Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332

Gestart door Blausee-Mitholz donderdag 26 december 2019, 16:53:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Ik heb al enige tijd een marklin 36332 SBB Ee 3/3 in het bruin (ook bekend als Halbshuh)

Het model is mfx met geluidfuncties

Nu werk ik met ECoS 1 icm Koploper en heb mfx uitgeschakeld (komt ook niet meer ingeschakeld)
Dit mfx model kent helaas nog geen DCC werkt wel onder Motorola maar daar ben ik niet gecharmeerd van.

Uit de handleiding zag ik dat er een 21MTC stekker in de lok zit en heb een ESU Lopi V4 54614 gekocht.

Nu heb ik wel meer bij Marklin modellen met 21MTC stekkers decoders verwisseld met ESU DDC waarmee de geluidfuncties vervielen.

Tot mijn verbazing werkt na het wisselen van de decoder het geluid wel met de ESU decoder en wel bij het inschakelen van het front licht F0.
Bij F1 en F2 werken diverse licht en geluid functies tegelijk.

Weet iemand hier of dat geluid alsnog uit te schakelen is in DCC, geluid hoeft van mij niet bij dit model.

Moet wel zeggen de met de DCC decoder de rijeigenschappen drastisch verbetert zijn, het is nu fijn om er mee te rangeren.

Mvg, Johan
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
hermappen van functies of een esu MKL kopen.
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Zit een soundmodule via susi aan de decoder, zie ook dit draadje bij stummi.
Susi uitzetten en je probleem is over.
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Hey Minus A

Dank zij jou aanwijzingen ben ik er uit, werkt perfect zo  :thumbup:

Mvg, Plus A  ;)
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Helemaal mooi, veel rangeerplezier ;) B)

Mvg, minus A
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
De rijeigenschappen hebben niet alleen met de decoder te maken maar ook met het gebruikte protocol MM is redelijk beperkt ten opzichte van DCC of MFX dit is ook een puntje wat vaak geen aandacht krijgt als er voor een centrale en stuurprogramma word gekeken.
Zo kun je van goedkoop naar duurkoop gaan als je een bepaald niveau als eindpunt hebt.
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 31 december 2019, 13:48:10
Zo kun je van goedkoop naar duurkoop gaan als je een bepaald niveau als eindpunt hebt.

Die opmerking begrijp ik niet kun je dat nader verklaren?

Mvg, Johan
Re: Misterie rond SBB Ee 3/3 Marklin 36332
Omdat het af en toe voorkomt dat men voor bvb een goedkopere centrale kies bvb in samenwerking met koploper die bvb geen MFX ondersteunt maar verder alleen loks hebben die MM en MFX ondersteunen wat voor Marklin een standaard was tot 2015.
Je geeft zelf aan dat de rijeigenschappen verbetert zijn onder DCC terwijl de decoder onder MFX vergelijkbare resultaten zou moet geven.
Verder ben ik ook topics tegen gekomen maar men decoder had vervangen op een dragerprint met een pic erop die voor een gedeelte van de sturing zorgt toen was het niet mogelijk om dat bvb ESU een koppeling kon maken tussen de pic en de decoder.
Nu interesseert jou het geluid niet zo veel maar er zijn ook mensen die het wel willen nu weet ik dat met een Mld3 het geen probleem is dit weer werkend te krijgen of dat met ESU ook gaat lukken weet ik niet zeker.