Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mijn eerste zelfgebouwde wissel! Loopt soepel in beide standen. Mooi slank wissel, 10 graden, boogstraal van het afbuigende spoor 1.400 mm. Nog twee van deze en drie meegebogen varianten de komende dagen.
Ik ben er nog niet uiteraard: er moet nog een servo onder en puko's op. En bielzen, maar dat is peanuts. Dit ging tot nu toe vrij soepel, dus ik ben zo trots als 'n aap :)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Vakwerk!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Knap gedaan! Maar we gaan pas juichen als de boel voorzien is van bielzen, ballast en geautomatiseerde aandrijving anders ga je te snel naast je schoenen lopen :)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Wow... Die zag ik niet aankomen (zelfgebouwde wissels). Op basis van Laurent's werk? Andere website? Literatuur? En natuurlijk: waarom niet gewoon Peco code 83 wissels?

Wat een heerlijk seizoen is dit toch weer  ;)

Met vriendelijke groet,
William
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Knap staaltje modelbouw  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dank heren, voor jullie stimulerende woorden. Hiermee de stand nu. Ik heb niet zoveel tijd gehad de laatste week. Maar bielzen zitten er in ieder geval onder nu.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik zit nog wat aan mijn baanplan te vogelen. Ik heb me tot nu toe losjes gebaseerd op Althengstett bij Calw. Probleem is dat het oudste baanplan dat ik kan bemachtigen van 1959 dateert. Dus niet van 1896 toen de lijn geopend werd, of van 1910 wanneer ik uitbeeld.
Dus tja, omdat:
1.   ik niet geloof dat het tweede perron er vanaf het begin lag (dan hadden ze het anders vormgegeven volgens mij);
2.   een enkel perron voldoende is voor een 'halte' als Althengstett;
3.   de industriemogelijkheden toenemen als ik een extra spoortje leg als ik de ruimte voor het tweede perron inpik ten gunste van een extra spoor;
4.   het me geinig lijkt om een laadperron te maken bij de papierfabriek en de zagerij;
5.   ik daarmee het origineel wellicht enig geweld aandoe maar het potverdikkie mijn baan plan is 😊, en wie-zal-het-zeggen-want-het-originele-baanplan-heb-ik-niet-dus-het-zou-van-alles-kennen-wezen:
heb ik mijn oude baanplan (links) aangepast (rechts) als hieronder te zien.Oh ja, ik heb het ontvangstgebouw en het toilet/ postgebouw weer omgedraaid. Dat is dan wel weer meer origineel. Enfin, het wordt meer en meer mijn eigen plan.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hoi Doef,

Bedankt voor het delen van deze update. Wat ik niet helemaal snap, is welke bewegingen je op het zichtbare/ aangeklede gedeelte van de baan wil laten zien. Zullen de treinen rondrijden, met zo nu en dan wat rangeerbewegingen rondom het station? Of rijden de treinen richting schaduwstation, waar ze omlopen om zo terug te keren vanuit Stuttgart, danwel Calw?

Ik ben gewoon benieuwd, dat is alles. En het irriteert me dat ik ook niets kan vinden over Althengstatt van vóór 1959  ;) .

Met vriendelijke groet,
William
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hi William,
Rijden met treinen is overrated en verveelt heel snel. Het gaat mij erom om een mooie consistente wereld te bouwen. Rijden is vooral leuk als je een videootje maakt of wanneer mijn vader of broer ofzo langskomt. Dan prikken we beide een mobile station in en gaan we wat opdrachtjes doen. Dus met de hand een trein samenstellen in het schaduwstation en dan aan het werk. Twee volle kolenwagens afzetten bij het ketelhuis, de lege weer meenemen. Goederenwagen ophalen bij de zagerij. Oops, daar komt een passagierstrein tussendoor. Daar moet even een bagagewagen aan worden gehangen die bij het goederengebouw klaarstaat. Hup. Passagierstrein weer weg, lege goederenwagen bij de papierfabriek achterlaten en dan kan ook de goederentrein weer verder. Nouja, dat soort scriptjes lijken me leuk om met bezoekers te doen. Alles handmatig, geen automatisch bedrijf. De stationsmeester bedient de seinen en de wissels op het hoofdspoor. Die seinen moeten handmatig worden gerespecteerd. Dus wie door een onveilig sein rijdt krijgt op zijn lazer. De trein stopt niet vanzelf in tijdperk 1 😊
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hallo, ik wou weer eens een update sturen:
Ik ben nog steeds met mijn wissels bezig, ik heb er nu drie gesoldeerd en er begint een soort workflow en handigheid te ontstaan. Maargoed, er waren wat spulletjes op, ik had het druk op het werk en ik was nog wat aan het prakkizeren over hoe het nu verder moet. Gelukkig kwam de postbode net langs met spulletjes: dat inspireert wel eens :)
Van links naar rechts: lakdraad om ledjes op de gekste plekken van stroom te voorzien (wissellantaarns); LEDjes (vierkant); klos soldeertin; soldeervet (vloeimiddel). Vanwege dat soldeervet zaten er allerlei gevaarlijke stoffen etiketten op de doos haha :) Mee oppassen dus, bijtend spul...

