Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

RB's modelspoorbaan thema NL

Gestart door RB maandag 20 januari 2020, 20:46:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
RB's modelspoorbaan thema NL
Goededag allemaal,

Nadat ik mijn modelbaan heb moeten afbreken vanwege een zolder verbouwing heb ik via dit forum een nieuw baanplan gemaakt voor de ruimte die ik voor de volgende baan  tot mijn beschikking krijg. Ik wil jullie af en toe op de hoogte houden van mijn vorderingen en hoop dat jullie dit leuk vinden.

Het baan plan is over de langste zijde 5.20meter de korte zijde is 1.80meter en de andere zijde is 2.67meter.

Het thema dat ik wil creeeren is nederlands, over de scenery ga ik later pas nadenken als het ruwe werk gedaan is.

Er komt 1 klimspiraal in aan de rechter kant met 4.5 winding en aan de linker kant 1 met 2.5 winding.

1 groot schaduw station bereikbaar via de rechter spiraal en een kleinere via de linker. Beide met een keer mogelijkheid.

Hieronder heb ik een afbeelding van het baan ontwerp geplaatst.

Ik ben inmiddels begonnen met de bouw van het frame werk. zal hier snel wat fotos van bijvoegen.

Ps. Let niet op de rode cirkeltjes in de afbeelding.

Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo ,

Hierbij de beloofde fotos van de bouw van de baan tot nu toe.

Het gedeelte van de baan ter hoogte van het station en de rechter klimspiraal is het frame zo goed als klaar.

De linker kant moet even wachten tot ik kasten weg gehaald heb die daar nu nog staan.

Tot die tijd heb ik nog genoeg te doen aan de andere zijde zoals het klimspiraal.


Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
De houten constructie ziet er goed en netjes uit Remco  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Degelijk framewerk inderdaad.
Gezien je plan bouw je een station na verwacht ik.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Bedankt voor het compliment. Ik heb geleerd van mijn eerdere fouten en hoop het dus nu wat beter te doen.

Ik bouw niet echt een station na maar een stations loopbrug die ik eerder al gebouwd heb moet weer zijn plaats krijgen in mijn nieuwe baan dus die heb ik enigzins hierop aangepast.

Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Een nieuwe update,

Ik ben begonnen met het rechter klimspiraal, draadeinde monteren aan de onderplaat, alle delen voor het klimspiraal zijn ook gezaagd.

Dus zou snel kunnen beginnen met afstellen en testen van het klimspiraal.

Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Dat ziet er super uit Remco  :thumbup:

Hoe heb je de draadstangen gemonteerd onder de plaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
 @citaat
Hoe zou jij het doen Peter, moet er binnenkort namelijk ook mee aan de slag ;-)
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Het ligt aan de dikte van het hout, mocht dit dun zijn 12mm. Of dunner dan zou ik een stukje balk onder maken om de oppervlakte te vergroten.

Onder in het balkje een inslagmoer en de draadstang door het balkje laten lopen, aan de bovenkant van het hout een grote ring en moer plaatsen om een starre draadstang te creëren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo,

Het is 9mm mdf de liggende plaatdelen

De draadeinden zitten daaraan geklemd met 2 moeren met daar tussen een plaatring.

Dit is goed strak te draaien en zit naar wat ik nu heb gedaan erg stevig.. naar hoeveel wikkelingen ik erop maak zal het geheel nog sterker zijn neem ik aan want dan zit er een verband in.

Ik kan altijd aan de onderzijden het opvangen met inderdaad nog een balkje.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
ooit gedacht aan inslag moeren.
Kan je iets prima mee vast zetten en de draadeinden zijn dan ook stevig.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoi Remco,

Ik zou het wel iets steviger uitvoeren, zie mijn eerdere reactie, 9mm. is erg dun voor de basis.
Zoals ik al schreef de oppervlakte vergroten, nu kun je er nog makkelijk bij.
Ook zou ik kiezen voor een grotere ring.

Het zijn maar tips  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
 @citaat En dan wordt MDF gebruikt. Met multiplex zal het wel voldoende moeten zijn?
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Opzich 9mm mdf is als basis stevig genoeg als het frame maar geen grote overspanningen heeft waar het op ligt.

Aan inslag moeren heb ik niet gedacht inderdaad. Opzich gaat deze methode ook prima ik moet wel even wat bredere sluitringen er tussen doen. Even terug naar de hornbach dus . Voor de zekerheid nu kan ik er nog makkelijk bij inderdaad.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Het klimspiraal word uitgevoerd met multiplex geen mdf.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Beste mensen, dit is toch stevig zat zo!?! Je duwt of trekt dit echt niet zomaar door het MDF heen lijkt me.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo allemaal op deze winderige zondag. Perfect hobby weer.!

Ik heb de eerste ring liggen , welliswaar zonder isolatie nog.

Even testen en hier daar wat veranderd maar opzich rijd het prima ophoog bij elke snelheid.

Ik heb een insider wagonnetje met een waterpasje. Deze geeft de hele cirkel zo rond de 2% aan.

De ruimte die ik heb waar de sporen boven elkaar komen is 8 cm.

Heeft iemand nog tips of aanmerkingen voor ik met de isolatie en stroom voorziening ga beginnen voor ik de 2de ring erop ga monteren ?

Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Even een paar dagen niks meer gedaan aan de baan.

Ik moet het klimspiraal verder gaan afstellen. De stijging is op bepaalde stukken toch groter dan op ander plekken in de eerste ring.

Ook zie ik dat de treinen in de bochten iets naar buiten leunen. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

er is ook een nieuwe trein binnen gereden. Een mooie aanvulling de roco tee ram (amsterdam zurich).
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Veel plezier met je TEE RAm :thumbup:
Citaat van: RB op zaterdag 15 februari 2020, 15:54:02
Ook zie ik dat de treinen in de bochten iets naar buiten leunen. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Heb je misschien een plaatje? Ik probeer het mij voor te stellen, maar dat lukt mij niet echt :)
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
 @citaat @citaat
Pak je waterpas er eens bij. Is alles recht.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Ligt de plaat waarop de rails geplaatst is wel waterpas?

Je zou aan de buitenkant het hout iets hoger kunnen afstellen om de trein iets naar binnen te laten leunen.

Veel plezier met je TEE Ram, dit Roco model is super weet ik uit ervaring  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Mooie start gemaakt met je baan :thumbup:

De maten van de baan die je hebt ontworpen doen me erg denken aan de baan die ik aan het ontwerpen ben. Ik kan niet wachten tot ik ook kan beginnen als ik jou zo bezig zie.

Helaas moet ik nog even geduldig afwachten.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Het frame werk is recht en waterpas, hieraan zou het niet moeten liggen.
Ik zal even kijken of ik dit op foto krijg het is minimaal namelijk naar mijn idee.
Ik moet zoiezo de afstelling nog maar eens goed na kijken van het klimspiraal. De rails ligt ook nog los zonder demping eronder.
Wellicht heeft dit grote invloed.

De tee ram heb ik rijdend met een heleboel geluidsfuncties maar er zou toch ook binnen verlichting in zitten ? Deze krijg ik niet aan met mijn ecos. Peter een idee ?
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
 @citaat

De TeeRam is wel voorbereid op binnen verlichting maar zit er standaard niet in, dat was mij ook al opgevallen.

Ik zit er aan te denken om uitgebreide ledstrips erin te zetten met diverse opstart effecten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoi Remco,

Als de treinen naar buiten hellen kan je misschien wat verkanting aanbrengen aan de buitenzijde.
Mooie treinset heb je aangekocht, die gaat zalig rijden op jouw baan.
ik heb de Insider TEERAm van M in bestelling.

mvrgr

Luc
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Ik ben vandaag bezig geweest met de eerste ring van het klimspiraal, ik blijf er mee rommelen. De techniek die ik gebruik heb je in de bochten aan de buiten zijde halverwege een draadeind en 2 aan de binnen kant van de sporen van een bocht.

Het ligt aan de afstelling dat de treinen naar buiten hellen. Ik zie het ook aan de rails dat deze wat omhoog staan aan de binnen kant.

Heeft iemand een goede tip hoe ik geleidelijk mijn ring kan afstellen naar een hoogte van 9 cm .

Alvast bedankt
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Ik heb het zo gedaan, tweede foto.


https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1163037#msg1163037


Als de onderste ring goed in positie is kun je op deze manier makkelijk doorbouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Nou na wat rommelen en een aantal keren toch weer opnieuw beginnen ligt de eerste ring van het klimspiraal goed op zijn  plaats.

Ik heb een insider wagon met een waterpasje deze geedt op de rechte stukken +- 2,5 % stijging aan en in de bochten +-2.0%
Ik heb een ruimte van 9.5 cm tussen de ringen, naar mijn mening voldoende.

Ik ben meteen begonnen met het leggen van isolatieplaten. Dit is 3 mm ondervloer van hornbach met een goede dempende werking. Het lijmt heel makkelijk vast aan het hout en is lekker stevig als het erop ligt. Je kan ook mooi de rails er dan op vaat lijmen met pistoollijm .

Volgende stap is de voeding in orde maken om hier en daar de rails te voorzien van spanning wat van mijn ecos komt.

