Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Station en BW: baan van Arie

Gestart door ArieV maandag 20 januari 2020, 22:18:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station en BW: baan van Arie
Lid sinds: 2019

offline
Station en BW: baan van Arie
Goedenavond allen,

Na omstreeks 45 jaar pak ik de hobby weer serieus op. Met dank aan vader die kans zag me al vroeg te besmetten. In de tussentijd wel EDITs digitale besturing gebouwd maar die is nooit operationeel geworden. Eigen bedrijven, kinderen en andere factoren maakten het bouwen van een baan niet de hoogste prioriteit. Inmiddels staat dochter op het punt het huis te verlaten zodat er een kamer vrij komt direct naast mijn hobby/klus ruimte. Dat geeft mogelijkheden. Als voorbereiding heb ik een aantal diorama's gemaakt om het maken van ballast/rots/gras/scenery te oefenen. Maar nu dan echt.

Het idee:

- Bouw van een station en BW (die zie ik vaker langskomen).
- Duitsland periode 3.
- In K-rail.
- Waar mogelijk en zinnig met slanke wissels en flex rail.
- Dubbelsporige hoofdlijn en een kleine zijlijn.
- Geen paradespoor of in het zicht liggende rondjes.
- Grotendeels automatisch bedrijf. Voornamelijk personen vervoer. Railbus pendel op het zijlijntje
- Veel aandacht voor scenery.
- Open bouwwijze frame.
- Schaduwstations zo goed mogelijk bereikbaar.

Inmiddels heb ik na veel proberen iets uitgedacht/geleend/gestolen waar ik best content mee ben.
Maar dan komt de twijfel: Is toepassen R1 wel verstandig? Doe ik het wel handig met de schaduwstations? Kortom: graag jullie visie.

Met vriendelijke groet,

Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Arie, dat zijn stevige voornemens en wat mij betreft ook heel goede!
Het ontwerp van het Bw lijkt me voldoende doordacht. Wel zou ik bij een dergelijk groot depot kiezen voor een forse ringloods, met liever nog 9 dan 6 sporen. Dat smoelt lekker.
Het station vind ik iets minder mooi ogen, maar het kan zo. Het goederenspoor vind ik niet zo fraai. Maar dat is persoonlijk.
Dan je vraag over het het gebruik van R1, oftewel 2221 rails; simpel antwoord: niet aan beginnen en in elk geval niet zichtbaar.
In het zicht is het gewoon niet mooi, zeker niet als je grote stoomlocs erover naar het depot laat rijden.
En sommige modellen rijden er toch niet goed doorheen. Mede daarom zou ik er helemaal van af zien. Better safe than sorry. En ja, veel Märklin rijders zullen je bezweren dat het allemaal prima gaat... Totdat je een pracht loc van een ander merk hebt of een van M zelf die het toch niet goed doet in zo'n bocht. En dan zit je ermee.
Dus: niet inplannen!

Groet,

Peter
Re: Station en BW: baan van Arie
Het goederenspoor zou ik tweesporig houden. Maar dat is een keuze.

Wat betreft R1 sluit ik mij aan bij Peter. Niet doen. Ik heb in mijn ontwerp alle 2221 vervangen door 2231 en de 2231 wordt vervangen door flexrail (2205), aangezien die boogstraal niet bestaat in de K-railgeometrie en de 2241 te groot wordt.

Kijk anders even in mijn ontwerptopic.
Re: Station en BW: baan van Arie
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Station en BW: baan van Arie
Dag Arie,
Leuk ontwerp.
Tav de bochten: ik zie volgens mij zelfs een 45 graden bocht (2210) aan de rechterkant van het plan, vanuit het station als soort binnenbocht.
Daar kun je alleen met erg korte locs en wagons doorheen rijden. Ik zie eigenlijk niet de meerwaarde (het is een verkapt inhaalspoor), maar wel grote kans op ontsporingen. Dat stukje zou ik laten vallen en er eventueel een kopspoortje van maken (met grotere radius).

gr. Gertjan
Re: Station en BW: baan van Arie
Dank voor jullie reacties. Daar ga ik mee aan de slag. Alle R1 er uit en iets mooiers bedenken voor de goederen spoortjes.

