Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Keuzestress, teveel mogelijkheden

Gestart door Dontor dinsdag 21 januari 2020, 17:35:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keuzestress, teveel mogelijkheden
Naast het bouwen van de dio's ben ik aan het zoeken naar wat nu allemaal mogelijk is om een effectieve spoorbaan aan te leggen.
En sjonge, jonge, wat is me dat allemaal ...
Je zou voor minder keuzestress krijgen  8o

- Märklin, Piko, Fleischmann, Mehano, ...
- Analoog of digitaal, 2rail, 3 rail, ....

Enfin, jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel.
Hoe maak ik een juiste keuze?, want laat ons eerlijk zijn. Goedkoop zijn bepaalde dingen allesbehalve ...

H0 vind ik mooi, Schaal N ook en kan ik meer doen op dezelfde ruimte natuurlijk.
Ik heb momenteel beschikking over een vlak van 190 op 100 cm of een vlak van 250cm op 60.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie me wat tips geven om op het juiste spoor ( :-)) te komen?


ps: indien dit niet in de juiste sectie staat, mag deze gerust juist verplaatst worden
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
 >:-D en dan is er ook nog schaal TT,


en anders zijn er hier leuke ideën voor banen in spoor n :arrow:
http://www.modellbahn-traumanlagen.de/gleisplan.htm
http://www.9-mm.ch/


mvg,
Michel
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
keuze tussen N en HO schaal wordt deels ingegeven door je leeftijd qua conditie zoals je zicht en zegmaar spiercontrole in de vingers, immers N is klein spul 
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Gezien je ruimte kies voor spoor N dan.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Keuzestress.... Tja ...

De keuze voor 2-rail of 3-rail is een puur persoonlijke. Je zit met 3rail wat meer gebonden aan het merk "Märklin".

3Rail:
In principe Märklin die een systeem voor 3rail levert. Dus daarmee ook de grootste in zijn. Daarbij ben je voor bepaalde zaken afhankelijk van Märklin. Bij 3-rail heb je in principe keuze uit 2 rail-systemen die je nieuw kan kopen: C-rails (met bedding) en K-rails (zonder bedding). M-rails is alleen nog tweedehands te koop. Dus je moet het net mooi vinden.

2rail
Bij 2rail heb je meer keuze in soorten rails. Van relatief goedkoop (Piko A-gleis) tot ontzettend duur (Weinert Mein Gleis). Van met bedding (Fleischmann Profigleis / Rocoline met bedding) tot gewoon zonder bedding. Maar ook met houten spoorbielzen of betonnen bielzen. En je kan veel dingen gewoon combineren. Wat ook vaak gebeurd. Het is meestal wat je zelf mooi vindt om te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld alles in Rocoline zonder bedding liggen.

Analoog / Digitaal
Met 3rail is het relatief simpel: Märklin doet in principe niets meer van de fabriek af met analoog. Alle treintjes die je nu nieuw koopt zijn bij Märklin digitaal. Daardoor ook bij alle andere fabrikanten die voor 3-rail iets maken. Bij het digitale deel heeft Märklin in basis nu alleen het MFX(+)-protocol(de taal tussen de centrale en decoder) dat volop ondersteund wordt. Daarnaast gebruiken oudere treintjes nog het motorola (oud / nieuw) nog en ondersteund Märklin ook nog het DCC-protocol. Märklin heeft voor het digitale gedeelte gekozen voor 2 centrales. Een (redelijk goedkope) beginnerscentrale (de Mobile Station II / III) en de gevorderde (duurdere) centrale (De Central Station 3 / 3+). Meer keuzes bied Märklin op dit ogenblik niet. Andere digitale centrales van andere fabrikanten kan je je net zo goed aansluiten maar dan ontbreekt meestal de ondersteuning voor MFX(+). Daar moet je dan opletten wil je dat doen.

Digitaal bij 2rail is het standaard protocol het DCC-protocol. Vroeger waren er meer protocollen maar nu tegenwoordig is het DCC wat de klok slaat bij 2rail. Dan heb je meestal ook nog de keuze om zelf een decoder te plaatsen in je analoge lokje. Dat is niet zo heel moeilijk. Veel loks hebben een standaard stekker waarmee je hem dan digitaal gemaakt hebt. Voor de digitale centrales heb je een uitgebreide keuze in goedkope (beginners)centrales (multimaus, z21start) tot hele uitgebreide duurdere centrales (ECoS, zwarte Z21 bijvoorbeeld). Ik maak bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van een Roco Multimaus met een witte z21. Dat werkt gewoon nog heel fijn.