Eronder/ernaast: dit is de originele Württembergse wissellantaarn die ik na wil gaan maken.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Voor de liefhebbers heb ik een filmpje online gezet over hoe ik zelf wissels maak. Dit is deel 1 in een serie. Dus houd het in de gaten de komende dagen :).
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: doevie op zaterdag 26 november 2022, 20:50:25Malletje gemaakt inderdaad. Maar ik knoei nog wat. Ik wil wat snelheid krijgen want ik moet ook zo'n 40m (waarvan 20 dit "seizoen").
Malletje ... ik stel me daarbij een veeltandige vork voor of een soort ringspiraalband stanser?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik ben wat ziekjes geweest de afgelopen tijd, dus het was even stil... ik wou toch weer eens wat posten:

Er zijn nieuwe wagens binnengekomen:
De eerste is een kleine hogeboordwagen die ik wil gebruiken als kolenwagen. Kan mooi bij het kolendepot dat voor het ketelhuis komt.
Tweede foto dat zijn twee hogeboordwagens die ik wil gebruiken voor aanvoer van pulphout voor de papierfabriek.
Derde foto dat zijn faecaliënwagens die vroeger gebruikt werden om menselijke uitwerpselen (echt waar!) uit de stad te transporteren naar het platteland waar het over het land werd gestrooid als mest.

Al met al weer een setje mooie aanwinsten waarmee ik leuke scenes kan gaan bouwen.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooie aanwinsten Doevie  :thumbup:

Vrgr,
Wilko
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dag Doef.

Gefeliciteerd met de nieuwe en ietwat bijzondere aanwinsten! :roll:   :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hi Doevie,

leuke stinkende wagentjes (die drie) heb je erbij.
Bij mij stinken ze nog steeds  :-(
Zie het diorama hier (en ff verder scrollen)

groet
Harald
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Haradigi kak, wat een leuk dioramaatje!  :thumbup:
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Vandaag zijn er wat arbeidertjes binnengekomen.
De oplettende kijker ziet natuurlijk meteen dat ze niet allemaal voor tijdperk 1 kunnen doorgaan, maar met een scherp mesje, wat lijm, een beetje frotwerk, wat fantasie en een penseel kun je alles tijdperk 1 maken zeg ik altijd maar...  8o
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ondertussen op de W. Schwarzwaldbaan...

Ik piel rustig door aan mijn zelfbouwwissels. Ik heb er nu vier klaarliggen inclusief bielzen. Nouja, vijf eigenlijk, maar er is er één bij die wat startersfoutjes bevat zullen we maar zeggen. Dus vier goeie. Twee zijn er nu voorzien van zelfbouw puko's. Uiteraard is testen erg belangrijk dus als ik aan het bouwen ben sluit ik ze af en toe provisorisch even aan om te kunnen testen. Loopt als n zonnetje! Zowel langzaam kruipend als snel rijdend functioneert het naar tevredenheid. Wielen lopen mooi soepel door het wissel, contact met de puko's is goed, geen kortsluitingen.
Ik krijg ook wat meer handigheid, de productie gaat steeds sneller. Nouja, minder langzaam :), 't blijft een geduldwerkje.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooi om te horen en het ziet er ook goed uit op de foto's. Toch blijf ik reuze benieuwd naar hoe jij die puko's zo mooi plooit.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooie aanwinsten gescoord en knap werk met je wissels, Doef  :thumbup:
Heb het filmpje bekeken en weet weer meteen, waarom dit geen werkjes voor mij zijn  O:-D
Ben benieuwd naar het eindresultaat !

