Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.

Gestart door TripleR donderdag 16 januari 2020, 23:30:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.


Mijn zoon (Robin, 12 jaar), en ik (Roger) zijn ?opnieuw? besmet met het treinen ?virus?!

Begin jaren '70 heeft mijn pa (onder mijn ogen) zijn modelbaan, Marklin en Trix spul voor een paar grijpstuivers over gedaan aan een collega (niet in de wetenschap dat ik gek was van de ?stoomtreinen?).
Rond mijn 10e kreeg ik voor Sinterklaas een Jouef baantje, Dat was het toch niet om de een of andere reden..... In de jaren die volgde, bleef ik voornamelijk actief in de modelbouw (1:72) vliegtuigen / diorama's e.d. (helaas weinig van op foto gezet!).
We kwamen al veel in Aken (slechts 15 Km. Vanuit Z-L) én zeker rond de kerst-periode, bleef ik altijd naar die bekende winkel tegenover het raadhuis gaan. Toen mijn zoon (2007) geboren werd, was het spreekwoordelijke ?hek van de dam?, kocht daar een LGB ?rondje? voor onder de kerstboom (ook leuk te combineren met Playmobil)! Aansluitend nog 2 aanvulling-sets, extra rails, etc. etc. in de afgelopen jaren..... Afgelopen zomer kwamen ?wij? er achter dat dít het toch niet voor ons was (setjes zijn ter overname)!
December 2019 wéér in Aken..... Het begon weer te kriebelen..... (in de winkel), aansluitend ?voorzichtig? (om teleurstelling te voorkomen), Online via de bekende supermarkt ?L?, de startset van Marklin (29362) gekocht.......... Inmiddels is het half januari 2020....... Én wij zijn de trotse bezitters van: Delta set 29625 (Marktplaats), Set ?bouwspoor? 78184, Set 29074, set 29625, en set 44452 (nieuw). Verder hebben we de aanvullingssets: C-3, C-4, én C-5 ?los? gekocht (2e hands) via de webwinkel van ?Ben? in Meerssen, sommige niet te leverbare delen in Puth.

Ons plan:

Om een ?bestaande? baan (uit het boekje van Marklin), mét aanvulling te bouwen. Thema: Stoom, jaren '60/'70...... Liefst met een mijnbouw ;-) (D-U-H!!!!) én vliegplaats voor ?SAR? Heli's (jaren 70/80 waren deze ook te zien bij het ziekenhuis in Heerlen..... (SAR = search and rescue, gewonden transport). Het ging dan voornamelijk om de UH-1 van de Duitse collega's ;-) Heli, hebben wij ook al!

Wat kunnen wij (qua plaats / kelderruimte):

Één plaat van 260 Cm. Bij 122 Cm. ?opgeknipt? in twee platen van 130 X 122 Cm. Én als extra aanvulling één plaat van 100 x 65 Cm. Om een L-vorm  te creëren. Platen worden verstevigd met 44 x 69 mm balkjes (rondom), 69 mm hoogte én verbonden met vleugelmoeren (de drie delen), e.e.a. zodat we de baan ook met verhuizing (o.i.d.) mee kunnen nemen. De platen zijn ?Underlayment? 18 mm (multiplex). Althans..... DAT is het plan....... Tips zijn welkom! We praten dus over drie ?modules?, hoe knip je die nu goed op (elektrisch)!!!

Rail Road R&R 1 by (AKA Triple R), on Flickr

Voor wie interesse heeft.... Wat ik eerder gedaan heb: https://www.flickr.com/photos/roger-roolvink/albums/72157626723823547/with/5911741739/

Én natuurlijk hebben wij nog 100 vragen!!!

