Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

isolatie onderplaat spoorbaan

Gestart door dtk maandag 20 januari 2020, 16:04:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2018

offline
isolatie onderplaat spoorbaan
Ik heb een harde plaat van 250x122 en 18 m/m dik als ondergrond wat kan ik er het best opmaken als geluidsisolatie het liefs iets waar ik ook de rails op kan vast maken (schroeven)?
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
De 18mm dikke plaat is al erg dik. 12mm multiplex is dik zat voor een constructie, Kijk ook eens in dit draadje MDF verstevigen. Ging eerst over MDF maar daarna over de constructie van een modelbaan.

Over de isolatie: Gewoon ondervloer voor laminaat kan goed. Je kan ook kurk gebruiken. Wat voor een rails ga je gebruiken? Maar schroeven zorgt voor een verbinding met het hout. Dus een verbinding voor het geluid. Dat wil je niet. Wil je zo min mogelijk geluid: Geen harde verbindingen. Dus geen houtlijm maar bijvoorbeeld flexibele boekbinderslijm of latex lijm, dat soort dingen.

Groet Ronald.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Het is OSB plaat, bedank voor de isolatie tip.
Ik heb M rails.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Hi, welkom hier
Is inderdaad een dikke plaat. Ik gebruik kurk 4mm en XPS plaat en dat werkt goed. Directe harde verbindingen met schroeven proberen te vermijden Succes
Wim
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Citaat van: dtk op maandag 20 januari 2020, 20:49:41
Het is OSB plaat, bedank voor de isolatie tip.
Ik heb M rails.
OSB zou ik zeker niet gebruiken. Dat soort platen zijn veel te grof en je hebt zo een splinter in je vinger zitten. Wat Ronald al aangaf gebruik multiplex. Dan heb je geen dikke plaat nodig. Zo rond de 10 mm is voldoende.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
 @citaat2 met multiplex is de kans op splinters minimaal;


mvg,
Michel
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Citaat van: RobertoetGrunn op dinsdag 21 januari 2020, 17:37:59
Heb ook OSB plaat als ondergrond. Werkt prima, en splinters kun je bij elk stukje hout in je tengels krijgen. Groene ondervloer platen op de plekken waar alleen rails komt, en waar bomen geplant gaan worden xps
Als het voor jou prima werkt, is er niks aan de hand toch? ;) De groene ondervloerplaten, zijn dat deze?
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Persoonlijk zou ik deze groene platen niet inzetten, gezien het feit dat ze verstoffen bij aanraken. De vrijgekomen vezels kunnen dan in het draaiwerk van alles komen en storingen opleveren.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Deze zijn beter.
Firstfloor Blueline ondervloer 3mm 7m² uit de Gamma.

Vervangen door deze XPS.

Mvg Carlo
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
 @citaat2 zijn de blauwe beter of de groene,want je vervangt de blauwe door de groene zoals je het nu hebt gepost >:-D


mvg,
Michel
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
XPS werkt het mooiste het dumpt(al is er beter materiaal daarvoor)maar het beste ervan is dan je er van alles mee kunt doen je kunt het zagen schuren snijden frezen enz eigenlijk zijn er geen beperkingen ik heb al gezien dat men er cobblestone print in maakt met een balpen of andere vormen.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Persoonlijk vind ik de demping van XPS niet zo spectaculair. Dit komt met name door het feit, dat het een hard schuim is en de platen een soort van box zijn. De massa van het rijdend materieel is niet zodanig, dat het het schuim indrukwekkend in laat veren en het schuim zodanig stug, dat het gros van het geluid door het 'box-effect' door wordt gegeven aan de tafel.
Maar als bouwmateriaal is het ontzettend veelzijdig.

