Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+

Gestart door josje40 zaterdag 18 januari 2020, 07:43:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Hoi
Is het mogelijk om de faller containerkraan 402 te bedienen via de CS3+
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Niet standaard, maar daar is met een decoder, een paar relais e.d. wel wat voor te bouwen.
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Daar ben ik mee aan de gang geweest zonder resultaat.
Het was maar een probeersel en heb het oude schakelkastje er weer op aan gesloten.
Gr.     Jos
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Een schakeldecoder alla de DR4018 zou de truuk moeten doen. Mogelijk zelfs zonder "relais". Een beetje afhankelijk van hoe het een en ander geschakeld wordt. Wat voor een knoppen zijn het? Moet je die ingedrukt houden om beweging te krijgen? Zo ja? En hoe is de boel aangesloten op het kastje? Als je dat weet dan is een schema met een schakeldecoder gemakkelijk te maken.

Groet Ronald.
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Hoi
Je moet de knoppen ingedrukt houden om beweging te krijgen.
Er zitten 3 motoren in. Van elke motor gaan 2 draden, voor de beweging naar het schakelkastje.
Het schakelkastje zelf is aangesloten op een wisselstroom trafo.
Gr.     Jos
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Dan is het met een schakeldecoder te doen. Je moet die zo instellen dat de uitgang onder spanning blijft tot je nog een keer het commando geeft. Dat is niet zo heel spannend.

Welke schakeldecoder wil je gaan gebruiken? Een märklin of een alternatief?

Groet Ronald.
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Ik heb nog een k 83, k 84 en een m 84 liggen.
Als ik het goed begrijp heb ik een k84 en/of een m 84 nodig
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Is er niks op het net te vinden hierover kan me niet voorstellen dat je de eerste bent die dit wil bvb op stummi forum.
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Citaat van: josje40 op maandag 20 januari 2020, 15:38:43
Als ik het goed begrijp heb ik een k84 en/of een m 84 nodig

Met de M84 moet het kunnen. Dan zou ik modus 2 (CV 79 aanpassen) voor 8 schakelaars proberen. Zie De Handleiding M84.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is als de motoren van richting veranderen door het ompolen van de draadjes dan zou je met een relais moeten gaan werken om de richting te veranderen. Anders werkt het maar één kant op.

Groet Ronald.
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Bedankt
Ik zal het eens proberen.
Gr.     Jos
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
en is het nog gelukt ik wil ditook geen proberen als het kan en werkt.
MVG Gerard.
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Dag Gerard.
Helaas is het mij niet gelukt.
Ik heb wel het ams baantje vervangen door een car system baan met twee stopplaatsen erin verwerkt die ik via de CS 3 bedien.
Volgens Ronaldk moet het wel kunnen.
Gr     Jos
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Hallo allemaal
Volgens mij missen jullie dat de motortjes op gelijkstroom lopen. In het grijze Faller-bedieningspaneel zit een (selenium) gelijkrichter zodat op de uitgang van het kastje de motortjes een gelijkstroom van ong. 18 volt krijgen. Dus schakelen met een relais dat een gelijkstroom schakelt zou in dit geval moeten werken. Een decoder waar wisselstroom uitkomt werkt dus niet zoals jullie gemerkt hebben.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
vr. gr. Gerard de Raad
Re: Faller containerkraan 402 i.c.m. CS3+
Decoder leveren geen wisselstroom maar gelijkstroom bij een digitale baan heb je ook geen wisselspanning meer maar een gelijkspanning met een blokvormig signaal erop.