Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

RB's modelspoorbaan thema NL

Gestart door RB maandag 20 januari 2020, 20:46:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoop dat iedereen toch nog ondanks de beperkingen een fijne kerst heeft gehad.

Met kerst geen tijd gehad om aan de baan te werken, dus vanavond weer een begin gemaakt. De winst van vanavond is het paneeltje voor de in/uitschakeling van de diverse voedingen zoals de aparte voeding voor de servos en later verlichting ect. Vind het nog best mooi geworden. Helaas had ik 1 afdekkapje te weinig die komt later.


Fijne avond !

Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Vandaag nog even verder gegaan met de baan. Een aantal stopcontacten achter het paneel wat ik eerder heb gemaakt aangelegd. Ook heb ik een extra paneeltje gemaakt voor 3 displays waar de spanning wordt aangeduidt (baan circuit, servo circuit, 12 volt circuit)

Later zal ik het netjes afwerken.


Ik wil iedereen een heel goed nieuwjaar wensen, laten we hopen dat het beter wordt dan het droevige jaar 2020.

Fijne avond toegewenst!

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Nette afwerking. Komt er nog een raam om de linker schakelaar?
Wederzijds de beste wensen voor 2021!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoi Remco,

Dat ziet er netjes uit  :thumbup: :thumbup:
Beste wensen voor 2021.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Citaat van: LibertyCity op vrijdag 01 januari 2021, 10:04:51
Komt er nog een raam om de linker schakelaar?
Citaat van: RB op zondag 27 december 2020, 22:28:48
Helaas had ik 1 afdekkapje te weinig die komt later.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
De vordering zien er goed uit.

Wanneer wordt de 2e dochter verwacht?
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Citaat van: Kevin BigBoy op vrijdag 01 januari 2021, 10:42:45
De vordering zien er goed uit.

Wanneer wordt de 2e dochter verwacht?

Onze 2de dochter word eind februari/begin maart verwacht. Tot die tijd nog lekker bouwen aan de baan!

Groetjes
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Oke, nog ffies bouwen dus hahaha.

Succes
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Kleine update,

Alle servos van het onderste schaduw station zijn aangesloten en werkend. Nu kunnen we beginnen aan de 2de laag, de keerlus en schaduw station van de linker klimspiraal, waarna ik aan de bovenbaan kan beginnen.

Groetjes
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Nog een foto.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hi Remco,

Heel netjes gedaan en handig dat je bij die servo's goed bij kan.

groet
Harald
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Citaat van: Haradigi op zondag 03 januari 2021, 21:56:43
Hi Remco,

Heel netjes gedaan en handig dat je bij die servo's goed bij kan.

groet
Harald

Bedankt Harald,

Zo is het wel bedacht dat ik overal goed bij kan. Ik had deze servos nog van mijn oude baan en heb er net met instellen al 2 moeten vervangen omdat het te veel haperde.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Mooie vorderingen.

Zonde dat je er al 2 moest vervangen. Mijn idee om over te stappen van Marklin maar servo's is in mijn ogen juist de betrouwbaarheid 😜

Just kidding,
Ziet er goed uit
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Heel gaaf! Wat een ruimte voor de modeltreinen, daar kom je wel verder mee denk ik zo. Top!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hierbij weer een kleine update,

Ik ben bezig met het 2de schaduwstation/keerlus.

Deze zit 19 cm boven het onderste schaduwstation.

Er is nog wat werk te verrichten later meer hierover.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Flinke vorderingen weer. Mooi om te volgen  :thumbup:
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hierbij weer een kleine update,

Ben weer een stapje verder dus dacht laat ik het meteen maar delen met jullie.

Het 2de schaduwstation/laag is niet zo uitgebreid als het "hoofd"schaduwstation. Er is ruimte om 1 trein op te stellen verder is er de keerlus en later komt de aansluiting op het spiraal naar de boven baan.

1 wissel is inmiddels werkend de andere wissel is besteld en komt later. Nu eerst de voeding voor de rails aanleggen en het bloksysteem aanleggen.