Voor isolatie ben ik tijdens het bestuderen van dit forum tegen andere zaken aangelopen, zoals neopreen en kurk. Ik denk, dat het de moeite waard is om eens goed te gaan onderzoeken, welk materiaal de beste demping geeft. Ik ga alvast naar de kapel om te vragen om een regenachtige week, zodat het onderzoek opgestart kan worden.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Citaat van: Basroc-1961 op zondag 26 januari 2020, 09:40:27
Persoonlijk zou ik deze groene platen niet inzetten, gezien het feit dat ze verstoffen bij aanraken. De vrijgekomen vezels kunnen dan in het draaiwerk van alles komen en storingen opleveren.
Dat zou ik ook niet doen. Ik zou kurk gebruiken.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Ook rails is een bepalende factor er is een groot verschil tussen M-rails C-rails en K-rails kwa geluid reductie.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
 @citaat @citaat Ik gebruik ook kurk, en waar het spoor uit zicht is rubber anti-slip matten
(die gebruikt worden onder pallets in de vervoerssector) voor de geluidsdemping van mijn M-rails.

Om resonantie te dempen van de MDF-plaat die ik als ondergrond gebruik,
heb ik ook schuimrubber tegen de onderzijde van de onderplaat gelijmd,
alles overigens met dubbelzijdig-tape en in ieder geval niet met vullende lijm!

Ik heb MDF toegepast, dit dient meer ondersteund te worden daar het wat
minder stug is, maar je kan er mooie glooiende hellingen mee bouwen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Citaat van: ramdani op zondag 26 januari 2020, 12:28:48
@citaat2 zijn de blauwe beter of de groene,want je vervangt de blauwe door de groene zoals je het nu hebt gepost >:-D
Volgens de info die ik heb gekregen zouden de blauwe niet meer leverbaar zijn, of ik ben met een kluitje in het riet gestuurd.
Mvg Carlo
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Ik haal de mijne bij Hubo , misschien daar eens kijken...
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
XPS materiaal is bij elke bouwmarkt haast wel te vinden.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 22 januari 2020, 11:49:40
De groene ondervloerplaten, zijn dat deze?
Even tijd voor een tegendraads geluid, om mijn motto eer aan te doen.  :D

Er zijn diverse gebruikers op dit forum die de 7 mm dikke zachtboard-achtige isolatieplaten wel gebruiken. In het bijzonder mensen die met C-rails of met M-rails werken (oftewel rails met een vaste bedding) op een vaste baan. Dat is niet toevallig.
Het is de goedkoopste isolatie met het grootste (in decibel uit te drukken) contactisolatievermogen, uitgedrukt in plaatdikte, want contactgeluidsisolatie staat altijd in verhouding tot de dikte van de laag.

Als je het op de ondergrond verlijmt, dan doe je dat met in water oplosbare constructiehoutlijm en met een tijdelijk gewicht erop. Daarna zit het voldoende vast om niet meer te verschuiven, maar je moet de constructie daarna niet ondersteboven willen neerleggen om de bedrading eronder vast te maken, want dan laat de groene plaat alsnog los.

Dat het stoffig materiaal is, is een feit. Dat het niet goed schoon te houden is, ook. Dat er extreem veel stof vrijkomt bij de bewerking (het verzagen  met een metaalzaagje - vanwege de fijne vertanding)  ook. En aan alle drie de nadelen is wel wel wat te doen. Bij rails met een vaste bedding is de kans veel kleiner dat je last krijgt van stof in de locs, dan bij rails-zonder-bedding (zoals K-rails).

Ik rij zelf o.a. met K-rails, Peco-rails, Roco-rails en Piko-rails. En ben een testje aan het doen met deze plaat.
Waarom? Omdat ik het als goedkope onderlaag wil gebruiken onder duurder materiaal. Dat valt positief uit, in zoverre dat toen de lagen nog los lagen alleen het ruisen van wielen en sleper op de rails nog hoorbaar was.

Het grote nadeel van zuigende materialen is het verlijmen. Want lijm bevat vocht, en vocht wordt opgezogen en vervormt het materiaal tijdelijk of blijvend. En die vervorming maakt dat je gedurende het droogproces het materiaal integraal moet belasten (plank erop, stapeltje oude trafo's erboven op, en wachten).
Als het vochteffect tijdelijk is, dan laten veel lijmsoorten al snel weer los. Ik heb bijvoorbeeld platen gelatext.