Grtz Tony
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Lobomotion69
Het laatste wissel ligt nu in de secondenlijm (bielzen). Ik maak een filmpje van het puko verhaal bij dat laatste wissel, verschijnt van de week op mijn Youtube kanaal. Uiterlijk komend weekend, ik geef hier wel een seintje. Ik doe dat bewust bij het laatste wissel: je wilt toch eerst wat handigheid en ervaring voordat je allerlei bijdehands gaat roepen :). Ik denk dat ik nu een uurtje doe over het plooien van puko's en het aanbrengen ervan op een wissel. Verwacht geen magie hoor: ik heb een soort vouw malletje, waarmee ik elke puko individueel plooi. Gewoon noeste arbeid ben ik bang.

@Tony
Dankjewel! Haha, niks voor jou? Tja, onderdeel van de hobby voor mij is zoveel mogelijk zelf maken. Ik heb dus lol. Zoals je hebt kunnen zien heb ik nu een soort van treintafel gebouwd van ca 6m lang: ik wil tenminste tien jaar vooruit kunnen met klooien en bouwen dus tijd genoeg:)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik blijf het knap vinden, zelf je wissels (en overige rails) maken...  :thumbup:
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Zes stuks flexrail van zelfbouw puko's voorzien. Werkje toch wel. Twee avondjes mee zoet geweest. Ongeveer een drie kwartier per flexrail. Morgen uitleggen!

Veel van jullie zullen me wel voor gek verslijten. Nouja, dat moet dan maar. Ben ik het ook wel een beetje mee eens op sommige momenten. Maar als ik deze foto zie dan denk ik: dat is toch veel mooier dan Märklin K-rail flextrack?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Inderdaad, mooier dan de standaard K-rails van Märklin. En ik bewonder je geduld en inzet!

Groet,

Peter
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik kan het alleen maar beamen, Doef!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ach velen verklaren ons al voor gek omdat we met treintjes spelen. Ze zouden eens moeten weten hoeveel kennis en vakmanschap daar vaak achter schuilt.

Hier niets anders dan veel respect voor je werk (en je geduld).

Groeten,
Wico
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Heel netjes! Als daar ballast tussen ligt vallen die puko's nauwelijks nog op. Welke rails heb je nu gebruikt Peko 83 of Tillig 83?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 @citaat
Peco Code 83.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Vandaag lekker spoor gelegd. Er rijden treinen mensen!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 @citaat Gefeliciteerd met behalen van deze mijlpaal, Doef :thumbup:
De slanke wisselstraat ziet er indrukwekkend uit!

Groeten,

Erik.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: doevie op zaterdag 28 januari 2023, 16:50:23Vandaag lekker spoor gelegd. Er rijden treinen mensen!

Waar dan ? Maar zonder dollen: heel knap gemaakt!

Groeten,
Wico
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Voor iedereen die graag wilde weten hoe ik de puko's plooi, hierbij een filmpje!

@Wico : inclusief rijdende treinen!  ;)

Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dat ziet er allemaal heel soepel uit :thumbup:. Gelijk maar even geabonneerd op je YT kanaal, dan mis ik niks meer :).

Groeten,
Wico
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
monnikenwerk  ;);
met geweldig resultaat  :favorite:;

mvg,
Michel
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Heel knap gemaakt Doevie  :thumbup:  Alleen vraag ik mij af: op de foto die je gisteren hebt gepost, zie ik de wisselstraat met drie sporen. Ligt het rechterspoor niet te dicht op het middelste spoor zodat passerende voertuigen elkaar raken?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Is de draad niet wat te dun om duurzaam te zijn? Eenmaal geballast kun je er eigenlijk niks meer aan doen en het lijkt mij allemaal zo kwetsbaar...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Doevie, helemaal hartstikke driedubbel bedankt voor het plooifilmpje. Zeer leerzaam. Maar zag ik dat nu goed? Is dat lakdraad?
0,4mm is wel erg weinig hoor. Hoe is de slijtvastheid? Want slijten doet het met zekerheid, laat daar geen twijfel over bestaan. Ook C-rail puko's slijten en naar meting sneller dan K-rail puko's. Dat kan aan de vorm liggen. Bij K-rail zijn ze breder dan bij C-rail.

