Citaat van: basjuh1981 op woensdag 22 januari 2020, 11:49:40
De groene ondervloerplaten, zijn dat deze?
Even tijd voor een tegendraads geluid, om mijn motto eer aan te doen.

Er zijn diverse gebruikers op dit forum die de 7 mm dikke zachtboard-achtige isolatieplaten wel gebruiken. In het bijzonder mensen die met C-rails of met M-rails werken (oftewel rails met een vaste bedding) op een vaste baan. Dat is niet toevallig.
Het is de goedkoopste isolatie met het grootste (in decibel uit te drukken) contactisolatievermogen, uitgedrukt in plaatdikte, want contactgeluidsisolatie staat altijd in verhouding tot de dikte van de laag.
Als je het op de ondergrond verlijmt, dan doe je dat met in water oplosbare constructiehoutlijm en met een tijdelijk gewicht erop. Daarna zit het voldoende vast om niet meer te verschuiven, maar je moet de constructie daarna niet ondersteboven willen neerleggen om de bedrading eronder vast te maken, want dan laat de groene plaat alsnog los.
Dat het stoffig materiaal is, is een feit. Dat het niet goed schoon te houden is, ook. Dat er extreem veel stof vrijkomt bij de bewerking (het verzagen met een metaalzaagje - vanwege de fijne vertanding) ook. En aan alle drie de nadelen is wel wel wat te doen. Bij rails met een vaste bedding is de kans veel kleiner dat je last krijgt van stof in de locs, dan bij rails-zonder-bedding (zoals K-rails).
Ik rij zelf o.a. met K-rails, Peco-rails, Roco-rails en Piko-rails. En ben een testje aan het doen met deze plaat.
Waarom? Omdat ik het als goedkope onderlaag wil gebruiken onder duurder materiaal. Dat valt positief uit, in zoverre dat toen de lagen nog los lagen alleen het ruisen van wielen en sleper op de rails nog hoorbaar was.
Het grote nadeel van zuigende materialen is het verlijmen. Want lijm bevat vocht, en vocht wordt opgezogen en vervormt het materiaal tijdelijk of blijvend. En die vervorming maakt dat je gedurende het droogproces het materiaal integraal moet belasten (plank erop, stapeltje oude trafo's erboven op, en wachten).
Als het vochteffect tijdelijk is, dan laten veel lijmsoorten al snel weer los. Ik heb bijvoorbeeld platen gelatext.
Die groene platen trokken op een vreselijke manier krom (maar dat was gelukkig tijdelijk). De latex liet deels weer los, behalve dan op plekken waar ik aluminium had gebruikt als gewichtsverdeler.
De groene plaat was een hechte verbinding aangegaan met het aluminium, en viel zelfs met een stanleymes niet meer los te snijden.
Houtlijm met zachtboard heeft als extra nadeel dat als je het zachtboard ooit wilt verwijderen van de grondplaat (met warm water en zeep) je blijft zitten met extreem veel groene smurrie.
Zachtboard verpapt, en laat niet overal los van multiplex.
Ik heb enkelzijdig en dubbelzijdig tape geprobeerd (in combinatie met constructielijm).
Het enkelzijdige tape liet na 3 dagen los van de groene plaat, behalve op plekken die overnaads waren getaped. Dubbelzijdig tape (ik geef het toe, de goedkoopste, van de Vomar) wilde niet eens hechten op groene platen. Ik ga nog een poging wagen met een klein stukje 3M-tape (want dat zat toevallig ingepakt bij een Lidl Ledstrip waar ik gisteren mee thuis kwam).
Die spullen werken allemaal wel op kurk en XPS.
Mijn voorlopige conclusie:
-als je weet dat je wilt gaan verlijmen (bijvoorbeeld omdat dat beter isoleert, en omdat je de constructie tijdens de aansluiting ondersteboven wilt kunnen leggen), en
- als je weet dat je het ooit ook weer los wil kunnen halen,
neem dan
-zo licht mogelijk materiaal
-wat zo goed mogelijk verlijmt
-met lijmsoorten die je ooit makkelijk kunt oplossen
zonder dat het plaatmateriaal daarvan schade ondervindt.
Desondanks experimenteer ik nog even verder op de bestaande weg.
Omdat het zo leuk is (het "jonge"-onderzoeker gevoel).
Een van de voordelen van de groene plaat is dat je die wel kunt verschroeven, zonder dat de schroeven contactgeluiden doorgeven vanaf de rails naar de onderplaat. Dat komt door de dichtheid van het vezelmateriaal. Je moet dan wel brede ringetjes (carrosserie ringen) gebruiken om uitscheuren van de schroefkop te voorkomen. Dat gaat met kurk ook goed, om dezelfde reden. En dan kun je de constructie wel onderste boven leggen. Maar het nadeel van verschroeven is dat de onderplaat dik genoeg moet zijn voor de schroef, en mijn onderplaten zijn 6 en 9 mm populieren triplex. Dus zit ik nu in de speurfase naar de korte schroef met brede kop

, zo blijft er altijd weer een smoes om bij de bouwmarkt langs te moeten gaan.