Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing Overige Merken
| | |-+  ESU Ecos AC/DC samen
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ESU Ecos AC/DC samen  (gelezen 336 keer)

mardig23

• Zeer Toffe Gast
ESU Ecos AC/DC samen
« Gepost op: zondag 19 januari 2020, 20:12:29 »

Beste Medemodelspoorders,

Ik zit met een misschien wat simpele vraag, met vermoedelijk een lastiger antwoord.

Kan ik op de plug van de Ecos2, waar de draadjes vertrekken naar de sporen, 2 draadjes samen aansluiten.
Bedoeling is met 1 draadje naar een programmeerspoor AC te gaan (Marklin C-rail), en 1 draadje naar een programmeerspoor DC (Trix C-rail)
Of kan ik eventueel zelfs met 1 draadje naar de AC sporen gaan, en van daaruit aftakken naar de DC sporen
De twee sporen zijn uiteraard volledig van elkaar gescheiden.

Alvast bedankt,
Met spoorse Groeten, Karl

rscosworth

• Stamgast
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re: ESU Ecos AC/DC samen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 20:17:42 »

Ja dat kan gewoon. Digitaal is digitaal, ongeacht het 2rail/3rail. De termen AC en DC stammen nog uit het analoge tijdperk.

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 20:19:49 »

Volgens mij is er geen verschil tussen tweerail- en drierail digitaal rijden. Het signaal dat je uitzendt is hetzelfde, maar de manier waarop het het binnenste van de loc bereikt is verschillend (via de sleper of één van de rijen wielen). Ik denk dus dat het antwoord is: dat kan zonder problemen. Ik hoor graag van anderen of mijn denkwijze de juiste is.

[Edit]Mr Cosworth is me voorgeweest zie ik  :)

mardig23

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 23:40:58 »

Ok, ik ga het eens proberen, en ik laat het resultaat hier nog weten O:-D

Bedankt mannen!
Met spoorse Groeten, Karl

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 20 januari 2020, 00:00:18 »

Om te vermijden dat je per ongeluk twee loks tegelijk programmeert als dat niet de bedoeling is, zou ik er een dubbelpolige schakelaar tussen zetten.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

huub

• Stamgast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 20 januari 2020, 16:48:21 »

Volgens mij is er geen verschil tussen tweerail- en drierail digitaal rijden. Het signaal dat je uitzendt is hetzelfde, maar de manier waarop het het binnenste van de loc bereikt is verschillend (via de sleper of één van de rijen wielen). Ik denk dus dat het antwoord is: dat kan zonder problemen. Ik hoor graag van anderen of mijn denkwijze de juiste is.

Jouw denkwijze is de juiste !