Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3065 en 3021 ombouwen....

Gestart door Robbie50! zondag 05 januari 2020, 17:53:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Het is niet lullig bedoeld, maar gebruiksaanwijzingen zijn er niet voor niets.
Zowel van je decoder, als je besturingssysteem.
En het leuke is dat je soms extra mogelijkheden ontdekt die anders onzichtbaar blijven.
Succes!
Mvg. Marcel
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Rob,
als ik je foto beoordeel, zijn de motorborstels nog in orde? niet versleten? voor de ombouw liep hij perfect?
een onbeschermde draad, van de sleper naar de print heeft een risico.
Kun je ook analoog rijden, loc moet zo analoog kunnen rijden, als je met een adres hiaat toewijzing zit
Cees
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: Erik Baas op woensdag 08 januari 2020, 18:01:54
Citaat van: brund55 op woensdag 08 januari 2020, 17:55:21
adres 3

Waarom juist adres 3?  (vraag van een andere leek ;-) )

Standaard adres vlgs de handleiding  (onder verwijzing naar RTFM)  ;)
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Heb geen digitale spullen, dus ook geen handleiding. Je RTFM is aan mij dus niet besteed.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Verwacht alleen geen super rijgedrag met deze combi,dan zul je echt de keuze moeten maken voor een 5 polige met een lopi4 of Mld3 decoder.
Vaak geldt net zoals in de grote wereld dat goedkoop uiteindelijk vaak duur koop word omdat het niet het gewenste eindresultaat opleverd ;)
@Erik Baas ook dan geldt nog steeds RTFM(welke bijna allemaal online te vinden zij)en niet even snel maar neem er de tijd voor want je leest ergens snel overheen weet ik uit eigen ervaring :D
En voor de leken adres 3 is een standard DCC adres net zoals 78 een standard MM adres is niet altijd maar wel vaak.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: Robbie50! op woensdag 08 januari 2020, 17:16:04
Vanmiddag TAMS LD-W-32.2 ingebouwd in 3021, maar.....
(alleen motor aangesloten) mijn digitale systeem herkend de print niet.
Toen laten zoeken op DCC, weer niets.
Waarschijnlijk doe ik iets helemaal verkeerd, moet ik heb zelf invoeren?
Maar, WAT moet ik precies invoeren dan en waar?
Ja, die Tams decoder is geen mfx decoder en zal zich niet aanmelden op je Mobile station.
Je moet handmatig een lok in je Mobile station aanmaken in DCC en met het adres 3 en kun je dit later nog wijzigen.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Onze treinendokter heeft weer een Marklin 60906 decoder ingebouwd in een oude analoge lok en hij was verbaasd over de goede rijeigenschappen weer. Tams en dat andere merk vind hij niets dat zijn plof decoders die weinig kunnen hebben. Een oude 3021 is een stroomvreter en voordat je het weet zit je bijna aan max wat de decoder aan kan.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: hmmglaser op woensdag 08 januari 2020, 20:04:22
RTFM

Nogmaals: ik rijd niet digitaal, ga ook niet digitaal rijden, en heb dus geen enkel belang bij het opzoeken en lezen van handleidingen van apparatuur die ik nooit zal bezitten. Ik was alleen maar nieuwsgierig naar de reden van dat "adres 3". Als dat niet mag moet je het maar zeggen.

PS.: Ik had 'm alweer: "Het laatste bericht van je was minder dan 15 seconden geleden! Probeer het later nogmaals!"  :-(
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat dat is nu juist de reden waarom je de handleiding moet lezen ook al ga je bvb niet digitaal rijden,maar juist om er wat van te leren omdat je je wel bezig houdt met het topic dan snap je daarna waarschijnlijk meer van waar het allemaal over gaat ;)
Ik lees ook de handleidingen van centrales die ik zeer waarschijnlijk nooit zal gebruiken maar juist het lezen kan dan helpen om bvb te begrijpen waarom mensen sommige keuzes voor apparatuur maken of wat van problemen kunnen voor komen.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Maar... dat interesseert me helemaal niet, en ik heb er ook geen tijd voor, ben met heel andere dingen bezig, waar ik wél graag tijd, geld en energie in stop! Ik begrijp werkelijk niet waarom je hier zo over doorgaat... Ik stelde een simpele vraag en die is adequaat beantwoord, klaar!
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: Kappa op woensdag 08 januari 2020, 20:10:59
Citaat van: Robbie50! op woensdag 08 januari 2020, 17:16:04
Vanmiddag TAMS LD-W-32.2 ingebouwd in 3021, maar.....
(alleen motor aangesloten) mijn digitale systeem herkend de print niet.
Toen laten zoeken op DCC, weer niets.
Waarschijnlijk doe ik iets helemaal verkeerd, moet ik heb zelf invoeren?
Maar, WAT moet ik precies invoeren dan en waar?
Ja, die Tams decoder is geen mfx decoder en zal zich niet aanmelden op je Mobile station.
Je moet handmatig een lok in je Mobile station aanmaken in DCC en met het adres 3 en kun je dit later nog wijzigen.