Schaal H0 of N:
Tja, waarom geen schaal 0 (nul)? Wat wil je met een baan? Wil je pendelen of wil je rondrijden. Wat wil je allemaal. Of wil je echt dio's bouwen en daar een treintje bij hebben? Een vriend van mij had een grote baan maar heeft die weer afgebroken omdat het in "diorama's" bouwen leuker is. Hij is nu een complete papierfabriek aan het bouwen, als een diorama. Hij vindt dat heel mooi om te doen. Het gebouw in detail nabouwen en een stuk landschap erbij. Nu een pendelbaan gemaakt met hem zodat hij zijn treinen nog kan uitlaten  :D  Ik had een grote rondrijder ... Afgebroken. Heb nu een pendelbaan van 4,50 x 0,50 m1. Ik ga trouwens dan ook nog iets in 0 doen  :D Gewoon omdat het kan  :D  :D Een klein bakkie. Dat is ook nog een optie: Meedoen met één van de modulebanen.

Groet Ronald.




Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Conclusie: eerst goed nadenken, wat u voor een baan wil.
Zoals u al heeft kunnen lezen, gaat het van alleen rails met treintjes tot banen met zelf rijdende auto's, scenery, verlichting, enz.
Dan pas beslissen welke schaal en pas daarna welk(e) merk(en)
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Andere conclusie: je moet er helemaal niet aan beginnen: dit is een verslaving, wat je ook kiest.
Wees een vent, en zeg nee, nu het nog kan!
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Citaat van: ramdani op dinsdag 21 januari 2020, 17:59:47
>:-D en dan is er ook nog schaal TT

Nu ben ik helemaal in de war  :P

@Ronaldk: De dio's en bijhorende scenery spreekt me meer aan dan de treinen op zich, maar ik kom tot de conclusie dat je bij een mooie scenery ook wat actie en beweging in het geheel wil. Ik ben ook bezig aan een avondopleiding elektronica, dus het geheel spreekt me zeer aan.

Ik krijg wel ruimte ter beschikking van mijn vrouw, maar een hele kamer ombouwen vind ze net iets te. Allez, momenteel toch. Als je in de stappen werkt kan dat gaandeweg alsnog een hele kamer worden hé  :O
Momenteel ben ik dus min of meer beperkt in ruimte. Daarom dat mijn idee bij N ligt. Simpelweg minder ruimte nodig om meer te kunnen uitbeelden.
Kwa prijzen merk ik geen verschil, dus dat is geen reden.

Citaat van: feniks op dinsdag 21 januari 2020, 18:06:58
keuze tussen N en HO schaal wordt deels ingegeven door je leeftijd qua conditie zoals je zicht en zegmaar spiercontrole in de vingers
Da's geen probleem. Enorm jong, extreem gespierd. Kortom een kathedraal van een lichaam  ;)
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Beste D,

Komende maand is er weer de tentoonstelling "Rail" in Houten, daar zijn veel banen, o.a. de MSG/Den Bosch is er met een N-Baan, een H0-Baan en een 0-Baan, ga daar nu eens puur kijken naar welke schaal vind ik nu het leukste om te zien en mee te werken, de rest komt daar na wel weer.

Groet, Anne W
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Da's geen probleem. Enorm jong, extreem gespierd. Kortom een kathedraal van een lichaam  ;)

:-) Hangt er van af hoelang je baan moet meegaan. Over 30j zal je baan misschien nog dezelfde zijn, maar je lichaam wellicht niet meer.

Ik heb mijn baan gebouwd toen ik 45j was. Geen probleem en maar onder de baan op de knieen en andere lenigheidsoefeningen.
Mijn vrouw vroeg waarom ik dit niet beter uitstelde tot aan mijn pensioen omdat ik dan meer tijd ging hebben.
Ja dag Gerard. Intussen 20j later ben ik (en vooral mijn ledematen) heel blij dat toen gebouwd te hebben.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Citaat van: Dontor op dinsdag 21 januari 2020, 18:43:41
@Ronaldk: De dio's en bijhorende scenery spreekt me meer aan dan de treinen op zich, maar ik kom tot de conclusie dat je bij een mooie scenery ook wat actie en beweging in het geheel wil. Ik ben ook bezig aan een avondopleiding elektronica, dus het geheel spreekt me zeer aan.

Dan is het bouwen in Diorama's  / Modules echt wat voor je. Harold's Veluws Landschap. Kijk ook eens bij Jaap Teeuw Modeltreinbaan. Die bouwt iedere keer in modules. Met allerlei snuisterijen in de modules. Jaap is wel steeds "groter" gaan bouwen. Dus nu op schaal 0 en 1. Dat soort diorama's komen af. Als je de kans krijgt: Kom naar OntraXS! in het Spoorwegmuseum te Utrecht, 13 tot en met 15 maart 2020. Praat met de heren van Team Mitropa in het Demokasteel. De meeste bouwen "kleine diorama's" met een spoorachtergrond. Ook veel banen zijn niet van die super grote lummels maar wat kleinere banen. Daar kan je veel inspiratie opdoen .

