Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

@ richtingen rijden

Gestart door hugobaas zaterdag 18 januari 2020, 09:59:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
@ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
@ richtingen rijden
goedemorgen,
ik rijd analoog met Marklin M-rails en gebruik de seinen op de foto. Nu is het me gelukt om meerdere treinen op 1 traject te laten rijden. Na het sein zit een schakelrails die het zijn op rood zet en halverwege een schakelrails die het sein weer op groen zet. zo kunnen de treinen niet in elkaars blok komen.
Nu zou ik ook de andere richting op willen rijden, maar weer niet hoe ik dat dan op moet lossen. kan iemand mij daarbij helpen?
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
Re: @ richtingen rijden
deze tekening heb ik er voor gebruikt. Ooit gevonden op dit forum!
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2016

offline
Re: @ richtingen rijden
De andere kant op? Gewoon spiegelen!
Maar ik denk dat je vraag ergens anders op doelt. Ik neem aan dat je treinen op het ene spoor rechtsom en de andere linksom wilt laten rijden.
Heb je twee gesloten 'rondes' dan is het simpel. In de buitenste leg je het blok systeem aan dat nu hebt, in de binnenste, maak je het precies andersom.
Wil je alle sporen in twee richtingen kunnen berijden, dan moet je zorgen dat de treinen elkaar kunnen passeren en moeten wissels meegeschakeld worden.
Zonder te weten wat je nu wilt realiseren en hoe de rest van je baanplan eruit ziet, is het echter moeilijk adviseren.

Groet,

Peter
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
Re: @ richtingen rijden
ik bedoel dat ik ergens een keerlus ga plaatsen en dus de trein op hetzelfde spoor de andere kant op binnen wil laten komen.
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2016

offline
Re: @ richtingen rijden
Dat is dus best een uitdaging. Want dan komen de treinen elkaar tegen en zul je een volgorde moeten bedenken. Dat is analoog best een opgaaf.
In denk toch dat je er niet aan ontkomt om je sporenplan of een deel daarvan (schematisch) te laten zien. En door het te tekenen, te beredeneren welke trein waar komt te rijden, kun je een schema bedenken.
En daar hulp bij krijgen.

Groet,

Peter
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2013

offline
Re: @ richtingen rijden
Dit is mogelijk met een universeelrelais van marklin of viessmann 5552 en 2 extra schakelrails. Gezien in rijrichting : de eerste schakelrail voor het sein, geeft de stopsectie stroom, de tweede schakelrail na het sein schakelt de stroom terug af. Je kan van de schakelrail die het sein op rood zet, de andere schakelaansluiting gebruiken om de stopsectie van stroom te voorzien. dan hebt je maar 1 extra schakelrail nodig. Zo kan men het spoor in twee richtingen berijden. Schakeling kan je vinden in een oud seinboekje, marklin 0342 & 0347. ( ben niet zeker of het de juiste nummers zijn.
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: @ richtingen rijden
staat in marklin 0367
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
Re: @ richtingen rijden
hoi, heeft iemand 0367 in bezit bv als pdf?
Re: @ richtingen rijden
Een tijd geleden kon je die op de site van Märklin downloaden, weet niet of dat nu nog steeds kan.
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: @ richtingen rijden
kan je wel de pagina inscannen en doorsturen als je wil
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
Re: @ richtingen rijden
Graag!
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2019

offline
Re: @ richtingen rijden
Dag Hugo,
Jouw tekening net bekeken over blokbesturing m.b.v. seinen en uitgeprint. Wat is het nummer van een schakelrails in M-spoor als rechte baanstuks en bocht? Ik ga nu voor het eerst in 55 jaar weer een (m-)baan opbouwen en zit eigenlijk met hetzelfde probleem. In mijn ontwerp zit een Engelse wissel, dus een 8. Omdat je door de 8 van richting kunt veranderen, is ook mijn vraag of je m.b.v. je seinen in beide richtingen meerdere treinen tegelijkertijd kunt besturen.
Klinkt erg ingewikkeld om dat te bereiken. Zou ook graag een schema willen ontvangen. Märklin 0367. Kan iemand mij dat mailen?

B.v.d.
John
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: @ richtingen rijden
In de oude Märklin seinenboeken, zoals Johnny er een van noemt, staan voorbeelden hiervoor. Inderdaad, je kon ze vroeger gratis downloaden (mits in het Engels of Spaans), en ze stonden (In het Nederlands en in 't  Duits) ook altijd voor veel te koop op ebay.

De clou is dat als je een lichtsein in de tegenrichting nadert, het sein niet brandt, en het sein niet functioneert als stop-plaats. Dat betekent dat je dus aan de andere kant van dat zelfde spoor nog een sein hebt staan voor de goede richting, met een stop-plaats die in die richting wel werkt. Bij armseinen werkte dat in het grootspoor anders. Maar ook die seinen hebben een lichtzijde en een niet-lichtzijde.

Dus heb je schakelrails nodig (want rijrichting gevoelig) en een relais (universeel=bistabiel) dat bepaalt welk van de 2 seinen geldig is, welk van de 2 seinen op licht is aangesloten (en dus licht kan tonen en op afstand kan schakelen), en welke stopplaats moet functioneren (stoppen/rijden) of juist genegeerd (doorrijden) moet worden.

