Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn

Gestart door Egidius maandag 03 oktober 2022, 12:41:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Goedemiddag mede modelspoorders,
Een poos geleden zijn we gestart met de bouw van het "Tauernbahn project" en daarbij een Oostenrijkse lokaalspoorlijn.

De Fotoserie start met bouw van het station voor de lokaalspoorlijn;


Foto: Mapio.net















Groeten, Eeg

Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Dat is een leuke start Eeg. Ga je alle modellen zelf bouwen?

groetjes

Luc
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Leuk thema! Prachtige zelfbouw van het station. Welk materiaal gebruik je en waar kun je het krijgen? Ik zoek nog altijd een goedkoop adres :).
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Citaat van: Jongslog op maandag 03 oktober 2022, 20:11:15Leuk thema! Prachtige zelfbouw van het station. Welk materiaal gebruik je en waar kun je het krijgen? Ik zoek nog altijd een goedkoop adres :).
HOi Henk het is meestal een combinatie van Styreen plaatjes, karton of gelaserd hout.
Groeten, Eeg
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Er is de laatste tijd wel eea gebeurd, o.a. verhuisd naar zuid-west Europa. Daar in de nieuwe ruimte wordt sinds kort weer verder gewerkt:



Groeten Eeg
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Citaat van: Egidius op dinsdag 25 april 2023, 15:45:29verhuisd naar zuid-west Europa.
Spanje of Portugal? Niet direct naast de deur dan. Een hele verandering.
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Fraai scratch build stationsgebouw, Egidius!   :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
hoi eeg

dat word een mooie brug


mvgr. gerard

Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Dankjewel voor de leuke berichten :thumbup:
In de nieuwe ruimte wordt de opstelling van de baan anders dan voorheen;

f64t214241p2544359n2_XofqCVKG.jpgf64t214241p2547090n3_fAInNYHJ.jpg 
Een klein locje test alvast wat van de zijlijn;f64t214241p2546859n4_uLgACOkS.jpgf64t214241p2546859n3_hwkRTFmv.jpg
De achtergrond voor de brug is alvast opgehangen;
f64t214241p2545789n4_xicldgDM.jpg   
Groeten, Egidius
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hier de klimspiraal van de zijlijn. De zijlijn is geinspireerd op de oude Tauernbahn route. Een van de typische aqaducten die bij de oude Tauernbahn route te zien waren, mocht niet ontbreken;

f64t214241p2544684n5_cjKuDAng.jpgf64t214241p2544684n6_WGcZOioT.jpg
Groeten, egidius
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
De rest van het landschap rondom de Tauernbahn hoofdbaan krijgt hier ook al wat vorm:
f64t214241p2544684n10_ayKpTCRE.jpgf64t214241p2544684n9_FQgxoVNd.jpgf64t214241p2544684n11_QqGDBvcT.jpg   
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Dat ziet er netjes en indrukwekkend uit!
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
De eerste boog begint vorm aan te nemen;
f64t214241p2545789n7_ecELfQrG.jpgf64t214241p2545789n6_WYsCdDhB.jpg 

De haltestelle Oberfalkenstein heeft een vriend voor mij van Styreen gemaakt; wat vinden jullie? Ik ben er heel blij mee! :thumbup:  B)
20230528_191122.jpg20230528_191055.jpg
Groeten, Egidius

Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Tot voor slechts een paar jaar geleden stonden deze wachthokjes er nog. er is daar in Obervellach wel het een en ander gaande omdat de lokale bewoners de halte niet wilde laten sluiten. Ik vond het mooi om die halte weer in ere te herstellen en toch op de baan te bouwen.
f64t214241p2549727n2_LjBMsclU.jpg(Foto: Wikipedia)
Schermafbeelding 2023-05-28 om 22.24.53.jpg
(Videostill uit youtube film 4K Führerstandsmitfahrt Tauernbahn Salzburg - Tarvisio Boscoverde BR 185 van Rotausleuchtung)

Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hoi Eg,
Door jouw reactie op onze baan zag ik jouw post, leuk om te volgen, succes!
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hoi Egidius, op mijn weblog staan ook foto's van Obervellach, zie Oberfalkenstein.
Ik zal eens kijken of ik nog wat meer foto's voor je kan vinden.
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hallo Egidius,

Ik kom zojuist jouw topic tegen.
Ziet er indrukwekkend en mooi uit.

Ik ga je volgen.

