Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?

Gestart door KNed vrijdag 17 januari 2020, 13:31:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Ik ben over aan het stappan naar C-rail. Nu was het bij M-rail simpel: je kocht óf een handwissel, óf een elektrische wissel. Bij elektrische zat dan direct een verlichte lantaarn ingebouwd.
Bij C-rail kan je de handwissel zelf uitbreiden met een motor en/of lantaarn. In die zin nóg simpeler.
Alleen vind ik persoonlijk het best wel prijzig worden als je al je wissels wil voorzien van verlichting.
Volgens mij zijn er twee keuzes:

  • Marklin 74470 set 2 lantaarns ongeveer 16 euro
  • Viessmann 4555 1 lantaarn ongeveer 8 euro
Rond de 8 euro dus per lantaarn. Ik weet niet wat de prijzen op beurzen zijn maar ik neem aan niet heel veel goedkoper.

Mijn vraag is nu of er iemand hier een alternatief voor heeft? Zijn er trucs om dit goedkoper te doen? Zelfbouw?? Hoe?

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Ik denk dat dit de enige oplossing is Koen, er zitten nog wel een aantal kleine onderdelen bij om het juist te laten werken.

In de tijd dat ik ze op de beurs kocht betaalde ik per set 10 Euro.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Citaat van: KNed op vrijdag 17 januari 2020, 13:31:03
Marklin 74470 set 2 lantaarns

Of de nieuwe 74471, met warmwitte LEDs (á ? 17.99 per stel).
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
 ;) of geen verlichting plaatsen,


mvg,
Michel
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Wissel verlichting is een leuke extraatje maar in het echt wordt het ook niet gebruikt. Mocht ik weer een baan gaan bouwen zal ik geen verlichting plaatsen. Je kan naar mijn idee je geld en energie steken in emplacement verlichting.

Gr. Dirk
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
 @citaat Je hoeft ze niet aan te sluiten natuurlijk. Daarbij kan het ook tijdperkafhankelijk zijn of je wissellantaarns nodig hebt.
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Koen,

Je heb een PB

Dirk Jan
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Koen,

heb wel eens gedacht om het zo te gaan doen, maar nooit uitgevoerd  :D

B.v. 5mm gaatje in de ondergrond boren, en dan zit het lampgaatje er boven, dan van onder af een ledje doorsteken, kapje er op lijmen en klaar, nadeel : lantaarn draait niet.

Mvg Gert
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Dank voor alle reacties!

Ik rij vooral modern NL dus eigenlijk past het helemaal niet in mijn tijdperk maar ik vind het altijd wel een leuk gezicht, zeker als je in het donker rijdt.

Ik heb een PB van Dirk-Jan waar ik waarschijnlijk wel wat mee kan...

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Koen.
Hou ook rekening met je rijtuigen , ik had ze namelijk ook , met nadruk op had.
Ze werden er gewoon afgeragt tijdens het rijden.....voor mij (ik zeg dus voor mij) niet zo'n suc6.
Hier en daar kom ik nog regelmatig de onderdelen kapjes verlichting etc tegen , maar gebruiken , nee dat nooit meer.

Mvg: Alex

Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
 @citaat

Dan ben ik benieuwd hoe het straks bij mij gaat, al mijn wissels zijn voorzien van lantaarns en er gaat van alles rondrijden.

Op mijn oude baantje had ik ze ook en ik vind het vooral een leuk gezicht.
We gaan het zien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Ben daar ook erg benieuwd naar Peter.
Mij had het in ieder geval een leuk bedrag bespaart als ik daar niet aan was begonnen.
En het zijn niet alleen de andere merken rijtuigen hoor , ook van Marklin liep dat niet geheel vlekkeloos.

Veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Oeps, ik dacht begrepen te hebben dat dit bij C-rail juist geen probleem meer was?!
Bij m'n M-rail had ik dat probleem wel. Ook bij de kleine lantaarns. Maar alleen bij niet Märklin rijtuigen. Bijvoorbeeld de Lima dubbeldekker.

Hebben meer forumleden de ervaring dat C-rail toch dit probleem heeft?

