Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mobile station treinen slaan op hol

Gestart door willeme1 maandag 20 januari 2020, 00:05:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Citaat van: willeme1 op vrijdag 24 januari 2020, 14:33:23
Meende gelezen te hebben dat de goedkoopste versie niet via WiFi en iPad konden werken maar Ze kunnen dan toch allemaal met WiFi op de pc, iPad, laptop, top. Niet dat ik nu al ambities heb op dat vlak maar alvast voor de toekomst is dat toch wel handig.

Voor de uitgebreide netwerkfuncties zoals rijden via de app heb je een "unlockcode" voor de witte z21start nodig. Daarna kan je gewoon via de app (telefoon / tablet) en computer met je treintjes rijden via de z21start.

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo

Oké

Heb het vergeleken en gisteren naar de speelgoedwinkels geweest, startset komt op 299 en dan moet er een WiFi ding bij van 45. Voordeel, zit een treintje met wagonnetjes bij maar niet echt de trein die ik zoek
De zwarte Z21 heeft hij nu in de aanbieding voor 299 maar dan moet ik weer een losse multimaus of lokmaus erbij kopen. Dan liefst de multimaus
Losse z21 met multimaus en WiFi ding 169

Moet er nog even over denken wat nu te doen maar neig naar de zwarte

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Ik weet niet wat je in de toekomst wil doen, maar als later ook via de PC wilt gaan rijden is de Z21 icm 3-rail niet echt een logische keus, tenzij je bezetmelding op basis van (duurdere) stroomdetectie gaat gebruiken.

Er kan wel een booster icm met de MS2 gebruikt worden, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57905.msg1021515#msg1021515

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:db-4
Re: Mobile station treinen slaan op hol
 @citaat2 met de z21 kan je ook massadetectie gebruiken :arrow:
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mobile station treinen slaan op hol
De DR4088RB is toch een stroomdetectie melder? :?
Re: Mobile station treinen slaan op hol


je hebt 2 versies :arrow:  de CS voor stroomdetectie en de OPTO voor massadetectie (of andere vormen van terugmelding)


mvg,
Michel


Re: Mobile station treinen slaan op hol
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Oke, maar wel een dure oplossing zie ik. Voor dat geld kun je 3 Rosoft modules aanschaffen.
Maar goed het is maar net wat iemand wil natuurlijk.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
En de clou van het verhaal afhankelijk van wat je wilt kost het uiteindelijk bijna allemaal even veel.
Ik heb zelf net een CS2 met een defecte eindstap en een marklin 60175 booster gekocht voor bij elkaar 230,-euro voedingen heb ik nog alleen misschien later een 100va voeding erbij.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mobile station treinen slaan op hol
De clou van het verhaal: Denk goed na wat je in de toekomst uiteindelijk wil en ga met die gedachte kijken naar wat je nodig gaat hebben.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Citaat van: willeme1 op donderdag 23 januari 2020, 00:49:49
Hallo,

ojee heb ik voor niets zitten knippen  8o, weer lekker dom bezig dus.

Is alleen een permanente magneet genoeg ?

mvgr
Willem

Ja, een permanent magneet is genoeg.

Groetjes.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
hallo,

oke bedankt dan ga ik er een kopen.

heb een z21 met multimaus gekocht op ebay, daar kan ik voorlopig wel mee uit de voeten.
En op een veilingsite een trein en ga op aliexpres de decoder kopen en eens proberen erin te frotten.

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hoi,

Citaat van: willeme1 op maandag 27 januari 2020, 15:40:39
ga op aliexpres de decoder kopen en eens proberen erin te frotten.

Verwacht van de Chinese decoders niet veel. Daar zijn al behoorlijk wat dingen over geschreven. Een treintje moet eerst goed analoog rijden wil het ook digitaal goed rijden. Dan is de ervaringen met zo'n Chinese decoder niet altijd even goed. Dus mocht je dat willen doen ....  O:-D

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Oké, zag dat ze ook hier in NL te koop zijn voor 14,95, zal me er in gaan verdiepen.

