Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

digitaal rijden middels computer

Gestart door Wilfred vrijdag 10 januari 2020, 09:52:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaal rijden middels computer
Hallo allemaal
Ik ben nieuw op dit forum. Ben in bezit van analoog en delta. Ik ben van plan om een stuk baan digitaal met een computer aan te sturen. Eerst maar eens een gewone cirkel en dan steeds stukje uitbouwen.
Ik ben er nog niet achter wat er nodig is om dit alles te realiseren.
Ben in bezit van een computer, een trafo 6002, een interface 6050, een bouwpakket LDT rm-88-n, 4 stuks mibo 8001-wsd4, m-rail. Mis ik nog iets?

Daarnaast snap ik nog niet helemaal hoe het straks werkt tav trajectstukken, Ik verwacht dat ik niet met blokken hoef te werken als er aanwezigheidsdetectie op dat traject is. Dan weet computer immers waar de trein is en kan de trein de opdracht krijgen wat te doen? maw, het opdelen in blokken en isoleren van trajecten is toch niet nodig als er een aanwezigheidsdetectie in de vorm van lichtsluis oid is? Vervolgens, hoe weet computer welke rijrichting de trein heeft?

Alvast bedankt voor de antwoord(en)
Wilfred
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: digitaal rijden middels computer
De computer kan alles weten. Maar hij is net zo slim/dom als zijn maker. Je moet de informatie wel aanbieden en het programma moet er ook om vragen. 
In de oude programma?s kom je dat goed volgen in gw-basic.
Maar dan praten we ondermeer over de 80-er jaren en bv de commandore 64 of een IBM 486. Vindt jr nu nauwelijks meer. Maar daar ligt wel de basis.

Maar ik zou zeggen: kijk eens naar de programma?s Koploper of I-train en lees jezelf eens goed in.
Daar zijn vele mensen tevreden over.

En een lichtsluis is ook een bezetmelder. Als op een S88 maar een signaal binnen komt, welke aangeeft dat het spoor bezet is.

Mvg. Marcel
Re: digitaal rijden middels computer
Als je de 6050 gaat gebruiken heb je minimaal ook nog de 6021 nodig, of de 6020 en de 6035.

Maar goed inlezen over de te gebruiken software is inderdaad wel verstandig. Kijk verder nog naar de nieuwere ontwikkelingen inzake aansturing w.o. het Central Station van Marklin met veel meer mogelijkheden dan de 6021.
Re: digitaal rijden middels computer
zelf ben ik erg tevreden over de combinatie  marklin  CS3 - itrain
maar smaken en t te besteden budget is voor iedereen verschillend
goed lezen op de diverse forum s en een bezoek binnenkort aan Rail in Houten kan geen kwaad

SUCCES MET DEZE MOOIE HOBBY
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Hi Wilfred,

De een noemt het Blokken de ander bezetmelding en jij dus aanwezigheidsdetectie, allemaal nagenoeg het zelfde.
Met massa-, of stroomdetectie zelfs schakel contacten of lichtsluizen kan je hiervoor gebruiken.
Ik zou mijzelf eerst eens goed oriënteren naar de mogelijkheden.
Ga eens naar een mede hobbyist, een club of de bekende Stamtafels bij jou in de buurt voor meer info.
Weet niet waar je woont maar vanavond is er Stamtafel-Utrecht (in Amersfoort).

Zelf gebruik ik de Intellibox van Uhulenbrock in combinatie met bezetmelders (massa detectie i.v.m. k-rails) van RoSoft samen met TrainController.

groet
Harald

Re: digitaal rijden middels computer
hoi,

Officieel rijd je al digitaal :) Delta is gewoon digitaal. Alleen dan met 4 vaste adressen voor de loks. Je kan gewoon een nieuwe lok onder het motorolaprotocol een delta-adres geven en dan rijdt het ding gewoon met je deltacontroller.

Download eens de handleiding van de 6050 van het internet. Dan zal je achterkomen dat je een "centrale" nog nodig hebt. Zie ook Marklin 6050 / 6052. Het is behoorlijk experimenten met dat spul. Je zal een kabel moeten maken. De meeste PC's / laptops hebben geen serieel meer, dus moet er ook nog een usb2serieel-kabel tussen. Ook moet je achterhalen of je treinbesturingsprogramma overweg kan met de 6050 / 6051. Gezien de ouderdom zou dat bijna geen probleem moeten zijn.

