Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

iTrain versie 5 beschikbaar

Gestart door iTom vrijdag 10 januari 2020, 20:18:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
iTrain versie 5 beschikbaar
Vandaag is iTrain versie 5 uitgebracht.
Op het iTrain forum staat o.a. vermeld wat er zoal is vernieuwd.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Heb mijn licentie al binnen :thumbup:

Straks eens kijken wat er allemaal nieuw is en wat testen :)
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Heb ook zeer snel mijn licentie voor iTrain 5.0 al binnen

Ben benieuwd wat er allemaal nieuw is maar volgens diverse schrijven moet het weer top zijn

Beschrijving net uitgeprint want ik had die nog van 3.0 dus dat wordt voorlopig weer veel bij leeren

Sjeik Sander en weer bedankt het overgaan ging weer vlekeloos zoals altijd .

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
installatie van Itrain 5 verliep moeiteloos
kon direct aan de slag
weer mooie verbeteringen !
zal er nog veel plezier aan beleven !
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Welke wijzigingen en verbeteringen zijn er? (Zonder een account aan te moeten maken voor het Itrain forum)
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Zie hier de totale lijst.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Download ook mogelijk op windos 7. ?
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
je kan het opzoeken op het iTrain forum of je stuurt een mailtje naar itrain@berros.eu
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Citaat van: kloppie op maandag 13 januari 2020, 17:53:02
Download ook mogelijk op windos 7. ?
ja hoor, downloaden is mogelijk, het is alleen niet getest op Windows 7
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Citaat van: Wijbe op zaterdag 11 januari 2020, 20:26:38
Welke wijzigingen en verbeteringen zijn er?
a) De snelheid over wissels kan per 10 km/u opgegeven worden. De snelheid van de trein wordt daar op aangepast. Ook het seinbeeld wordt aangepast door een variabel getal in de cijferbak. Voorlopig behelp ik mij met een 7-segment-display.

b) Bij een kort blok moet in het daaraan voorafgaande blok met een lagere snelheid gereden worden. Het sein vóór dat laatste blok toont dan geel knipper + een getal. In iTrain of de seindecoder kan dan voor een gewoon geel + getal gekozen worden.

c) Aan het eind van een buiten-dienst gesteld spoor wordt rood knipper getoond.

d) Er worden geen locs meer bestuurd, maar treinen. Van een losse loc moet dan een trein gemaakt worden. De 'samenstelling' van die trein is dan een losse loc. Dit is gedaan in verband met het aan- en afkoppelen van locs en/of treindelen.

e) De rest?? Laat je verrassen...
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Even voor de zekerheid/duidelijkheid: de ondersteuning door Microsoft van Windows 7 stopt morgen 14 januari 2020, ik zeg niet dat er gelijk risico's komen, maar één ding is zeker, banken vinden het niet prettig als zij via jou "besmet" raken.....

Groet, Anne W
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
 @citaat / @Anne W: Wat is het probleem met iTrain dan? In dat draadje zitten we namelijk hier te schrijven? Werkt iTrain vanaf morgen niet meer op Windows 7? Vergaat de wereld?

Citaat van: Anne W op maandag 13 januari 2020, 22:10:20
maar één ding is zeker, banken vinden het niet prettig als zij via jou "besmet" raken.....

Hoe kan de "bank" door jouw computer "besmet" raken? Leg mij dat maar eens uit. Mag ook via de PB als je denkt dat het hier niet op zijn plek is. Ze raken echt niet besmet door jouw computer als jij een virus of ander iets op je computer hebt staan. Als dat kan dan zou ik maar heel snel een andere bank gaan zoeken. Je laat je leiden door "horen van" en de helft van het verhaal opnemen. Als je gaat internetbankieren met een computer met niet de nieuwste (laatste) software (besturingssysteem en/of internetblader-programma) en updates dan kan de bank bij problemen met alle verantwoording afschuiven. Dan hoeven ze niets te vergoeden als bij jou het misgaat.

