Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??

Gestart door toledo85 donderdag 16 januari 2020, 17:43:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Ik zit weer eens ergens mee,wat ik niet goed krijg.
Probeer een dwergsein van digikeijs aan de praat te krijgen,op de 4018 decoder.
De decoder geprogameerd op preset 7 voor 4 3 lichtseinen(volgens mij gelukt want alle drie de ledjes branden op 3 adressen)
Alleen klopt de manier van schakelen niet tussen rood(75) en groen(77) gaat alles prima,
Maar zodra ik geel(76) erbij betrek en vanuit geel terug wil naar rood schakelt hij naar groen.
En wil dan niet terug naar rood,met de 4de functie van het sein(geel knipper) wilt hij ook niet naar rood.
En dat in iTrain en in de cs 3.
Ik kan mijn baanbestand wel uploaden maar denk dat het in de cs3 zit en het dus geen zin heeft om te bekijken.
Omdat hij eerst op de cs goed zal moeten werken.
De kabeltjes zitten zeker in de goede volgorde aangesloten.
met alleen een weerstand aan de massa.
Dus wie heeft ze nog meer i.c.m de 4018 itrain en de cs3?????

mvg john
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
niemand?
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Op pagina 10 van de handleiding decoder staat een tabel met hoe je de seinbeelden moet aansturen vanuit je centrale./ i-train.

Dus wat op recht of afbuigend moet staan.
Bekijk het profiel van je sein eens. Daar zal wel iets anders staan als dat de decoder het wil ontvangen.

Mvg Robin
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Bedankt voor je reactie.
Zo te zien zijn er 2 handleidingen beschikbaar voor de 4018,en in de 2de (toepassingshandleiding) staat indd wat meer info.
Dus maar weer eens aan de gang.
Bedoel je met het profiel van het sein de sein eigenschappen? of iets anders
Want het sein is volgens de handleiding aangesloten kwa kleuren op de decoder en werkt met 3 adressen 75 76 en 77
alleen komen centrale en iTrain niet overeen met het sein
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Volgens mij moet ik cv 131 t/m 134 op waarde 1 progameren als ik in de toepassings handleiding kijk.
Omdat bij de presets 7 tot 12 standaard waarde 0 is voor geprogameerd.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Hoi,

Heb je al eens gekeken naar deze hulp voor bij het programmeren van de DR4018? Digikeijs DR4018 Programmeerhulp Excel. Met de programmeerhulp krijg je alle CV-waarden voor de instellingen.

Groet Ronald.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Ik zou niet in de decoder gaan klooien. Dan blijf je bezig. De aansturing vanuit de pc klopt niet.
Moest ik in koploper ook aanpassen. Dus lijkt me bij Itrain ook een check waard.

Dat sein klopt gewoon. Het kan alleen 8 seinbeelden geven op drie adressen. Dus niet een adres per kleurlampje. Dat kan wel  alleen verlies je geel knipper dan. En moet je een andere modus kiezen .


Je moet dus in je computerprogramma aangeven hoe die drie standen moeten staan voor een bepaald Seinbeeld.   
Dat staat nu vast anders als in de seindecoder.

Ik had het over de tabel pagina 10 van de normale handleiding. Daar staat wat de decoder verwacht om een bepaald Seinbeeld te tonen. Kun je testen door drie wissels aan te maken en dan te schakelen.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Citaat van: toledo85 op zondag 19 januari 2020, 13:31:02
Bedankt voor je reactie.
Zo te zien zijn er 2 handleidingen beschikbaar voor de 4018,en in de 2de (toepassingshandleiding) staat indd wat meer info.
Dus maar weer eens aan de gang.
Bedoel je met het profiel van het sein de sein eigenschappen? of iets anders
Want het sein is volgens de handleiding aangesloten kwa kleuren op de decoder en werkt met 3 adressen 75 76 en 77
alleen komen centrale en iTrain niet overeen met het sein

Ik heb alleen in de normale handleiding gekeken. De tabel van pag 10 in het bericht geplakt.
Ik denk dat Itrain dit seineigenschappen noemt. Ik bedoel de waarde recht / afbuigend die Itrain uitstuurt voor een bepaald Seinbeeld.

Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Citaat van: toledo85 op zondag 19 januari 2020, 13:38:58
Volgens mij moet ik cv 131 t/m 134 op waarde 1 progameren als ik in de toepassings handleiding kijk.
Omdat bij de presets 7 tot 12 standaard waarde 0 is voor geprogameerd.

Ik heb even gekeken wat dit doet.

Dan zet je de 4 sein groepen op NL3 lamps sein.
Dat doe je dus automatisch als je in cv 47 kiest voor preset 7.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Klopt maar is het dan niet zo dat hij dan op preset 7 waarde 0 staat ipv waarde 1
Want preset 7 8 9 en 11 zijn elke met 16 adressen voor andere seinen waar weer een waarde bij hoort toch voor een bepaald sein
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Geen idee. Presets die werken blijf ik vanaf.

Begin eens met drie wissels aan te maken en kijk of je dan handmatig de seinbeelden kunt sturen vanaf je CS
Dus rood is krom ,krom ,krom
      groen   recht ,krom,krom
      geel     krom ,recht, krom
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Oke ik zal het zo eens in de cs proberen met 3 wissels.

Maar dan zouden de instellingen in itrain zo moeten staan
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Ja. Als je dat wegstuurt zou het moeten kloppen.
Stonden ze ook al zo?
Je weet dat een sein een 4e adres gebruikt om de leds eventueel naar een dim stand te schakelen?
Dus het 2e sein begint op adres 79-82
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
nee zo heb ik het net los van de baan ingesteld,ga zo testen...
ik had bij uitgang 2 en 3 nog helemaal niks ingesteld.
En ja dat is me bekent 78 word nu overgeslagen en 82 ook enz

Resultaat volgt
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Helaas werkt het nog niet zoals het moet met de getoonde instellingen,maar de tijd zal het leren.
Ook met 3 wissels op de adressen 75 76 en 77 in de CS3 krijg ik wel alle drie de leds aan het branden.
Maar de schakeling klopt niet,maar dat komt denk ik omdat de wissel 2 standen heeft op elk adres.
En in de cs3 kan ik alles aanpassen behalve de aansluiting rood/groen
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Daarom gaf ik aan om eens te kijken naar het DR4018 hulpprogramma. Daar kan je wat mee spelen om te kijken of het doet wat jij wil.

Groet Ronald.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Citaat van: Hero op zondag 19 januari 2020, 15:54:31
Geen idee. Presets die werken blijf ik vanaf.

Begin eens met drie wissels aan te maken en kijk of je dan handmatig de seinbeelden kunt sturen vanaf je CS
Dus rood is krom ,krom ,krom
      groen   recht ,krom,krom
      geel     krom ,recht, krom

Wat krijg je dan als je bovenstaande uitstuurt.  Met het klopt niet kan niemand helpen.

Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Citaat van: toledo85 op donderdag 16 januari 2020, 17:43:43

De kabeltjes zitten zeker in de goede volgorde aangesloten.


Even voor mij om mee te denken wat is je volgorde ?
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Ik kijk net nog eens goed naar je Itrain tabel.
Die klopt niet. De hele linker kolom moet adres 75 zijn.
De middelste adres 76
En de laatste kolom adres 77.

Nu lopen bij jou de adressen door elkaar. ik zie adres 77 onder 75 staan.
Of beteken die getallen iets anders.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Ik kan in de cs3 niet kiezen tussen rood en groen,alles is te selecteren zoals naam dcc/mm adres enzo.
Maar het vakje rood/groen kan ik niks veranderen.

En mijn volgorde is rood op 75 d geel op 76 en groen op 77.
Zoals in de handleiding omschreven.

En dat laatste kan ik nog proberen ja,zover had ik niet gedacht.
de adressen lopen indd door elkaar,dus word vervolgd.

En Ronald voor dat hulpprogramma ga ik zeker even kijken want dat is wel handig.
Maar kon het in dat topic van die link niet zo snel vinden maar bedankt voor de tip,ga zeker even zoeken
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Dan heb ik het nu zo ingesteld,kijk vooral even naar geel (knipper)
Omdat deze nu de instelling heeft van de enerlaatste uit de tabel die jij bijgevoegd hebt.
Maar ik twijfel of dit de goede is,volgens mij wel
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
@Ronald bedankt die kon ik nog niet.
helaas moet ik me eerst registreren voordat ik de beste man een pb kan sturen
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Ik denk ook dat je de juiste geel knipper hebt.

