Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail

Gestart door Fritsprt dinsdag 14 januari 2020, 21:00:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Alweer enige tijd geleden heb ik een Märklin Br 186 van Lineas aangeschaft hoewel ik 2-rail rijd. Ik wilde graag een Lineas 186 maar vind de kleuren van de Piko niet mooi en de Roco is nog steeds niet leverbaar. Daarnaast kost de Roco 290,- en deze Märklin kon ik aanschaffen voor 200,-. De locomotief is er helaas niet in een Trix uitvoering dus zelf maar aan de slag gegaan. Ik wilde graag mijn ombouw met foto's plaatsen maar ik snap niet hoe ik de foto's tussen de tekst kan zetten. Kan iemand mij een tip geven, dan kan ik verder.

Gr. Frits

Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Een gratis hostingsite is o.a. https://postimages.org/nl/login Is vrij simpel en werkt voor mij uitstekend.
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Dank voor de tips. Ik heb de foto's van de ombouw uiteindelijk bij Flickr gezet.

Ik had op het forum bij de buren al eens een start gemaakt met dit verslag echter daar zijn de foto's verdwenen en ik dacht dat er hier wellicht meer mensen geintresseerd zijn in het pimpgedeelte dat na de elektrische aanpassing komt.  Allereerst heb ik de loc omgebouwd naar tweerail. Hiervoor heb ik een draaistel van een vergelijkbare Trix loc besteld.


by Frits Prt, on Flickr

Als de kap er af is wip ik eerst de bufferplaten met verlichtingsprintjes er af.


by Frits Prt, on Flickr

Vervolgens de draden van de draaistellen er af.


by Frits Prt, on Flickr

En dan kan de print er uit met het motortje er aan vast gesoldeerd.


by Frits Prt, on Flickr

Dan worden de draaistellen verwijderd door aan de zijkanten van het cardandeksel een dun voorwerp te plaatsen waardoor het deksel los komt.


by Frits Prt, on Flickr

Bij de demontage viel mij op dat het draaistel met de middensleper een draadbrug heeft tussen het linker en rechter wiel. Tot mijn verbazing zitten er gewoon gelijkstroom wielen onder. Aangezien ik het Trix draaistel al gekocht had heb ik deze gemonteerd. Maar vermoedelijk had ik de sleper wel kunnen demonteren. Als iemand nog interesse heeft in een Marklin draaistel met sleper en/of een draaistel zonder sleper maar met antislipbandjes dan hoor ik dat graag.


by Frits Prt, on Flickr

Tot slot alles in omgekeerde volgorde terug gebouwd en de lok even getest op een tweerail spoor.


by Frits Prt, on Flickr

Tijdens de ombouw heb ik de Marklin loc naast en 186 van ACME en Piko gezet. Het viel mij op dat de Marklin onderkant in het geheel niet leek op die van ACME/Piko. Nu ik toch bezig ben vroeg dat om een aanpassing. De bestaande onderkant frees ik weg en die wordt vervangen door losse onderdelen van een Roco 186.


by Frits Prt, on Flickr

Het frame, maar nu zonder accukist en gelijk aan de achterzijde (rechtsboven op de foto) een uitsparing voor een Symoba kortkoppelmechanisme.


by Frits Prt, on Flickr

Het Symoba kortkoppelmechanisme past precies.


20191013_163530 by Frits Prt, on Flickr

De baanschuiver wordt aangepast zodat hij over de Symoba koppeling past.


by Frits Prt, on Flickr

De nieuwe accukist wordt aangepast zodat de luidspreker er in past


by Frits Prt, on Flickr

En zo ziet dat er dan uit. Past precies


by Frits Prt, on Flickr

Tot slot plaats ik de overige losse onderdelen. Ze worden bevestigd met 10sec lijn. In sommige gevallen plaats ik een klein verstevigingsbalkje van styreen die ik daarna zwart schilder. Tot zover de onderzijde. Er moeten nog slangen en leidingen aan de kasten gemonteerd worden maar die was ik vergeten te bestellen.


by Frits Prt, on Flickr

Een ander opvallend ontbrekend detail (in vergelijking met mijn ACME/Piko locomotieven) is het ontbreken van de trapjes onder de deuren. Ik heb trapjes van een Roco 186 besteld.


by Frits Prt, on Flickr

Na wat passen en meten blijkt dat ik hiervoor een gaatje boven de aspot moet boren.


by Frits Prt, on Flickr

Met een beetje 10sec lijn wordt het trapje met één pootje in het gaatje gelijmd en het andere pootje wordt tegen de schroefveer gelijmd.


by Frits Prt, on Flickr

En voortaan kan de Preiser machinist in de cabine komen.




