Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Viessmann sein incl.decoder

Gestart door Märklin.Pk zaterdag 18 januari 2020, 19:17:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann sein incl.decoder
Goedenavond. De seinen 4700 en 4701 hebben allebei de volgende draadkleuren:
Ze kennen beiden de volgende draadkleuren (in tegenstelling wat de handleiding aangeeft), en wel: bruin, geel, blauw + rode sticker, blauw + groene sticker, paarse draad, zwarte en een blauwe draad (zonder sticker) Ik wil nu het sein op de baan via een stopsectie laten werkeen. De vraag is dus welke gekleurde draad er naar de aansluiting van de stopsectie moet. Rij Marklin, K-rail, met Ecos (en iTrain)
Neen aan dat geel en bruin naar de ringleiding gaan. Waar en hoe moeten nu de andere draadkleuren naar toe. (ik wil geen Viessmann kastjes of iets dergelijks, gewoon het sein direct schakelbaar met de rail/trein, zodat de loc stop bij rood en wegrijdt bij groen.
Btw: Ik weet het sein te programmeren, o.a. met de diode aan de Ecos. Hij schakelt ook, maar hoe & wat een loc laten stoppen...? That's the question!
Re: Viessmann sein incl.decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann sein incl.decoder
Beste Pk,

De Viessmann seinen 4700 en 4701 zijn de opvolgers van de seinen 4500 en 4501, die hadden een lange "motor" in het verlengde van de seinmast, daarin zat ook een schakelaar voor "treinbeïnvloeding".

Het was mij nog niet opgevallen maar de nieuwe seinen, die een servo-tje hebben, hebben die schakelaar voor treinbeïnvloeding niet meer, een snelle blik op de gebruiksaanwijzing leert mij dat je daarvoor een relais moet gebruiken.

Groet, Anne W
Re: Viessmann sein incl.decoder
Goedenavond Anne,

Dat betekent dus eventueel, dat je te allen tijde nog zo'n relais moet aanschaffen! Dure grap en nog meer kastjes. De 'gelijkwaardige' nieuwe Marklin seinen kun je dan beter hebben op de baan: alles in een, voor de zelfde prijs min of meer als de Viessmann....
Grt.
Re: Viessmann sein incl.decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann sein incl.decoder
Beste Pk,

Ik rijd met een computersturing (maar zonder een apparaat wat bij de mensheid als computer bekend staat), dus ik heb geen seinen nodig die stukken stroomloos zet, dus ik heb geen ervaring, als de Märklin seinen die treinbeïnvloeding wel hebben dan heb je helemaal gelijk.

Groet, Anne W
Re: Viessmann sein incl.decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Viessmann sein incl.decoder
Een standaard Viessmann relais zal wel duur zijn. Ergens een standaard 18 volt (met weerstand) of 24 volt (met lage drempelwaarde, bijv 12-24V) vandaan toveren hoeft niet zo duur te zijn. Moet je alleen even goed kijken hoe die dingen geschakeld worden.
Re: Viessmann sein incl.decoder
Het is toch van de zotte, dat de handleiding 'onvolledig' is. Een paar bladzijdes met het verkeerde kleurenschema erbij en dat zeker in relatie tot de prijs. Iemand moet ook dezelfde ervaring hebben meegekregen, daar gaan wij dan maar op zoek via het internet...;-)