Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren

Gestart door Tilly vrijdag 01 februari 2008, 09:41:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hallo allemaal,

tegenwoordig worden alle Märklinloks voorzien van donkere gematteerde wielen. Oudere modellen bezitten nog van die glimmende zilverkleurige wielen. Heeft iemand een idee hoe men deze wielen kan veranderen? Moet men deze wielen uitwisselen of is hier iets anders voor verkrijgbaar?

Groetjes, John
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Je kan de metalen wielbanden verven met zwarte verf met een beetje donkerbruin erin en dat verdunnen met terpetine. Zo heb ik ook het drijfwerk van mijn 01 1057 en 38 2581 bijgewerkt aangezien er lichte glimmende plekken op kwamen!
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Vincent,

bedankt voor je reactie maar gaat dit niet schilferen? Kun je hier een foto plaatsen?

Groetjes, John
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Op een echte modelbouw website kwam ik, zoekend op termen als 'weatheren' met Google, iets tegen waarbij hele drijfwerk werd gedemonteerd en in aggressief goedje werd gedompeld voor 1-3 seconde per onderdeel.

Aha, link gevonden:
http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_t_weath_zwart_nl.html

Toebehoren waren gekocht bij winkel in Haalem, Godfather Models and Supply GM & S. Adres, Texelhof 179.

Zelf heb ik er nog geen ervaring mee; wel heb ik een email gestuurd naar maker van webpagina met de vraag of het ook zonder demontage zou kunnen. Nee dus, gezien snelle werking en het moeten stoppen van de reaktie met veel water leek hem dat niet erg verstandig.

Overigens is het resultaat gelijkmatiger dan op getoonde foto: daar had hij juist een gevlektheid willen bereiken en na/tijdens de reaktie met een wattestaafje de objecten bewerkt. Zelf zou ik het gelijkmatiger willen en ik heb zelfde als jij: aantal loks met veel te glimmende wielen.
Uiteraard moet dan rode van een DB/DRB onderstelook wat ge-weatherd worden denk ik...

Dus drijfwerk en wielen demonteren. Gelukkig heb ik net de angst daarvoor overwonnen: zojuist een 3029 (altijd een goed oefenobject) van een ruil-chassis voorzien, alle wielen en asjes en tandwieltjes los en vast. Van een paar type spijkers had ik door de punt er af te slijpen met slijpapparaat mooie mini-deuvels gemaakt. Dan met klein hamertje en klein werkbankje ristig tikken. Dus demotnage is te doen. Maar ik twijfel nog of het verstandig is met complexere drijfwerk, geheel moet weer goed 'op tijd' komen te staan bij stoomlocs.


Laat in elk geval weten wat jij gaat toepassen en met welk resultaat. Wellicht dat ik de op de website genoemde methode en goedje wel ga toepassen, maar in verdunde vorm op gemonteerd drijfwerk, indien mogelijk.

Groet, Hajo

Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hajo,

het geweatherte drijfwerk op de foto in de link vind ik niet mooi. Net als jij zoek ik een middel wat de metaaldelen egaal kleurt.

Het demonteren van drijfwerk en wielen zie ik vooralsnog niet zitten. Ben wel benieuwd naar jouw resultaat.

Zijn er nog andere forumleden die zich hier mee bezig gehouden hebben en hun ervaringen hier willen delen?

Groetjes, John
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Intussen toch goede ervaring met wetwash met glans/zijdeglans zwart Enemal, dus flink verdund (wasbenzine). De glans werkt beter op drijfwerk om de vettigheid van smeer na te bootsen. Heb zo gauw geen foto voor je, maar proobeer het zelf eens.
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hajo,

leuk dat je dit draadje weer eens opgerakeld hebt. Wegens tijdsgebrek ligt dit momenteel bij mij stop. De bouw van de treinenkamer heeft een hogere prioriteit. Ben wel heel benieuwd naar het resultaat, dus kom maar op met die foto.

Groetjes, John
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Citaat van: AnalogDriver op zondag 14 september 2008, 09:14:20
Intussen toch goede ervaring met wetwash met glans/zijdeglans zwart Enemal, dus flink verdund (wasbenzine). De glans werkt beter op drijfwerk om de vettigheid van smeer na te bootsen. Heb zo gauw geen foto voor je, maar proobeer het zelf eens.