Deze opmerking vind ik wel duidelijk en ga ik proberen en misschien ten overvloede.......ik ben (nu) echt een "leek" op op dit gebied en probeer langzaam wat te "leren"
Maar van hoofdstuk 7 uit de manual begrijp ik, op dit moment nog niets!

Groet,

Rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Beste Rob,

Je mist de allereerste basiskennis over het digitale systeem, ik beveel je aan om te beginnen met het lezen over en begrijpen van e.e.a., daarvoor kun je kijken in de wiki van ons forum en in https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hoofdpagina

Groet, Anne W
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat klopt helemaal.......ik ben duidelijk nog uit het analoge tijdperk.....
IP adres was al iets nieuws en ik heb het idee dat dat bij digitaal rijden ook zo'n beetje van toepassing is....alleen de verschillende "protocollen" zijn mij nog niet duidelijk.....
Zodoende heb ik ook weinig aan de uitdrukking "rtfm :O", omdat ik deze niet eens begrijp...

Goede tip :thumbup:, ik ga me eens rustig inlezen....
Ik ben blijkbaar begonnen met een "moeilijke"(decoder)  stap....

hopelijk kan ik binnenkort "zinnigere (is dat een juist woord?)" vragen stellen!

Groet,

Rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Beste Rob,

Heel goed, overigens is "IP Adres" het adres van elke computer, ook de computer die in je tv zit en is dus niet specifiek voor de digitale modelspoorwereld....

Omdat ik mijn baan niet geautomatiseerd heb met een computer/computerprogramma en mijn centrale niet ge-update wordt via internet, heb ik ook niets met IP Adressen en zijn we collega "niet-weters".......

Groet, Anne W
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat precies, ik heb camera's om het huis hangen, deze hebben ook IP-adressen, daar kan ik wel mee stoeien als ze uitvallen of ik ze moet zoeken.
Trouwens, wat heb jij een geweldige baan met dat "sprookjeskasteel"!!
Is er ergens ook een filmpje te vinden?

Zoals al gezegd, ik meld me vast later met "protocolvragen" en andere instellingen.

Waarschijnlijk had ik toch beter kunnen beginnen met een decorder welke gewoon gevonden wordt.
Inmiddels weet ik dat mijn 3021 een rotor met 3 ankers heeft, dus ook vervangen moet worden.
Dus toch zo'n ombouwsetje met Marklin decoder...(hoewel, ik dacht dat ze niet meer te koop waren samen!)


groet,


rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Robbie, een welgemeend advies: probeer niet meteen te hollen als je nog in het "kruip"stadium zit.
Kijk eens bij de volgende handleiding op blz 37 De inbouw http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Marklin%20aandrijftechniek.pdf Je ziet dan duidelijk wat er zoal komt kijken bij het digitaliseren van een analoge loc. De genoemde decoders zijn in de loop der tijd al weer opgevolgd door modernere versies, maar de ombouwtechnieken blijven dezelfde, evenals de aandachts- en uitgangspunten. Neem de tijd om een weloverwogen beslissing te maken (wat wil je, wat kan je (zowel technisch als financieel) en wat moet je bijleren etc.)
Veel succes met je start in de digitale modeltreinwereld.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat Dick,

Goed advies....artikel heb ik op mijn bureaublad staan en ga ik aandachtig lezen! :thumbup:

Dank en groet,

Rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Rob, nog een duidelijke handleiding over de digitale modeltreinwereld https://docplayer.nl/1127033-Workshop-digitaal-18-12-2011.html
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Beste Rob,

De filmpjes staan ergens in mijn bouwtopic, maar dat is een lange exercitie, het makkelijkst te vinden staan ze op http://www.raptor-digital.eu/youtube.html

Groet, Anne W
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: Robbie50! op donderdag 09 januari 2020, 11:29:09
de uitdrukking "rtfm"

Het betekent "read the f***ing manual", en dat is een snerende manier om te zeggen dat de informatie die je zoekt gewoon in de handleiding staat. Let wel, ik zeg dat niet, ik geef alleen de verklaring van de afkorting. Voordat daar nou weer misverstanden over ontstaan...  ;-)
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat "rtfm" die kende ik al, wilde echter alleen de afkorting gebruiken, vind het een beetje "domme" uitdrukking om je zo uit te drukken! :offtopic:
Je kan iemand ook gewoon wijzen waar e.e.a. evt. te vinden is....