Groet, Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
En als je toch gaat tekenen: kijk nog even kritisch naar de in- en uitrijwissels van je station. Normaal wordt bij een doorgangsstation zo veel mogelijk gezorgd dat doorgaande treinen zo veel mogelijk zonder spoorwisselingen door kunnen rijden, dus  zonder te hoeven afbuigen. Dat lukt niet in dit station. En aan de rechterzijde moet er zelfs gekruist worden.
In model is het allemaal geen probleem; het kan allemaal en ook nog met beveiliging met behulp van een computerprogramma of analoog.
Maar: het oogt wat minder fraai en vloeiend en is niet zoals het in het grootbedrijf gebeurt.

Groet,

Peter
Re: Station en BW: baan van Arie
Je kunt bij de keerlussen in de schaduw stations ook de wissels al in de dalende poot leggen. 
Je moet dan wel iets minder steil dalen. Is weer lengte winst.
Re: Station en BW: baan van Arie
Hallo Arie,
Die 'Bouw van een BW en Station' zie je zeker vaker langskomen  ;) en ik ga je topic volgen. Ook omdat ik nog veel twijfels heb over mijn eigen baanontwerp, ondanks de bruikbare inout vanuit de forumleden. Belangrijkste oorzaak daarbij is bereikbaarheid. Een BW is bv een scenery intensief thema en dan is het wel fijn als je overal makkelijk bij kunt komen. Jaren geleden heb ik eenzelfde soort plan gemaakt en gebouwd en al op 1 meter diepte is het moeilijk werken. (En als je ouder wordt is steeds onder de baan door moeten kruipen ook niet altijd even makkelijk 8o) Als ik naar jouw BW kijk zie ik een diepte/breedte van 120cm: kun je er aan de achterzijde bijkomen?

Mvrgr,
Rob.

NB: en met het niet gebruiken van R1 ben ik het helemaal eens. In mijn eerste plan maakte ik ook gebruik van R1 vanuit de gedachte 'ruimte optimaal benutten'. Uiteindelijk blijkt dat ook met R2/3/4/5 mooie ontwerpen in dezelfde ruimte zijn te maken. Omdenken dus  :D
Re: Station en BW: baan van Arie
Citaat van: ROMiJo op donderdag 23 januari 2020, 09:50:41
Belangrijkste oorzaak daarbij is bereikbaarheid. Een BW is bv een scenery intensief thema en dan is het wel fijn als je overal makkelijk bij kunt komen. Jaren geleden heb ik eenzelfde soort plan gemaakt en gebouwd en al op 1 meter diepte is het moeilijk werken. (En als je ouder wordt is steeds onder de baan door moeten kruipen ook niet altijd even makkelijk 8o) Als ik naar jouw BW kijk zie ik een diepte/breedte van 120cm: kun je er aan de achterzijde bijkomen?
De kunst is om de open bouwmethode te gebruiken i.p.v. een tafel. Dan kun je er sowieso makkelijker bij. En op het bovenste niveau kun je gebruikmaken van platen die je dan weer makkelijk kunt verwijderen, zodat je "in" de baan kan staan.

Hier zijn zat voorbeelden te vinden op het wereldwijde web :thumbup:
Re: Station en BW: baan van Arie
 @citaat Helemaal eens basjuh1981 en zo bouw ik ook, maar... dan moet er wel ruimte zijn om in de baan te staan. En met een dubbeldeks schaduwstation onder deze BW en weining ruimte rond de BW is dat wel een uitdaging.