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Citaat van: KNed op vrijdag 17 januari 2020, 22:45:53
Ik heb een PB van Dirk-Jan
8) Ho ho, das helemaal niet waar. :P
Je hebt een PB van Dirk Jan, dat is die zonder het streepje in het midden. :D

Dirk-Jan
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Mijn nederige excuses :D
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Ik heb een lillyput goederen wagon met voorraadbakken  tussen de assen, die niet langs de lantaarn komt. Crails. 
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Ik ga dit weekend eens even meten met wat rijtuigen die laag zijn.
Weet iemand hoe hoog de lantaarn zijn?

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Citaat van: KNed op zaterdag 18 januari 2020, 15:19:08
Hebben meer forumleden de ervaring dat C-rail toch dit probleem heeft?

Ook bij mij zijn er verschillende lampjes van de wissels afgereden door wagons / rijtuigen.
Ze leggen er netjes naast de wissel(s).
Hoe het ken dat weet ik niet rij voornamelijk met Märklin wagons / rijtuigen en heb wat wagons van Roco en NME rijden wie de boosdoener is weet ik niet.
Zelf vindt ik de lampjes wel leuk staan nu de bovenkant er bij sommige afzijn gereden geeft het wat feller licht maar daar heb ik geen problemen mee eerlijk gezegd.

Groet Michel
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Ik heb dit weekend wat geprobeerd met mijn c-rail. Volgens mij zijn mijn ICE rijtuigen de laagste die ik heb. Die gaan in een bocht helemaal over de plaats van de wissellantaarn heen. Ik heb gemeten hoeveel ruimte daaronder dan nog over is, dat is minder dan 5 millimeter.
Na nog wat rondspeuren op internet, met name op het Duitse Stummi forum kom ik toch ook wel een hoop mensen tegen die problemen hebben met de hoogte. Ik vond daar ook dat de lantaarns 5 tot 6 millimeter hoog zijn. Dat gaat hem dan toch niet worden.
Een eventuele oplossing zou zijn om het voetje wat in de c-rail zit weg te snijden en de lantaarn wat in te korten. Maar dat gaat me te ver.
Ik heb daarom toch maar besloten om af te zien van lantaarns. Jammer, ik dacht eerder begrepen te hebben dat alleen M-rail hier een probleem mee had maar dat is blijkbaar bij C-rail toch ook een probleem.

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Het verhaal gaat toch nog verder.
Dirk Jan had me wat van deze lantaarns aangeboden. Omdat hij de ervaring met het raken niet had heeft hij me er eentje geheel vrijblijvend toegestuurd.
Die ik heb ik vanavond getest en het gaat toch gewoon goed! De kapjes zijn ook kleiner dan wat ik op het Stummi forum las.
Wel is het belangrijk dat de wissels echt goed vlak liggen.

Ik ga ze dus toch wel aanschaffen.

Nogmaals bedankt Dirk Jan!

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Het verhaal krijgt nog een vervolg.
In m'n baan heb ik alle wissels die aangedreven zijn inmiddels voorzien van lantaarns. Aan de bovenkant heb ik ze nog een stukje afgevijld. Dat werkte tot nu toe perfect bij m'n materieel.
Maar nu heeft m'n zoon een Brawa BR 425 gekocht, en je raad het al: die rijdt tegen wissellantaarns aan  :(
Het gekke is alleen dat dat niet bij alle is. Er lijkt verschil in de wissels te zitten. Ik heb het niet uitgezocht maar het is echt zo. Ik heb drie wissels inmiddels aangepast: het voetje onder de lantaarns een stukje weggesneden, het stokje van de lichtgeleider een klein beetje afgesneden, en vervolgens is het lampje dus lager.