De z21 is eindelijk gearriveerd uit duitsland. Nu zit ik met het probleem van de bekabeling, heb op het web diverse sites bezocht en lees over 1 op 1 en gekruiste/getwiste kabels Xbus en RJ12 en ook RJ11
Zie door de bomen het bos niet meer en wil de z21 via de 10764 aansluiten op de rails.
Moet dan de voeding van de z21 ook aangesloten worden ? Kan er gewoon een standaard RJ12 kabel van z21 naar de 10764 ? en de 10764 op de 10725 ?
En waar steek ik die kabels in bij de z21 en 10764 ?



Zie ook overal 6 glimmertjes in die stekkers behalve in booster out. betekend dat dat er voor de extra booster dan een RJ11 gebruikt moet worden en hoe vertaald zich dat naar de rijeigenschappen op de baan met aangesloten extra booster ?







zucht weer een hoop vragen.

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hoi,

Je hebt een speciale boosterkabel. Die moet je gebruiken. Je moet inderdaad de z21 gewoon zelf voeden. Zal straks even een uitgebreider bericht sturen.

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Citaat van: willeme1 op vrijdag 31 januari 2020, 19:23:52
Oké, zag dat ze ook hier in NL te koop zijn voor 14,95, zal me er in gaan verdiepen.

Klopt, Alleen wat ik al aangaf: Ze zijn nog niet zo goed. Je moet het als decoder uit het begin van het digitale tijdperk. Daar wordt je als beginner niet blij van als je die wil gaan gebruiken.

Citaat van: willeme1 op vrijdag 31 januari 2020, 19:23:52
Moet dan de voeding van de z21 ook aangesloten worden ? Kan er gewoon een standaard RJ12 kabel van z21 naar de 10764 ? en de 10764 op de 10725 ?

De z21 moet gevoed worden door bijgeleverde voeding. In jouw situatie wordt dan z21 baanaansluiting niet gebruikt. De multimaus-versterker wordt gevoed door 10725 en die wordt aangesloten op de rails. De verbinding tussen de z21 en de roco 10764 gaat met een Roco 10757 Boosterkabel. Dat is een RJ10 aansluiting. 4-polig dus geen RJ11 /RJ12. XpressNet is RJ11 / RJ12, 6-polig aansluiting.

Citaat van: willeme1 op vrijdag 31 januari 2020, 19:23:52
En waar steek ik die kabels in bij de z21 en 10764 ?

De boosterkabel (roco 10757) steek je bij de z21 in de B-bus. En bij de Roco 10764 in "booster Out" aansluiting.

Je mag absoluut geen Multimaus of ander apparaat op de XpressNet-aansluitingen van de Roco 10764 aansluiten. Dan blaas je de boel op.

Aan de voorzijde van je z21 kan je alle twee de rijregelaars aansluiten: De Roco Lokmaus 3 en de Roco / Fleischmann Multimaus. Heb je twee rijregelaars.

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Oke top weer !!

had bij alle kabels hupeldepup al tangen en RJ12 spullen besteld, nutteloos dus. Morgen maar kabeltje bij de praxis scoren.

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hum... Let op! Die kabel is niet zomaar te krijgen bij de Praxis! Het lijkt een telefoonkabel (RJ10) maar dat is het niet. Ik heb in een eerder bericht een link naar het draadje over het gebruik van Roco 10764's als versterker gegeven. Dat moet je goed lezen betreffende de kabels. Daar staat welke kabel je kan gebruiken en hoe je hem eventueel zelf moet maken.

De RJ12-spullen kan je gebruiken om eigen XpressNet-kabels te maken.  :)

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Zie het, de kabels zijn dikker. Zeker ivm hogere amp stromen ?



Bedankt

Mvgr
Willeme
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Nee, de dikte maakt niets uit. Het zit hem meer in hoe de stekkers aan de uiteinde zitten. Daar moet je meer op letten dan de dikte van de kabels. Deze kabels geven niet meer dan een signaal door. De kabels naar de baan en "onder" de baan krijgen veel meer stroomsterkte te verwerken.

