Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

stroomstoring

Gestart door rlwkoch dinsdag 19 januari 2021, 11:57:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stroomstoring
Lid sinds: 2019

offline
stroomstoring
 Al vele jaren lid maar tot nu toe weinig problemen met mijn Marklin c-rails baan. Nu zoek ik na een oplossing ! Vorige week een kleine omlegging aan mijn baan aangebracht. Daarna alles getest en alle locs rijden weer zoals vanouds. Vanmorgen start ik mijn cs2 (60215) op en krijg ik een melding" im system ist eine uberlast afgetreten.Nach beheben der ursache kann die Central station wieder gestartet  werden"  Aansluiting gecheckt/rails gecontroleerd maar helemaal geen stroom op de rails ! Verlichting in huisjes branden wel ! Wie geeft mij een tip zodat mijn treinen weer kunnen rijden ? bij voorbaat dank voor jullie hulp . vr. groeten ronald
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2006

offline
Re: stroomstoring
Ik zou het volgende stap voor stap doen in deze volgorde. Als het niet opgelost is naar de volgende stap:
-CS2 loshalen, om te zien of het aan de CS zelf ligt
-kritisch kijken naar het stuk wat je aangepast hebt. Nergens sluiting of ander probleem?
-Snelle check van de rest van de baan
-Al het materieel van de baan af
-baan loshalen en stap voor stap verder aansluiten

Koen
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2006

offline
Re: stroomstoring
Als je kortsluiting ergens hebt heb je idd geen spanning op je baan.
Heb je de verlichting van huisjes op je CS2 staan ?.

Mvg Gert
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2019

offline
Re: stroomstoring
verlichting staat op een aparte trafo
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2019

offline
Re: stroomstoring
Gisteren reed alles nog ! Nu geen stroom op de rails ! Alle locs verwijderd. Binneverlichting wagons branden ook niet  Vreemd probleem !
Re: stroomstoring
ACTS.zuid
gast

Re: stroomstoring
 @citaat Heb je de baan ook losgekoppeld van het Central Station en is de kortsluiting dan weg?

Gr, Ben.
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2019

offline
Re: stroomstoring
Nog niet gedaan ga ik nu proberen. bedankt voor de tip ! hopelijk helpt het. vr. gr. ronald
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2019

offline
Re: stroomstoring
helaas ook dat brengt geen verbetering ! Nog steeds geen stroom op de c-rails.
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2010

offline
Re: stroomstoring
 @citaat Is dan wel de melding op je CS weg? Als je dus het ding aanzet zonder ergens op aangesloten te zijn? Als de melding weg is dan is er een probleem met de baan. Is de melding niet weg dan heb je een probleem met je CS.

Groet Ronald.
Re: stroomstoring
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: stroomstoring
Citaat van: rlwkoch op dinsdag 19 januari 2021, 15:00:15
helaas ook dat brengt geen verbetering ! Nog steeds geen stroom op de c-rails.
Nogal wiedes als je de CS2 loskoppelt van de baan dat je dan geen stroom op de baan hebt... Maar is de melding ook weg.
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2019

offline
Re: stroomstoring
Allemaal bedankt voor jullie adviezen. Probleem is opgelost.  Oorzaak een wissel die kortsluiting maakte . Gelukkig alles rijd weer. vr. gr. ronald koch
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: stroomstoring
Citaat van: rlwkoch op dinsdag 19 januari 2021, 17:12:58
Probleem is opgelost.  Oorzaak een wissel die kortsluiting maakte

Citaat van: rlwkoch op dinsdag 19 januari 2021, 13:37:13
verlichting staat op een aparte trafo
Altijd handig, een aparte trafo bij de hand hebben om kortsluiting op de baan mee vast te kunnen stellen.  :idea:
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: stroomstoring
Beste Ronald,

Waarschijnlijk ben je geen "technisch" persoon, niets mis mee, maar het verdient wel aanbeveling om te proberen de basis technische zaken van je systeem een beetje te leren begrijpen.

Succes, groet Anne W
Re: stroomstoring
Lid sinds: 2007

offline
Re: stroomstoring
Citaat van: rlwkoch op dinsdag 19 januari 2021, 17:12:58
Allemaal bedankt voor jullie adviezen. Probleem is opgelost.  Oorzaak een wissel die kortsluiting maakte . Gelukkig alles rijd weer. vr. gr. ronald koch

Kortsluiting in wissel tengevolge van:

1) verbinding tussen railstaaf en middenrail (hoe dan)?
2) mechanische aandrijving?
3) decoder ingeval van onderbouw?


Willy