Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail

Gestart door ~TomM maandag 13 januari 2020, 23:02:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Hallo! Een tijdje terug heb ik al wat topics gedeeld, na lang plannen ben ik toch begonnen aan de constructie van mijn baan.
Ik probeer een industriegebied na te bootsen (met wat fantasie) waar vooral stoomlocs de dienst uitmaken. Ik ben al een lange tijd bezig met mijn baan en heb eindelijk de motivatie gevonden een update te plaatsen.

Rijden doe ik met een Märklin gleisbox in combinatie met een Arduino. Deze is met een pc verbonden op welke ik zelf software schrijf om mijn baan automatisch te besturen.



Alles begon met de eerste tafel, hier heb ik een spiraal ingebouwd welke naar een schaduwstation leidt:



Een locloods kan niet ontbreken:


De houten constructie wordt bekleed met XPS platen:


Een nieuwe loc wordt verwelkomt:


In het schaduwstation ligt c-rails, de wissels bedien ik met servo's en Arduino.


De rest van de tafel begint vorm te krijgen:


Een eerste testrit (een beetje gevaarlijk wel):
https://www.youtube.com/watch?v=RdwbXyP48Mo

Begin constructie van de tunnel:
https://www.youtube.com/watch?v=4jr2gAJFSF8



De eerste industrie op de baan:


Nog een nieuwe loc wordt verwelkomt:


Gips aangebracht rond de klimspiraal:


Een experiment met klei om een weggetje te maken:


Het detailleren van het terrein rond de klim spiraal:





Een sfeer impressie:



Het baanplan:

Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Hallo Tom,

Ziet er boeiend uit! Leuk thema en realistische scenery voorzover gereed. Ook interessante techniek en dito sporenverloop.
Kortom, voor mij smaakt dit naar meer. Dit is modelspoor! Ik verheug mij op het bouwverslag van de vorderingen. Kom maar op met foto's en films.

Enne, doen zich vragen of problemen voor: gewoon aankaarten hier. Komt vast (in gezamenlijkheid) een mooi antwoord op.

Groet,

Peter
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Hallo Tom,

Wow, wat een leuk plan en wat een tot op heden fraaie aankleding! Ik ga je maar eens volgen ;-).

Groeten,
William
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Leuk topic meteen! Ik dacht bij het kijken van de video "dat valt toch wel mee hoe gevaarlijk dat is?" tot ik het laatste stuk zag. Je hebt er vertrouwen in!

Mooie scenery ook.
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Dag Tom.

Bij toeval stuit ik op dit topic en ben gelijk geïnteresseerd geraakt :thumbup:
Ik sluit mij dan ook geheel aan bij de voorgaande reacties :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Citaat van: Steem op dinsdag 14 januari 2020, 08:31:19
Leuk topic meteen! Ik dacht bij het kijken van de video "dat valt toch wel mee hoe gevaarlijk dat is?" tot ik het laatste stuk zag. Je hebt er vertrouwen in!
Dat is letterlijk een cliffhanger  :D
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
mooi klein baantje! En ik ben heel benieuwd naar je arduino vorderinen. Ik heb dat zelf ook een poosje geprobeerd maar het is me niet goed gelukt het aan de praat te krijgen.
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Leuk ontwerp en wat je al hebt staan beloofd een interessante scenery!
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | Update 04-02-2020
Een tijdje niks gepost maar zeker niet stil gezeten. Allereerst nieuwe aanwinsten, Zeche Herbede en een goederenloods voor bij de toekomstige haven:



Ook nog wat platte wagentjes op de kop getikt en van lading voorzien. De houtwagens moeten nog wel van verf en details worden voorzien:



De loods al in elkaar gezet en een laad-platform uit XPS gesneden. Moet natuurlijk nog worden voorzien van details, verf, en er worden steentjes in gegraveerd. Het is nu louter een indicatie van hoeveel plek alles gaat innemen!