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Net even wezen kijken ik de bouwmarkt en de kabeltjes van RJ10 en 11 zitten gekruist, precies andersom als het originele kabeltje. Goede tip weer !
Mooi weer een stap verder want die kan ik straks gebruiken om twee boosters te koppelen. Spullen die ik had besteld bij alle huppeldepup zitten losse stekkers en de krimptang bij dus kan vooruit in het weekend.
Alleen heb je een waan apparaa5 nodig om de Marklin decoders te activeren zodat de multimaus ermee overweg kan
Die moet ik nog bestellen maar nog genoeg te doen en hoef me niet te vervelen

Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hoeveel heb je onder tussen uitgegeven? En met hoeveel treintjes ga je tergelijk rijden?
Ik kan het mis hebben maar als ik alles zo lees begint het redelijk in de papieren te lopen?
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Citaat van: willeme1 op zaterdag 01 februari 2020, 13:12:19
Alleen heb je een waan apparaa5 nodig om de Marklin decoders te activeren zodat de multimaus ermee overweg kan
Die moet ik nog bestellen maar nog genoeg te doen en hoef me niet te vervelen

Wat moet je bestellen om de Märklin decoders te activeren?

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Wlan router, de iPad maakt er wat van.
Staat in de beschrijving dat de decoders alleen via wlan en pc of tablet ongeregeld kunnen worden pas dan kun je ze ook met de multimaus lokmaus besturen of via tablet etc.

Dat wist ik niet.

Heb een China decoder in een oude Mehano lok gefabriekt en deze rijdt netjes op stappen 28. Trekt langzaam op en stapvoets rijden ook mooi. Op oude Mehano rail. Marklin nog niet aan de praat

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Citaat van: willeme1 op zaterdag 01 februari 2020, 19:04:34
Staat in de beschrijving dat de decoders alleen via wlan en pc of tablet ongeregeld kunnen worden pas dan kun je ze ook met de multimaus lokmaus besturen of via tablet etc.

Klopt. Maar als je een draadloze verbinding in huis hebt kan je het ding daar gewoon met een kabel aan knopen ;) Je kan hem ook met een kabel gewoon aan een computer koppelen en via de onderhoudstool de boel instellen.

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Dat is me denk ik een brug te ver, geen idee hoe je dat moet aanpakken. Las ergens dat je niet direct een kabel tussen de pc en z21 kan leggen.

Zag een tweedehandse wlan maar las ook dat de unlock code dan niet meer werkt ?

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hoi,

Citaat van: willeme1 op zaterdag 01 februari 2020, 20:42:12
Dat is me denk ik een brug te ver, geen idee hoe je dat moet aanpakken.

Je gaat wat meer richting "computer en netwerken". Laatst was hier iemand die problemen met zijn ECoS in het netwerk was. Je zal je dan daar in moeten verdiepen.

Citaat van: willeme1 op zaterdag 01 februari 2020, 20:42:12
Las ergens dat je niet direct een kabel tussen de pc en z21 kan leggen.

Geen probleem. De juiste instellingen op je computer en je kan gewoon een kabel tussen de z21 en de computer hebben. Geen probleem. Zo

Citaat van: willeme1 op zaterdag 01 februari 2020, 20:42:12
Zag een tweedehandse wlan maar las ook dat de unlock code dan niet meer werkt ?

Goed, de Unlock-code is echt voor jouw z21start alleen. Dus als je een "Tweedehands" unlockcode gaat kopen gaat dat niet werken. Voor een wifi-accespoint (wlan-router) maakt het niet uit. Je kan ieder accesspoint uit de mediamarkt of andere winkel gebruiken om het ding "draadloos" te maken. Zie ook z21start Unlockcode. Dan koop je niet 10814 (Unlockcode met wifi-accesspoint) maar 10818 - Unlock Code z21. Heb je nog geen "unlockcode" en geen wifi-accesspoint dan is de roco 10814 een voordeliger keuze. Voor iets van 8 euro heb je een accesspoint. Dat is niet duur. Die vind je meestal niet voor die prijs :)

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Dat is me te moeilijk allemaal en koop wel de originele router en dan met de pc en app

bedankt weer !

mvgr
willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Zijn deze lampjes te gebruiken of nemen ze een te hoge stroom voor de decoder, lampjes zijn 0.1A bij 24 volt.