Het bloksysteem zou ik niet in hele de baan toepassen, ik voer alleen de schaduwstations uit met dit systeem zodat ik wel in de ecos in 1 oog opslag kan zien welke sporen bezet staan.

Volgens mij kan ik ook al heb ik geen bloksysteem wel rijwegen pendelregeling aangeven in de ecos toch ?

Fijne avond
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Gisteren weer een stap verder gekomen,

De voeding voor het klimspiraal netjes aangelegd, in elke halve cirkel heb een voeding naar de rails toe, ik neem aan dat dit voldoende is.

Verder heb ik 2 val beschermingen in de keerlus aangebracht voor het geval dat.

Verder zit ik te denken om de bovenbaan van het klimspiraal/schaduwstation te onderbreken van elkaar in de voeding. Om zo mogelijk later als dat nodig blijkt te zijn een booster aan te leggen. Iemand advies daarin of het nodig is?

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoi,

Servo bedrading en railvoeding door één en hetzelfde gootje: ik ben er niet zo gek op. ;)
Ga in ieder geval flink testen en proefrijden voordat je er niet meer bij kunt.

Of je een booster nodig hebt is afhankelijk van het aantal tegelijk rijdende treinen. Ik rij zelf op mijn gehele baan op 3A en dat wordt voor iets meer dan de helft verstookt bij 5 tegelijk rijdende treinen waarvan sommigen met een dubbelle lok. Maar mijn treintjes hebben energieklasse A+++ want ze zijn voornamelijk van plastic. :P

Gr, Ben.

Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Servo bekabeling en railspanning botsen niet echt. Terugmeld signalen zijn vaak gevoelig voor storingen.

Groet, Arie
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
 @citaat
Zelf kom ik uit de elektronica en vind dat voorkomen altijd beter is dan genezen.

groet
Harald
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo,

Bedankt voor de tip, ik zal er bij de verdere aanleg rekening mee houden. Ik heb tijdens het testen die ik nu heb gedaan met de servos nog geen problemen ondervonden. Wat zouden de klachten / problemen moeten worden indien het zo zou zitten.

De voedings draden hebben een minimale adering maar een dikke isolatie ten opzichte van dat . Dus denk dat dat een voordeel is ?

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
 @citaat Mogelijk klapperende servo's bij inschakelen van de baanspanning. Idem bij een ontsporing van materieel waardoor de centrale afschakelt.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoi,

Klapperende servos heb ik nog niet waargenomen. Wel heb ik zodra ik de externe voeding van de servomodules aanzet een korte reactie van de servos, aan het geluid wat ze maken lijken ze te bewegen maar ik heb niet gezien dat ze op dat moment bewegen. Dit was voorval was al aanwezig bij een eerder test baantje waar alle draaden gescheiden lagen dus ik vermoed dat dit iets is waar ik niet veel aan kan veranderen.?

Ik heb verder vandaag het hout gezaagd voor het 2de klimspiraal zodat ik daar als ik zover ben mee kan beginnen.

Ik moet nu eerst de blokverdeling en de voeding aanleggen voor het 2de schaduwstation/laag, dit was een klusje wat ik telkens voor me uitschoof maar vanavond gaat het toch gebeuren.

Fijne avond, volgende update weer met fotos.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Leuk om te lezen dat iemand bezig is met Schipol->Hoofddorp->Nieuw-Vennep. Altijd een mooi spoorwerk gevonden. Erg interessant en inspirerend om te zien wat je allemaal al gedaan heb. Die voedingsschakelaar paneel ga ik ook zeker maken, harstikke handig :) Nog wel een tip, je kan altijd een condensator over je servo heen zetten wanneer je denk dat hij klappert. Tijdens het inschakelen van de spanning zal de servo inderdaad een korte reactie geven, maar dit is normaal. Als het goed is blijven ze wel in de juiste positie staan.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo allemaal,

Hierbij weer een update, ik ben toch al bezig met het klimspiraal aan de linker kant van de baan. Een project dat lekker  gaat en vorderingen snel zichtbaar zijn. Zodra deze klaar is kan ik aan beide zijde van de baan mooi de aanluiting maken met de bovenbaan en de klimspiralen.