Citaat van: Wilfred op vrijdag 10 januari 2020, 09:52:29
Daarnaast snap ik nog niet helemaal hoe het straks werkt tav trajectstukken, Ik verwacht dat ik niet met blokken hoef te werken als er aanwezigheidsdetectie op dat traject is. Dan weet computer immers waar de trein is en kan de trein de opdracht krijgen wat te doen? maw, het opdelen in blokken en isoleren van trajecten is toch niet nodig als er een aanwezigheidsdetectie in de vorm van lichtsluis oid is? Vervolgens, hoe weet computer welke rijrichting de trein heeft?

Goed, aanwezigheidsdetectie: Noem het aub terug- / bezetmelding of detectie. Die omdat de "normale" termen zijn. Blokken is de indeling van je terug- / bezetmelding. Dat is afhankelijk van je gebruikte besturingsprogramma. Daar zal je dan eerst in moeten kijken hoe dat programma omgaat met de indeling.

Je geeft je hele baanplan aan in het programma. Ook waar de bezetmelding, blokken en secties zitten. Je geeft aan welke wissels waar zitten met welke adressen. Je maakt routes of het programma maakt routes. Je geeft aan waar je treintjes op de baan staan en met welke rijrichting. Dus het programma weet dan alles. Dan kan er gereden worden. Op basis van "verwachting" weet het programma welk blok de trein moet komen.

Groet Ronald.
Re: digitaal rijden middels computer
De computer is een iets gedateerde met rs232 aansluiting. Mede reden om hiermee aan de slag te gaan is de mogelijk (naar mijn verwachting) dat in deze grote behuizing meer ingebouwd kan worden mocht dat in toekomst nodig zijn.
Ik heb nog geen programma, echter als ik nu de keuze moet maken, zou deze op iTrain vallen.
Ik had verwacht dat met de computer, iTrain, de 6002 en de 6050 met een aantal bezetmelders etc. en een goed ingesteld programma, het geheel zou functioneren. Zoals ik nu begrijp ben ik nog een 6020, 6021 of 6035 nodig. Kan iemand mij het advies geven welke aan te schaffen en waarom?
Betreft bezetmelding; ik werk tot nu met m-rail. Ik verwacht nu dat stroomdetectie de eenvoudigste vorm is, en dat hiervoor sectoren geïsoleerd moeten gaan worden. Wie heeft een advies hoe deze stroomdetectie georganiseerd kan worden?

Veel vragen, dat weet ik, maar alvast bedankt.
Wilfred
Re: digitaal rijden middels computer
Wilfred,

Als je nog geen centrale 6021 hebt, kijk dan eens naar een moderner en beter systeem. In plaats van dit over de datum zijnde systeem.

Kijk een naar een Tams REDBOX.

Voor terugmelding met stroomdetectie kun je kijken naar een s88SD16-n.

PS.: Ook met een 6035 gaat het niet werken ook dat is geen centrale.

Groetjes.
Re: digitaal rijden middels computer
Hoi Sprinter
Ik had de veronderstelling dat de computer de centrale zou zijn, en dat de interface de vertaling naar marklin zou maken. Ik snap dat stukje centrale nog niet, immers de computer maakt, verwacht ik, de detailopdracht klaar om de geplande run te maken door de lokomotief.
ik heb een zelfbouwpakket gekocht LDT rm-88-n, en 4 stuks mibo 8001-wsd4.
Volgende vraag, kan ik terugmelding dmv contactrails uitvoeren?
Re: digitaal rijden middels computer
De computer geeft de opdracht, de centrale vertaald dat naar de loc en/of wissels/seinen.
Re: digitaal rijden middels computer
Maar voor een rustige benadering en leerproces, is een 6020 eerst geschikt?
Of kan ik met een 6021 handmatig ingrijpen op een gekozen trein?
groet
Wilfred
Re: digitaal rijden middels computer
Citaat: ""Betreft bezetmelding; ik werk tot nu met m-rail. Ik verwacht nu dat stroomdetectie de eenvoudigste vorm is, en dat hiervoor sectoren geïsoleerd moeten gaan worden. Wie heeft een advies hoe deze stroomdetectie georganiseerd kan worden?""