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwih5PazjbnnAhVK5poKHWQ_ABMYABAsGgJsbQ&sig=AOD64_1EsA1Fb48KPLZFZ33Tf6BAlGHMBg&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwj6yO-zjbnnAhWO-aQKHadtBf8Qwg96BAgZECA&adurl=

Denk met mijn weinige verstand van stroom dat het bij 18 volt misschien 0.08A is of zo ? En dan te gebruiken is.

Of zou je direct deze kunnen gebruiken zonder de decoder op te blazen ?

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DChcSEwi9uoaHk7nnAhWWqJoKHdoUBg8YABAOGgJsbQ&sig=AOD64_3q1GWWIMMFGW35g1TlmR-BGmAzhw&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwjFiICHk7nnAhUP26QKHXKdB7UQwg96BAgMEBU&adurl=

Vast bedankt

Mvgr
Willem

Edit
24v 80mA gevonden
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hoi,

Ligt helemaal aan de decoder. Meestal staat bij in een handleiding van de decoder hoeveel vermogen er geschakeld kan worden. Het lampje van 24 volt zal wat minder fel branden dan het lampje van 18 volt. En bij sommige decoders kan je de felheid nog aanpassen door een CV-waarde aan te passen. Dit is afhankelijk van de decoder.

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Decoder, China, per uitgang 100mA volgens NL verkoper op site en 500 volgens Chinese verkoper op alieex...
Met hetzelfde artikelnummer dus ga ik maar uit van de 100mA voor de veiligheid.

Met 24v 80mA 2w zit ik goed ? Anders is er nog 24 40mA 1.2w maar dat geeft misschien wel veel te weinig licht

Mvgr
Willem

Re: Mobile station treinen slaan op hol
waarom geen leds? Waarom "lampjes"?  O:-D
Re: Mobile station treinen slaan op hol
hallo,

Kan geen led lampjes vinden met minder dan 100mA op 18 volt. eerlijk gezegd dacht ik dat het allemaal led was maar zie nu dat het gewone zijn  :?

dank weer Ronald !

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hoi,

Kijk eens bij leds met draadjes. Dan kan je meestal ook kiezen voor een weerstand erbij. Waar wil je het spul voor gaan gebruiken? Voor in de treintjes? Of voor in huisjes?

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
hallo,

Voor beide

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol


Hoe weet je nu hoeveel volt/mA dat trekt ? Zie wel een weerstand zitten maar geen idee wat dat doet.

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Dan kan je ledjes gebruiken. De waarde van de weerstand pas je aan aan het voltage dat gebruikt wordt. Bijvoorbeeld decoders hebben 9 van 10 keer 12 volt op de functieuitgangen. Ze schakelen naar de - (ze hebben een gezamelijke +, blauwe draad meestal).

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Vandaag mijn eerste bouwpakket gemaakt. Brug van karton, beetje scheef hier en daar maar toch tevreden.
Gekregen van de kinderen, nog op en afritten erbij en muren wordt het hele weekend plakken  :)



Geinig werk alleen mijn  handen schuren om de lijm eraf te krijgen

Mvgr
willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Vandaag de beslissing genomen om over te stappen naar twee rail en mijn Marklin spullen te verkopen.
Bedankt voor alle hulp en info en wellicht tot ziens in de afdeling 2 rail op het forum.

Mvgr
willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
 @citaat Slechts uit interesse hoor, maar wat zijn de beweegredenen om over te stappen?
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Ik vermoed dat de topic starter eerder 2rail heeft gereden.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Klopt, heb een 2rail en ook 3rail baantje gehad, niets byzonders. Wilde er deze keer echt voor gaan en nog steeds van plan.
Reden voor overstap is het gebruiksgemak in de digitale wereld van de lok/multimaus voor digibeten zoals mezelf.