Groeten van Kleine en Grote ?R? ;-)
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Roger & Robin,   
Veel plezier hier én met de modelspoorhobby :exclaim:
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Welkom mannen!
Leuk, een pa-zoon-project. Maar, ik kan me nog niet helemaal een voorstelling maken van het idee achter jullie baanplan. Ja, het is oud en bekend concept uit de klassieke boeken met banenplannen. Prima om rondjes te rijden, en daarbij gaat de trein ook nog eens over een brug! Mooi om te zien maar niet heel 'zinvol'.
En dan wil je iets met mijnbouw. Waar?
De mijnen beschikten over vaak aanzienlijke emplacementen waar lange kolentreinen konden worden geladen. Constant werd leeg materieel aangevoerd om geladen te worden. Dat moest worden opgesteld. Soms werden er cokes gebakken op het mijn-terrein. Ook moeten er bouwmaterialen aangevoerd worden, met name hout voor het stutten.
Kortom, wil je de scenery geloofwaardig maken, dan is er nog enige studie nodig. Pak er eens een boek met foto's en beschrijving  van de steenkoolwinning bij. Ga je veel plezier van hebben!

Groet,

Peter


Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Welkom en denk ook eens aan 2 lagen met de hulp van een spiraal bijvoorbeeld.
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Welkom hier op het forum en veel plezier jullie beiden met de hobby
Als je vragen hebt: shoot!
Grtz
Wim
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Welkom op het forum Roger & Robin.

Groet Michel
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Welkom op het forum.
Wel vraag ik me in dit geval ook weer af waarom mensen kiezen voor zware constructies: underlayment van 18 mm, balken van 44 x 69 mm etc.
Er hoeft toch geen olifant op te staan ? Het gewicht laat ik dan nog buiten beschouwing.
Ik gebruik 9 mm multiplex verstevigd met kopse latten van 18 x 44 mm rondom en in de breedte op 0 cm - 60 cm 120 cm etc. De poten zijn balken van 27 x 44 cm

Cees
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
hoi,

Kijk nog eens naar de helling van het geheel. Die is toch wel aardig steil als ik het zo bekijk. Kijk ook eens Encyclopedie Hellingen en klimspiralen.

Citaat van: TripleR op donderdag 16 januari 2020, 23:30:37
Één plaat van 260 Cm. Bij 122 Cm. ?opgeknipt? in twee platen van 130 X 122 Cm. Én als extra aanvulling één plaat van 100 x 65 Cm. Om een L-vorm  te creëren. Platen worden verstevigd met 44 x 69 mm balkjes (rondom), 69 mm hoogte én verbonden met vleugelmoeren (de drie delen), e.e.a. zodat we de baan ook met verhuizing (o.i.d.) mee kunnen nemen.

De grote platen passen die door alle deuren? Zo ja: Past dat ook nog als je er een compleet landschap op hebt gebouwd? Dan is het een "box" van 130x122x50-60cm geworden. Met het gewicht van underlayment en de balken van 44x69mm kom je in basis al op een gewicht waar je u tegen zegt. Kijk ook eens in dit draadje MDF verstevigen. Dat begon met het verstevigen van een mdf-plaat (ook zwaar) maar later over de constructie van je baan. Hoe dat ook kan. Lees dat maar eens door.

Citaat van: TripleR op donderdag 16 januari 2020, 23:30:37
De platen zijn ?Underlayment? 18 mm (multiplex). Althans..... DAT is het plan....... Tips zijn welkom! We praten dus over drie ?modules?, hoe knip je die nu goed op (elektrisch)!!!

Niet doen. Begin er niet aan. Investeer dan in wat "duurder" hout zoals berken multiplex of peppelplex. Gebruik maximaal 9 of 12mm. Dat is zwaar zat. Elektrisch delen van de modules? Zelf gebruik ik XLR-stekkers. Zie daarvoor mijn Bouwdraadje Poggendam

Citaat van: TripleR op donderdag 16 januari 2020, 23:30:37
Voor wie interesse heeft.... Wat ik eerder gedaan heb: https://www.flickr.com/photos/roger-roolvink/albums/72157626723823547/with/5911741739/

Leuk! Je kan veel technieken uit de modelbouw gebruiken voor de modelspoorhobby.

