Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?

Gestart door Robbie50! zondag 12 januari 2020, 14:34:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
 :idea: Gaat dit werken?
Ik rijdt digitaal en de verlichting in mijn rijtuigen knippert, maar als ik er een gelijkrichter tussen zet is het knipperen helemaal voorbij!
Mijn vraag, kan ik het zoals in onderstaand schema, gezamenlijke massa, gaan werken?
Waarom, omdat ik de - van de ledjes lekker kan vast solderen aan de steuntjes van de gloeilampje....zitten ze op hun plaats en gelijk goed vast.

(sorry voor de tekening, beetje uit de "hand" gedaan...)
Tussen = en leds zit een weerstand van 1Kohm!....staat niet op de tekening

groet,


rob
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
  @citaat @citaat @citaat

:error: NEEN!!!!!
Dit gaat niet werken, ik heb eenzelfde schakeling "buiten" de baan gemaakt, ledje brand een tijdje en daarna valt de stroom uit.
Intern in de gelijkrichter maak ik "kortsluiting tussen + en - pool!

conclusie, ik zou rijtuigen moeten voorzien van een apart - circuit wat dus niet in aanraking komt (na de gelijkrichter)  met de massa van het rijtuig!

Weet iemand een soort fittingen voor led lampjes te koop? :idea:
Deze zou ik dan op de plaats van het voormalig gloeilampje kunnen zetten.
(ik kan ook proberen om één diode op te nemen in de + leiding.....misschien is dat al voldoende.....)

Groet,

Rob
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
Van wat ik ervan weet: na een gelijkrichter sluit je de leds met de anode (de plus van de led) aan op de + pool en moet je de min van de leds weer aansluiten op de - van de gelijkrichter. Oftewel het gelijkstroom circuit moet gesloten zijn van + via ledjes (met daarbij weerstandjes) naar de - (min).

Om compleet te zijn: één van de beide wisselstroomaansluitingen is inderdaad voor de sleper en de andere kan dan aan de massa van het rijtuig.

Maar er zullen ongetwijfeld meer-gestudeerden hebben die hier een beter ei over kunnen leggen dan ik.
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
 @citaat
Klopt, maar in mijn voorstel wilde ik eigenlijk de - pool van de gelijkrichter kortsluiten met een ~ pool......om geen gescheiden massa te hebben......
Kon ik gewoon één pool van een LED op massa van de wagon zetten....heeft een voordeel van plaatsen van leds op de oude plaats van het gloeilampje.
Maar, ik maakte gewoon een stomme fouD. :warning:



groet,

rob
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
 @citaat
Herkenbaar. Zo heb ik met de ombouw van een Lima Koploper een tweetal ledjes en een decoder naar de knoppen geholpen (al is de decoder wel weer gerepareerd). Ook op de manier die je beschrijft kortsluiting veroorzaakt.....
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Led verlichting in rijtuigen, gaat dit werken?
 @citaat waarschijnlijk "beginners" pech..... :-(
ik heb net mijn EERSTE decoder geplaatst in een 3021 wat uiteindelijk goed is gegaan.....

groet,

rob