Mvgr
Willem
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile station treinen slaan op hol
 @citaat Daar valt nog het nodige aan af te dingen. Vergeleken met de MS  en CS van Märklin is het programmeren van decoders een stuk minder overzichtelijk qua menustructuur. Heb zelf ook met multimaus gewerkt, maar heb gekozen voor het bedieningsgemak van de MS en CS.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
 >:-D ik zie niet in wat gebruiksgemak voor het digitale te maken heeft met 2- of 3-rail,die multimaus of z21 kan je zowel aan een 2- of 3-rail baantje hangen,voor die centrale maakt dat geen drol uit.
ik heb trouwens een z21 aan een 3-rail baan hangen;


mvg,
Michel
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile station treinen slaan op hol
 @citaat Lees even goed wat er staat. Ik geef duidelijk aan dat het mij om het gebruiksgemak bij het programmeren gaat.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
 @citaat idd ivm gebruikersgemak met de lok/multimaus voor 2rail kiezen is wel een redelijk unieke keuze denk ik,nog niet eerder gehoord.
Ben ook van de mening dat Marklin gemiddeld gezien wat gebruiksvriendelijker is dan de andere merken.
Eigenlijk is de keuze voor 2rail meestal omdat het realistischer is en meer keuze in rijdend materiaal.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Citaat van: brund55 op zondag 09 februari 2020, 10:07:42
@citaat2 Lees even goed wat er staat. Ik geef duidelijk aan dat het mij om het gebruiksgemak bij het programmeren gaat.


ik reageerde wel op Willem,anders had ik wel  @citaat2  gebruikt, ;)


mvg,
Michel
Re: Mobile station treinen slaan op hol
 @citaat Dan had je de citaat-functie moeten gebruiken ;)
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hoi,

Citaat van: hmmglaser op zondag 09 februari 2020, 10:37:49
@citaat idd ivm gebruikersgemak met de lok/multimaus voor 2rail kiezen is wel een redelijk unieke keuze denk ik,nog niet eerder gehoord.

Dat is natuurlijk puur persoonlijk iets. Sommige mensen houden van "knopjes" andere van draaiknoppen, anderen van "tappen". Dus dat heeft alles met gebruikersgemak te maken :) Het is puur persoonlijk.

Citaat van: hmmglaser op zondag 09 februari 2020, 10:37:49
Ben ook van de mening dat Marklin gemiddeld gezien wat gebruiksvriendelijker is dan de andere merken.

Hum .... Is dat zo? Alleen de nieuwe treintjes zijn voorzien van een decoder met een protocol dat het treintje zich aan laat melden bij de centrale. Moet de centrale het bewuste protocol wel ondersteunen. Andere treintjes met oudere of andere protocollen moeten gewoon "herkend" worden of worden ingevoerd. Bij tweedehands moet je opletten of er een decoder inzit waarbij je eventueel de lok moet openen om het adres te wijzigen. Wil je een ouder tweedehands treintje van analoog naar digitaal maken mag je 9 van 10 keer meer aanpassen dan alleen "even" een decoder inrprikken ;) Maar goed dat is natuurlijk ook een persoonlijke beleving van hoe je het ervaart.  :)

Citaat van: hmmglaser op zondag 09 februari 2020, 10:37:49
Eigenlijk is de keuze voor 2rail meestal omdat het realistischer is en meer keuze in rijdend materiaal.

Tja, ook dat is heel persoonlijk  :D Maar dat wordt wel veel als reden aangegeven.

Groet Ronald.
Re: Mobile station treinen slaan op hol
Hallo,

Gemakkelijk toch. Dit is trouwens met de chinese decoder

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Nog een lok loods geplakt van een ander merk karton, wat dunner en slechte beschrijving, gaat steeds beter.







Mvgr
Willem