Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Opstartopties CS3 marklin

Gestart door hereman zondag 23 februari 2020, 09:49:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opstartopties CS3 marklin
Hello,

Ik ben nog steeds op zoek naar de juiste formule om mijn CS3 op te starten.
In de optie #rail# van de CS 3 zijn er verschillende iconen die kunnen aangestipt worden, van automatisch opstarten locs en gebeurtenissen. Het probleem waar ik tot op heden geen bevredigende oplossing heb gevonden, is dat steeds de CS 3 alle rijwegen schakelt zodat seinen kort op groen springen nadien wel terug op rood maar met gevolg dat er treinen in mijn 2 schaduwstations en hoofdstation , vertrekken want zij krijgen via M84 kort stroom. Het zelfde fenomeen met alle wissels die schakelen zodat ik steeds moet controleren dat zij nog in de juiste stand staan om goed spoorverloop te garanderen. Een oplossing zou zijn alle locs manueel bij het afsluiten op rijstand 0 te zetten maar dan moet ik manueel ook alle locs terug aanzetten. Als ik de optie automatisch opstarten niet gebruik moet ik telkens iedere loc manueel terugzetten om bij stroom van M84 ( dus bij sein groen) de loc te laten rijden met zijn digitale opties zoals geluid, licht ,enz

Dit geeft natuurlijk aanleiding tot botsingen of andere gevolgen in het spoorverloop ,vooral in de niet zichtbare gedeeltes van mijn baan ( niveau 1 en 2 )waar ik afhang van een correct verloop van de geprogrammeerde rijroutes.

Hartelijk dank voor jullie meedenken en suggesties.

Frank Heremans
Re: Opstartopties CS3 marklin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Opstartopties CS3 marklin
Hoi Frank,
Als je niet wilt dat jouw loks automatisch wegrijden, dan zou je in het Syteem-menu onder de tab Rail (Gleis) het vinke moeten weghalen bij 'Loks automatisch vertrekken' (Loks automatisch anfahren).

Je kunt desgewenst wel een rijweg aanmaken waarin je alle wissels en seinen eenmalig rood en groen zet als startoptie.
Daarmee test je alle wissels een keer en staan ze in een gedefinieerde stand.

John
Re: Opstartopties CS3 marklin
Bedankt John voor je reactie.
Dat van dat vinkje voor opstarten locs wist ik wel. Het probleem stelt zich dan als volgend dat ik wanneer ik die optie niet aanvink , ik manueel alle locs die in de schaduwstations staan opgesteld ( met M84 als virtueel sein )terug moet opstarten. Ook in de gewone stationssporen met echte seinen maar met stroomonderbreking bij rood.
Dat wil ik juist vermijden. Bovendien wanneer ik alle #rail #opties uitzet , de Cs3 bij de opstart toch alle rijwegen overloopt ( hoor ik doordat alle wissels schakelen idemdito met de seinen.)
De oplossing met een rijweg aanmaken met eenmalig alle seinen en wissels op rood en groen zet als startoptie vergt wat meer uitleg . Zou je dit kunnen toelichten aub.

Trouwens wat is het verschil in de #rail# optie tussen" gebeurtenissen voortzetten" en "doorgaan met werken# . Met deze laatste optie geeft de info Cs3 aan dat het systeem start in de laatste startstatus.

Gr Frank
Re: Opstartopties CS3 marklin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Opstartopties CS3 marklin
Met deze oplossing zorg ik ervoor dat:
- alle wissels (en evt. seinen) een keer heen en een keer terug geschakeld worden;
- ik zeker weet in welke stand de wissel (of sein) staat bij het begin.

