Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels

Gestart door kameelnr1 vrijdag 24 januari 2020, 11:15:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
Ik werk aan een nieuwe baan voor de modelclub.
Hebben gekozen voor C rails en bij het aansluiten  van wissels heb ik volgende problemen :
De wisselaandrijving (74492) wordt geleverd met een driekleurige draad (geel-rood-zwart). Als ik deze draad gebruik dan schakelt de wissel niet of slechts gedeeltelijk. Vervang ik de draad voor de normale kleuren (geel en 2x blauw) dan schakelen de wissels volledig normaal (voor testen gebruik ik een oude Märklin trafo).
Als ik echter de wissels aansluit op een K83 aangestuurd met een Ecos centrale, dan schakelen ze niet
Kan iemand mij helpen om de K83 te kunnen gebruiken of moet ik overstappen op individuele decoders per wissel?
Re: Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
Heb je de ingang van de k83 goedom aangesloten?
Dus de rode en bruine draad goed om. Hij is namelijk polariteisgevoelig.
Dus wissel de draden uit de Ecos eens om .
Re: Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
Heb je de draden van de 74492 wel goed aangesloten? Zwart moet aan de 16V voeding, rood en geel zijn de schakeldraden.

Vergelijk https://www.marklin.nl/producten/details/article/74491/ en https://www.marklin.nl/producten/details/article/74492/ maar eens!
Re: Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
De 74492 is de aandrijving voor de wissels van Märklin My World. Dikkere kabels en een DIN-aansluiting. Gebruiken met schakelbord 72752.
De 74491 en 74490 voor de c-rail. Geel is voedingsdraad (ook voor de wissellantaarn), blauw zijn de schakeldraden.


Edit: Aangepast. Informatie van onjuiste tekening op google.
Re: Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
Hoe kom je daar nou toch bij? Rijstroom (rode draad) op een wisselaandrijving? En volle massa op de andere draad? En waar haal je een "plus" vandaan?
Re: Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
Citaat van https://www.altemodellbahnen.de/t23591f56-Maerklin-Kabelbelegung-Weichenantrieb-C-Gleis.html :

gelb "0" über blaues Schaltpult rot/grüner Knopf
rot "0" über blaues Schaltpult rot/grüner Knopf
schwarz "L" Lichtstrom 16V
Re: Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Problemen met de aansluiting van Märklin C rail wissels
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 24 januari 2020, 16:00:28
De 74492 is de aandrijving voor de wissels van Märklin My World. Dikkere kabels en een DIN-aansluiting. Gebruiken met schakelbord 72752.
De 74491 en 74490 voor de c-rail. Geel is voedingsdraad (ook voor de wissellantaarn), blauw zijn de schakeldraden.


Edit: Aangepast. Informatie van onjuiste tekening op google.
Technisch zijn de laatste generatie van de 74491 en 74492 gewoon gelijk. Even op ebay een bergje draadjes bestellen voor een appel en een ei en ze omsteken.