PWC =peace will come


rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat Hoi Robbie,

rtfm komt dan misschien onsympathiek over, maar een ombouw van de 3021 is hier al vele malen de revue gepasseerd.
Als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op 3021 ombouw en je selecteert alleen het board "Ombouwen Märklin H0 Modellen" dan vind je er heel wat, hier een greep:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=2384
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11115
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=36542
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64726
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73737
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75071

En een greep voor de 3065:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=8251
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15462
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55521
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64539
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64793
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70693

Wellicht zijn sommige topics al verouderd, of niet helemaal van toepassing, maar vaak zit het verschil alleen in de decoder, van bijvoorbeeld een lokpilot V3 naar een V4 etc.
Motorische ombouw is al jaren niet gewijzigd.
Neem bijvoorbeeld onze Wiki, waar veel info is te vinden.
Voor bijvoorbeeld de motorombouw van de 3021:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Grote_Schijf_Collector_Motor_(LFCM)

En voor de motorombouw van de 3065:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Kleine_Schijf_Collector_Motor_(SFCM)

En waar zit het verschil in het lezen van informatie op een plaats waar iemand naar linkt of verwijst, of in de handleiding van de fabrikant zelf.
Niet dat je hier niet om advies mag vragen, sterker nog, daar zijn we hier voor en voor iemand die net begint is het een hele leuke manier om geholpen te worden, maar zelf initiatief wordt ook op prijs gesteld. ;)

Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: Wimdouwe op woensdag 08 januari 2020, 18:27:09
Even hoofdstuk 7 uit de handleiding van de decoder lezen. Hierin staat beschreven hoe je met een mobile station of CS de decoder kunt configureren.
Het standaard DCC adres (CV1) is inderdaad 3.

Wim,
DCC adres veranderd in 3 en.....er zit leven in!
(ik had ook een ledje aangesloten en bij keuze voor rijrichting op de bediening gaat dat ook keurig aan en als ik van rijrichting veranderd gaat het uit.)

Alleen de motor draait NIET!
Ik heb X9 en X10 van de LD w 32.2 aangesloten op de spoel van de motor en X8 op de koolborstelaansluiting.
Tussen X9/X10 en massa meet ik geen spanning, tussen X8 en massa wel, maximaal 16 volt en minimaal (regeling op afstandsbediening op resp. maximaal/minimaal

Heb ik deze contacten misschien verkeerd aangesloten?

graag reactie....

Rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
En je hebt de koolborstels wel teruggeplaatst, en worden ook aangedrukt door de veertjes?
Mvg. Marcel
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Marcel,

Jawel, die zijn er niet uit geweest.....
Ik gebruik een LD W  32.2 voor wisselmotor.....aan de motor is dus niets veranderd....
Volgens schema heb ik de draden ook goed aangesloten, ik stuur afbeeldingen mee!

Een dingetje is anders ik heb de "smoorspoel" niet meer aangesloten (zat tussen sleper en koolborstel...(de echte koolborsten niet het koperen gaasje....deze verbinding is namelijk vervallen)
Groet,


Rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Hij RIJDT!!!!! :idea: :) :) :) :) :)

Was inderdaad één veertje van een koolborsteltje, dit was eraf gesprongen en lag naast de borstel!!
Erop gezet en hij loopt voor en achteruit!

DANK allen!

Nu verder met print inbouwen en ledjes voor en achter aanbrengen......

GREAT, mijn EERSTE hé!!!! :offtopic:


rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: Wimdouwe op woensdag 08 januari 2020, 18:27:09
Even hoofdstuk 7 uit de handleiding van de decoder lezen. Hierin staat beschreven hoe je met een mobile station of CS de decoder kunt configureren.
Het standaard DCC adres (CV1) is inderdaad 3.

Wim,  @citaat
zie hierboven!!!! :) ;)


Rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Hoe voelt dat nou zo'n eerste ombouw?
Leuk dat het je uiteindelijk gelukt is!  :thumbup:
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat zoiets als "toch werkend gekregen".....bedrading/aansluitingen waren prima echter ik dacht dat mijn besturingssysteem de decoder wel zou "herkennen"!
Niet dus, ik was niet/onvoldoende op de hoogte van andere "protocollen"....weet daar nu nog steeds niet alles van hoor.
Mijn lokje rijdt voor/achteruit en de verlichting (zijn led's geworden) wisseld mee.
Er is ook nog een aux3 voor bijv. een rookmodule of zo, maar hoe ik die moet aansturen.....? :idea:
De extra "elco" heb ik (nog) niet gemonteerd, misschien is dat later nodig.

