Het is minstens 120 dagen geleden dat je in dit draadje hebt gereageerd.
Wat zijn je bevindingen?
Stel je hebt seinboek 0347 gelezen. Dat boek gaat uit van contactrails (pagina 3):
dat waren toen (vóór 1966) 5104 (boog) en 5105 (recht).
Volgens de 3-rail wiki is dat
5116 (boog) , 5105 (recht) en 5115 (recht).
Dat kun je vinden vanaf pagina 25 bij de uitleg van het bloksysteem.
Vanaf pagina 32 wordt uitgelegd wat je kunt doen met treinen die in de tegenrichting rijden.
Märklin had toen alleen maar schakelrelais (universeel relais) 7045 te beschikking.
Voor eigenlijk alles, zoals de voorbeelden aangeven. Maar het was ondoenlijk om aan te geven wat je
in een bloksysteem moet doen om de rijrichting overal om te keren. Dat zijn ook heel wat relais voor nodig.
Vanaf 1966 (omtrent) bracht Märklin de richtingafhankelijke schakelrails uit, en daarmee ook een nieuw seinboek (340 is de Duitse versie). Maar denk maar niet dat het daarin dan wel staat uitgelegd. Ik heb de pdf er even bij gepakt.
Zelfde opbouw, zelfde voorbeelden, iets meer seinen, en de 7245 universeel relais krijgt veel uitleg, want is afwijkend van vorm en aansluitpunten. Er staat over het bloksysteem: kun je de voorbeelden nabouwen, dan begint het plezier om grotere uitdagingen aan te gaan. Oftewel: treinen in de tegenrichting laten rijden? Zoek het zelf maar uit.
In de jaren '80 kwam Märklin met K-rails, en dus met een nieuw seinboek. De Engelse versie is 361. Ik heb de pdf er even bij gepakt. Grotendeels het zelfde (andere catalogusnummers natuurlijk), zelfde voorbeelden. Dat je tegen de richting zou kunnen rijden, is nu ook weg gelaten. Zoek het zelf maar uit.
Enfin, jij rijdt met contactrails als schakelende rails, en dat is interessant voor mij.
Ik heb vroeger altijd schakelrails gehad, nooit contactrails.
Dus mijn vragen heb ik paraat:
a. Contactrails alleen voor seinen en wissels of ook voor massadetectie?
b. Gebruik je CDU's voor het schakelen van sein- en/of wisselspoelen?
c. Hoelang zijn je aaneengesloten stukken contactrails? 9 cm, 18 cm of hele secties lang?
d. Heb je een rijrichting afhankelijke schakeling voor ogen opdat je dezelfde contactrails kunt blijven gebruiken?