Hoi AnalogDriver,

Kun je misschien wat uitgebreider vertellen hoe je dat dan precies doet?
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Ja, tuurlijk, net nog 2 stoomloks gedaan. Werkt bij stoomloks bijzonder goed want die zijn in bedrijf altijd vettig aan de onderkant.


Ik moet er ter correctie wel bij zeggen dat het donker maken vooral de glanzend zilverkleurige drijfstangen betreft; de loopvlakken moetne immers stroomgeleidend blijven en om alleen de kransen toe doen en dan de loopvlakken schoon te houden... ik heb dit nog niet geprobeerd.


Zijdegrlans enemal zwart,
verdunnen tot wetwash met wasbenzine, dus watertje alsof je er flink wat kwasten in hebt schoongemaakt.
Met ene penseel opbrengen op drijfstangen, wielen en meteen ook rode delen. Ander penseel doopen in schone wasbenzine om bij te werken en ovetollige wat niet naar je in is weg te spoelen.

Voor echt glinmmend drijfewerk heb ik een iets minder verdunde oplossing gebruikt om mooi egale dekking te krijgen, maar het ziet er zeker niet 'geverfd' uit, het moet heel doorschijnend blijven.

Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Maar ligt die dunne wetwash verflaag er niet zo weer af, door bijvoorbeeld een nagelkras?
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hallo,

Ik wilde al een tijdje weer reageren op dit draadje. Intussen meer ervaring met dit donkerder maken van in elk geval het heel zilver/metaalkleurige drijfwerk.

Kort gezegd: houdt wel (Enemal verf met  Airbrush opgebracht)
maar het ziet er toch niet erg mooi uit, is lastig gelijkmatig te krijgen en is zeker niet gelijk aan donker verkleurd metaal.


Dus...  wat mij betreft zoeken we een andere oplossing en ik wil opnieuw kijken naar een middel dat reageert met het metaal.
Eerder heb ik glimmend koper in paar dagen verkleurd met en nog een middel.


Ik weet dat een klein modelspoorwinkeltje in Haarlem (GMS) een middel had waar zilverkleurige onderdelen een paar seconden in moesten, dan afspoelen om te stabiliseren. Maar dan moet je wielen er af halen en da's geen fijn idee.

Toch wil ik dit middel opzoeken en kijken of het in sterk verdunde vorm met wattestaafjes e.d. zonder demontage is op te brengen en het metaal iets langzamer kan reageren (zeg 30 seconden) zodat je controle houdt.


Het middel, even een eigen link teruggezocht hierboven:

http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_t_weath_zwart_nl.html

Carr's  'Metal Black (for nickel silver)'
Carr's  Electrofix



Of wie kent een metaluloog/metaalkundige die wellicht middeltjes en stofjes weet waarop dit soort blank of verchroomd (??) ijzer van de wielen en het drijfwerk op reageert en het donkerder doet verkleuren?


Hajo
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
FF op die site zitten loeren,, maar die gasten hebben wel leuke spullen  :P

Mvg Gert
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hajo,

leuk dat je dit verder uitzoekt, heb zelf hier momenteel geen tijd voor, de bouw van de baan gaat nu voor :D :D :D

Ben benieuwd of het je lukt, houd ons op de hoogte.

Groetjes, John
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hi

Ik maak de wielen en het drijfwerk schoon rn der wielen ontvetten met een wattenstaaf

Ik maak met een tamya X-7 rode verfstift alle delen die ik wil verven rood.

Dan pak ik een goedkope set oogschaduw bij de drogist vandaan voor pakweg 5,-

De wielen kleur ik vettig grijs zwart zodat er een vettigegloed overheen komt

Daarna een druppel olie vanuit de midden van het wiel en de drijfstangen en draaipunten flink inolien.

Rijden en je krijgt een prachtig effect.

Deze methode pas ik al 20 jaar toe op Marklin en roco lokomotieven. Nog nooit geen schade mee opgelopen

Groet

Jos

Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren

Foto('s)!!

En hoe vaak vernieuw je dit? Gaat het er in de loop der tijd af?
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Even wachten tot morgen

Eerst maar even slapen

groet

Jos
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Citaat van: ATSF2 op woensdag 25 maart 2009, 00:05:43
Even wachten tot morgen

Eerst maar even slapen

groet

Jos

Nou hier zijn  ze dan!!!!!!!!

BR 52 Roco, Ik heb voor de foto's de lokken niet schoon gemaakt. Je krijgt er wat stof op dat je gewoon verwijderd b.v. met een kwastje. Daarna werk je het weer wat bij. Op termijn wordt het steeds mooier.