Mvrgr,
Rob.
Re: Station en BW: baan van Arie
 @citaat In de schaduwstations de R1 (2221) rails eruit en vervangen door R2 (2231). De ruimte is er, dan heb je meer ruimte om te staan.
Re: Station en BW: baan van Arie
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Station en BW: baan van Arie
In aanvulling op Peter (BlikkenTinus),
Ik denk dat je idd nog even goed naar je station moet kijken. Buiten de opmerking van Peter dat je teveel bochten moet maken (ontsporingen) zal in jouw ontwerp oponthoud plaatsvinden , zowel lineks als rechts voor het station. Ingaande en uitgaande treinen moeten nl altijd van spoor wisselen, omdat je, zoals Peter al aangaf, niet echt een doorgaand spoor hebt. Daarbij ga ik er van uit dat je de binnenbocht rechts (het industrieboogje) in elk geval gaat vervangen of laat vervallen. Dan is daar in elk geval al een mogelijkheid om 2 parallelle sporen het station in- en uit te laten komen (met voldoende radius).
Re: Station en BW: baan van Arie
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Station en BW: baan van Arie
Een ambitieuze baan met ruime mogelijkheden Arie.
Leuk ook dat je scenery ruime aandacht gaat geven. Ik vind het altijd jammer wanneer dat bijzaak is. Immers, de mooie modelletjes komen veel beter tot uiting.

Wat betreft je ontwerp. Zelf heb ik een baan van ongeveer dezelfde afmetingen. Helaas was ik wegens ruimteproblemen toch genoodzaakt om de 2221/31 bochten toe te passen. In de praktijk gaat het tot nu toe prima. Een Krokodil en een Re6/6 draaien probleemloos hun rondjes. (Big Boys komen er nooit!)
Wat wel heel belangrijk is om je rails secuur te en strak te leggen, zodat er geen hakende overgangen (zeker in bochten!) zijn.

En maak het schaduwstation onder de plaat goed bereikbaar! Mocht er een storing ergens zijn (wisselaandrijving o.i.d.) is het een crime die te behandelen (zeker bij een defecte wisselaandrijving)

Heel veel succes met de railbouw en vooral de scenery!
Re: Station en BW: baan van Arie
Wederom dank voor de tips en adviezen. Op begane grond heb ik alle R1 er uit. Merkwaardig hoe eenvoudig dat is als je even puzzelt. Nu het station aanpassen aan de eisen die het grootbedrijf kennelijk stelt. Daar had ik niet zoveel rekening mee gehouden. Was druk zat met het pogen de geometrie te doorgronden. De bereikbaarheid was voor mij van meet af aan een punt van belang. Zie binnenkort de volgende versie.

Intussen CS3 aangeschaft met een loc en een paar wissels. Rail heb ik in de afgelopen periode hier en daar bij een veilingsite gekocht. Wisseldecoder en terugmelder heb ik besteld (Di****ijs). Doel: experimenteren met automatisch bedrijf. De benodigde kamer is nog niet beschikbaar dus eerst maar op de werkbank testen.

Vandaag geleerd:

- Men stopt 2100 rail tussen veilingkavels K rail. Bij mij in alle gevallen 2100 (ik kende aanvankelijk het verschil niet). Schoonmaken en gebruiken of weg kiepen?
- Gebruikte 22xx rail rijdt beroerd. Er is veel schoonmaak werk nodig en dan nog.... Was wellicht slecht idee. Nog eens zoeken naar de beste wijze van schoonmaken.
- Wat rijdt een moderne loc fantastisch in digitaal bedrijf! Ik was er geruime tijd stil van..... Stapvoets en muisstil. En geen bokkesprong als je hem in de achteruit zet.
- Van de moderne digitale geluiden kun je iets vinden. Aanvankelijk was ik enthousiast maar na enig spelen gaat het ook wel "in de weg zitten". Balans zien te vinden.

Goed weekeinde!

Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Spijtig dat er gesjoemeld is met de rails; 2100 in plaats van 2200! De rails uit de 2100 serie is gevoeliger voor oxidatie en ziet er iets minder mooi uit. Als je het eenmaal weet zie je het ook!
Vanwege het eerder optreden van vervuiling, moet je ze op een goed bereikbare plek leggen als je ze besluit te gebruiken. Maar in het zicht wil je ze ook liever niet. Dus, als je het 'budgettair' aan kan, doe maar weg!
Het valt me wel tegen dat de andere rails slecht zou rijden... Check alle contactlipjes van de rails, gebruik een aantal aansluitrails, gebruik dikke draad (dikker dan Märklins originele dunne draadjes!) en poets alle railstaven met spiritus of wasbenzine - dat laatste vindt niet eerdereen OK omdat wasbenzine wat vettig is. Puko's moeten ook gepoetst, eventueel met schuurlinnen.  Eerlijkheidshalve: ik gebruik heel soms p600 schuurpapier voor de puko's.... Soms zijn ze erg roestig.
Maar dan zou 2200 rail prima moeten werken!
En de geometrie... Met flexrail, een Dremel en een beetje lef, heb je de geometrie zelf in de hand!