Die groene platen trokken op een vreselijke manier krom (maar dat was gelukkig tijdelijk). De latex liet deels weer los, behalve dan op plekken waar ik aluminium had gebruikt als gewichtsverdeler.
De groene plaat was een hechte verbinding aangegaan met het aluminium, en viel zelfs met een stanleymes niet meer los te snijden.

Houtlijm met zachtboard heeft als extra nadeel dat als je het zachtboard ooit wilt verwijderen van de grondplaat (met warm water en zeep) je blijft zitten met extreem veel groene smurrie.
Zachtboard verpapt, en laat niet overal los van multiplex.

Ik heb enkelzijdig en dubbelzijdig tape geprobeerd (in combinatie met constructielijm).
Het enkelzijdige tape liet na 3 dagen los van de groene plaat, behalve op plekken die overnaads waren getaped. Dubbelzijdig tape (ik geef het toe, de goedkoopste, van de Vomar) wilde niet eens hechten op groene platen. Ik ga nog een poging wagen met een klein stukje 3M-tape (want dat zat toevallig ingepakt bij een Lidl Ledstrip waar ik gisteren mee thuis kwam).

Die spullen werken allemaal wel op kurk en XPS.

Mijn voorlopige conclusie:
-als je weet dat je wilt gaan verlijmen (bijvoorbeeld omdat dat beter isoleert, en omdat je de constructie tijdens de aansluiting ondersteboven wilt kunnen leggen), en
- als je weet dat je het ooit ook weer los wil kunnen halen,

neem dan
-zo licht mogelijk materiaal
-wat zo goed mogelijk verlijmt
-met lijmsoorten die je ooit makkelijk kunt oplossen
  zonder dat het plaatmateriaal daarvan schade ondervindt.

Desondanks experimenteer ik nog even verder op de bestaande weg.
Omdat het zo leuk is (het "jonge"-onderzoeker gevoel).

Een van de voordelen van de groene plaat is dat je die wel kunt verschroeven, zonder dat de schroeven contactgeluiden doorgeven vanaf de rails naar de onderplaat. Dat komt door de dichtheid van het vezelmateriaal. Je moet dan wel brede ringetjes (carrosserie ringen) gebruiken om uitscheuren van de schroefkop te voorkomen. Dat gaat met kurk ook goed, om dezelfde reden. En dan kun je de constructie wel onderste boven leggen. Maar het nadeel van verschroeven is dat de onderplaat dik genoeg moet zijn voor de schroef, en mijn onderplaten zijn 6 en 9 mm populieren triplex. Dus zit ik nu in de speurfase naar de korte schroef met brede kop  8o , zo blijft er altijd weer een smoes om bij de bouwmarkt langs te moeten gaan.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Aangezien de groene platen relatief goedkoop zijn, kan men ook overwegen om een combinatie te doen van de groene platen onder en XPS er boven op. De groene platen kan men verlijmen, maar ook met een zogenaamde 'Handtacker' kan men ze vastzetten. Het nietje zal een stukje in de groene plaat zakken en de eventueel bovenop liggende rail niet raken. De XPS kan men dan op de groene platen lijmen, zodat een schoon en stofvrije onderlaag wordt verkregen.
Op deze wijze is alles altijd weer los te halen van de houtplaat.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Goed idee!
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Waarom zou het weer moeten loshalen van de plaat? Afbreken gaat toch gewoon met de botte bijl? De boel er afrossen en naar de stort?
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
 @citaat

Waarom afbreken met de botte bijl? Waarom alles er lomp afrossen? Waarom alles naar de stort brengen, terwijl hergebruik een goede optie is?
Mogelijk zijn er mensen, die een gedeelte van de baan willen aanpassen en dan kan het voorstel een optie zijn.