Windows 7 kan je gewoon gebruiken na 14 januari 2020. Daar is niets mis mee. Zeker niet als je de PC gewoon als "iTrain-PC" gebruikt. Helemaal niets mee. Je moet alleen niet allerlei gekke dingen mee doen zoals illegale software erop zetten of vage webzijdes bezoeken. Trouwens 9 van 10 Windows 7-PC's draaien zonder problemen Windows 10.

Groet Ronald.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Citaat van: ronaldk op dinsdag 14 januari 2020, 07:11:28
Windows 7 kan je gewoon gebruiken na 14 januari 2020. Daar is niets mis mee. Zeker niet als je de PC gewoon als "iTrain-PC" gebruikt. Helemaal niets mee. Je moet alleen niet allerlei gekke dingen mee doen zoals illegale software erop zetten of vage webzijdes bezoeken. Trouwens 9 van 10 Windows 7-PC's draaien zonder problemen Windows 10.
Microsoft brengt geen (reguliere) updates meer uit en je hoeft niet meer bij ze aan te kloppen als het niet meer werkt. Oftewel: de ondersteuning verdwijnt. Het product is nog te gebruiken.

En ik typ dit op een zakelijke laptop met Windows 7. De IT-afdeling is niet zo vlot met een nieuwe laptop :? :D
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Van het iTrain forum:

Citaat van: XanderB post_id=126359 time=1578657719 user_id=53
...In principe is alles gedacht voor Windows 10 en eventueel voor Windows 8.1 als mensen dat nog gebruiken. Windows 7 vervalt op 14 jan 2020. Systeem die ouder dan 10 jaar zijn ondersteunen wij niet meer (en Microsoft en anderen ook niet meer)....

Voor oudere XP enzo moet je denk ik bij 4.1.13 blijven.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
@citaat / @Wilco: Dat is dus hetzelfde indekken van de programmeur als bij de banken. :) Gemakkelijk "problemen" oplossen als iemand komt van het programma werkt niet meer met een Windows 7. Dan kan je makkelijk wijzen naar het feit dat Windows 7 niet meer ondersteund wordt. Door de wijze van programmeren kan de "Java-motor" een probleem zijn als deze niet werkt op een bepaalde windows versie.

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 14 januari 2020, 07:54:06
Microsoft brengt geen (reguliere) updates meer uit en je hoeft niet meer bij ze aan te kloppen als het niet meer werkt. Oftewel: de ondersteuning verdwijnt. Het product is nog te gebruiken.

Ja, ik ben niet dom ;) Het is meer de vraag: Wat voor een invloed heeft het op iTrain? Werkt die dan niet meer? We zitten hier over een draadje met het onderwerp "iTrain". Dat is de vraag. En de programmeur van iTrain geeft aan dat zij geen "officiële" ondersteuning meer bieden.

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 14 januari 2020, 07:54:06
En ik typ dit op een zakelijke laptop met Windows 7. De IT-afdeling is niet zo vlot met een nieuwe laptop :? :D

Het bedrijf kan extra betaalde ondersteuning ingekocht hebben. Dat kan gewoon voor Windows 7 ook na 14 januari :)

In het algemeen: De centrales van Märklin zoals de CS1(R) worden toch ook niet in de kliko omdat deze gewoon op internet aangesloten kunnen worden en niet meer ondersteund worden? Daar zit ook "oude" software in die niet meer ondersteund wordt door Märklin. En die hangt iedereen ook gewoon aan internet. Daar zullen ook "kwestbaarheden" in ztten. Het is namelijk in basis Linux. Zelfde geldt voor "oude" Android telefoons en tablets waarvan de ondersteuning allang gestopt is, deze hangen ook vrolijk aan het internet. Daarmee zijn ze dus mogelijk kwetsbaar.