In de bufferbalk komen 5 gaatjes voor de luchtslangen en een imitatiekoppeling.

Dan is het dak aan de beurt


by Frits Prt, on Flickr

In vergelijking met de ACME en Piko blijken er een aantal componenten en leidingen op het dak te ontbreken. Ik begin met de hoogspanningsschakelaar.


by Frits Prt, on Flickr

De schakelaar zelf wordt in tweeën gedeeld.


by Frits Prt, on Flickr

En op het dak komt een extra gaatje.


by Frits Prt, on Flickr

Uit styreen maak ik een extra contact voor de schakelaar en deze wordt op de zojuist afgeknipte isolator gelijmd. Vervolgens wordt e.e.a. in de 3 gaatjes gelijmd. De overige isolatoren worden van leidingen voorzien.


by Frits Prt, on Flickr

Aan het einde van de schakelaar komt nog een extra isolator.


by Frits Prt, on Flickr

De drie daken naast elkaar. De Marklin valt niet meer uit de toon.


by Frits Prt, on Flickr

En tot slot het eindresultaat van de onderzijde. De accukast nu ook voorzien van de leidingen. Rechts de Symoba koppeling.


20200118_173013 by Frits Prt, on Flickr

En nog even de drie neuzen naast elkaar.

Gr. Frits






Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Mooi stukje werk  :thumbup:
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Mooi in beeld gebracht Frits, jammer dat Trix hem niet in zijn pakket heeft dat had jou een hoop werk gescheeld.
Maar jij nu wel iets unieks op je baan rijden.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Dat had niet veel uitgemaakt kwa werk omdat de draaistellen al een trix ontwerp zijn ze zijn juist geschikt gemaakt voor 3rail.
Het grootste nadeel van de traxx modellen van matrix is dat het om de hobby serie gaat wat betekend dat je inleverd kwa details sommige ontbreken en andere zijn verkeerd een keuze om de prijs laag te houden.
Maar Frits heeft laten zien dat je er desondanks nog een mooi model van kunt maken :thumbup:
Voor nog beter rijeigenschappen kun je de motor nog vervangen door een motraxx SF 135 behuizing is identiek alleen aan één  kant moet je de as iets in korten en dan ga je van een 3poler naar een 5poler.
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Het ombouwen naar tweerail was inderdaad een fluitje van een cent. De wielstellen zijn al geisoleerd. Ik heb de motor overigens wel vervangen voor een 5 polig model van Aliexpress. Ik heb alleen geen foto's van de inbouw gemaakt.



Het motortje heeft dezelfde afmetingen als het Märklin motortje. Alleen de elektrische aansluitingen zitten iets anders maar dat gaf geen probleem. Ik heb de bestaande vliegwielen er af gehaald en het Märklin vliegwiel en de cardankoppeling er op gedrukt.



Op bovenstaande foto is te zien dat het nieuwe motortje aangesloten is met twee draadjes.



En nog even een blik op de echte 186 onderkant.

Gr. Frits
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Beste Fritsprt,

Prachtige ombouw, heb je ook de link naar de 5 polige motor bij Aliexpress aub.
Mvg
Olivier 77
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Hallo Olivier,
Dank je. Ja ik heb een link voor je. De motortjes zijn er zowel met als zonder vliegwiel en gaan per 5 stuks.
Dit is de link naar de motortjes

Gr. Frits
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Die zijn te lang en gaan niet passen
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 186 Lineas pimpen en ombouwen naar 2-rail
Hele mooie ombouw.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Wat ik bij Marklin / Trix nou nog steeds niet snap, is dat Marklin sommige modellen mechanisch in de Hobby-uitvoering uitbrengen en verder fullsound zijn, en de Trix-versie met 5-polige motor, kortkoppeling met schaargeleiding, en ook met de juiste verlichting* produceren. Een enkele (trix) loc wordt onder de naam Marklin uitgebracht met deze betere kwaliteiten, waaronder de Br 146.2 (de IC2) en de blauw-oranje 186 van een particuliere vervoerder.
(naam/nummer schiet mij even niet te binnen)
De kap is bij mijn 2 Trix modellen (Br 185 en Hectorrail) echter wel van kunststof tov de hobby uitvoering van Marklin.
(* De Markin uitvoering had enkele jaren geleden nog die lelijke gele leds...)

mvg  Marcel