Nou heren, wat een reacties allemaal! Mijn videootje maakt wel wat los, ik krijg reacties van over de hele wereld! Leuk wel! Overigens, dat er reacties uit de hele wereld komen is nou ook weer niet zo heel gek, verreweg het grootste deel van mijn subscribers is Amerikaan. Wat ik dan wel weer bijzonder vind voor een Nederlandse modelbouwer met een Duits thema.
@Wico : dank! Dat het soepel loopt geldt zeker voor de wagons, de locs ondervinden nog wat kinderziektes.
@ramdani : nou, monnikenwerk is het zeker! Fijn dat dat gezien wordt!
@FransW : sporen te dicht op elkaar? Nee, geen probleem met passages. Alleen wanneer je een trein op de rails wilt zetten merk je dat je handen er niet zo goed tussen passen. H.o.h. afstand is 39 mm. Een trein is niet breder dan 30mm (uitzonderingen daargelaten), dus dat komt goed. Kijk, het is natuurlijk een compromis: ik wilde heel graag dat derde spoor met nog voldoende ruimte erachter voor nog een laadspoor voor de twee fabrieken langs. Een treinbaan is woekeren met ruimte en tja, als ik dan toch de wissels zelf maak dan kan ik natuurlijk zelf precies bepalen wat voor spoorafstand ik kies. Dit is het geworden en het gaat goed met rijden.
@Patdv : goed punt, dat is iets waar ik me zelf ook wel wat zorgen over maak: hoe lang duurt het voor er een lusje is doorgesleten. Nu rijd ik niet heel veel, en ook niet op hoge snelheid, maartoch, het zal zich moeten bewijzen. Ik heb nu 0,4mm koperdraad gebruikt, dat is nu bijna op, ik denk dat ik volgende keer 0,6mm draad koop.
@Lobomotion69 : leuk dat je zo aandachtig hebt gekeken. Nou, of de draad gelakt is weet ik niet, het is juweliersdraad, bestemd om kettingkjes en armbandjes mee te knutselen. Zoals hiervoor al gezegd ga ik hierna over op 0,6 mm draad denk ik. Dat de loks nog wat wrijving ondervinden klopt, ik heb sowieso nog een lijstje met schoonheidsfoutjes. Even voor het goede begrip: dit ligt nu provisorisch, soort van generale repetitie. Het moet er nog een keer af om de wisselaandrijvingen (servo's via arduino) te monteren. Ik heb daar een plannetje voor. Maargoed, het moet er dus nog een keer af, ik zal dan nog wat meer schoonheidsfoutjes corrigeren dan dat puntstuk.
@Laenderbahn027 : tja, ik begrijp wel wat de schrijvers zeggen: ik ben daar zelf ook erg benieuwd naar hoe lang het duurt dat zo'n boogje is doorgesleten. Nouja, dat is afwachten. Ik denk overigens dat het wel wat meevalt, ik ben niet een heel intensief rijder. Ik zit in deze hobby voor de modelbouw, niet per sé voor het rijden met treinen (al is het wel superleuk uiteraard).
@Nieuwenhuis : Ik heb een procedé om één boogje te vervangen hoor... het overkwam me onlangs dat ik een boogje omhoog wilde trekken door er een schroevendraaier onder te wippen. Pats, gebroken... geen punt, boogje vouwen, soldeerbout aanzetten, klaar. Twee minuten. Ehm, M-rails? Nee, niet aan gedacht. Alle M-rails is hier ook de deur uit trouwens.
@allen : ik merk dat er zorgen zijn over de houdbaarheid op langere termijn van dit concept. Nouja, wees dan maar blij dat een duidelijk niet helemaal sporende mafkees op een modeltreinenforum dat voor jullie test, haha, dan kun je over een paar jaar eens zien of t wat voor je is!