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Citaat van: KNed op dinsdag 10 maart 2020, 12:55:34
Er lijkt verschil in de wissels te zitten. Ik heb het niet uitgezocht maar het is echt zo.
:roll: Ik kan me zo voorstellen dat tijdens het fabricage proces een wissel warm in een mal word geperst en daarna moeten afkoelen.
Tijdens het afkoelen zullen de omstandigheden wel eens variëren en krijg je minieme verschillen in de afmetingen.
Misschien maakt dat bij sommige wissels dat de lantaarns net een fractie hoger komen te liggen. 8)
Nou ja, gelukkig weet je het op te lossen met wat tijd en geduld. :) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Interessant topic. Ik heb nog geen enkel standpunt ingenomen behalve dat het in het schaduwstation weggegooid geld is.

Daarbij hebben de kruiswissels standaard wel de verlichting. Dus ik zal ernaar neigen om in het zichtbare gedeelte deze wel te gaan plaatsen.
Nog even de kat uit de boom kijken.
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
@Dirk-Jan: dat zou inderdaad kunnen. Of dat Märklin misschien wat verschillen heeft in de hoogte van het voetje of andere zaken in oudere en nieuwere wissels?
Maar dat blijft gissen. Ik heb het niet nagemeten

@Henk/Kaleb: in een schaduwstation is inderdaad onzin. Maar ik heb geen schaduwstation. Ik vind die lantaarns altijd wel een leuk gezicht als je in het (half)donker rijdt. Alle wissels die wat verder weg zitten heb ik elektrisch gemaakt en voorzien van een lantaarn. De wissels die makkelijk met de hand te bedienen zijn hebben geen aandrijving en lantaarn.
Door de loop van de tijd wil ik die ook nog weleens voorzien van motoren en lantaarns. Ik heb nog wat lantaarns over, en verder hou ik m'n ogen open. Als ik nog eens tegen wat goedkope lantaarns aanloop dan kan ik ze vast inslaan, ik heb er nog een paar nodig.

Koen
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Citaat van: Kaleb op dinsdag 10 maart 2020, 16:19:12
Daarbij hebben de kruiswissels standaard wel de verlichting.

Daar had ik dus ook totaal geen enkel probleem mee tov de wissels wel.

Mvg: Alex
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Citaat van: DB BR85 op vrijdag 17 januari 2020, 19:18:58
Wissel verlichting is een leuke extraatje maar in het echt wordt het ook niet gebruikt. Mocht ik weer een baan gaan bouwen zal ik geen verlichting plaatsen. Je kan naar mijn idee je geld en energie steken in emplacement verlichting.

Gr. Dirk

Hallo

Mocht je ooit eens 's avonds in Neuss zijn dan moet je het Güterbahnhof daar eens bezoeken.
Boordevol wissellantaarns en oude vormseinen. Allemaal met lampjes erin. :D

https://www.fotocommunity.de/photo/neuss-gueterbahnhof-bernd-hohnstock/18297775

Bart
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Het ontsporen dankzij een te hoge wissellantaarn, dat kende ik eigenlijk niet totdat ik dit hier las, maar misschien heeft dat te maken met de hoogte van het materiaal wat bij mij rondrijdt? Geen idee.

Een dure grap is al snel alles bij modelspoor vind ik (verlichting in wagons bijvoorveeld vind ik bijvoorbeeld typisch een dure grap). Ik heb de afgelopen 20 jaar (kwam laatst oude  rekeningen tegen) en zie dat ik in de loop der jaren dingen bij elkaar gekocht heb. Ook door gebrek aan tijd om daadwerkelijk te bouwen en door een verhuizing. Als ik al die spullen nu in een keer zou moeten betalen... daar wil ik niet aan denken. En misschien is het ook leuker om stap voor stap nieuwe dingen te kunnen realiseren. Voorpret en "zich verheugen op" is voor mij ook leuk aan een hobby.
Re: Märklin c-rail wissellantaarns: alternatieven?
Bij kruiswissels staat de verlichting een stuk verder van de rails af. Dus geen probleem.

En verlichting op Duitse banen klopt, mijn baan is Nederlands georienteerd, dus eigenlijk klopt het niet. Maar ik vind het gewoon mooi :)

@BerlinerTempo: het is bij elkaar inderdaad wel kostbaar. Maar als je veel tweedehands koopt en door de loop van de tijd bij elkaar spaart dan valt het niet zo op :)

Koen