Groeten remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo,

Heeft iemand toevallig ervaring met 2 servos op 1 adres en aansluiting op de digikeijs dr 4024? Ik heb namelijk een aantal kabeltjes die van 1 naar 2 gaan.

Indien dit werkt scheelt het weer decoders aanschaffen. Want bij sommige wissel straten moeten er zoiezo 2 wissels om.

Hoor graag als iemand hier iets over weet of gelezen heeft, en zoniet moet ik het toch maar gaan uit tessten.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Dat werkt hoor zo'n Y-kabeltje. Maar beide servo's luisteren dan wel naar dezelfde eindstanden.....

Gr, Ben.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Dit betekend dat ze precies op dezelfde afstand ect van de wissel gemonteerd moeten zitten om zo dezelfde begin en eindstanden te hebben?
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Yep.  :)
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Gisteravond bezig geweest met deze wisselstraat om 2 wissels en dus 2 servos gelijk werkend te krijgen op 1 aansluiting op de digikeijs decoder. Dit werkt prima na wat puzzelen. Echter moet ik 1 servo omdraaien want nu gaat de ene wissel in rechtdoor en de ander op afslaan.

Scheelt toch weer een decoder punt op deze manier.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Je gaat hard.
ziet er goed uit
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Vandaag weer even lekker bezig geweest aan de baan nadat de andere klusjes in huis die ik moest doen gedaan waren :P

Ben verder gegaan met het klimspiraal en heb de bedrading van de recent aangesloten servos weggewerkt.

De "dubbele " wissel die op 1 decoder adres zit werkt goed dus we konden door bouwen. Later als er problemen zijn kan ik overal prima nog bij.

Het laatste gedeelte staat in de lijmklemmen, morgen is dat droog en kunnen we het laatste stukje met rail leggen.

Dan blijft de aansluiting met de bovenbaan en de bovenbaan zelf over. Deze week 2 nieuwe digikeijs dr 4024 servos decoders binnen gekregen, dan zit ik voorlopig niet zonder materiaal.

En alvast de felicitaties aan ieder met het 15 jarig bestaan van het forum.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Helaas moet ik wat aanpassingen doen aan  sommige draadeinden die te dicht in een bocht op het spoor staan. Tijdens het testen met langere wagons komen de wagons tegen de draadeinden aan. Gelukkig zit er rubber omheen dus geen schades.  Ik zal dit eerst moeten aanpassen voor ik verder kan. Later weer een update, fijn weekend !!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Dat is vervelend. Enig idee hoe je dat gaat oplossen?
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Ik heb wel een idee, ik zal vanavond even een foto maken van het probleem dan is mijn idee om het op te lossen ook makkelijker uitleggen. Ook moet ik 1 wissel loshalen waarbij de servo niet toch lekker werkt. Eerst dit even goed oplossen en daarna verder aan de bovenbaan.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hierbij de foto van het probleem, het is een draad eind van het klimspiraal. Net niet lekker uitgemeten. Mijn plan is dus nu om het draadeind af te zagen net boven de moer (rode cirkel) en dan op een plaats waar het wel kan het draad eind weer plaatsen waardoor dat afgezaagde draad eindje de ring erboven weer vast houdt.

Ergens anders op de baan zit dit ook alleen gaat dat echt net aan goed, ik twijfel of ik deze verander of zo laat?

Groetjes
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Remco, is het niet mogelijk om het rechte stuk iets langer te maken zodat de bocht iets later genomen wordt?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Citaat van: RB op vrijdag 05 februari 2021, 20:15:01Ergens anders op de baan zit dit ook alleen gaat dat echt net aan goed, ik twijfel of ik deze verander of zo laat?

