Dank voor de tips. Ik heb de foto's van de ombouw uiteindelijk bij Flickr gezet.
Ik had op het forum bij de buren al eens een start gemaakt met dit verslag echter daar zijn de foto's verdwenen en ik dacht dat er hier wellicht meer mensen geintresseerd zijn in het pimpgedeelte dat na de elektrische aanpassing komt. Allereerst heb ik de loc omgebouwd naar tweerail. Hiervoor heb ik een draaistel van een vergelijkbare Trix loc besteld.
by
Frits Prt, on Flickr
Als de kap er af is wip ik eerst de bufferplaten met verlichtingsprintjes er af.
by
Frits Prt, on Flickr
Vervolgens de draden van de draaistellen er af.
by
Frits Prt, on Flickr
En dan kan de print er uit met het motortje er aan vast gesoldeerd.
by
Frits Prt, on Flickr
Dan worden de draaistellen verwijderd door aan de zijkanten van het cardandeksel een dun voorwerp te plaatsen waardoor het deksel los komt.
by
Frits Prt, on Flickr
Bij de demontage viel mij op dat het draaistel met de middensleper een draadbrug heeft tussen het linker en rechter wiel. Tot mijn verbazing zitten er gewoon gelijkstroom wielen onder. Aangezien ik het Trix draaistel al gekocht had heb ik deze gemonteerd. Maar vermoedelijk had ik de sleper wel kunnen demonteren. Als iemand nog interesse heeft in een Marklin draaistel met sleper en/of een draaistel zonder sleper maar met antislipbandjes dan hoor ik dat graag.
by
Frits Prt, on Flickr
Tot slot alles in omgekeerde volgorde terug gebouwd en de lok even getest op een tweerail spoor.
by
Frits Prt, on Flickr
Tijdens de ombouw heb ik de Marklin loc naast en 186 van ACME en Piko gezet. Het viel mij op dat de Marklin onderkant in het geheel niet leek op die van ACME/Piko. Nu ik toch bezig ben vroeg dat om een aanpassing. De bestaande onderkant frees ik weg en die wordt vervangen door losse onderdelen van een Roco 186.
by
Frits Prt, on Flickr
Het frame, maar nu zonder accukist en gelijk aan de achterzijde (rechtsboven op de foto) een uitsparing voor een Symoba kortkoppelmechanisme.
by
Frits Prt, on Flickr
Het Symoba kortkoppelmechanisme past precies.
20191013_163530 by
Frits Prt, on Flickr
De baanschuiver wordt aangepast zodat hij over de Symoba koppeling past.
by
Frits Prt, on Flickr
De nieuwe accukist wordt aangepast zodat de luidspreker er in past
by
Frits Prt, on Flickr
En zo ziet dat er dan uit. Past precies
by
Frits Prt, on Flickr
Tot slot plaats ik de overige losse onderdelen. Ze worden bevestigd met 10sec lijn. In sommige gevallen plaats ik een klein verstevigingsbalkje van styreen die ik daarna zwart schilder. Tot zover de onderzijde. Er moeten nog slangen en leidingen aan de kasten gemonteerd worden maar die was ik vergeten te bestellen.
by
Frits Prt, on Flickr
Een ander opvallend ontbrekend detail (in vergelijking met mijn ACME/Piko locomotieven) is het ontbreken van de trapjes onder de deuren. Ik heb trapjes van een Roco 186 besteld.
by
Frits Prt, on Flickr
Na wat passen en meten blijkt dat ik hiervoor een gaatje boven de aspot moet boren.
by
Frits Prt, on Flickr
Met een beetje 10sec lijn wordt het trapje met één pootje in het gaatje gelijmd en het andere pootje wordt tegen de schroefveer gelijmd.
by
Frits Prt, on Flickr
En voortaan kan de Preiser machinist in de cabine komen.
In de bufferbalk komen 5 gaatjes voor de luchtslangen en een imitatiekoppeling.
Dan is het dak aan de beurt
by
Frits Prt, on Flickr
In vergelijking met de ACME en Piko blijken er een aantal componenten en leidingen op het dak te ontbreken. Ik begin met de hoogspanningsschakelaar.
by
Frits Prt, on Flickr
De schakelaar zelf wordt in tweeën gedeeld.
by
Frits Prt, on Flickr
En op het dak komt een extra gaatje.
by
Frits Prt, on Flickr
Uit styreen maak ik een extra contact voor de schakelaar en deze wordt op de zojuist afgeknipte isolator gelijmd. Vervolgens wordt e.e.a. in de 3 gaatjes gelijmd. De overige isolatoren worden van leidingen voorzien.
by
Frits Prt, on Flickr
Aan het einde van de schakelaar komt nog een extra isolator.
by
Frits Prt, on Flickr
De drie daken naast elkaar. De Marklin valt niet meer uit de toon.
by
Frits Prt, on Flickr
En tot slot het eindresultaat van de onderzijde. De accukast nu ook voorzien van de leidingen. Rechts de Symoba koppeling.
20200118_173013 by
Frits Prt, on Flickr
En nog even de drie neuzen naast elkaar.
Gr. Frits