Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Instappen digitaal

Gestart door arkowe vrijdag 17 januari 2020, 04:03:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Instappen digitaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Instappen digitaal
Beste mensen,

Zelf ben ik al vele jaren bezig met een baan die maar niet wil opschieten. Heb iTrain, intellibox, ma6021 en deltaboosters.
Vandaag kwam de vraag via mijn zoon of ik zijn boezemvriend en diens vader kon voorzien van tips mbt een instap in het 3rail sporen. Ik begreep dat ze een paar startsets hebben gekocht. Ik heb de nodige info klaar gezet om te delen, maar kwam er achter dat ik ook zelf eigenlijk geen idee heb wat voor een beginner anno 2020 nu slim is om te k(n)open tussen de pc en de baan. Heb me suf gezocht, zie vele opties, maar heb geen idee wat nu goed zal gaan werken en niet de hoofdprijs kost.

Ook in de wiki alhier kon ik dit niet echt vinden.

Laten we even uitgaan van 6 locs, 16 wissels en een schaduwstation met 50 meter raillengte in het geheel.
Tips/suggesties???

Alvast bedankt voor de input,
Arnold

Re: Instappen digitaal
 @citaat Als ze een digitale startset gekocht hebben, zijn ze al ingestapt ;)

De treintjes zijn voorzien van een decoder en waarschijnlijk zit er een MS2/MS3 bij als controller. Dan is de vraag waar ze naar toe willen. Ik lees het woord pc, dus willen ze uiteindelijk de baan via een programma besturen. Wat ik gedaan heb is een testbaantje gemaakt, vervolgens heb ik wisseldecoders aangeschaft en bezetmelddecoders. Dit kunnen ze gefaseerd doen. Dus beginnen met wisseldecoders, zodat de wissels vanuit de "luie stoel" geschakeld kunnen worden.

Ze hebben iets nodig als centrale/interface. Dan kun je eenvoudig een CS3(+) aanschaffen. Die is wat aan de prijs. Er zijn ook andere oplossingen die werken met een MS2/MS3 of als tegenhanger van de CS3(+). Dan zijn ze wat voordeliger uit.

En dan heb je nog een pc nodig met software. Er zijn gratis softwarepakketten (Koploper) en pakketten waar een licentie van gekocht moet worden (iTrain). De betaalde pakketten bieden vaak een proeflicentie aan om het pakket te kunnen testen. Kijk goed welke centrales/interfaces door de diverse pakketten ondersteund worden. Anders is het zonde van de tijd en eventueel geld.

Het belangrijkste is denk ik wel: begin klein met een (test)baan of alleen het schaduwstation en bouw het stap voor stap uit. Lees goed de documentatie en stel vragen als je er niet uitkomt.
Re: Instappen digitaal
Aliebengalie
gast

Re: Instappen digitaal
Als ze al enkele startsets hebben gekocht is het inderdaad belangrijk of en wat voor aansturing ze erbij hebben.

Als beginner zou ik niet gelijk beginnen met een dure aanschaf van een besturings systeem zoals een Central Station of id.

Kijk eerst wat ze hebben , en of ze daar mee uit de voeten kunnen.

Je hebt zelf de keuze gemaakt voor iTrain in samenwerking met een IB.

Ik heb zelf ook deze combinatie , maar gebruik de IBox vrijwel nooit om te rijden.

Het is uiteraard erg persoonlijk , maar ik zie de IBox uitsluiten als een doorgeef luik , wat moet ik dan met een CS of id???

Ik regel verder alles op het scherm met heel veel plezier (en dat moet geloof ik toch zo zijn met onze hobby).... :D

Het is en hangt van de persoon zelf af hoe hij deze hobby beleeft , en waar en hoe hij hem wilt aansturen.

Daar kan je heeeeeeeeeeeele lange verhalen over schrijven , maar iedereen beleefd het op zijn manier.

Suc6.

Mvg: Alex
Re: Instappen digitaal
Lid sinds: 2011

offline
Re: Instappen digitaal
Hoi Arnold,
Je hebt gekozen voor Märklin 3-rail. Dat betekent dat je centrale (de interface tussen je PC en je baan) ook met de Märklin protocollen om moet gaat. (Een centrale als de Digikeijs DR5000 bijvoorbeeld valt dan af omdat deze alleen het DCC kent.)

Ik denk dat de Tams Redbox dan een goede keuze is: Klik maar er zijn genoeg alternatieven, afhankelijk van hoeveel geld je wil uitgeven. Ik heb zelf de TamsMC, de voorloper van de Redbox en ik ben er dik tevreden over.

Als je in staat bent zelf één en ander in elkaar te zetten zou je dit kunnen proberen: Klik

Als je op zoek bent naar goede software, kijk dan eens naar Rocrail. Dat is gratis en altijd up to date.
Om een indruk te krijgen van de mogelijkheden, klik eens op deze link naar mijn video's op youtube en bekijk dan eens de video's deel 3 en deel 10. Klik

Succes met je zoektocht,
Albert.
Re: Instappen digitaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Instappen digitaal
Maar de vraag is willen ze wel via een pc gaan rijden of handmatig.
Ook gelijk een central station kopen kan prima je gebruikt het niet alleen om te rijden maar ook om te programmeren en te updaten en je hebt een vorm van automatisch rijden via gebeurtenissen.