Onder de baan aan de totaal niet aangeklede kant, in de 'kelder' de wissels voorzien van Servo aandrijvingen en infrarood detectoren. Dit geheel word door een Arduino aangestuurd en uitgelezen. De Arduino gecommuniceerd dan weer met de pc. Na een paar testrondjes te hebben gereden ben ik toch niet tevreden met mijn plan. Het hoogteverschil tussen de 'kelder' en het maaiveld is maar minimaal. Hierdoor kunnen de treinen er maar net onderdoor. De oplossing; een verborgen klimspiraal om het gehele schaduwstation op een lager niveau te kunnen realiseren, wellicht met meer opstelsporen ook. Even terug naar de tekentafel dus, al doende leert men.



Nu weer door met de studie, dat gaat natuurlijk voor! Met carnaval het vervolg....

Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Leuk industrie baantje. 

Veel bedrijvigheid mogelijk met dit sporenplan. 

MvG,

Timaximus
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Ziet er goed uit hoor. Mooie tunnel portaal. Goed idee.
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Dit baantje ademt nu al de juiste sfeer. En dan ook nog een intrigerende besturing. Ben benieuwd naar t vervolg :).
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Super. Een mooi project hoor. :P
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino
Scenery:

De afgelopen tijd natuurlijk niet stil gezeten. Allereerst een voortzetting van het weggetje naar het depot.


Ook de ruwbouw afgemaakt.
De locomotieven kunnen vanuit beide richten de keerlus gebruiken. Elke trein kan met 1 rondje zichzelf dus omkeren.



De volgende stap was het verder afmaken van de industrie die de achtergrond van de baan moet worden.




Ook aan het depot wordt verder gewerkt. Een tweede locloods en een watertoren hebben nu hun plekje gekregen.
De slakkenput moet nog ingegraven worden en de berg op de achtergrond natuurlijk nog gegipst en geschilderd. 
Een zelfbouw-kolenbunker en een grijper om te laden kunnen niet ontbreken.




Een mijnschacht aan het einde van de baan zorgt voor het mogelijke vrachtverkeer. Kolen worden hier geladen.



En nog even een overzichtje:



Rocrail:

Ik rijd met een Gleisbox waarop een Arduino met Can-Shield is aangesloten met een zelfgemaakte kabel.

De Arduino communiceert met de PC en stuurt de treinen op die manier aan.

Voor de massa-detectie gebruik ik hetzelfde schema als in dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=39520.0
De Arduino bedient ook de wissels dmv relais. Deze arduino communiceert ook weer met de pc.



Deze 2 Arduino's communiceren op een bepaalde manier met de PC. Dit is niet direct compatibel met ROCrail.
Ik heb een eigen softwarelaag in de taal Python geschreven die de Arduino's aan ROCrail hangt. Hierdoor werkt ROCrail gewoon zoals op elke andere baan.
Hier in schematische weergave:


En in ROCrail:


Na het automatisch rijden te hebben getest ben ik erg blij met mijn oplossing. Mijn oplossing is wellicht wat over-gecompliceerd, het gaat mij vooral om het gehobby!
Daarnaast is het erg aantrekkelijk voor de portemonnee.  Een volledig geautomatiseerde baan met terugmelders, automatische wissels en digitale aansturing kost nu nog geen €100.
Meer geld voor locs en bouwpakketjes dus  :P.
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Mooi stukje industrie en een mooie oplossing om digitaal te rijden  :thumbup:
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Hi Tom,

Ik las met heel veel interesse je topic over Gleisbox, Arduino (en een CAN Shield denk ik...). Ik zou daar iets meer over willen weten. Mn hoe je eea precies hebt aangesloten en ook een beetje geprogrammeerd hebt. Zou je deze info willen delen...?
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Zeer mooie opbouw van de rotsen.
Welke materialen gebruik je?

Lionel
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Beste Lionel,
Voor de rotsen gebruik ik XPS isolatieplaten. Met een mes maak ik de grove vormen en plak zo een aantal ruwe blokken op elkaar met hete lijm.
Dan komt er gips overheen (gewoon Knauf). Dat bewerk ik dan met plamuurmessen in de vorm van de rotsen.
Dan komt er een laag grijze acrylverf overheen. Dan een verdunde zwarte wash (ook acryl) en dan een drybrush met witte lijm.