Henk
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Indrukwekkend die brug :thumbup:
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
 B) Mooie brug , knap gemaakt. :thumbup:
En de wachthokjes zien er ook prima uit, bankje erin en een paar gelijkende bordjes printen, dan is het precies zoals het grote voorbeeld.
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Dank voor de leuke reacties! :thumbup:  :oops:
Hier wat beelden van hoe de modules vorderen aan de linkerkant van Haltestelle Oberfalkenstein, voorbij de bocht, het vervolg van een impressie van "de Tauernbahn" met zijlijn.
Over de sporen van deze twee modules kan zowel met 3-rail als met 2-rail gereden worden, om de mogelijkheid open te houden ooit mee te doen aan exposities van modulebanen.
Groeten, Egidius
20210403_112447s.jpg
20210403_112433s.jpg 
20210417_161509s.jpg
20210408_215130s.jpg
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Ziet er goed uit maar als ik heel eerlijk ben dan vind ik de berg wel heel kaarsrecht langs het spoor beginnen. Ik zou proberen daar wat inhammen of een tunnel te creëren zodat het wat speelser en minder strak oogt. Ook de hoogte van de berg kan wat variëren. Maar doe vooral je ding he, het is maar een idee.

groet, Wim
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Citaat van: WimFPU op woensdag 31 mei 2023, 08:24:44Ik zou proberen daar wat inhammen of een tunnel te creëren zodat het wat speelser en minder strak oogt. Ook de hoogte van de berg kan wat variëren.
groet, Wim

Hoi Wim daar heb je inderdaad een zeer goed punt. De vorige foto geeft nog de indruk dat het geheel vrij recht is met nog weinig afwisseling. Hier nog een paar foto's, de rode lijn geeft een beetje aan wat de bedoeling zou zijn van het verdere verloop van het landschap. De zijlijn die boven langs loopt zorgt ervoor dat het moeilijker is om met hoogte te varieren maar toch gaan we dat proberen. Ook aan de voorkant is de bedoeling wat verschillen in de helling aan te brengen en dmv van berg en bomen hier en daar het zicht te ontnemen om het geheel spannender te maken, ook al zijn het "smalle" modules van "maar" 62 cm diep. meestal lijm ik eerst een paar blokken schuim vast om daarna te gaan "boetseren", afschrapen en hakken zodat een gewenste vorm overblijft. Later kan er altijd hier en daar wat meer afgeschraapt of ingehakt worden.
groeten, Egidius
20210417_165314s.jpg
20210331_161252s.jpg
20230528_191210.jpg   
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hoi Egidius,
Als ik had geweten dat je nog ging hakken en breken aan de voorkant dan had ik mij natuurlijk van commentaar onthouden. Voor wat betreft de zijlijn die bovenlangs gaat zou je die misschien op sommige punten aan het oog kunnen onttrekken door er een soort van rotsformatie voor te plaatsen maar ook bosjes en boomgroepen lenen zich daarvoor. Je zegt het zelf al door het daardoor "wat spannender te maken ". Het blijft een uitdaging om het allemaal op 62 cm te realiseren.
Ik blijf je verrichtingen wel volgen.

groet, Wim
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hier nog wat vorderingen aan de eerste boog van de brug. In het echt heeft de brug ook een helling en ik twijfel nog of ik dat ook zal toepassen. De modules kunnen aan elke zijde afzonderlijk tot +/- 12cm worden aangepast naar de gewenste hoogte door middel van de schroefdraad onder in de poten.

f64t214241p2547764n4_oJgNUTZj.jpg
f64t214241p2547764n3_vUlykaoh.jpg
f64t214241p2547268n2_PHNuqLfl.jpg
f64t214241p2547268n3_GIYhlVqp.jpg   
Groeten, Egidius
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Woow. Prachtig project! Ga dit graag verder volgen.  :thumbup:
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Fraaie en flinke brug Egidius!
Wat me verder opvalt is de vertanding in de constructie. Als liefhebber van houtconstructies spreekt dit wel aan.
Even benieuwd waarom je dit zo uitvoert, op zich constructief niet echt nodig maar erg fraai.
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Heel gaaf! Ik hou van dat houtwerk bij baanbouw. Zeker ook modules om hun handelbaarheid maar hier; wat groots! Ik ben benieuwd hoe dat straks in de baan wordt geïntegreerd. Zeer indrukwekkend. :P
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Ik kijk echt te weinig in dit forumdeel. Als Oostenrijk liefhebber is dit aansprekend. :thumbup:
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hallo Egigius, wat een prachtige constructies, geweldig. Allemaal plakje voor plakje gelaserd?
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Dank voor de positieve feedback :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Hier een afbeelding voor het plan voor de linkerzijde van de zijlijn;
20210327_170433s.jpg

Helixmodule_plan_s.jpg

20210331_161207s.jpg   

Inmiddels is er ook een verplaatsbaar testspoortje aanwezig van twee meter lang, waarbij zowel 3-rail als 2- rail locs even getest en geprogrammeerd kunnen worden:
20230528_191315s.jpg
mvr Egidius
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Even op het testspoortje wat foto's gemaakt:
20230521_212051s.jpg
20230521_213529s.jpg
tn7oqVmA_ss.jpg 
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hoi Egidius, ALs ik naar de constructie van de brug kijk, lijkt het erop dat je de units hebt (laten) laseren en vervolgens dat als sjabloon hebt gebruikt om de bouwdelen uit te zagen? Of werk je in lagen die je hebt gelaserd? Ik zit er steeds naar te turen maar kom er niet goed uit. Wil je je geheim delen? Ik ben zeer onder de indruk. ( nu je naam wel correct gespeld :-))
Gr. Peter
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
 @citaat  @citaat

Ja, ja, maak ons maar weer gek met je mooie bouwsels en foto's  >:-D  >:-D
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Citaat van: Peter Alex op woensdag 07 juni 2023, 09:44:13Wil je je geheim delen? Ik ben zeer onder de indruk.