Dat doe ik door het aanmaken van een gebeurtenis die ik bijv. "start-up" heb genoemd.
Vervolgens sleep ik alle wissels in deze rijweg en zet ze daarbij in de stand "afbuigend"
Vervolgens doe ik dit in dezelfde gebeurtenis nogmaals en zet ze nu "recht"
(Voor (arm)seinen kun je hier "stop" kiezen)

Na de "start-up" kun je de andere rijwegen starten. Heb je loks bijvoorbeeld weg gezet met functies. Dan zou ik ook hiervoor bijvoorbeeld "start-lok-xxx" aanmaken, waarmee ik alle gewenste functies in een gedefineerde stand zet. Bij oudere decoders kan zo ook de rijrichting gezet worden.

Hoewel onderstaand filmpje voor een andere actie is, kun je misschien toch wat ideeën uit opdoen.


John
Re: Opstartopties CS3 marklin
HI John,
Alhoewel je met zekerheid over veel meer ervaring beschikt ivm Cs3, ik ben pas een drietal jaren met de hobby terug gestart, moet mij toch iets van het hart.
Alle herrie zou ,volgens mij 🥴 eenvoudig op te lossen zijn als de Cs3 bij de opstart al die digitale componenten in de rij wegen niet meer zou heen en terug schakelen alvorens het treinbedrijf terug kan opgestart worden . Mogelijk zie ik dat verkeerd en is dit nu eenmaal de digitale structuur van de Cs3.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dan iedereen die dan met een Cs3 werkt , dat probleem ooit moet zijn tegengekomen met ingestelde rijwegen in de het schaduwstation of gewoon station met verschillende sporen . Ik heb nogmaals al mijn rijwegen idem dito de massadetectie contacten gecheckt en die doen het correct.
Trouwens eens de opstart achter de rug is , schakelen de rijwegen perfect .
Waarschijnlijk zie ik toch iets over het hoofd .
Kan in de #rail # optie de iconen doorgaan met werken of gebeurtenissen voorzetten , die al of niet worden aangevinkt hier een invloed hebben ? Wat is trouwens het verschil tussen deze beide?

Groetjes,
Frank

Re: Opstartopties CS3 marklin
John , bedankt voor je tips en wil hiermee aan de slag gaan maar momenteel heb ik zelf een mogelijke oplossing gevonden door na de opstart de rijwegen te blokkeren met het rood icoontje " rijwegen blokkeren "  en deze na het ontgrendelen van # stop# icoon terug actief te zetten. Dit helpt blijkbaar te vermijden dat alle rijwegen geschakeld werden bij een opstart en heeft geen invloed op verdere verloop van het treinbedrijf want de geprogrammeerde rijwegen schakelen perfect wanneer een bezetmelder actief wordt.
Graag je mening hierover en ook een mogelijk antwoord op de vraag welke het verschil is in de # rail# optie tussen de iconen " gebeurtenissen voortzetten" en # doorgaan met werken.
Gr
Frank
Re: Opstartopties CS3 marklin
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Opstartopties CS3 marklin
Hallo Frank,

Heb je bij de trigger van een gebeurtenis, dus het meest linker veld, bij Besturing het veld CS3-Go aangevinkt.
Dan start de gebeurtenis als je de Stoptoets indrukt om spanning op de baan te zetten.
Ik heb bij alle triggers Geen Starter staan, dat betekend dat de Uitgebreide Gebeurtenissen aangevinkt is.
Ik heb alleen vinkjes staan bij Dynamische draairegelaar, De Popup rijregelaar en Gebeurtenissen - uitgebreide modus.
Re: Opstartopties CS3 marklin
HI Leen,
Bedankt voor je info. En.........het werkt ,dat vervelend schakelen is verdwenen . Het is soms moeillijk begrijpen en selecteren wat de verschillende opties zijn in de " rail " opties van de CS 3. Het is tot op heden nog niet helemaal duidelijk .Ik had inderdaad CS3 -go aangevinkt en heb dat nu in al de rijwegen aangepast .
Ik heb net de nieuwe update van het Marklin boek " tips voor gebruik CS 3 in de versie 2.0 " besteld. Hoop daar wat meer van de werking Cs3 te begrijpen. Spijtig dat het alleen in het Duits is , de taal is op zich wel te begrijpen maar helemaal comfortabel is het niet.
Gr Frank