Succes,

Peter


Re: Station en BW: baan van Arie
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 26 januari 2020, 00:31:27
en poets alle railstaven met spiritus of wasbenzine - dat laatste vindt niet eerdereen OK omdat wasbenzine wat vettig is. Puko's moeten ook gepoetst, eventueel met schuurlinnen.  Eerlijkheidshalve: ik gebruik heel soms p600 schuurpapier voor de puko's.... Soms zijn ze erg roestig.
Gebruik railgum. Dat is er voor gemaakt.
Re: Station en BW: baan van Arie
Goedenavond forumleden,

Hierbij de aangepaste versie van mijn plan. Ik wil pas aan de schaduwstations beginnen als de begane grond min of meer is goedgekeurd. Over het zij spoortje rechts: Het lijkt mij leuk als de pendelende railbussen uit een ander tunneltje te voorschijn komen/verdwijnen dan het dubbele hoofdspoor. Aangezien het daar uitsluitend railbussen betreft durf ik wel 2221 bocht te gebruiken. Graag jullie commentaar.

Na het schoonmaken van mijn K-rail loopt mijn nieuwe loc perfect over rail, wissels en kruisingen. Een (digitaal, gebruikt) exemplaar dat ik had aangeschaft voor een diorama stokt veelvuldig. Speuren en inlezen hoe te onderhouden.

Met vriendelijke groet,

Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Hallo allen,

Nog onervaren met het forum: hierbij ook het plaatje.

Groet, Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Ziet er prima uit, Arie! Het station is meer in balans zo. Volgens mij is het spoorverloop in het station ook logisch inclusief de aansluitingen met de schaduwstations.
Het Bw is behoorlijk groot. Maar ook daar lijken mij alle benodigde behandelsporen aanwezig. De lengte ervan is ook voldoende om de meest efficiënte afwikkeling van ontslakken, water nemen, kolen bijvullen en afsmeren en inspectie te doen. Je kunt misschien nog even spelen met de ringloods. Misschien is het net iets evenwichtiger als de loods onderaan de draaischijf komt (in het 'zuiden' zeg maar).
Voor de rest: niet veel aanpassingen meer nodig!

Groet,

Peter
Re: Station en BW: baan van Arie
Mooie baan Arie :thumbup:
Geeft mij ook weer veel inspiratie :) Succes met het bouwen!

Groeten,
Rob.
Re: Station en BW: baan van Arie
Goedenavond allen,

Dank voor jullie input. Dan wordt dit de basis van mijn toekomstige baan. Eerst dochter het huis uit werken :P en testen/oefenen. Ik meld me graag weer als de bouw start.

Met vriendelijke groet,

Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Hoi allen,

Bij de start van mijn ontwerpproces heb ik het programma Winrail aangeschaft. Dat lijkt me een prima programma maar is niet handig in de uitwisseling op dit forum waar Wintrack een soort standaard is. Ik gebruik Winrail dus niet. Als ik iemand een plezier kan doen met de licentie: stuur maar een PM.

Groet, Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Goedemiddag allen,

(Goed?) nieuws: dochter heeft een huisje gevonden en ik ben dus de afgelopen weken druk geweest met opknappen, schilderen en "investeren". Daarna kan ik het vrijgekomen zolderdeel gaan schilderen en inrichten voor de treinbaan. In de tussentijd ben ik ook bezig geweest met het ontwerp. Toch wel twijfels hoewel ik met de basis nog steeds content ben. Een lager gelegen paradebaan lijkt me toch wel mooi, ook omdat het hoogteverschil het wat "spannender" maakt. Ook wil ik de dubbelsporige lijnen gaan voorzien van bovenleiding zodat ik ook van die wondermooie E-locs uit periode 3 kan gebruiken.
De twijfel zit voornamelijk in het ondergrondse deel. Doe ik dat wel handig zo? Ik mis een soort van 3-D inzicht om een optimale mix te maken tussen bereikbaarheid, spoorlengte en stijging percentage. Over de spoorlengtes: ik heb niet de ambitie om heel erg veel treinen te verzamelen. De lengtes die nu in het ontwerp zitten lijken me afdoende.

