Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motorwissel 39410. ( E41)

Gestart door Har vrijdag 17 januari 2020, 19:53:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Motorwissel 39410. ( E41)
Al lange tijd liep ik tegen een muur als het ging om reparatie van een marklinloc  39410 (E41) die is voorzien een sds-motor met een specifieke dragerprint. De print was door kortsluiting overleden waardoor de motor niet meer kon worden aangedreven. Marklin levert de onderdelen niet meer.
Ik heb kostbare oplossingen overwogen zoals die bijvoorbeeld door Sb-modellbau.com en Rail4you.ch worden aangeboden. Uiteindelijk heb ik besloten om de motor+ aandrijving over te nemen zoals die te vinden is in latere versies van dit model ( 39414,39415,39417).

Dus bij Marklin heb ik een gewone dc-motor en aangepaste cardan aandrijving bestelt en via eBay een printje waarmee ik het geheel kan aansturen. Zo heb ik voor 47.50 weer een rijdbare loc. In een later stadium kan ik er voor kiezen op het printje een Marklin sound decoder te prikken.

De ombouw vergt wel wat aanpassingen aan het chassis van de loc omdat de dc-motor een andere vorm heeft dan de oorspronkelijke sds-motor.

Ik wil jullie eigenlijk successievelijk met de ombouw meenemen. Om te beginnen met het verschil tussen de 2 motoren.
Hieronder een paar foto?s van het verschil ertussen..

Met name is het verschil in diameter te zien. Dit vergt het nodige freeswerk.

Wordt vervolgd.






Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Ik ga dit maar eens even volgen Harry , heb zelf ook nog ergens zo'n 39xxx V200 staan . :thumbdown:

Ook sds, horten en stoten , afijn het bekende verhaal , helaas doet M er nu niets meer aan behalve dan een andere motor verkopen. :thumbdown:

Succes.

Mvg Gert
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)

Omdat ik graag vergelijkingsmateriaal wilde hebben, heb ik een in mijn bezit zijnde loc 39414, die al een DC motor heeft, volledig gestript.

Hieronder een foto van beide chassis naast elkaar. Links het frame voor een SDS motor en rechts het frame voor een DC motor.

In het midden zijn de motorvloertjes te zien. Links zie je in dat vloertje twee uitsparingen voor beide vliegwielen van het SDS motortje. Rechts loopt het vloertje ? gemodelleerd ?naar de DC motor gewoon door.

Het motorvloertje links heeft tweezijdig opstaande randjes om het SDS motortje op z?n plaats te houden. Het opstaande randje aan de vliegwiel zijde  dient te worden behouden. Dat randje dient ter plaatsbepaling van de DC motor. Het roodomrande opstaande randje aan de andere zijde dient in het geheel te worden weg gefreesd om de DC motor goed horizontaal te kunnen plaatsen.

Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Het motordekseltje annex luidsprekerhoudertje moet aan de vliegwiel zijde i( tevens speakerzijde) iets worden uitgefreesd om het vliegwiel meer ruimte te geven. De DC motor ligt iets minder diep in het frame. Het kleine verschil in hoogte ligging van de motor wordt door de cardan overbrenging opgevangen.

Door het vast schroeven van het motordekseltje wordt de motor vastgeklemd en daarmee goed op zijn plaats gehouden.

Op de foto is het onderste dekseltje van de DC motor te zien. Te zien is een iets ruimere ?welving? vanwege een grotere diameter.

Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Spannend, Harry !

Weet je de exacte eigenschappen van je nieuwe Marklin dc motor ?
Ik hoop voor je dat die 5 polig is...
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)


Wim

Zodra het chassis rijvaardig is ga ik uiteraard testen.. Dat doe ik op een vloerbaantje van m-rail. Een testbaantje
waarmee ik ook Koploper uittest.

Ik hoop dat de Loc met de motor goede rijeigenschappen heeft. Eerlijk gezegd verwacht ik hetzelfde rijgedrag als de locs die vanaf fabriek met deze motor zijn uitgerust. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het motortje er van binnen uitziet maar het resultaat zal tellen..
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)

Onderstaand printje dient ter vervanging van de originele dragerprint die bij Marklin niet meer beschikbaar is.
Het printje is weliswaar ?basic? maar herbergt alle mogelijkheden die de loc nodig heeft. Kostprijs 7,50...