Bedenk dat als je een spoor in twee richtingen berijdt, de blokbesturing (als je die hebt) ook in twee richtingen moet werken. Vorige-Huidige-Volgende is heel leuk als aanduiding van een bepaald stukje pointer logica.
De volgorde draait om als de rijrichting omdraait. En daarop moet je een werkbaar antwoord vinden.

Simpelste redenatie: een groen sein geeft aan dat het spoor erachter "Volgende" is, en dat dat stuk spoor "vrij of veilig" is tot en met de eerst volgende stopplaats. Zo verleg je de bedrading dus ook. Dat betekent wel dat je de mogelijke rijwegen dus al vast legt in de bedrading.

Toch is het logische antwoord lastiger te vinden indien je uitgaat van een relatief korte stopplaats van 1-2 railslengtes (seinen, waarvan je er dus dan 2 moet hebben per blok), dan wanneer je uitgaat van een hele lange stopplaats (zijnde het hele blok inclusief remweg) en losse seinbeelden (zonder treinbeïnvloeding).
Dat zijn twee verschillende vormen van logica. De ene (2 alternerende stopplaatsen) is de analoge Märklin logica, de andere niet (en je kunt ook gewoon van een brug afspringen, want niemand gaat er op in  :D ).
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
Re: @ richtingen rijden
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: @ richtingen rijden
 @citaat Dit is contactrail en is niet richtingsgevoelig.
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
Re: @ richtingen rijden
dat niet, maar hij schakelt het sein wel als ik de andere richting op rijd. En dat zou ik eigenlijk niet willen.
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: @ richtingen rijden
boekje staat bij mij te koop aan 10 euro  + verzendkosten (belgie 4 euro ,NL 10 euro) omdat ik volledig digitaal ben.Heb je maar 1 schakeling nodig wil ik wel zoals eerder vermeld een copy scannen van de bladzijde en doorsturen.
Ps: dacht dat het ook ergens te downloaden viel op het internet maar vind het niet direct meer.
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2013

offline
Re: @ richtingen rijden
probeer deze link eens voor seinboek 0347.
download duurt wel even.

https://www.tassignon.be/trains/PDF/Marklin_0347%20(M%200463%20st).pdf
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2015

offline
Re: @ richtingen rijden
bedankt voor de pdf. Ik ga het maar eens bestuderen. Ik heb al gezien dat het er in voorkomt.
Re: @ richtingen rijden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: @ richtingen rijden
Het is minstens 120 dagen geleden dat je in dit draadje hebt gereageerd.
Wat zijn je bevindingen?

Stel je hebt seinboek 0347 gelezen. Dat boek gaat uit van contactrails (pagina 3):
dat waren toen (vóór 1966) 5104 (boog) en 5105 (recht).
Volgens de 3-rail wiki is dat 5116 (boog) , 5105 (recht) en 5115 (recht).

Dat kun je vinden vanaf pagina 25 bij de uitleg van het bloksysteem.
Vanaf pagina 32 wordt uitgelegd wat je kunt doen met treinen die in de tegenrichting rijden.
Märklin had toen alleen maar schakelrelais (universeel relais) 7045 te beschikking.
Voor eigenlijk alles, zoals de voorbeelden aangeven. Maar het was ondoenlijk om aan te geven wat je
in een bloksysteem moet doen om de rijrichting overal om te keren. Dat zijn ook heel wat relais voor nodig.

Vanaf 1966 (omtrent) bracht Märklin de richtingafhankelijke schakelrails uit, en daarmee ook een nieuw seinboek (340 is de Duitse versie). Maar denk maar niet dat het daarin dan wel staat uitgelegd. Ik heb de pdf er even bij gepakt.
Zelfde opbouw, zelfde voorbeelden, iets meer seinen, en de 7245 universeel relais krijgt veel uitleg, want is afwijkend van vorm en aansluitpunten. Er staat over het bloksysteem: kun je de voorbeelden nabouwen, dan begint het plezier om grotere uitdagingen aan te gaan. Oftewel: treinen in de tegenrichting laten rijden? Zoek het zelf maar uit.

In de jaren '80 kwam Märklin met K-rails, en dus met een nieuw seinboek. De Engelse versie is 361. Ik heb de pdf er even bij gepakt. Grotendeels het zelfde (andere catalogusnummers natuurlijk), zelfde voorbeelden. Dat je tegen de richting zou kunnen rijden, is nu ook weg gelaten. Zoek het zelf maar uit.

Enfin, jij rijdt met contactrails als schakelende rails, en dat is interessant voor mij.
Ik heb vroeger altijd schakelrails gehad, nooit contactrails.

Dus mijn vragen heb ik paraat:
a. Contactrails alleen voor seinen en wissels of ook voor massadetectie?
b. Gebruik je CDU's voor het schakelen van sein- en/of wisselspoelen?
c. Hoelang zijn je aaneengesloten stukken contactrails? 9 cm, 18 cm of hele secties lang?
d. Heb je een rijrichting afhankelijke schakeling voor ogen opdat je dezelfde contactrails kunt blijven gebruiken?