Vriendelijke groet, Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Ik vrees dat zoals bij zoveel ontwerpen met helixen en veel verborgen sporen je veel treinen gaat horen rijden en er weinig gaat zien rijden... Een goed schaduwstation bestaat bijna uitsluitend uit opstelsporen die zo kort mogelijk verbonden zijn met de zichtbare sporen, anders is er veel te veel zinloos gerij. Mijn mening uiteraard.
Re: Station en BW: baan van Arie
Nog voor ik mijn reactie gemaakt had, was Anton me voor.
Ik had eerder niet zo gezien dat er zoveel verborgen spoor zou komen. En er liggen nogal wat bogen en tegenbogen in. Een paradespoor is leuk en dan moet er ook wat kunnen paraderen. Maar het is wel van belang te bedenken of de paradepaardjes ook ergens heen moeten. Of alleen langs komen.
Naar je station moeten bepaalde treinen vanuit het schaduwstation en terug.  Voor die twee scenario's moet je iets bedenken.
Alleen maar 'veel rijmogelijkheden' maken is geen doel op zich. Bij de Duitsers is dat het symptoom van de Märklinisten.... Veel sporen, veel rijden, liefst alles in het zicht.
Dat is jouw doel niet, maar de sporen moeten wel functioneel zijn. Dus bedenk:waarheen en waarvoor? En voer dat zo sober mogelijk uit.
En nog een ding over het zichtbare deel. Het station is mooi zo.  Maar de nogal krappe boog naar het heel uitgebreide Bw oogt niet zo in balans. Beetje gezeur misschien, maar toch.

Succes met verder puzzelen!

Peter



Re: Station en BW: baan van Arie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station en BW: baan van Arie
Hoi Arie,

Je hebt eindelijk de ruimte waar je op zat te wachten  :D
Natuurlijk is het niet leuk dat je dochter uit huis is maar op een gegeven moment vliegen ze uit.

Baan plannen zo op papier vind ik altijd lastig te beoordelen, maar we hebben hier een aantal handige mensen om jou op het bekende spoor te helpen.

Ga maar gauw aan de gang dan kan ik snel bij je komen kijken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station en BW: baan van Arie
Dank voor jullie reacties! De citaat functie beheers ik nog niet dus maar even analoog.

@ Anton: Ik hoop dat ik denk dat ik je begrijp. Wellicht zit daar ook mijn twijfel over het ondergrondse deel. Terug naar de nadenk fase.

@ Peter (Blikken Tinus): Zie bovenstaand. Uitgaand van mijn wensen over het station en het haaks daar op liggende BW is dit de beste bocht die ik kan bedenken. Die leek mij ook acceptabel aangezien er uitsluitend locs (en kleine aan/afvoer wagon slepen) over zullen gaan. In mijn beleving is die bocht ook cruciaal omdat verkleining van de hoek zorgt voor kortere stations sporen of een korter BW. Toch maar weer verder gaan denken.

@ Peter (de geluidsman): Groet!

Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Gewoon een suggestie nu je toch nog in de planning fase zit: voel je er niks voor om een meer 'open' schaduwstation aan te leggen?
Je spreekt van bovenleiding, dat impliceert dat het op de zichtbare gedeeltes zeer moeilijk wordt rollend materiaal op en af de baan te zetten (onderhoud!), dan wordt het belangrijk de verborgen gedeeltes wel goed te kunnen bereiken.
Ik ben een groot voorstander van schaduwstation(s) op baan niveau en helemaal zonder helixen te werken om enerzijds de nutteloze rijlengte te beperken en anderzijds de bereikbaarheid te verbeteren.
Je verliest er dan meestal wat plaats mee voor de zichtbare baan, alhoewel als ik jou ontwerp bekijk zie ik heel veel lege plaats op baanniveau. Je kunt de achterwand bijvoorbeeld op 2/3 van de tafeldiepte plaatsen en daarachter heb je dan veel opstelplaats.   
Als je alle plaats die je hebt perse wil volbouwen kan dat natuurlijk niet, maar de meeste banen zijn er bij gebaat het gedeelte dat moet afgewerkt worden wat te beperken, dan geraakt het ooit af en je wint er heel veel bij door makkelijk bereikbare schaduwstations.
En wat er zichtbaar niet is kun je toch suggereren door een aangepaste achtergrond, veel banen van 70cm diep met een gepaste achtergrond zien er veel ruimtelijker uit dan banen van 1m20 diep (of zelfs dieper) zonder de gepaste achtergrondplaat.
Re: Station en BW: baan van Arie
@citaat Hi Arie,
Persoonlijk kan ik mij helemaal vinden in het advies van Anton. Zo'n tien jaar geleden had ik een baan met twee klimspiralen en twee schaduwstations die 'verstopt' waren onder de tafel. Los van het feit dat ik bijna een jaar van huis ben geweest denk ik dat ook het feit dat het regelmatig mis ging met treinen in de klimspiralen (die waren toen ook nog R1 & R2) en dat de schaduwstations nagenoeg onbereikbaar waren er aan heeft bijgedragen dat de hobby destijds stil is gaan liggen.

En afgelopen jaar kreeg ik de hele zolder ter beschikking en heb ik er bewust voor gekozen om de schaduwstations in de ene helft van de zolder te bouwen en het 'speel'plan met scenery in de andere helft van de zolder te bouwen. Zie op de foto mijn schaduwstation met achter het trapgat langs het spoor naar de sceneryhelft van de zolder. Het open (bovenste) schaduwstation gebruik ik voor het samenstellen van treinen, testen van locs of wagons (verlichting), etc.

Ik ben er nog steeds iedere dag erg blij mee :)

Groeten,
Rob.

NB: ik hoop overigens wel dat mijn baan nooit af komt ;)
Re: Station en BW: baan van Arie
Dag allen,

In de afgelopen maanden heb ik veel van jullie plannen en avonturen gelezen. Bovendien op klein formaat getest en geëxperimenteerd. Daarnaast ben ik bezig de ruimte te schilderen/bekleden.

Inmiddels is mij duidelijk dat scenerybouw en het automatiseren van een baan voor mij van groter belang is dan bijvoorbeeld handmatig rangeren. Daarbovenop: slanke wissels en grote boogstralen in het zicht. Onderhuids heb ik wel 2221 toegepast. Ik heb geen ambities om exotische locs aan te kopen die daar een potentieel probleem mee zouden kunnen hebben. Het stijgpercentage is maximaal 3%.

Volgens mij zijn met dit plan alle sporen goed bereikbaar. Voor de scenery zal ik in de hoeken uitneembare delen maken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Vriendelijke groet,

Arie
Re: Station en BW: baan van Arie
Het plaatje van het plan niet meegestuurd.. :(
Re: Station en BW: baan van Arie
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station en BW: baan van Arie
Een prima plan Arie. En dat schuin gesitueerde station spreekt mij aan. :thumbup:
Mooie ruimte ook.
Re: Station en BW: baan van Arie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station en BW: baan van Arie
Hi Arie,

Toevallig hier op je draadje terecht gekomen en na je baanplan bekeken te hebben ziet dit er veelbelovend uit.

groet
Harald
Re: Station en BW: baan van Arie
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Station en BW: baan van Arie
Grappig, je baanplan heeft aardig wat kenmerken die ik ook heb in de mijne. lol.

Als je van slanke bogen houdt, zou je nog kunnen overwegen om het dubbelspoor rechts iets ruimer te leggen met flexrail. Die huidige boog ziet er, in vergelijking met het station, wat krap uit (terwijl dit de vrije baan is).

Aart-Jan