Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

hulp gezocht marklin 3000 verzameling

Gestart door Stan maandag 20 januari 2020, 20:19:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
En dan te bedenken dat de loc in het grootbedrijf nooit onder DB vlag heeft gereden!
Dus met de "DB-keks" nimmer heeft bestaan
De oorspronkelijke DRG locs kwamen terecht bij de DR (Duitse Democratische Republiek) en de PKP (Poolse Spoorwegen)
Een variant met als nr. 89028 is helemaal uit de duim gezogen want het gaat om één van de kleinste series universele locomotieven van destijds,
ik dacht maar 9 of 10 gebouwd, hoogste nr. dus 89010
één van de meest geproduceerde modellen van Märklin is dus een puur fantasiemodel :D
Maar goed heel veel mensen hebben er plezier aan.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Klopt, er zijn slechts 10 stuks gebouwd door Schwartzkopff en Henschel tussen 1934 en 1938.
Daarnaast zijn er nog wel meer stoomloc's van de serie '89 maar die zijn van een veel eerdere datum en ten tijde van het grote voorbeeld voor de "3000"-serie waren iig de nummers 1 t/m 10 al op de schroothoop beland zodat de nummers 890001 t/m 89010 nog een keer gebruikt konden worden.
Die oude serie 89 waren T3's en die zijn toch wel heel anders.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Goedendag beste medespoorders.

Het is even geleden dat ik wat gepost het in dit draadje.
Maar ik heb nu eindelijk wat om te melden  :P
Ik heb gisteren eBay.de afgestruind en ik heb versie 11 van de 3000 gevonden. Het was wel lastiger aangezien het alleen verzenden was in duitsland, maar gelukkig ken ik iemand die net over de grens zit en die wilde mij wel een handje helpen :)

Dus jullie kunnen binnenkort weer wat foto's verwachten.

M.v.g.
Stan
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
De Märklin variant op 2e foto van Hans (Hanzi) komt in de buurt van startlocje 3029.
Hoewel daar dan weer geen BR89 op staat, nee die maakt M* dan onder catnr. 3000(0) :D
Locje 3029 is zoals bekend heel eenvoudig met enkele drijfstang en zonder licht.
Zat in veel startsets met de uiterst krappe industriebogen en 2 eenvoudige goederen of passagierswagonnetjes.
10VA trafo, aansluitrail en nog een rechte rail completeerden deze sets.
Later verscheen er wel een gedetailleerde T3 o.a. catnr 37148 maar die staan wel ver af van 3000 en 3029.
Enigszins  :offtopic: want dit betreft dus niet de 3000en maar wel leuk om te vermelden.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Hallo

De bouwserie 89 was zelfs vrij groot.
Eigenlijk alle 3assige tenderloks uit de länderbahn tijd werden hierin samengevat.
De 3000 is dan een latere "eenheidslok", net als de 80 eigenlijk.

Marklin heeft nog een 89 in haar programma gehad, namelijk de 3104.

Als je alle 3000en dan bij elkaar gespaard hebt kun je mooi verder gaan met de 3104. :D

Bart
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Die laatste (3104) was ik vergeten: Is een beetje in de hoek van onbekend maakt onbemind.
wat de 3000 inclusief voorgangers en huidige varianten met decoder zo leuk maakt is dat het model
al bijna 70 jaar wordt gevoerd.  En juist dat maakt het leuk.
Die 3104 is leuk voor er bij natuurlijk :D
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
goede middag mede spoorders.

Het is weer even geleden sinds ik hier wat geplaatst heb.
Echter heb ik goed nieuws ik heb in totaal 2 loks gevonden die ik nog miste in de verzameling.

Een van deze loks kwam van ebay.de en natuurlijk was dit alleen maar verzenden in duitsland :(
Gelukkig bedacht ik nog optijd dat een vriendin van mij in duitsland woonde die heeft mij geholpen met het probleem  :)

maar goed,
hierbij de loks:



hier zien wij een 3000 met nummer 89005.
het bijzondere aan deze is de afwezigheid van de handschakelaar.(hij gebruikt het onderstel van de latere 89006)
dit is waarschijnlijk het overgangs model geweest.

en hier lok nummer 2 helemaal uit duitsland:



dit hier is een analoge versie (ik zoek de delta variant nog)
deze lok is heel lastig om te vinden want de meeste die hier op lijken hebben maar 1 anti-slip band.
echter heeft deze er 2 en dat is ook wat deze lok speciaal maakt.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.
m.v.g. Stan



Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Leuk, weer 2 varianten erbij!
Heeft die 89005 nog wel het sleufje in de kap voor de handomschakelaar? Anders hebben ze echt de gietmal aangepast en later nogmaals naar 89006. Of zou het sleufje er na het spuitgietproces ingefreesd zijn?
Én dan zijn er natuurlijk nog deze unieke 3000-tjes:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=1522.msg1371752#msg1371752
Zie ook de "making of" vanaf:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1369400#msg1369400
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Hallo Hanzi,

ze hebben dezelfde kap gebruikt voor de 89005 het gat van de handschakelaar zit er ook nog.
ik denk dat ze in de overgangs periode naar de 89006 nog wat oude kappen in het magazijn hadden.
en het onderstel is identiek aan de eerste 89006(ook de exemplaren online)

