@Narwal: dank! ik ben vroeger ook veel bezig geweest met een grote baan, maar ik vind dit veel leuker. Op deze manier met kleine projecten "komt het eens af" en kun je heel gevarieerd bezig zijn. Als ik zie wat sommige leden hier doen met grote baanplannen, spoor aanleggen, automatische dienstregelingen etcetera: respect, maar dat gaat mijn doorzettingsvermogen te boven. Kennelijk gaat mijn belangstelling daar minder naar uit.
Scenery bouwen vind ik heel leuk om te doen, maar ik fantaseer ook over het persoonlijk maken van mijn rijdend materieel: preisertjes erin, verlichting erin, misschien hier en daar een beter treeplankje aanzetten (weinert ofzo) nouja, dat werk. Plannetjes genoeg.
@Ronaldk: dank voor de tip: gras wegknippen had idd ook gekund. Volgende keer?
@Windouwe: idd, ik maak me er niet druk om: als het op het oog maar goed lijkt
@Nieuwenhuis: blooosssss.... dank voor je complimenten!
Wie weet als het straks af is zet ik m eens ergens op een beurs ofzo. Misschien wel geinig. Het is tenslotte heel mobiel.
Ik heb gisteren onderstaand locje (Märklin 3312) weer eens uitgepakt. Jaren geleden eens tweedehands gekocht. Nooit aan de praat gekregen. Ik heb al wel eens gepoogd een lokpilot in te bouwen, maar gemerkt dat er dan ook een nieuwe motor in moet, tenminste, een nieuwe magneet (wist ik veel). Ik heb nu Märklin 60941 ombouwsetje besteld: eens kijken of ik die erin krijg. Dan heeft ie straks een 5-polig anker, draait soepeler als het goed is. Nu heb ik gezien dat je voor een tientje ook een esu permanente magneet kunt bestellen: heeft iemand daar ervaringen mee?
Enfin: hier de loc. Een T5. Charming antiek modelletje. Veel plastic maar eigenlijk best een aardig ding om te zien. Verrassend stoer ook. Voorste koppeling heb ik eraf gehaald: ik ben niet van plan omgekeerd te rijden en die koppeling voorop ziet er niet uit. Eens zien of ik een mooi frontsetje van weinert ofzo kan vinden om het wat fraaier te maken. Achter zou eigenlijk een kortkoppeling op moeten.
De Königlich Württembergischen Staatseisenbahnen hebben in totaal 96 T5's laten bouwen waarvan 4 stuks bij Heilbronn, de rest komen allemaal van Maschinenfabrik Esslingen. Deze, de 1206 is deel van de eerste serie van 9 stuks die in 1910 door ME zijn gebouwd. De T5 is een soort compromisloc: het is een sneltreinloc die als doel had sneltreinen met hogere snelheden te trekken dan tot dan toe beschikbaar was. Tegelijkertijd moest de loc ook op nebenbahnen inzetbaar zijn. Daarmee was de beschikbare aslast (15 ton) beperkt. De T5 is een succesvolle loc gebleken. Laag verbruik, soepele loop. Later omgenummerd tot BR 75 bleven ze tot in de jaren zestig ! in dienst. In 1963 werd de laatste uit dienst genomen. Ze zijn uiteindelijk allemaal verschroot: er resteert geen enkele.