Groet Ronald.
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Bedankt voor jullie eerste reacties, dan wordt het de 12mm multiplex plaat! ?Zoneman? gaat het niet snel genoeg (natuurlijk!). Die wil rijden....... ;-) Qua afmeting zijn we een beetje gebonden aan de dimensies (meer ruimte is er helaas niet). Of het uiteindelijk de opstelling / baan, ?uit het boekje?gaat worden..... Is niet zeker. We zullen in ieder geval eens zien of de helling te stijl is (Lego blokjes kunnen wel uitkomst bieden om te testen denk ik). Zelf had ik i.d.d. Ook al twijfel over de haalbaarheid qua stijging, nogmaals onze dank. Ook de terechte opmerking betreffende het mijn-spoor complex! Echter spreekt dit thema/setting (industrie) zéér aan, ?iets met kolen?, zeg maar ;-) Duidelijk dat wij geen complete installatie kunnen gaan bouwen met de afmetingen die we ter beschikking hebben. Alternatieve ideeën zijn ook welkom! En nogmaals niet gezegd dat het de lay-out moet gaan worden. Het fysiek (los) leggen van rails zal wel een eerste indruk geven ;-)

Groeten R&R
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Met wat andere boogstralen zou het net kunnen:

(mijn eerste Anyrail-product  :D)
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
"Helaas", zijn we voor nu even gebonden..... aan de rail(s) die we hebben.....
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Welkom op het forum Roger en Robin,  deze baan was ook mijn eerste baan die ik bouwde, aan het ontwerp is het nodige aangepast.

Dit is nog terug te zien in mijn eigen draadje ( de baan van een geluidsman ) en bij het tweede bericht zie je een index van de bouw.

Wellicht kun je daar ook iets mee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
 @citaat @citaat: de 24360 is hetzelfde als de combinatie 24172 en 24188. Tekende alleen wat sneller. Maar als het is, dan is het natuurlijk. :thumbup:
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Natuurlijk kun je geen enorm emplacement aanleggen met grote installaties en gebouwen. Maar het baantje dat jullie nu hebben bedacht, gaat er (naar ik inschat) uitzien als een rondje met een paar karakteristieke landmarks uit de mijnbouw: liftschacht, sorteergebouw, laadinstallaties en nog wat dingen.
Ik denk dat jullie veel meer plezier gaan hebben van een beetje doordacht sporenplan dat past bij een kolenmijn. Hoe leuk zou het zijn als je lege wagons het complex zag inrijden en volle er weer uit? Dat kan supergoed! Met handig gebruik van je gebouwen als visuele scheiding en een paar verborgen opstelsporen.
Natuurlijk kun je ook gewoon lekker gaan bouwen wat je nu leuk lijkt en er later nog eens op studeren en iets anders maken. Eigenlijk heb ik dat ook gedaan in de ruim 45 jaar dat ik met intermezzo's iets met treintjes doe. Maar je kunt ook wat lezen en bekijken om met een net wat uitgekiender plan voor de dag te komen.

In elk geval: veel plezier!

Peter
Én nu verder...... ;-)
En hoe nu verder?!?

Mét dank aan jullie goede/gewaardeerde adviezen nu verder.... Het eerste ambitieuze plan (met kolenmijn) hebben wij laten varen. Niet realistisch op een baantje van 260 x 120 Cm (mogelijkheid van uitbouw links/rechts 120 x 86 Cm kán wel nog!) ;-)  In L of U vorm. Zo ook het plan uit het "boekje" van Marklin (met de brug). Wij hebben dit plan uitgelegd op de plaat, en "loopt" niet lekker voor de locs (in mijn ogen dan).Visueel spreekt het ons ook niet echt aan (uitgelegd in rails).
Dan maar een ander plan uit het boekje "als vertrekpunt" genomen, dit plan uitgelegd en vervolgens in SCARM  (is de eerste keer dat ik er mee werk), gaan "verbouwen". Opbouwende kritiek is natúúrlijk welkom (en i.d.d. er zitten nog geen ontkoppelingsrails e.d. In het plan, graag advies).
Voor het "frustratie knutseldraadje" zie hier;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79851.0

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

Marklin & Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Dat zijn wel leuke stappen. Al is het thema mijnbouw best leuk en ook op kleine ruimte wel te realiseren maar dan ben je heel beperkt in de keuze van rollend materieel en scenery.
Prima dus om voor iets traditionelers te kiezen, een station met aansluiting naar wat handel en industrie. Jullie zitten nog wel wat 'gevangen in het ovaal', vrees ik.
Lastig is dat het stijgende spoor naar een bergdorpje of iets van dien aard, nu vooraan komt te liggen. Daar kijk je dus altijd tegenaan en moet je overheen reiken als er achterin iets gebeurt (=misgaat). Dat wordt hinderlijk.
Verder sluit je depot niet rechtstreeks aan op je station. Dat hoeft niet. Ook in werkelijkheid lagen depots wel eens wat verder weg. Het is een keuze en biedt zelfs de mogelijkheid losse locs in een schaduwstation te plaatsen en die door het depot te laten verzorgen, zonder dat ze ooit direct een trein aan de haak hebben.
Als je het hoofdstation naar voren kan halen, zul je daar echter wel plezier van hebben.