Groet Ronald.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Citaat van: ronaldk op dinsdag 14 januari 2020, 09:16:36
Ja, ik ben niet dom ;)
Dat weet ik. Het was als aanvulling bedoeld op jouw verhaal ;)

Enne... ik verwacht dat iTrain gewoon werkt op Win7. Maar als je problemen krijgt, heeft het niet veel zin om bij Xander aan te kloppen.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 14 januari 2020, 09:16:36
Het bedrijf kan extra betaalde ondersteuning ingekocht hebben. Dat kan gewoon voor Windows 7 ook na 14 januari :)
Mijn laptop is inmiddels meer dan 4 jaar oud. Daarom zou deze al vervangen moeten worden. Maar dat valt buiten dit topic :D
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Vanmorgen in het AD en gaat ook niet over iTrain 5 maar even terzijde.

AD WIN7
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
zoals alles in deze consumptiewereld heeft ook dit besturingsprogramma (lees win 7) een beperkte levensduur.
ik denk dat smartphones sneller de prullenbak ingaan  :D

mvg,

Ruud
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 14 januari 2020, 09:42:38
Enne... ik verwacht dat iTrain gewoon werkt op Win7. Maar als je problemen krijgt, heeft het niet veel zin om bij Xander aan te kloppen.
Hier ben ik het mee eens. Noem het hoe je het noemen wilt, maar de ontwikkelingen gaan door, ook bij Xander, dus blijft er weinig tijd over om support te blijven leveren aan producten die economisch over de datum zijn.
Net zo min als support leveren aan iTrain 3.x
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Hallo iTrainers met versie 5.0

In deze nieuwe versie wordt op het scherm naast "icoon" ook de "naam" van het locomotieven overzicht getoond.
In de oude versie werd in de rubriek "naam" alleen naam van de lok getoond.
In versie 5 wordt naast de naam van de lok ook het corresponderende treinnummer getoond.

Bestaat er een mogelijkheid om alleen het nummer van de lok getoond te krijgen, zoals in de voorgaande versies gebeurde?

met vriendelijke groet
guillaume
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Daar is niet voor gekozen. Er rijden namelijk treinen en geen locs. Een trein kan uiteraard bestaan uit slechts één loc. In dat geval kunnen locnaam en treinnaam gelijk zijn. Maar als een trein uit meerdere delen bestaat, dan is het wenselijk om een unieke naam voor de trein te maken.

Doordat treinen automatisch kunnen worden samengesteld en gescheiden, was deze ingreep noodzakelijk. Dit omdat na een scheiding er twee verschillende namen moeten zijn. Wellicht krijgt de losse loc dan als treinnaam zijn locnaam. En behoudt de rest dan de oude treinnaam. Maar dat mag je zelf verder uitzoeken hoe het zit, want ik heb daar nog geen ervaring mee.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Citaat van: erik01 op dinsdag 14 januari 2020, 07:38:01
Met gevaar voor off topic
https://ibsintelligence.com/ibs-journal/ibs-news/uk-govt-warns-not-to-access-online-banking-on-windows-7/
Dat gaat alleen over je eigen gevoelige data. Het is niet dat men via jouw Windows 7 pc dan ineens de bank kan hacken. Dan kunnen ze net zo goed zelf een pc installeren met Windows 7. :D
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Hallo mphoi

Ik wil even reageren op jouw antwoord.
Je geeft aan: (Er rijden namelijk treinen en geen locs).
Als er alleen treinen rijden (loks dan wel samengestelde treindelen), dan hebben die EEN treinnummer, ook al bestaat die uit meerdere samengekoppelde delen.

Als ik een (samengestelde trein) splits, dan kunnen deze treinen verder onder elk hun eigen uniek nummer.
De relatie tot of met een loknummer is mij dan nog steeds niet duidelijk.