Voordeel het glimt echt vet en je kunt het verwijderen



BR 50 Roco alleen de lok verouderd, De wilebanden waren al rood



BR 52 Roco overzicht foto





BR 50 Marklin

Deze lok is bijgeschilderd met een lakstift X-7. Deze lok moet nog wat bijgewerkt worden. Drijfstangen en wielbanden rood gemaakt




Detail kruiskop BR 52



Op termijn moet je natuurlijk bijwerken maar dat is natuurlijk niet echt een probleem. Betje oogschaduw hier en daar en wat smeren en voila ........klaar

Groet

jos
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Eigenlijk zou je de kunststof onderdelen van het chassis ook nog moeten weatheren, deze steken een beetje af. :?
Verder ziet het er goed uit! 8)
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Jos,

ziet er op zich goed uit maar krijg je op deze manier geen grote vervuiling van je rails?

Groetjes, John
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Die laatste foto ziet er wel pro uit, beetje vettige drijfwerk. Maar die foto ervoor, overzicht: dat rode staat gewoon niet  :)
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Citaat van: Tilly op vrijdag 01 februari 2008, 09:41:35
Hallo allemaal,

tegenwoordig worden alle Märklinloks voorzien van donkere gematteerde wielen. Oudere modellen bezitten nog van die glimmende zilverkleurige wielen. Heeft iemand een idee hoe men deze wielen kan veranderen? Moet men deze wielen uitwisselen of is hier iets anders voor verkrijgbaar?

Groetjes, John

John,

Bovengenoemde oogschaduw+olie vindt ik een heel mooi resultaat geven voor het drijfwerk en het rode gedeelte van de wielen.


Maar voor de wielen zelf en met minder 'smeer' en echte vettigheid:
Ik denk dat het antwoord echt is Carr's NIS+Elextrofix.
Vrijdag ontvangen en gister/vandaag uitgeprobeerd.

Hierbij vast 1 foto, als ik tijd heb plaats ik van de week meer en wat uitleg.



1 opmerking: ik heb tegen de adviezen in niets gedemonteerd, maar met wattestaafjes e.e.a opgebracht en afgespoeld. En ik vind dit prima gaan.

Deze loks waren overigens al flink smerig gemaakt met onverdunde verf (de grote), dus resultaat is nog wat vlekkeriger dan zou kunnen met een schone lok.

OK, nog 1:




Hajo
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Vraagje is het zwartings middel isolerend of blijft de stroomafname ongewijzigd

Groetjes bert
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hajo,

dat ziet er al goed uit en super van je dat je jouw ervaringen met ons wil delen.
Ga je ook nog een vrij nieuwe lok behandelen? Wil je dan eens een foto maken van voor en na de behandeling.

Groetjes, John
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Ik heb vóór en na foto's van het 3000-tje en ja, andere en nieuwere locs volgen later.

Citaat van: baureihe 103 op zondag 19 april 2009, 21:44:43
Vraagje is het zwartings middel isolerend of blijft de stroomafname ongewijzigd

Groetjes bert

Het is een chemische behandeling, geen verf, maar het wordt gefixeerd met een electrisch geleidend middel 'Electrofix'.

Hajo
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hoi Hajo maar geeft dat electrofix dsan geen rommel ik begrijp
dat het enigzins soepel blijft.

Groetjes Bert :)
Re: Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Citaat van: Tilly op woensdag 25 maart 2009, 20:38:59
Jos,

ziet er op zich goed uit maar krijg je op deze manier geen grote vervuiling van je rails?

Groetjes, John

Hi Tilly

Sorry dat ik wat laat reageer

Ik heb geen vervuiling van rails

Groet

Jos
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Citaat van: AnalogDriver op maandag 20 april 2009, 06:20:03
Ik heb vóór en na foto's van het 3000-tje en ja, andere en nieuwere locs volgen later.

Citaat van: baureihe 103 op zondag 19 april 2009, 21:44:43
Vraagje is het zwartings middel isolerend of blijft de stroomafname ongewijzigd

Groetjes bert

Het is een chemische behandeling, geen verf, maar het wordt gefixeerd met een electrisch geleidend middel 'Electrofix'.

Hajo

Ziet er ook goed uit. Ik denk dat het wat definitiever is dan mijn methode

Groet

Jos
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Jos, ben zelf bang dat de oogschaduw-met-vet-methode veelechtra vuil en stof aantrekt.


Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
OK, hierbij dan mijn resterende foto's van het werken met Carr's producten.


De 3000, ene kant behandeld, andere nog niet.





Dit is een 3000 met 1 antislipbandje om het achterste wiel, maar de zwarte band om het middelste wielkomt door het NIS verkleuringsmiddel. Ik denk zelf dat de extra slijtage hier voor een heftiger werking van het verkleuringsmiddel zorgt.


Volg de aanwijzingen op; beschermbril en latex wegwerphandschoenen, want dit zijn de handschoenen na slechts korte tijd werken met dit spul:







Nog wat resten van de oorspronkelijke weathering met onverdunde verf te zien (niet van mijn hand  :roll:), verder mooi detail van het drijfwerk.





De tenderwielen verkleurden wel veel beter.



De andere wielen van de loks kreeg ik niet donkerder, hoe vaak ik de bahandeling ook herhaalde, zoals aangegeven in de instructie voor als je een donderder resultaat wilt.


En dit zijn dus de 2 potjes:



Carr's  'Metal Black (for nickel silver)'
Carr's  Electrofix


En nogmaals: niets loshalen, demonteren en onderdompelen, dit is met wattestaafjes opgebracht en weggespoeld.  Het spul tast kunstof en verf niet aan :)

Ook belangrijk voor een gelijkmatig resultaat is de wielen lanten draaien tijdens het opbrengen; electrisch voor de aangedreven wielen en handmatig voor de overige wielen.


Goed ontvetten is een must, en persoonlijk denk ik dat ook licht opschuren met railgom helpt: in de instructie staat ontvetten met Jif, en ik vermoed dat er dan feitelijk niet alleen ontvet maar ook geschuurd wordt! En dat dát de verbeterde werking / zwarting veroorzaakt.


Later wil ik nog wel wat andere loks doen, maar dit geeft al denk ik goed de werking weer.


Groet,
Hajo

Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hajo,

bedankt voor deze rapportage. Persoonlijk vind ik de wielen en drijfstangen niet egaal genoeg gekleurd en vind het er te "smerig" uitzien. Dit kan natuurlijk ook komen omdat je een oudere lok gebruikt hebt :?

Groetjes, John
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Niet egale: dat denk ik ook. Als ik een schonere lok ter hand neem en dit inderdaad egaler wordt, meld ik dat hier nog wel.
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Citaat van: Tilly op vrijdag 24 april 2009, 23:33:17
Hajo,

bedankt voor deze rapportage. Persoonlijk vind ik de wielen en drijfstangen niet egaal genoeg gekleurd en vind het er te "smerig" uitzien.



Kijk ook nog even hier terug naar de uitleg en deze foto


Hier was juist met opzet een ongelijkmatig resultaat gemaakt.
Met demontage.

Dan gaat het met wattestasfjes en draaiende wielen nog best aardig eigenlijk.


Intussen heb ik ook bedacht dat ik in 3 fase wil ontvetten voor dit bruineren:
wasbenzine (zoals nu)
terpentine (om verfresten e.d. goed te verwijderen)
amonia (om echt al het vet te verwijderen)

En dan natuurlijk niet in een mix :evil: en met wattestaafjes en met een masker op.
Ik geloof niet zo in 1 wondermiddel, verschillende soorten vuil en vet zijn met verschillende middelen te verwijderen.

Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Hoi Hajo,

Jij bent inmiddels de expert met het geheime chemische weatherings middel.
Ik heb nog weer een vraagje:

- Blijft de lak op de lok onbeschadigd door het chemische middeltje  :?.

Dit kwam bij mij op omdat je het had over een beschermingsbril en handschoenen
om je huid te beschermen.

Groetjes Bert :)

Ps bij sommige beroepen kan het handig zijn dat je geen vingerafdrukken nalaat :mrgreen:
Re:Zilverkleurige wielen van oudere loks donker kleuren
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 22 april 2009, 23:02:36

En nogmaals: niets loshalen, demonteren en onderdompelen, dit is met wattestaafjes opgebracht en weggespoeld.  Het spul tast kunstof en verf niet aan :)


Nee dus  :), volgens de instructie niet. Het demonteren is een advies vanwege egaal resultaat heb ik het idee. Ik heb ook geen verkleuringen door gemorst NIS gezien.

Dus wel giftig, maar niet aggressief op verf.