Helaas moest ik vaststellen dat beide loks op de puntstukken (?) stoten en daardoor waggelen(springen), dat is jammer. Is dat nog te verbeteren?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 @citaat
Zou het wat slijtage betreft kunnen schelen dat het hier om boogjes gaat, en geen "punten", zoals de standaard pukos?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 @citaat  ... maar wát als het boogje doorslijt? :roll:
Een circuit-onderbreking tot gevolg!
Dát zou zonde zijn van alle genomen moeite, zeker voor wat betreft de wisselstraat :sad:

Doef, ik zou met dit concept toch nog aan wel een duurtest ondergaan!
Wellicht nog nadenken over en testen met een ander soort draad?
Out of the box: al geprobeerd met de middengeleider van M-rails? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Wat zou een slijtvastere, nog altijd even sierlijk, alternatief zijn, in jullie ogen?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Nou heren, wat een reacties allemaal! Mijn videootje maakt wel wat los, ik krijg reacties van over de hele wereld! Leuk wel! Overigens, dat er reacties uit de hele wereld komen is nou ook weer niet zo heel gek, verreweg het grootste deel van mijn subscribers is Amerikaan. Wat ik dan wel weer bijzonder vind voor een Nederlandse modelbouwer met een Duits thema.

@Wico : dank! Dat het soepel loopt geldt zeker voor de wagons, de locs ondervinden nog wat kinderziektes.

@ramdani : nou, monnikenwerk is het zeker! Fijn dat dat gezien wordt!

@FransW : sporen te dicht op elkaar? Nee, geen probleem met passages. Alleen wanneer je een trein op de rails wilt zetten merk je dat je handen er niet zo goed tussen passen. H.o.h. afstand is 39 mm. Een trein is niet breder dan 30mm (uitzonderingen daargelaten), dus dat komt goed. Kijk, het is natuurlijk een compromis: ik wilde heel graag dat derde spoor met nog voldoende ruimte erachter voor nog een laadspoor voor de twee fabrieken langs. Een treinbaan is woekeren met ruimte en tja, als ik dan toch de wissels zelf maak dan kan ik natuurlijk zelf precies bepalen wat voor spoorafstand ik kies. Dit is het geworden en het gaat goed met rijden.

@Patdv : goed punt, dat is iets waar ik me zelf ook wel wat zorgen over maak: hoe lang duurt het voor er een lusje is doorgesleten. Nu rijd ik niet heel veel, en ook niet op hoge snelheid, maartoch, het zal zich moeten bewijzen. Ik heb nu 0,4mm koperdraad gebruikt, dat is nu bijna op, ik denk dat ik volgende keer 0,6mm draad koop.

@Lobomotion69 : leuk dat je zo aandachtig hebt gekeken. Nou, of de draad gelakt is weet ik niet, het is juweliersdraad, bestemd om kettingkjes en armbandjes mee te knutselen. Zoals hiervoor al gezegd ga ik hierna over op 0,6 mm draad denk ik. Dat de loks nog wat wrijving ondervinden klopt, ik heb sowieso nog een lijstje met schoonheidsfoutjes. Even voor het goede begrip: dit ligt nu provisorisch, soort van generale repetitie. Het moet er nog een keer af om de wisselaandrijvingen (servo's via arduino) te monteren. Ik heb daar een plannetje voor. Maargoed, het moet er dus nog een keer af, ik zal dan nog wat meer schoonheidsfoutjes corrigeren dan dat puntstuk.

@Laenderbahn027 : tja, ik begrijp wel wat de schrijvers zeggen: ik ben daar zelf ook erg benieuwd naar hoe lang het duurt dat zo'n boogje is doorgesleten. Nouja, dat is afwachten. Ik denk overigens dat het wel wat meevalt, ik ben niet een heel intensief rijder. Ik zit in deze hobby voor de modelbouw, niet per sé voor het rijden met treinen (al is het wel superleuk uiteraard).

@Nieuwenhuis : Ik heb een procedé om één boogje te vervangen hoor... het overkwam me onlangs dat ik een boogje omhoog wilde trekken door er een schroevendraaier onder te wippen. Pats, gebroken... geen punt, boogje vouwen, soldeerbout aanzetten, klaar. Twee minuten. Ehm, M-rails? Nee, niet aan gedacht. Alle M-rails is hier ook de deur uit trouwens.