Hierna kan ik beginnen aan de volgende ring.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Netjes hoor! Goed bezig!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Na een tijdje geen update betekend het niet dat er niks gebeurd is. In de wereld gebeurd een hoop op dit moment wat op ieder invloed heeft of zal gaan hebben.

Belangrijk om je gedachten op andere leukere zaken te krijgen en dan is het hebben van een hobby natuurlijk een uitkomst.

Er is wat meer tijd voor het bouwen aan de baan, sportscholen zijn gesloten dus we gaan maar hobbyen.

Ik ben iets verder gegaan met het klimspiraal , ik leg deze laag voor laag aan en voor zie elke ring van 2 extra voedingen.

Er komt (hoe ik er nu over denk) geen blok systeem , ik heb hier lang over nagedacht. Ik was hier mee begonnen bij mijn vorige baan dit had niet het gewenste resultaat en kreeg het ook niet goed werkend( koploper icm ecos2) , het aanpassen (knippen) van de rails vindt ik zonde en als er tijd is voor de baan bestuur ik het ook graag zelf. Een goed werkend automatisch rijdend systeem is mooi maar ook een hoop werk.

De wissels worden wel elektrisch en voorzien van een servo, hiermee ben ik ook begonnen bij de wissels voor het schaduw station. De servos worden aangestuurd door de digikeijs decoder.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Ziet er goed uit ben benieuwd naar het vervolg
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoi Remco,

Als jij goed nagedacht hebt dat je geen blok systeem wilt gaan gebruiken dan is het toch goed, en mocht dat ooit veranderen dan heb je weer wat te doen  :)

Extra voeding op de baan kan nooit kwaad, ziet er goed uit man  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Remco,

De spiraal, hoe hoog is het, als je eronder door moet kruipen, om in het spiraal zelf te komen, als bijv een trein achterin ontspoort?

Verder ziet het spiraal er degelijk uit.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Goed bezig!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Ik heb zelf een bloksysteem (alleen voor de buitenste ring op mijn baan waar de snelle loks en de Fliegender Hamburger de benen mogen strekken) met de simpele niet-digitale seinen, die door schakelrails bediend worden. Voor mij werkt het prima, ik wilde geen computers of beeldschermen aan mijn baan. Het mooie van de hobby is dat iedereen zijn eigen keuzes kan maken en dat er veel te kiezen is. Heb veel respect voor iedereen die een oplossing voor zijn situatie bedenkt en realiseert! Veel succes en plezier met je baan, en mooi om zo mee te mogen kijken! (Die stekkerblokken gebruik ik ook, voldoen prima!)
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Zijn de beugels die je gemaakt hebt voor de servos eigen makelij ?
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo,

De hoogte van het fram tot spiraal is +-50cm voor mij echt voldoende ruimte om er onder te komen het gat is ook maximaal groot dus ik zie hier geen problemen in komen.

Betreft het blok systeem. Het feit dat ik er denk ik vanaf zie is het aanpassen van de rails dit wil ik eigenlijk voorkomen nu zul je denken wat maakt dat knipje uit. Ik heb al wel veel rails geknipt wat van mijn vorige baan komt. Ik zou kunnen overwegen om in het schaduw station een bloksysteem aan te leggen zodat ik niet altijd onder de baan hoef te kijken welk spoor vrij is en tot waar ik moet stoppen met rijden.
Ik weet niet of dit mogelijk is . Iemand ervaring ?

De servo houders die ik maak/heb zijn zeer stevig het werkt perfect. De plastic houders bestel ik in tientallen via ebay kost bijna niks en de het alu profiel gekocht in de bouwmarkt.

Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hallo

Al een tijdje geen post van mij met een status van mijn modelbaan. De zomer stop duurde even wat langer vanwege de wel bekende omstandigheden en baby nieuws. Hier en daar wel wat gerommeld zover dat kon. We verwachten begin volgend jaar een 2de dochter dus het huis kon weer omgebouwd worden, me dochter kreeg een grote meiden kamer en de babykamer kon weer ingedeeld worden. Alle spullen werden tijdelijk gestald op de modelspoorkamer dus helaas een tijd niks kunnen doen.
Maar alles staat inmiddels op ze plek en de modelspoorkamer is weer vrij van alle spullen die er niet horen.

De bouw van de 2de ring van de klimspiraal is begonnen en het gaat vlot, bijna alle sporen van het grote schaduw station liggen ook. Ook is er een nieuwe lok  zie de foto !