Mogelijk werkt niet iedereen, zoals u. En misschien geeft het ook mogelijkheden voor anderen, die aan het voorstel nooit hebben gedacht. Persoonlijk zie ik niet de toegevoegde waarde van uw reactie, maar goed: Wie ben ik om daar een oordeel over te hebben?
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
😂👏🏻👏🏻👍🏻
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Citaat van: Basroc-1961 op maandag 10 februari 2020, 17:37:29
Mogelijk werkt niet iedereen, zoals u. En misschien geeft het ook mogelijkheden voor anderen, die aan het voorstel nooit hebben gedacht. Persoonlijk zie ik niet de toegevoegde waarde van uw reactie, maar goed: Wie ben ik om daar een oordeel over te hebben?
Wellicht was het bericht van Ronald enigszins sarcastisch bedoeld.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
 @citaat

Mogelijk de mijne ook :D B)
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
 @citaat Ik vind het prima O:-D
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Ik gebruik Depron XPS ondervloer platen.
Zie: hier de 3mm
Of deze van 5 mm

groet
Harald
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Hoe zet je M rails vast op kurk zonder te schroeven?
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Schroeven is denk ik de gemakkelijkste weg, zeker omdat M-rails meer dan C de neiging heeft ten opzicht van elkaar te schuiven. Een tussenweg zou de oplossing kunnen zijn die ik heb toegepast.
Ik heb mijn C-rails vastgezet met spijkertjes waarvan ik de kop heb voorzien van een stukje zelfklevend schuimplastic (zelfklevend schuimplastic half tegen de rail plakken, andere helft op de schuimplastic ondergrond, spijkertje erdoorheen op ca. 1mm van de rails). Dat geeft geen contactgeluid door, maar houdt wel de rails mooi op de plaats en tegelijkertijd ook de ondergrond. Je haalt ook eenvoudig de rails weer los als het moet en met wat gepruts krijg je het zelfs weer op de plek. Op de voorgrond is in onderstaande oude foto zo'n spijkertje met zelfklevend schuimplastic te zien. Aan de andere kant van de rails zit dan precies zo'n spijkertje. Samen houden ze de rails op de plek. Zo'n rol met zelfklevend schuimplastic (1cm breed) heeft iedere bouwmarkt. Ik knip er telkens een stukje van ca. 1cm van af. Je hebt aan één rol ruim ruim voldoende voor een flinke baan.

Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
 @citaat  @citaat
Met latex lijm. Een beetje verdund  (1:1) met water en een druppie afwas voor een betere vloeiing.
Oh nee wacht even. Ik zie op de foto K-rails en lees M-rail niet goed.
XPS plaat op breedte snijden dat deze in de M-rails past. Dan de stroken XPS vastlijmen met de M-rail er overheen. Gaat nergens meer heen. Etalagespelden gebruiken om de zaak te fixeren tot de lijm droog is. Dan de spelden er uit,
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:
- Tapijtklever onder de rails;
- Rails geklemd tussen blokjes foam;
- Crepe- of schilderstape langs de zijkant ( bij ballasten);
- Hot-glue op de railovergangen aan de zijkant;
- Acrylaatkit langs de zijkant.

En er zullen nog wel meer oplossingen zijn.
Het gaat er om dat de verbinding tussen rail en ondergrond (foamplaat, kurk of zachtboard) flexibel blijft en niet het geluid veroorzaakt door resonantie kan doorgeven.
Een extra toevoeging om het geluid te verminderen kan toegepast worden door aan de onderzijde van de houtplaat isolatie te plaatsen, bijvoorbeeld rubber mat.

Groeten,

Erik.
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: isolatie onderplaat spoorbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 15 januari 2023, 18:28:52Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:
(...)
En er zullen nog wel meer oplossingen zijn.
Zeker, kijk eens bij Einte ....
Hij heeft een inhoudsopgave,
maar daarin staat niet hoe de rails is vastgelegd.

Dat staat b.v. hier: vastgelijmd.
Later blijkt soms het ballastbed de rails vast te leggen
(met schilderstape, inderdaad).

Een andere manier staat [hier,
de railbedding is ingebed tussen vastgelijmde platen (b.v. XPS, zachtboard).

Tot slot de tip van Nieuwenhuis om rails door te solderen (zoals bij een helix).