Ik denk dat uniek een understatement is. je hebt van die simpele lokjes echt iets speciaals gemaakt.
echt super leuk om dat te zien :thumbup:

Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Weer een update:

het moet niet gekker worden. eerst vind je maanden niks en nu al 3 achter elkaar.
na het plaatsen van de vorige posts ben ik toch nog uit nieuwsgierigheid op ebay.de gaan kijken.

en daar vond ik............. jawel hoor de delta variant met 2 anti-slip banden
met verzenden naar duitsland 30 euro kwijt. (geen geld voor een delta loc)


dus jullie krijgen binnenkort weer een update (met foto's)als hij binnen is ;)

m.v.g.
Stan
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
laat ons eens foto's zien van je verzameling locs, ben wel benieuwd.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Ik ben ook nieuwsgierig 8o
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
als het goed is heb ik begin volgende week de laatste locs binnen die ik nog nodig had.
dan heb ik de set compleet :D
dan zal ik voor jullie een uitgebreide fotosessie maken :)
hier wel alvast een sneakpeak :P
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Genoeg 3000en om een compleet (model)spoorbedrijf te runnen Stan :thumbup:
Staan ze alleen in de vitrine of mogen ze ook de baan op?

Enne voor meelezers, was er niet ergens een 3029 topic?
En dan nog de leden die de V200 en NS 1200 varianten verzamelen....wat in feite al weer een tikkie  :offtopic: wordt* want dit gaat  alleen over catalogusnr. 3000; gelukkig mag 30000 ook meedoen want daar komt 3000 natuurlijk weer in voor. ;)
Items die ik allemaal verslind

* V200 en NS 1200 varianten zijn uitgekomen onder vele catalogusnrs. al heeft bv. 3055 flink aantal varianten, zie o.a. de wiki.
BTW staat 3000 al compleet in de wiki?
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
het zijn er zeker veel :P

helaas heb ik geen baan meer (ruimte gebrek) echter bouw ik nog wel eens wat op om alles in beweging te houden.
dus voorlopig staat het in de vitrine, zo kan ik er toch nog van genieten.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
een goede avond mede spoorders.

het is eindelijk zover, ik heb de lokjes eindelijk binnen en nu heb ik dus ook alles COMPLEET :) :)

als eerste de 89006 delta met 2 antislipbanden:




deze is als nieuw volgens mij is er nooit mee gereden :thumbup:

de volgende 3000 komt van een forumlid. deze heeft hij vanaf zijn jeugd al gehad.
het lokje was goed gebruikt en kon wel een beetje liefde gebruiken.
omdat ik het zo speciaal vond dat degene zijn (waarschijnlijk) eerste lokje wegdeed heb ik deze extra goed opgeknapt.







dit is zoals ik hem kreeg je kan zien dat hij een best wel versleten sleper heeft en lichte aanslag op de wielen.
verder kon ik de wielen ook niet makkelijk draaien.


als eerste kwam ik dit tegen. het leek erop dat de lampvoet ooit los gekomen was.
deze is toen weer aan de lok vast gesoldeerd maar daardoor was de huls van de lampvoet ook met de min verbonden.


hier heb ik de rest uit elkaar gehaald. er zat veel aangekoekt vet in zoals ik al verwacht had door het stroeve draaien.


na een remmenreiniger douche en een schrobbeurt liep alles weer soepel met een drupje verse olie.
ik had ook de collector van het anker gepolijst hier zaten wat groeven in.


zoals ik al zei het is een speciaal lokje in mijn ogen en die verdiend nieuwe onderdelen.


hier begint het alweer wat te lijken.


ik heb uitendelijk besloten om een moderne lampenhouder te installeren. hiervoor heb ik een 5.5mm gat geboord.
het is niet origineel maar het ziet er een stuk beter uit.




dit is dan uiteindelijk het resultaat gepolijste wieltjes een nieuwe sleper. een moderne lamp en natuurlijk een setje koolborstels.

excuses voor de kleine foto's ik heb geen idee wat er aan de hand is met flickr :confused:
ik hoop echter dat jullie er alsnog van kunnen genieten
m.v.g.
Stan
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Hallo Stan, werkelijk top gedaan!  :thumbup: :thumbup:

Ja, het was mijn eerste loc en altijd gedacht dat hij mee "de kist in" zou gaan.
Echter, jouw project vond en vind ik erg leuk en ik heb zo ook mijn plezier om er aan bij te dragen.
Loc in 55 jaar wellicht een keer schoongemaakt, maar voor de rest ... hoewel hij zeker ook wel liefde heeft gehad.
Je zou zo wat archeologisch onderzoek hebben kunnen uitvoeren en zien waar ik in al die jaren overal heb gewoond (en heb gegeten gezien dat vet :D).

Veel plezier er mee en nu dus wachten op een nieuwe versie door Märklin.

Groet, Eric-Paul

Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Gefeliciteerd met de complete verzameling Stan!
En nu? Beginnen aan andere varianten van Märklinmodellen?
Maar die zijn zoals al eerder vermeld dan altijd anders dan stoomloc 3000.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Had je de geluksvarken 30455 uitvoering ook al?
Die is ook op een 3000 gebaseerd.

Mvg. Marcel
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling
 @citaat
Die heb ik wel, rijd ook nog goed.
Mocht je hem willen overnemen dan PM maar.
Re: hulp gezocht marklin 3000 verzameling