Hopelijk weer regelmatiger een update.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hopelijk heeft het verbouwen er niet toe geleid dat je ruimte hebt moeten inboeten voor je modelspoorbaan.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Mooi dat je weer verder kunt bouwen Remco  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Ruimte inleveren doen we niet meer:p

Heeft iemand misschien een betaalbaar adresje voor nieuw of gebruikte Crails.  Ik ben bijna door mijn 24330 bochten heen en die heb ik nou net nog nodig in mijn spiraal. Er mag van mij zelfs verf of scenery op zitten het zit toch in het spiraal.

Hoor het graag

Groetjes
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Laatste stukje klimspiraal en dan zijn we boven ...

Dan eerst nog wat wissels afstellen en servos aansluiten en dan kan de bovenbaan gemaakt worden met het stations gebied.

Fijn weekend !
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Je laat er geen gras over groeien. Flinke progressie geboekt met je klimspiraal!
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Hoihoi,

Klimspiraal is bijna af, de voeding en verlichting leg ik later netjes aan, de voorbereiding is gedaan.  Het is nu even wachten op de 24330 bochten die ik besteld heb. Hoop dat het snel binnen komt..zodra die binnen zijn kom ik bij de uitdaging om 2 wissels op de laatste/bovenste ring in het klimspiraal te leggen en te voorzien van een servo.

In de tussen tijd maar verder met andere noodzakelijke klusjes zoals de decoders voor de wissels in het schaduwstation aansluiten op een aparte voeding.

Gelukkig heb ik verder nog voldoende materialen liggen mocht het tot een sluiting van de bouwmarkten komen om verder te kunnen bouwen.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Goedeavond,

Ik wacht op een paar pakketjes met spulletjes die ik nodig heb om met begonnen delen van de baan verder te kunnen gaan.

1 pakketje bevat kabelgootjes met aan de zijkant sleuven (bedankt voor de tip Peter Degeluidsman). Volgens postnl moet dit morgen binnen komen.

Een ander brievenbus pakketje bevat verenstaal en messing buisjes voor de servos. Ook hiervan zegd postnl dat dit eindelijk morgen komt.

Mijn andere pakket waar ik op wacht bevat 24330 bochten die ik nodig heb om het klimspiraal af te maken.
Dit pakket maakt als ik de track en trace moet geloven eerst even een rondreis door europa.

Besteld bij haertle.de in zuid duitsland. Volgens de track en trace verliep de rit hierheen goed, eerst in franfurt gescand en daarna  in herne boernig. Maar hierna 2 dagen geen scans, mijn pakketje duikt weer op bij een scan in Guarromán zuid Spanje. Hierna weer een melding * in transit* dan zou je denken het neemt de goede richting naar nederland maar nee het ligt nu in een ander berg dorpje Benavente in noord spanje.

Als dat maar goed komt, inmiddel heb ik ups een bericht gestuurd. Hier word je ook niet wijs van,want hun geven als reactie : indien er 72 uur geen scans zijn stellen we een onderzoek in.

Maar omdat we aan de ene kant niet verder kunnen ben ik begonnen aan de lus en het afmaken van het schaduw station aan de andere kant van de baan.

De lockdown heeft 1 positieve werking en dat is op de modelbaan het gaat zo een stuk sneller.

Groetjes remco
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Slim gedaan zo met de wisselaandrijvingen.
Mijn ervaring is dat de Marklin aandrijvingen nog steeds regelmatig defect gaan en zij kun je ze makkelijk vervangen.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Je onderbouw ziet er ook zeer degelijk uit.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
De bovenbouw ook...
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Citaat van: ronxp op dinsdag 22 december 2020, 07:42:13
Slim gedaan zo met de wisselaandrijvingen.
Mijn ervaring is dat de Marklin aandrijvingen nog steeds regelmatig defect gaan en zij kun je ze makkelijk vervangen.

Het maakt volgens mij de hobby ook iets goedkoper op deze manier, en een stukke servo is op deze manier een fluitje van een cent om te wisselen.

Enige lastige is een kruiswissel op deze manier, deze heb ik wel met marklin wisselaandrijving en decoder in de baan liggen. Maar ook deze ligt vooraan in het schaduwstation en het is er maar 1 in de hele baan.
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Lid sinds: 2015

offline
Re: RB's modelspoorbaan thema NL
Het pakketje met de benodigde 24330 bochten is toch nog voor kerst binnen gekomen, na eerst nog in madrid en parijs te zijn geweest. Doos wel wat verwrommeld maar inhoud was onbeschadigd het was goed verpakt.

Ik had de webshop gevraagd om de folders van roco en marklin bij te voegen  maar wat krijg ik , een hele doos vol folders/boekjes van alle merken met een marklin kladblok en pen en een Gutschein voor een volgende aankoop toch attent.