Wel verbaast het mij dat een decoder van 11? deze functies gewoon uit kan voeren, waarbij mijn vraag natuurlijk is WAT hebben duurdere decoders dan meer te bieden?
Ik heb (nog)  geen motor omgebouwd.....volgend project is dat ik ga proberen mijn 3000 ook te voorzien van eenzelfde decoder.....

Kortom ik ben best tevreden en nu kan ik met 2 lokjes op mijn baan rijden, benieuwd hoe met dat bevalt!

En nogmaals "DANK" voor alle berichten, suggesties ideeën ect.....dank aan de "formisten"...

Groet (en tot een volgende vraag/probleem.....) :) ;),

Rob

(bij de volgende bestelling bestel ik ook het plastic plaatje waar de decoder in past......ik heb nu uit een oud CDdoosje een stukje plastic geknipt)
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: Robbie50! op vrijdag 10 januari 2020, 00:29:27
Wel verbaast het mij dat een decoder van 11? deze functies gewoon uit kan voeren, waarbij mijn vraag natuurlijk is WAT hebben duurdere decoders dan meer te bieden?
Ik heb (nog)  geen motor omgebouwd.....volgend project is dat ik ga proberen mijn 3000 ook te voorzien van eenzelfde decoder.....

Ik heb ook 10 LD-W-32 decoders gehad (oudere versie, jij hebt .2 erachter), in o.a. een 3000, 3003, 3075, 3072. Die van mij zijn maximaal 1 jaar meegegaan, daarna waren ze allemaal kapot.  Vandaar dat ik ze niet meer gebruik, ook al is het meer dan 10, 15 jaar geleden. Daarna overgestapt op ESU en Uhlenbrock. Inmiddels bijna alles omgebouwd met Loksounds en MSD3's, voor zover er niet al een originele geluidsdecoder in zat.

Maar om te beginnen zijn het best leuke decoders, maar rust niet je hele loc-park ermee uit. Kijk eerst een jaar aan of ze heel blijven. Alternatief is nog de Uhlenbrock 76200 (ook al een oudje, maar beter bestand tegen stroompieken - doet het in mijn laatste BR86, die ik niet op geluid ga zetten, nog prima.), of de nieuwe Märklin decoder voor Allstrommotoren.

Groet, Paul
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Ik ben dus ook met Tams decoders begonnen omdat het dan betaalbaar was locs dan om te bouwen en alle locs digitaal te kunnen besturen.

Later steeds een of twee decoders gekocht om deze Tams decoders te vervangen.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: brund55 op woensdag 08 januari 2020, 17:55:21
Probeer eens of de loc op adres 3 reageert.

Bruund 55,

Ik heb een vraag aan jou...;
Ik ga nog een (oude)  loc uitvoeren met een LD-W-32.2 printje.
(mijn vorige rijdt nog steeds perfect)
Mijn vraag: mag deze (nieuwe)  nu ook op adres 3 staan? (of krijg ik problemen met de vorige?)
Zo ja, HOE zet ik heb bijv. op adres 4? :idea:

Graag reactie,

Je ziet héél langzaam durf ik een volgende stap te zetten...

Groet,

Rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Ik zou sowieso geen enkele loc op adres 3 laten staan, omdat dit het standaardares van losse niet-Märklin decoders is. Hoe je het adrss verandert is afhankelijk van je besturingssysteem. Je moet idus de registerwaarde van  CV1 wijzigen.
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
 @citaat Dank voor je reactie, waarom geen ENKELE loc op dit adres laten staan?
Ik gebruik het Marklin 60657 als ik kies voor de functie "loc programmeren" en hier de waarde veranderd wordt dit toch automatisch naar de loc. geschreven.(?)

Welke waarde(s) kan ik het beste gaan gebruiken voor deze en de nieuwe loc. als ik CV1 verander?


groet en dank!


rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Gebruik het typenr als digitaal adres, of de laatste 2 cijfers hiervan.

Mvg. Marcel
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
@citaat Hé, dat is een goede tip!
Zoals ik het omschreef is dat de goede methode? :thumbup:

groet en DANK


rob
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2008

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Daarom staat mijn E 03 op decoderadres 3! :D :D
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3065 en 3021 ombouwen....
Citaat van: loc1200 op zondag 19 januari 2020, 21:55:41
Gebruik het typenr als digitaal adres, of de laatste 2 cijfers hiervan.

Mvg. Marcel

Marcel,

Prima gelukt om adres te veranderen in decoder in 21 (het is een 3021) en in aansturing.... :thumbup:
Hij rijdt weer vriendelijk rond...
Op naar de volgende..... :offtopic:

groet,

rob