Je gebruikt eigenlijk een normaal sein waar je wat tussenstanden van hebt weggegooid.

Citaat :
---------------------------------------------------------------------
En mijn volgorde is rood op 75 d geel op 76 en groen op 77.
Zoals in de handleiding omschreven.
---------------------------------------------------------------------

Was voor de check. Het werkt dus niet zo dat elke lamp op een eigen adres zit.
Door de mix van 3 adressen maakt de decoder 8 seinbeelden aan.(vandaar dat elke kleur een combi van recht en kromme wisselstanden is)

Maar je laatste tabel geeft mij de hoop dat het nu goed gaat.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Ga het morgen testen...word vervolgt
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Citaat van: toledo85 op zondag 19 januari 2020, 21:05:36
@Ronald bedankt die kon ik nog niet. helaas moet ik me eerst registreren voordat ik de beste man een pb kan sturen

Stuur mij even een PB met je mailadres. Dan regel ik wat voor je ;)

Groet Ronald.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Bedankt Ronald pb gestuurd
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Net even getest en met de instellingen van de laatste tabel is het gelukt.
Nu klopt de kleur met de schakeling in iTrain.
In de cs3 moet ik nog even kijken,maar dat maakt me niet zo veel uit.
Zal de seinen vanuit de cs toch niet aansturen het gaat me om het automatisch rijden.
En ja dan is de cs3 een duur doorgeefluik als ik alles met itrain doe maar welke centrale anders zonder weer van bezetmeld module`s te wisselen?

En voor de verdere seinen etc ben ik benieuwd naar het 4018 hulpprogramma.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Mooi dat het gelukt is.
Nu je de basis hebt staan kun je freaken met wat details uit dat draadje.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Komen nog wat zelfbouw seinen van conrad deze kant op dus nog genoeg te doen.
Met 2 en 3 leds,
maar denk dat deze nu ook wel moeten lukken
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Citaat van: toledo85 op maandag 20 januari 2020, 19:57:14
En ja dan is de cs3 een duur doorgeefluik als ik alles met itrain doe maar welke centrale anders zonder weer van bezetmeld module`s te wisselen?

Iedere centrale met een s88 aansluiting. Of anders een LocoNet-Standalone met een s88LN adapter. Kun je nu ook gebruiken als de terugmelding via de CS3 en de s88Link niet goed bevalt.

Groetjes.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Inderdaad de CS'en en de Ecos zijn dure doorgeefluiken als je met een computerprogramma als iTrain rijdt.

Groet, Anne W
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Klopt,was ook al aan het kijken voor iets anders,maar wat?
De dr5000 spreekt me wel aan,maar die ondersteund niet al mijn locomotieven,zitten nog een paar oudjes tussen.
En volgens mij moet ik dan ook weer overstappen van melder module`s.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
@John / Toledo85: Wat spreekt je aan in de DR5000. Het is meer een Centrale voor de DCC-rijder en 2-rail. Je kan het wel in een 3-rail situatie gebruiken door het ding niet rechtstreeks aan de baan te hangen maar via een versterker en de DR5000 alleen het signaal te laten genereren. De eerste melder volgens de plaatjes van de handleiding. Dan zou je niet veel aan de baan en je melders hoeven aan te passen.

Maar goed dan heb je nog steeds het probleem dat het ding 2 van de 3 protocollen die Märklin nu ondersteund niet heeft. Geen motorola en MFX dus. Dat is lastig als je bijvoorbeeld tweedehandsspul koopt. Dat moet je verbouwen of een nieuwe dcc-decoder inbouwen. En sommige mensen vinden dat soms "niet echt" goed voor de waarde als het ding niet meer origineel is.

Groet Ronald.
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Wat me aanspreekt is dat ik hem mooi bij de rest kan hangen haha
Maar hij heeft voor marklin inderdaad teveel nadelen miss maar weer terug naar de ecos
Re: Iemand ervaring met de dwerseinen van digikeijs i.c.m de 4018,cs3 en iTrain??
Mede met de info uit dit draadje heb ik een dwergsein werkend gekregen zowel via iTrain als via mijn CS1-R. Nu de rest nog aansluiten.
Het is overigens geen Digikeijs dwergsein, maar gekocht via een veilingsite van iemand uit Nijkerk die ze regelmatig aanbiedt.