Nadeel van dit printje is dat niet het eenvoudig mogelijk is nog met bovenleidingspanning te rijden. Dat was ik echter toch niet van plan.

Na het plaatsen van de nieuwe dc motor in de aangepaste ruimte( zie onder)en het vastschroeven van de speakerhouder, vindt het printje met dubbelzijdig tape een redelijk solide plaats boven op het motordekseltje/speakerhoudertje.

Na aansluiten van de kabeltjes kan ik gaan testrijden met een reserve mfx-decoder die ik nog heb liggen.
Wanneer het testen goed gaat volgt de volgende uitdaging en dat is het inbouwen van ledjes voor de rood/wit lichtwisseling. En wanneer dat ook lukt plaats ik een mfx sounddecoder..
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)


Eerste testritje op koploper-testbaantje.

Locje Loopt goed ...

Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Omdat het aantal draadjes dat nodig is voor de ledjes te groot is om allemaal op de kleine soldeerpuntjes van de drager print te solderen moest ik een oplossing verzinnen.

Helaas beschik ik ook niet over de know how en materialen om zelf verfijnde electronicaprinten  te etsen. Dus werd het een tamelijk grove op lossing;

Van een zogenaamde ?experimenteerprint? (zie onder) heb ik een stukje afgezaagd.(zie ook onder)Daar heb ik bruggetjes in gesoldeerd. Dit stukje print dienst als verdeelpunt voor de draadjes van de leds. Maar met alle draadjes en weerstandjes onder de kap moet ik er voor waken dat het niet te vol wordt. Het moet wel passen.

Maar de lichtwissel werkt wel:





Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)

Uitgangspunt was dat er van fabriekswege geen onderdelen meer zijn om locomotieven uit de serie 39410 te herstellen. De dragerprint/motordriver voor de SDS-motor is niet meer beschikbaar, waardoor locomotieven van dit type niet meer zonder meer te gebruiken zijn. En juist bleek deze driver/motor combinatie uitermate gevoelig voor kortsluiting danwel vreemde baanspanning, waardoor de loc spontaan overleed of, in het gunstigste geval, het ineens zonder licht en geluid moest stellen.

Een klein aantal alternatieven uit het buitenland blijkt dermate kostbaar dat reparatie alleen door serieuze SDS-motor adepten wordt gedaan . En ik geef toe dat ik zelf ook lange tijd reparatie via SB-modellbau of Rail4you.ch heb overwogen.

Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor een budget oplossing met een eenvoudiger motor (die overigens best goed loopt) en ?basic drager? print. Om met de loc te kunnen rijden heb ik 47,50 geinvesteerd. Alternatief was de loc aan de kant laten staan.

Omdat ik in Houten afgelopen zaterdag Marklin Sounddecoders in de aanbieding zag heb ik er daar 1 van meegenomen. Deze decoder dient eigenlijk als kers op de taart. Omdat ik blij ben dat ik deze loc nieuw leven heb kunnen inblazen. Vandaar.



Hieronder het eindresultaat op mijn vloergelegen koplopertestbaantje...


Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Hallo

Mooi opgelost. Bij mij staat ook nog een kandidaat (Karlsruher) zonder licht en geluid.
Moet ik, als ik er eens zin in heb, ook eens naar kijken. Moet te doen zijn met de originele dragerprint, en anders wordt het de dure oplossing.

Bart
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)

Tot slot nog even een filmpje met de (voor mij zeer) bevredigende langzaamloop van deze loc. Ook over de metalen (test) Kruiswissel..

Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Je zou ook even contact met John(looney tunes)op www.johnsoldeert.nl kunnen opnemen misschien dat hij een print kan maken die past en alle benodigde schakelingen al aan boord heeft.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Ja Mark, ik zal hem eens benaderen daarvoor. Dank...

Voorlopig doet het machien precies wat het moet doen maar het binnenwerk kan wat strakker. Dat erken ik...


Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Je zult niet de enigste zijn met dit probleem en mocht er een kant en klaar printje komen zullen er wel meer de ombouw doen ;)
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Ik vind de ombouw zeer geslaagd, Harry !