Groet,

Peter
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
@ Peter, je slaat de bewuste spijker op zijn kop! Dat probleem voorzie/zag ik ook al. Weet nu alleen even niet, hoe nu verder.

Groeten Roger
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Hi Roger,

ik zou om te beginnen het grote deel 180 graden draaien zodat het station vooraan komt te liggen en het kopstationnetje links onderaan
Verder zou ik nog een stel overloopwissels toevoegen tussen groen en wit zodat treinen in beide richtingen van spoor kunnen wisselen. Nu kun je als linksom rijdt op het witte spoor niet meer naar het groene spoor
Het depot zou je zo kunnen laten maar dan wel met een kopspoor rechtsboven. Vanaf dit spoor moet je dan aantakken op het groene of witte spoor om het station te bereiken

succes met je ontwerp!
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Je zou het station schuin kunnen leggen. Dat maakt de baan wat dynamischer en bovendien kun je dan langere stationssporen maken. Ter illustratie heb ik een voorbeeld uitgewerkt. Ik denk dat het wel past in de ruimte die je tot je beschikking hebt, maar je kunt er nog van alles aan veranderen.

In het BW heb ik de draaischijf iets anders gelegd. Zo sluiten de beide sporen naar de draaischijf strak aan op de locloods. Kwestie van smaak, het hoeft natuurlijk helemaal niet. Over de plaats van de functies in het BW heb ik nog niet echt nagedacht. Misschien past het allemaal net, maar ik vermoed dat er een zijspoor weg moet om er genoeg plaats voor te maken.
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Zie dat de tafel op inklapbare schragen staat. Zelf zou ik dat erg link vinden. Als je er per ongeluk tegenaan schopt, klappen ze in en valt je hele tafel naar beneden. Ik zou toch kiezen voor een wat robuustere permanente constructie, desnoods op (zwenk) wielen.

gr. gertjan
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
 @citaat
Voor een permanente baan zou ik dat ook beslist doen. Zodra het wat verder gaat dan uitproberen of het past, wordt riskant. Locs zijn niet bedoeld om een meter naar beneden te vallen. De constructie moet letterlijk tegen een stootje kunnen.




In het ontwerp dat ik hierboven had gepost, zit een foutje: alle aansluitingen op draaischijf 74861 moeten beginnen met speciale rails 74871. Was ik even vergeten. Bij deze een aangepaste versie waarbij ze wél zijn gebruikt.
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Citaat van: Gertjan H op zaterdag 16 mei 2020, 12:59:24
Zie dat de tafel op inklapbare schragen staat. gr. gertjan

Klopt! De schragen is ook maar even een tijdelijke oplossing :-)
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Met jullie basis idee ben ik wat verder gaan knutselen. Ik heb om te beginnen de boel ongeveer 180 graden omgedraaid. Daardoor komt de aftakking naar de bergen meer aan de achterkant te liggen. Wel loopt er nog een zichtbaar spoor wat hoger door het beeld, maar niet meer helemaal vooraan.
Het bleek zelfs mogelijk het stoomdepot wat logischer op het station aan te sluiten. Het is wel wat woekeren met de ruimte, maar het kan!
Tot slot ligt er in de berg op 0-niveau een verborgen station met twee sporen. Daar kunnen er makkelijk drie van gemaakt worden. Geen idee of jullie een dergelijke optie willen; je zult dan ook iets van automatisch treinbedrijf moeten gaan aanleggen, omdat je niet kunt zien wat er in de tunnel precies gebeurt. Het is maar de vraag of je daaraan beginnen wilt, maar het kan ook.
Ik hoop dat het jullie enige hulp of inspiratie biedt. Ik ben weer lui geweest en K-rail gebruikt omdat je met flexrail alles passend krijgt, vooral op de computer. Het gaat mij vooral om het idee van wat er kan.