Hoi Peter Alex ik heb verschillende tekeningen gemaakt en over een aantal constructies nagedacht. Aangezien de boog 8 cm dik zou worden moest ik de bogen en verschillende delen van 18mm dik uit berkenmultiplex laten CNC-frezen. De bogen zijn zo groot dat ze niet in de lasersnijder passen. Vandaar dat de afdek-delen los als een puzzle geworden zijn, die in elkaar moesten passen, hetgeen tevens een beetje idee geeft van de betonverbindingen van de echte brug. Er moet op de boog eigenlijk nog een extra laag van 3mm komen, maar ik twijfel of ik dat zal doen. De brug zoals hij nu is, is circa 1:100 want in 1:87 zou hij nog een stuk groter worden en dan zou het niet meer handig zijn in de treinruimte. De twee bogen zijn niet identiek maar zoals bij de echte brug is de ene boog iets groter dan de andere boog. Nu is de totale brug iets meer 4 meter lang geworden, op twee modulebakken die kunnen aansluiten aan diverse modulebanen. Er kan zowel met 3-rail als met 2-rail overheen gereden worden. Ik ben tevens met het plan voor de bovenleiding bezig voor op de brug. E moet ook 8 meter hekwerk worden geëtst in messing.

Het komt er dus qua bouw eigenlijk op neer; de grote delen zijn dus CNC-gefreesd en de afwerking is met gelaserde onderdelen in 3- en 5- mm dik gedaan en die zijn op elkaar gelijmd. De modulebakken van de brug heb ik gemaakt met hout dat hier voor handen is; kwalitatief multiplex dat lijkt op berken, 10mmm dik. Ik heb ook een constructietekening gemaakt van de Pfaffenberg brug, ik had het idee die misschien ook later nog eens te bouwen. Als ik dan zou exposeren op een beurs dan zou het wel leuk zijn om echt een heel stuk Tauernbahn te kunnen neerzetten, maar dat is toekomst muziek. Zodra de brug klaar is kan er weldra de hele kamer weer rondgereden worden. Ik heb inmiddels wat hulp gekregen om te zorgen dat op de andere modules de ontbrekende rails kan worden gelegd en aangesloten. 
Groetjes Egidius
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Hallo Egidius,
Dank je wel voor je antwoord. Ik ben zeer onder de indruk van deze constructie!! Complimenten. Ook in je vorige draadje liet je al de mooiste dingen zien. Het lijkt wel of je nu nog een trede hoger bent gegaan.
Dat CNC frezen en laseren doe je dat in eigen beheer of laat je dat doen? Is dat kostbaar? Je inspireert me weer bijzonder! Succes verder ik blijf je met heel veel plezier zeker volgen.
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Citaat van: Peter Alex op vrijdag 09 juni 2023, 11:24:33Dat CNC frezen en laseren doe je dat in eigen beheer of laat je dat doen? Is dat kostbaar?
Hoi Alex,
Ik heb uit een inboedel een lasersnijder kunnen kopen met een laserbereik van 130x90cm, die staat nu onder het huis in de garage. Af en toe ontwerp ik nog wat modelspoorzaken in privetijd voor derden. Ik ben hier in de regio met de oprichting van een werkplaats voor een soort Miniworld bezig waar in de nabije toekomst een CNC freesmachine bij moet komen. Op zich is hout CNC frezen uitbesteden niet heel erg kostbaar maar dat is voor ieder verschillend natuurlijk. Een brug als deze bouw je helaas niet voor honderdvijftig euro. Het is soms de keuze om wat rijdend materieel te kopen of budget te reserveren voor de bouw van modules of scenery. Doordat ik de brug ben gaan bouwen moest ik prive helaas wat aanschaf van gewenst rijdend materieel laten schieten. keuzes maken O:-D  :o)  Groetjes Egidius
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Egidius,

Het moet uit de lengte of uit de breedte.

Ik heb mijzelf ook budgetbeperkingen op moeten leggen.
En dat geeft niet, want dan heb je weer iets om naar uit te zien.

Henk
Re: Tauernbahn project met Oostenrijkse lokaalspoorlijn
Dat viaduct is een mooi kunstwerk en dat wordt een enorme blikvanger.