Bart (Bahn-AG) heeft ook wel eens een ombouw met Motraxx SF135 gepubliceerd op het Stummi's Forum.
Misschien wil hij dat hier ook eens doen :D

Ik vind het sowieso mooi dat mensen er de tijd voor nemen om een product
beter te laten rijden dan de fabrikant het voor elkaar kreeg,
om het maar netjes uit te drukken.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
..Dank je wel Wim. Ik vind het wel leuk om te fröbelen. Tis voor de ontspanning niet waar? Uiteraard zit het wel eens tegen en dan is de hobby iets minder ontspannen. Toch blijf ik het graag doen. ( ik moet er wel tijd voor hebben. Druk-druk-druk)
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Citaat van: Wim op donderdag 23 januari 2020, 14:55:30

Bart (Bahn-AG) heeft ook wel eens een ombouw met Motraxx SF135 gepubliceerd op het Stummi's Forum.
Misschien wil hij dat hier ook eens doen :D


Nee hoor, die rommelmotors komen er bij mij niet in  >:-D
Ombouw is van marklin china-motor naar mashima.

https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=141823

Dankzij HAR, die mij zijn SDS uit de 141 heeft gegund vliegen de mashima's er binnenkort weer uit en komt er dus een SDS in.
Gaat een behoorlijke operatie worden. :D

Bart
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Alleen worden de mashima's niet meer gemaakt dus op = op dan blijft er alleen nog de dure faulhaber over minimaal 50 a 60 per motor.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Hoi Harry,

Dat heb je vakkundig gedaan, ondanks de experimenteerprint. ;)
Kun je ook uitleggen hoe je het freeswerk hebt uitgevoerd?
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
 
Ja Ad,

Met een freesje op de dremel en een veilgheidsbril. (Zie foto) Het freesje is erg bijtgraag in metaal. Let dus op bij vingers en vingertoppen. Hij neemt er graag een hap uit.

De sds-motor wordt in het motorvloertje ingeklemd tussen twee opstaande randjes (zie foto). Het achterste ( roodomrande) randje moet helemaal worden weggefreesd. Het voorste randje moet ook een beetje worden verlaagd, zodanig dat de motor daardoor nog wordt tegen gehouden. Dit dient als positionering...
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Ik zie toch niemand met die veiligheids bril  :?
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Zit zelf ook een beetje met het probleem dat ik nog meerdere frame's moet aanpassen heb het tot nu toe ook met een dremel uit de hand gedaan,maar zit er nu aan te denken om een kolomboormachine hiervoor te gaan aanpassen met een kruistafel.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)

..Ja zou beter zijn. Zodanig dat je je werkstuk gefixeerd in positie kan brengen neem ik aan?..
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 25 januari 2020, 08:31:39
Ik zie toch niemand met die veiligheids bril  :?

De veiligheidsbril zelf zie je wel ?  ;)
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Citaat van: Har op zaterdag 25 januari 2020, 15:14:30

..Ja zou beter zijn. Zodanig dat je je werkstuk gefixeerd in positie kan brengen neem ik aan?..
Ja daar komt de kruistafel voor te pas dan kun je naar voren en naar achter en links en rechts.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Kleine freesmachine van proxxon is ideaal voor dit soort werk.

En de juiste frees.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Dat klopt maar dan ben je alles bij elkaar al snel een 500 euro verder voor handmatig en 2500 als je het automatisch wilt.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Volgend mij heb ik er maar 249 voor betaald.
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Inderdaad de bril zie ik wel
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorwissel 39410. ( E41)
 
Ik heb een klokankermotortje gevonden afkomstig uit een trix-loc. (Equivalent van de Marklin 39411).

Deze motor dient ter vervanging van de originele sds-motor in de 39410 en zou zonder freesarbeid in het frame moeten passen.

Omdat ik al een 39410 met een nieuwe Marklin (China) motor heb omgebouwd heb ik er straks ook èèn met een klokanker motor en zal ik een  mooi vergelijk kunnen maken tussen de rij eigenschappen van deze twee motoren.
Wordt dus vervolgd...