Groeten,

Peter

Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Hi Roger,

een deel oplossing / suggestie om het station aan de voorkant te plaatsen en aan te sluiten met het BW. Bovendien is het BW via een driehoek ontsloten zodat je daar ook een goederenemplacement kunt plaatsen
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Beste forumleden,

(Wederom), zeer bedankt voor jullie meedenken / input. We kunnen daar echt plezier aan hebben.... Maakt keuzes (in positieve zin) niet makkelijker ;-) Máár een bepaalde "noodrem" is ook wel wenselijk, zodat we niet te overhaast van stapel lopen!
Jullie input en tekeningen stimuleren. Het station verplaatsen (meer naar voren én diagonaal / schuin leggen, absoluut mooi.). Meer aandacht voor het BW, ook een aanrader!
We blijven echter gebonden aan een L óf eventueel een U (lengte 2,58 m x 1,22m voor de tafel mét dan links/rechts een uitbouw 1,22m x 0,86m in de breedte/diepte). De tafel gaan we i.d.d. Op wielen zetten (kijken hoe het uitpakt in de kelder, ons huis is uit 1925....Én tja..... toen was men nog niet zo van het afwerken van vloeren...... Én nee, ik/we kunnen niets/weinig winnen door een nieuwe vloer te storten. De gemiddelde mens was waarschijnlijk.... iets kleiner dan nu, het plafond van de kelder is dus ook vrij laag ;-)!)  <1,80m! We hebben het over een kolenkelder met "Koekoek" in het mooie Zuid Limburg (Dáár waren die kolen weer! ;-) ).
Mijnbouw wordt lastig.... op de tafel, jammer! Ook aangezien mijn zoon wel een "rondje" wil rijden, én we niet zo heel veel ruimte hebben ("gevangen in het ovaal zitten", zoals geschreven werd , terecht!). Ik zie de oplossing in ieder geval nog even niet, was ook nog mijn eerste probeersel  via SCARM.....
Een schaduwstation :-(  gaat hem voor nu op deze locatie even niet worden (denk ik!), In  de hoogte kan natuurlijk wel...... met in inachtneming van de percentages (zouden we ook wel leuk vinden, gezien ons eerdere plan).
Tevens kwamen wij "oudere plannen"tegen op een "collega site" https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=15&t=144278&start=23

Marklin &amp; Co H0 Hobby by (AKA Triple R), on Flickr

We blijven gebonden aan de 2,58 / 2,60 M breedte :-(

Én nogmaals! Blij met jullie input. ;-) Én we zitten niet stil...... problemen op onze proefbaan
Re: Een (nieuwe) baan, én we stellen ons even voor.
Maar eh, waar zitten jullie twijfels dan?
Het gevangen zitten in het ovaal was meer bedoeld als opmerking over het volledig zichtbaar zijn van het rondje om de kerk. Stop je de helft van het ovaal in een berg of achter een stad, dan is dat idee weg. In feite rij je nog steeds een rondje, maar dat geeft niet.
Voorzie je het verborgen spoor van een inhaalspoor dan heb je al een schaduwstation. Dat is niet ingewikkeld. En bij een hoogte van de ruimte van 1,80m kun je heus wel wat in de hoogte bouwen. Als je tafel op 1,10m hoogte staat heb je nog headroom genoeg voor een spoor dat de hoogte ingaat, 20cm zonder moeite zou ik denken.
En zelfs een kolenmijn kan je kiezen als thema, maar dat is dan ook wel het enige thema op de beschikbare oppervlakte. Dan moet je een station en een locomotievendepot vergeten. Maar juist met een ovaal kun je met de klok mee lege wagons laten rijden en tegen de klok in de volle treinen. Is ook heel leuk om mee te spelen.
Enfin. Jullie moet zelf de knopen doorhakken of niet - en gewoon een leuke fantasie speelbaan aanleggen. Maar ja, die hadden jullie al en dat was al snel niet zo heel leuk meer. Het werken aan een bepaald thema met een goed uitgedacht treinenverkeer is volgens mij wel heel leuk, maar ieder zijn ding!

Groet,

Peter