan uitleggen in Jip en Janneke taal dan graag, voor mij blijft het ook een lastige materie. :roll:
( :o) Die eindtrap van hvanschaik is voor mij al een dingetje, als ik er één zag liggen zou ik het niet herkennen. :-))

Dirk-Jan
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Citaat van: Hitmaan op dinsdag 21 januari 2020, 20:26:39
Persoonlijk zou ik gaan voor de MS3
Ik zou eerst een kijken wat de wensen zijn voor de toekomst. Daarna eens kijken naar een centrale.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Bij een MS2/3 kun je geen miskoop doen die is altijd inzetbaar voor je hoofdbaan of voor je testbaan en je kunt hem ook later nog aan een CS2 of hoger hangen.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
 @citaat
Zoals hierboven wordt vermeld is de MS3 geen miskoop. Mocht je later een trein kopen die extra functies heeft dan zal de MS3 de meeste aan kunnen.
Delta is verouderd.
Tevens kun je de MS3 koppelen aan de CS3 wat weer meer mogelijkheden geeft.
Mocht je later alsnog kiezen voor een totaal andere centrale dan zal je de MS3 altijd nog bij een test opstelling aansluiten.
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
 @citaat De 60657 (zwarte uitvoering van de MS2) is ook te koppelen aan de CS2
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Gisteravond heb ik nogmaals geprobeerd met 3 treinen te rijden, nadat ik de kwartiering van een van onze treinen weer heb gefixt en het loopt nu allemaal wel tegelijk.

Mocht er binnenkort weer budget vrijkomen, dan ga ik zeker voor een MS2, maar voor nu houd ik het even bij de draadloze Delta controller

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Re: Mobile Station 1 of toch doorsparen voor een MS2/3
Wat in sommige gevallen ook nog een aanrader kan zijn is een CS1 oke je hebt geen DCC en max 16 functies maar soms zijn ze voor bijna niks te koop CS1 + voeding heb ik al voor minder dan 90 euro weg zien gaan.
En zeker als je marklin MFX lok van voor 2015 hebt met sound want die gaan maar tot 16 functies.