Beste Ed1966, wat leuk dat je geïnteresseerd bent! Ik kan het je zeker uitleggen, al is dat makkelijker via e-mail of persoonlijk bericht.
Het systeem is namelijk niet super gebruiksvriendelijk, maar zeker leuk om mee te knutselen :). Hier de korte versie:

Voor de software die op de Arduino draait gebruik ik "Railuino" en "Railuino Gateway for Desktop Station": https://desktopstation.net/railuino.html
Deze website bied ook extra software aan om met hun eigen besturing (desktopstation) te kunnen rijden. De mogelijkheden binnen deze software zijn erg beperkt, je kunt eigenlijk alleen maar rijden met je treinen via een menuutje op je computer. Omdat ik meer functionaliteit wil, heb ik besloten om met Rocrail te gaan rijden.

Hier zit dan ook het lastige stuk. Rocrail ondersteund Railuino (nog) niet. Rocrail ondersteund wel een andere open source Arduino besturing: DCC++.
Mijn oplossing, is een stuk code geschreven in de programmeertaal Python. Deze code vertaald de DCC++ commando's die van RocRail afkomen, en vertaald ze naar Railuino commando's.
Het geven van commando's aan de Arduino + CANshield (Railuino) is eigenlijk heel simpel. Dit gebeurt gewoon over een seriële verbinding.
Het ontvangen van de DCC++ commando's van ROCrail is ook redelijk simpel, dit doe ik door middel van een webserver.
Het vertalen van de commando's is puur coderen, ik heb nu dan ook nog maar een beperkte set commando's vertaald: snelheid van treinen en F0 aan/uit (de lampen).




Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Hi Tom, dank voor je reactie over rocrail/arduino/can/etc

Ik was een heel eind met Arduino, CAN en Desktop Station (later Rocrail). Inmiddels tegen een probleem aangelopen: Railuino verwacht een 16Mhz CAN shield (lijkt het) en mijn shield is 8mhz. Steeds init error.

Ik ben inmiddels vrij diep in de .h headerfiles en de .c API's van Railuino en CAN gedoken, maar daar heb ik nog even geen oplossing voor. Anders dan een 16 mhz shield bestellen.

Jouw shield zal 16 mhz zijn...?

Mvrgr,

Ed
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Beste Ed,

Ik gebruik de CAN Bus Shield - MCP2515 (V1).
Om precies te zijn deze: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/arduino/shields/can-bus-shield-mcp2515.

Mocht je nog tegen problemen aanlopen kan ik je ook mijn code sturen, die werkt zeker in combinatie met dat shield.

Groeten,
Tom
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Hallo Tom,
Heb je in Rocrail de MBUS centrale geprobeerd ?
Wanneer men een CC-Schnitte van CAN-Bahn-Digital gebruikt, dan moet je de centrale als MBUS definiëren. Die CC-Schnitte is ook met Gleisbox verbonden naar de rails toe.
Dus eigenlijk gelijkaardig met wat jij hebt ontwikkeld.
Ik vroeg mij dus af of je die vertaalslag niet kunt vervangen door een MBUS centrale te gebruiken in Rocrail.
Just a thought... ...
Alain
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Hi Tom,

Ik heb inmiddels het 8mhz CAN-shield vervangen door een 16mhz (dezelfde als die jij gebruikt). Dan werkt het wel met Desktopstation. Het bleek wel mogelijk om in de libs van Railuino de CNF1-3 registers vd CAN MCP2515 chip bit per bit opnieuw in te stellen naar 8mhz, maar dat is een lastige procedure met veel rekenwerk om balans te krijgen in de verschillende variabelen in de chipregisters. Dus een 16mhz shield was een veel makkelijkere weg :-)

Ik ben overigens erg geïnteresseerd in de Python API die je gemaakt hebt. Misschien wil je die met me delen?

Greetz,

Ed
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
En waarom niets een proberen met de MBUS centrale in Rocrail, Ed?
Zo heb je misschien die Python vertaalslag niet nodig... ...
Re: Industriebahn | Tijdperk 2/3 | Arduino | ROCrail
Hoi,

Ik ben daar recent mee bezig geweest. Zowel MBUS als RCAN:cg... Nog niet werkend, maar wel op weg :-)

Ik probeer dat met een standaard 8 of 16 mhz can-shield voor elkaar te krijgen... Maar er zijn veel instellingen en parameters, dus nog niet voor elkaar momenteel...!!

Greetz,

Ed