@allen : ik merk dat er zorgen zijn over de houdbaarheid op langere termijn van dit concept. Nouja, wees dan maar blij dat een duidelijk niet helemaal sporende mafkees op een modeltreinenforum dat voor jullie test, haha, dan kun je over een paar jaar eens zien of t wat voor je is!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 29 januari 2023, 16:00:13Wat zou een slijtvastere, nog altijd even sierlijk, alternatief zijn, in jullie ogen?
Ik heb al banen gezien waar men een messing strip onder de bielsen legt en er dan koploze nageltjes in slaat, dat zie je nog veel minder dan de boogjes van de draad, het is robuuster en als er een pinnetje geen contact geeft doen de andere het nog wel. Dat zou mijn keuze zijn  ;)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Net stukjes van je filmpje bekeken, respect voor je geduld en vindingrijkheid Doevie  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hi Doevie,

Netjes gedaan die puko's handig idee, die ga ik vast ook eens zo maken.
Meestal gebruikte ik een printje (voor korte stukjes) met soldeer pennen erop.

groet
Harald
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Zou fosforbronzen draad een optie kunnen zijn? Volgens wikipedia:

" Deze legering kenmerkt zich door zijn taaiheid, sterkte, lage wrijvingscoëfficiënt en fijne structuur."

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fosforbrons

Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Is fosforbrons ook in draadvorm leverbaar, is de grote vraag natuurlijk. Nickelzilver (ook wel nieuwzilver genoemd) is in ieder geval veel slijtvaster dan koper. Dit materiaal wordt door Weichen Walter gebruikt om zijn puko's van te maken. Maar dan ook weer de vraag, is het als draad leverbaar?
Altijd wanneer twee materialen over elkaar heen geschoven worden zal er slijtage optreden. In welke mate dit gebeurt is afhankelijk van diverse factoren. Gladheid, slijtvastheid, hardheid, oppervlakte en druk. Slepers zijn ook gemaakt van koper met een laagje chroom of nikkel er over. Dit om de hardheid en de slijtvastheid te verbeteren. Märklin maakt zijn puko's van gewoon ijzer. Dat is in ieder geval harder en slijtvaster dan koper. Maar het is gemeten op banen waar iedere dag gereden wordt dat deze zeker slijten. Enkele micron per jaar.
De boogjes van Doevie zijn aan de bovenkant natuurlijk heel klein van oppervlak, ronde draad die bol staat. Dus daar zul je al snel vlakke kantjes gaan zien. Ben heel benieuwd hoe dat zich in de toekomst gaat houden.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ijzer valt ook veel minder op dan koper, heel wat gebruikers van koperen puko's vervangen die door ijzer omdat ze teveel opvallen, meestal door nageltjes (stiften) zonder kop die ze in een koperen strip onder de rails slaan, enfin dat lees ik toch regelmatig op andere forums waar veel meer aan zelfbouw wordt gedaan.
Ik zou nog niet te vroeg victorie kraaien...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Patdv : Tja, op zich een werkbare optie, alleen zie ik er tegenop om hamertje tik op mijn kwetsbare modelbaan te gaan doen, je rammelt de hele zaak uit elkaar. Dan liever voorboren en prikken ofzo, maar t moet wel goed knellen natuurlijk, anders maakt t geen goed contact met de strip, en je wilt die nageltjes ook niet losrijden, dus t moet goed vast.

@Laenderbahn027 : ik heb even gegoogled, 't is wel te koop in draad (0,5mm). Eens op studeren.

Enfin, genoeg zo over die puko's: wat mij betreft sluiten we dat onderwerpje nu even. Ik laat ze zitten in deze stukken spoor. Wel veel waardevolle info opgehaald bij jullie allemaal waarvoor dank, wellicht dat ik in de toekomst bij het verder uitleggen van het plan nog een andere keuze maak. Even laten bezinken. We gaan nu eerst zien hoe het zich houdt. Als het de faal van de eeuw wordt lijkt me dat ook waardevolle informatie op dit forum. Uiteraard deel ik dat dan weer.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dit wil ik je toch eens laten zien i.v.m. puko's, hier wordt gebruik gemaakt van 3 verschillende doorslagen die op de kop op verschillend dieptes uitgeboord zijn om 3 verschillende hoogtes van puko's te gebruiken bij wissels, 't is enkel kwestie van de juiste doorslag gebruiken en inslaan tot tegen de biels en de puko zit altijd op de correcte hoogte. Goed bedacht.
Een fotootje uit Super Anlagen 1/2012: