Tussen mijn antwoorden op jouw vragen/opmerkingen a) en b) schreef jij de volgende alinea:
Citaat van: guillaume op vrijdag 17 januari 2020, 21:08:36Als ik een (samengestelde trein) splits, dan kunnen deze treinen verder onder elk hun eigen uniek nummer.
De relatie tot of met een loknummer is mij dan nog steeds niet duidelijk.
Om hier een antwoord op te geven is voor mij een lastige zaak. Dat komt omdat ik daar zelf (nog) geen ervaring mee heb. Ik schreef daar al eerder over. Het gaat daarbij om het aloude probleem over de "verschillen" tussen theorie en praktijk. Theoretisch ben ik op de hoogte van de naamgeving van locs en treinen. Maar of mijn kennis voldoende is om daar een praktische invulling aan te geven, is een ander verhaal. En daarbij gaat het erom of dat het op de modelbaan altijd goed werkt.
Daarom kan ik alleen maar schrijven hoe het theoretisch werkt/bedacht is. Als voorbeeld neem ik:
a) een loc met de Naam: NS1219;
b) drie rijtuigen van Plan D met de Namen: D2, D3 en D4.
Die 4 "onderdelen" stel ik samen zodat ik een Trein heb. Die trein moet dan een Naam hebben. Veel modelspoorders hebben dan de neiging om die train de Naam van de loc (NS1219) te geven. Maar dat is ongewenst. (Het kan/mag wel, maar dan kom je mogelijk in de problemen bij het splitsen van de trein.) Want de Namen bij a) en b) kunnen beter niet gebruikt worden. Dus de Treinnaam NS1219 is sterk af te raden. Daarom kies ik als treinnaam: Plan-D.
Als die trein in 2 delen (loc gescheiden van de 3 wagons) gesplitst wordt dan moet iTrain daar treinnamen voor "verzinnen". Aan dat "verzinnen" moet natuurlijk wel een bepaalde logica bij zitten. "Gekozen" wordt dan voor:
a) loc met de
locnaam NS1219 krijgt dan de
treinnaam NS1219;
b) de samenstelling van de wagons krijgt dan de
treinnaam Plan-D.
Op die manier kun je dan een andere loc aan trein Plan-D vastmaken. Met dit systeem is het mogelijk om meerdere locs voor een trein te zetten. In 2021 hoop ik dat op mijn eigen treinbaan te gaan testen.
Wellicht dat het nu wat duidelijker voor je is.
Maar ik geef geen garantie dat het echt zo werkt -> verschil tussen theorie en praktijk. De mensen met praktische ervaring op dit gebied zitten op het iTrain-forum. Vandaar dat ik daarnaar verwees.