Citaat van: Dontor op dinsdag 21 januari 2020, 18:43:41
Ik krijg wel ruimte ter beschikking van mijn vrouw, maar een hele kamer ombouwen vind ze net iets te. Allez, momenteel toch. Als je in de stappen werkt kan dat gaandeweg alsnog een hele kamer worden hé  :OMomenteel ben ik dus min of meer beperkt in ruimte. Daarom dat mijn idee bij N ligt. Simpelweg minder ruimte nodig om meer te kunnen uitbeelden.

Modules kan je "los" opbergen. Mooi boven elkaar stapelen. Dus deze zijn niet altijd "gekoppeld". Dan kan je eens in de zoveel tijd alle modules koppelen. Bijvoorbeeld in een weekend  :) Dan beeld je toch veel uit zonder veel ruimtebeslag.

Groet Ronald.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Je zegt dat je beweging wilt(bedoel je het faller car system en preisertjes die bezig zijn)dan valt naar mijn idee eigenlijk N spoor wel af is simpel weg te klein.
Maar ook met H0 kun je mooie banen maken op kleine oppervlakte bvb een simpel rangeer terrein bij een klein fabriekje als je ergens ruimte hebt voor een keerlus dan kun je op andere plekken al uit met een 30 a 40 cm.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Als ik het allemaal naast elkaar leg is schaal N mss idd te klein voor wat ik in gedachten heb.
Het idee van verschillende ?blokmodules? die je aan elkaar zet is idd een mooie oplossing hiervoor.

Dat zou ik dan simpelweg kunnen oplossen door spoorweg te leggen die via een tunnel/poort/brug in de naar de andere module loopt, mr die ook op zichzelf (in 1 ?blok? dus) kan rijden.
Zoals ik al zag via enkele van de links.

Stof tot nadenken en uittekenen dus.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Citaat van: Dontor op woensdag 22 januari 2020, 14:12:27
Dat zou ik dan simpelweg kunnen oplossen door spoorweg te leggen die via een tunnel/poort/brug in de naar de andere module loopt, mr die ook op zichzelf (in 1 ?blok? dus) kan rijden.
Zoals ik al zag via enkele van de links.

Inderdaad. Kijk eens naar de webzijde van Marcel Ackle. Die maakt modules als diorama's. Een veldbaantje die dan door de "bakken" rijdt. Erg mooi allemaal. Zijn boek is ook fantastisch. Ik heb hem op OnTraXS! en in Luxemburg gezien .... Een aardige man. Erg goede bouwer.

Groet Ronald.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Citaat van: ronaldk op woensdag 22 januari 2020, 14:23:28
Die maakt modules als diorama's.

Wow, zeer mooie dio's.
Niet van echt te onderscheiden, bedankt voor de link!
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
 @citaat Er zijn nog wel meer van dat soort heren  :) Die kunnen echt bouwen. Het is bijna het tegenovergestelde wat hier meestal als "modelspoor of modelbouw" gezien wordt. Dit gaat echt om het landschap en daar is dan toevallig ook nog iets met spoor aan de hand. De besturing is meestal ook zeer simpel (analoog of een simpele digitale centrale) omdat het rijden meestal maar bijzaak is.

Groet Ronald.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
 @citaat klopt helemaal van een kleine maar goed gedetailleerde baan kun je vaak meer geniet dan een groot "kale" baan.
Re: Keuzestress, teveel mogelijkheden
Conclusie: het is echt niet te zeggen voor een ander wat "de beste" keuze is. Net als "wat is de beste TV, auto enz." Het hangt er zo van af van wat je wil, en inderdaad ook van je mogelijkheden financieel en met de beschibare ruimte. En vooral waar je het meest plezier aan beleeft: bouwen en/of rijden, veel/weinig electronica, zoveel-mogelijk-rails-aanleggen of juist weinig en meer diorama. Het formaat van je baan dwingt in elk geval keuzes af. Mijn ervaring is dat diepte lastig is bij de bouw van de baan (veel geklauter onder je baan). Langs de wand een ondiep deel van je baan (bij mij in een rek verwerkt) betekent in elk geval bij de bouw wat meer gemak. Maar ook dat moet je maar net mooi vinden. Hoe dan ook: succes bij je keuzes en inderdaad: ga kijken bij bestaande banen.