VERANDEREN!!!

Als je het niet doet, gaat het geheid een keer fout. En, volgens Murphy, op het meest beroerde moment.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Peter,

Dat is ook een idee,
Ik ga even puzzelen in het ontwerp of ik dit eventueel kan oplossen door de rails te verleggen.


En het 2de advies neem ik aan, je heb gelijk veranderen!

Zodra ik tot een aanpassing ben gekomen laat ik het jullie weer zien.

Fijn weekend in de sneeuw !
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo allemaal, ik hoop dat iedereen van de sneeuw genoten heeft :p

Ik heb het eerste probleem inmiddels verholpen. Ik heb er toch voor gekozen om het draadeind af te zagen en op de juiste positie te plaatsen.
Het veranderen van het baanplan zou voor meer werk zorgen.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Een vervelende klus. Echter een goede basis is het wel waard! Succes met de vorderingen!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo allemaal,

Ik heb weer wat vorderingen die ik wil delen.

Ik ben bezig bij de linker klimspiraal met de aansluiting met de bovenbaan.

Op de foto is de zien dat ik de wissels die er moeten gaan komen heb neer gelegd om straks te kunnen bepalen waar de servos gepositioneerd moeten worden op de plankjes die ik aan de draadeinden heb gemaakt. Deze plankjes zijn voorzien van ondervloer schuim zodat als er wat tegen aan komt niet beschadigd.

Volgende stap is de servos monteren, aansluiten, en inregelen met de ecos.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo allemaal,

Ik ben weer een eindje verder dus het werd tijd voor een update.
De aansluiting links is gemaakt en de wissels heb ik aangesloten aan de servos, deze zijn geprogrammeerd en werken naar behoren. Ik had even een probleempje met een digikeijs servo decoder dat de servos niks deden op de laatste 2 aansluitingen. Hoe dit is opgelost geen idee. Ik was er eergister avond mee bezig en toen weigerde het en gister avond werkte het direct en kon ik de servos inleren.

Ik heb het baanplan iets moeten aanpassen, het achterste spoor van het station kan niet worden neer gelegd ivm het schuine dak , het is niet mooi als er bijna geen ruimte meer is met het dak van de trein en het dak van het huis. Ik heb dit spoor dus weggelaten en de opstelling iets veranderd.
Ik zal hier later een afbeelding van plaatsen zodat de aanpassing te zien is.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Netjes Remco  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Als dit je hoogste niveau is:


Is misschien een idee om de draadstangen onder het tracee met een koppelmoer te bevestigen.
Je kunt dan met een bout met verzonken kop aan de bovenkant eindigen.
En dan heb je niet meer van die nare uitsteeksels waar jij met je trui of een trein aan kan blijven hangen.

ArjanM had zoiets op z'n baan.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Flinke vorderingen weer! Mooi om te zien!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo allemaal,

Afgelopen dagen geen tijd gehad voor de baan, druk met het vrouwtje en de aankomende baby. De komende week word ook nog even hectisch dus een update zal wat langer opzich laten wachten.

Op de val reep heb ik snel nog het 3 rail forum wagon setje besteld, ben benieuwd !

Iedereen een fijn weekend gewenst.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Haastig spoed is zelden goed. Ben benieuwd naar je nieuwe aankoop. Ik ben nog bezig met de verbouwing van mijn zolder. Dat gaat nog wel even duren vrees ik. Ik heb nu aankomende zomer als einddatum voor de verbouwing staan. Of ik dat ga halen is nog niet zeker.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo,

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen was mijn vriendin zwanger van onze 2de dochter.

Vorige week is mijn 2de dochter geboren genaamd Milly.

Moeder en kind maken het goed, we hadden de eerste week wat minder slaap maar daar zijn we nu ook al weer aardig vanaf.

Er komt nu ook weer langzaam aan wat tijd voor de hobby terug. Dus een nieuwe update zal er binnekort wel weer komen.

Groetjes remco