Dan de opmerking: (Maar dat mag je zelf verder uitzoeken hoe het zit, want ik heb daar nog geen ervaring mee).
Die kan ik dan helemaal niet plaatsen.

mvg guillaume
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Citaat van: guillaume op vrijdag 17 januari 2020, 21:08:36a) dan hebben die EEN treinnummer
b) Die kan ik dan helemaal niet plaatsen.
a) een treinnaam, dat mag overigens een nummer zijn.
b) Ik kan dat wel plaatsen omdat op het iTrainforum daar info over staat. Wat let je om daar verder te zoeken?
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Ik dacht dat dit of een ander forum onder andere de functie had om elkaar te ondersteunen, dan wel een helpende hand aan te reiken.
Blijkbaar doe ik iets fout in de ogen van mphoi.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
 @citaat Je wordt toch doorverwezen naar het iTrain-forum. Ik zie het probleem niet zo.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Tussen mijn antwoorden op jouw vragen/opmerkingen a) en b) schreef jij de volgende alinea:
Citaat van: guillaume op vrijdag 17 januari 2020, 21:08:36Als ik een (samengestelde trein) splits, dan kunnen deze treinen verder onder elk hun eigen uniek nummer.
De relatie tot of met een loknummer is mij dan nog steeds niet duidelijk.
Om hier een antwoord op te geven is voor mij een lastige zaak. Dat komt omdat ik daar zelf (nog) geen ervaring mee heb. Ik schreef daar al eerder over. Het gaat daarbij om het aloude probleem over de "verschillen" tussen theorie en praktijk. Theoretisch ben ik op de hoogte van de naamgeving van locs en treinen. Maar of mijn kennis voldoende is om daar een praktische invulling aan te geven, is een ander verhaal. En daarbij gaat het erom of dat het op de modelbaan altijd goed werkt.

Daarom kan ik alleen maar schrijven hoe het theoretisch werkt/bedacht is. Als voorbeeld neem ik:
a) een loc met de Naam: NS1219;
b) drie rijtuigen van Plan D met de Namen: D2, D3 en D4.

Die 4 "onderdelen" stel ik samen zodat ik een Trein heb. Die trein moet dan een Naam hebben. Veel modelspoorders hebben dan de neiging om die train de Naam van de loc (NS1219) te geven. Maar dat is ongewenst. (Het kan/mag wel, maar dan kom je mogelijk in de problemen bij het splitsen van de trein.) Want de Namen bij a) en b) kunnen beter niet gebruikt worden. Dus de Treinnaam NS1219 is sterk af te raden. Daarom kies ik als treinnaam: Plan-D.

Als die trein in 2 delen (loc gescheiden van de 3 wagons) gesplitst wordt dan moet iTrain daar treinnamen voor "verzinnen". Aan dat "verzinnen" moet natuurlijk wel een bepaalde logica bij zitten. "Gekozen" wordt dan voor:
a) loc met de locnaam NS1219 krijgt dan de treinnaam NS1219;
b) de samenstelling van de wagons krijgt dan de treinnaam Plan-D.

Op die manier kun je dan een andere loc aan trein Plan-D vastmaken. Met dit systeem is het mogelijk om meerdere locs voor een trein te zetten. In 2021 hoop ik dat op mijn eigen treinbaan te gaan testen.

Wellicht dat het nu wat duidelijker voor je is.
Maar ik geef geen garantie dat het echt zo werkt -> verschil tussen theorie en praktijk. De mensen met praktische ervaring op dit gebied zitten op het iTrain-forum. Vandaar dat ik daarnaar verwees.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Hallo Guillaume,

Je schreef dit:
Citaat van: guillaume op zondag 19 januari 2020, 11:44:23
Ik dacht dat dit of een ander forum onder andere de functie had om elkaar te ondersteunen, dan wel een helpende hand aan te reiken.
Blijkbaar doe ik iets fout in de ogen van mphoi.
als reactie op mijn vraag:
Citaat van: mphoi op vrijdag 17 januari 2020, 22:20:52Wat let je om daar verder te zoeken?
Aan de hand van jouw antwoord op die vraag kan ik aangepaste info geven.

Mijn bereidheid om een helpende hand aan te reiken is echt wel aanwezig, maar dan is het gewenst/noodzakelijk dat op de gestelde vraag een antwoord wordt gegeven. Want anders wordt het een gezwam in de ruimte waar je ook niets aan hebt.
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain versie 5 beschikbaar
Nieuwe patch/revisie iTrain 5 beschikbaar.
Zie 5.0.1