Contactrails schakelen tegen de massa dus bij m-rail niet te gebruiken voor terugmelding middels stroomdetectie.
LDT rm-88-n is voor massa detectie niet voor stroomdetectie

Veel antwoorden op de vragen die je stelt staan in de Wiki.
Neem die eens door : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bezetmelding#Stroomdetectie"

Cee
Re: digitaal rijden middels computer
Citaat van: Wilfred op zondag 12 januari 2020, 13:13:26
Maar voor een rustige benadering en leerproces, is een 6020 eerst geschikt?
Of kan ik met een 6021 handmatig ingrijpen op een gekozen trein?
groet
Wilfred

De beste keus is dan een 6021. Dan kun je meer functies aansturen, en heb je ook de beschikking over het Motorola New format. En daar kunnen de besturingsprogramma ook beter mee overweg, en je kunt er dan ook meer mee.  Het blijft een hopeloos veroudert systeem. Beter je geld besteden aan iets moderners.

Groetjes.
Re: digitaal rijden middels computer
De juiste woordkeuze is : het blijft een verouderd systeem (hopeloos is het nu ook weer niet)
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Beste Wilfred,

Als de modelspoormarkt net zo groot was geweest als de spelcomputermarkt of als Bill Gates of Steve Jobs modelspoorhobbyisten waren geweest, waren er al lang veel computers geweest die rechtstreeks het digitale signaal maken, overigens zijn die computersprogramma's  er wel, maar niet van een grote fabrikant.

Dus is er een vertaler van de instructies die door het programma in de computer gemaakt worden te vertalen naar het digitale signaal en dat de "digitale centrale".

De adviezen van Sprinter zijn prima.

Groet, Anne W
Re: digitaal rijden middels computer
Dan wil ik graag weten wat de functie van de interface is.
Wilfred
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Een interface is de tolk tussen de pc en de centrale
Re: digitaal rijden middels computer
Als de modelspoormarkt net zo groot was geweest als de spelcomputermarkt of als Bill Gates of Steve Jobs modelspoorhobbyisten waren geweest, waren er al lang veel computers geweest die rechtstreeks het digitale signaal maken
De nagel op de kop. Dan had M zijn (te) dure centrales kunnen stoven, maar helaas.
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Ik rijd met Windigipet en gebruik mijn dure Marklin CS2 als ?dure? interface.
Het gebruiksgemak van CS2 is evenwel erg groot en ik vind het ook een mooie interface.
Als je direct naaf een PC wil gaan rijden, dan is een zo goedkoop mogelijke interface het meest voor de hand liggend. Daarbij is het wel even goed (uit)kijken hoe de blokdetectie gerealiseerd wordt en aan de interface unit of PC te verbinden is. Op zich vind ik de digikeys producten wel aantrekkelijk.

Mvrgr
Robert
Re: digitaal rijden middels computer
Functie va de interface: het staat allemaal in de wiki
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_6050/6051_Interface

Cees
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Beste Wilfred,

Modernere centrales hebben een ingebouwde interface, de oude Märklin centrale 6021 heeft die niet en heeft dus een Märklin interface nodig.

Groet, Anne W
Re: digitaal rijden middels computer
Allemaal, bedankt voor de antwoorden zover

Inmiddels heb ik een Marklin 6020 op de kop getikt. Als ik nu alle kabels geregeld heb zou ik een simpel rondje moeten kunnen rijden?
Ik mis nu nog de kabel van Marklin 6050 naar RS232 poort op computer, hoe kom ik hieraan?

Groet
Wilfred
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Rs232 kabel verbouwen of op eBay kijken

Zie bijgevoegd file

Groeten
Roert


Re: digitaal rijden middels computer
Kan dit ook met een USB steker?

groet
Wilfred
Re: digitaal rijden middels computer
Eerst bovenstaande kabel maken.
Kun je zelf doen en dan dmv van een verloopkabel naar usb.
Deze kun je zo kopen.
Re: digitaal rijden middels computer
Citaat van: Wilfred op zaterdag 05 september 2020, 12:24:47
Kan dit ook met een USB steker?

Je moet eerst de RS232 kabel (seriële kabel) verbouwen naar een kabel voor de 6050. Dan koppel je aan de verbouwde RS232 kabel een Serial2usb kabel. Even opletten of de serial2usb-kabel jouw windows versie ondersteund. REchtstreeks kan helaas niet. Dan zal je toch echt naar een iets moderner systeem moeten overstappen  :)

Groet Ronald.
Re: digitaal rijden middels computer
Koop wat nieuws en vergeet deze oude meuk. Hier wil je echt niet meer mee werken.

Groetjes.
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: digitaal rijden middels computer
Wanneer je een vervoermiddel nodig hebt om naar je werk en terug te pendelen, wat doe je dan? Koop je een auto of een paard en wagen?
Jij hebt zojuist het laatste gekocht. Bij wijze van spreken.
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Citaat van: Wilfred op vrijdag 10 januari 2020, 09:52:29
Ik verwacht dat ik niet met blokken hoef te werken als er aanwezigheidsdetectie op dat traject is. Dan weet computer immers waar de trein is en kan de trein de opdracht krijgen wat te doen? maw, het opdelen in blokken en isoleren van trajecten is toch niet nodig als er een aanwezigheidsdetectie in de vorm van lichtsluis oid is? Vervolgens, hoe weet computer welke rijrichting de trein heeft?
De wereld is te moeilijk. Je verwachtingen kloppen niet, en zijn old-school analoog bepaald. Je rijdt op M-rails.

Digitaal werkt het anders. Opdelen in blokken is de essentie van het rijden met treinen, zowel analoog als digitaal.
Het maakt niet uit welke vorm van detectie je toepast, of dat nou stroomdetectie is, of lichtsluis, of reedcontact (hallsensor),  of schakelrails of contactrails. Blokken houd je. Ze zijn onvermijdelijk, inherent aan de besturing.

"De computer" is altijd een programma. De eisen van dat programma bepalen hoe je het kunt doen.
Alle computerprogamma's die ik ook maar een beetje ken (Koploper, Itrain, Rocrail, Windigipet) werken op basis van blokken. Zonder het opdelen in blokken, en dus isoleren van secties, kom je helemaal nergens. Analoog ook niet, trouwens.

Om je duidelijk te maken dat je een gedachtefout maakt: (...) als er aanwezigheidsdetectie op dat traject is. Dan weet computer immers waar de trein is.
Dat kan niet zonder blok-eenheid. Elke aanwezigheidsdetectie geldt hooguit voor één blok. Als de hele baan uit eén blok bestaat, meldt aanwezigheidsdetectie voor de hele baan dat er dat ene blok (dat is die hele baan) bezet is of vrij. Analoog werkt dat voor maximaal 1 trein. Digitaal werkt dat maximaal voor 1 trein.
En dat wil je niet, want je wilt er bijvoorbeeld 16 laten rijden, en zeker niet maar 1.

Ik wil er niet te ver op ingaan (dit is een digitaal draadje), want ik rij analoog (met blokbesturing).
Volgens mij is dat de basis van rijden met meerdere treinen. Analoog en digitaal.

Wat alle anderen aangeven, is dat als je nu digitaal wilt gaan instappen, je alle verouderde tussenstadia van digitaal rijden moet laten schieten.  Als je nu digitaal instapt ga je voor optimaal digitaal rijden met de computer, en dus met blokken, en dus met een vorm van S88 (in jouw geval, M-rails, stroomdetectie, tenzij je bereid bent overal contactrails neer te leggen want dan kun je gebruik maken van massadetectie).

En zeker niet met een 6020 of een 6021. Als je nu instapt, ga je voor het beste.
Tenzij het een budget-kwestie is. Als het goedkoper moet, kun je gaan voor oude meuk.

Maar ik durf te wedden, dat iedereen hier je zal overtuigen dat goedkoop duurkoop is.
En dat jouw keus, door honderden gekozen is (toen er geen keus was), niet de goede keus is, en zeker niet de goedkoopste bleek te zijn.





Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: digitaal rijden middels computer
Jan heeft hier helemaal gelijk in zijn betoog. Slechts één klein foutje maar dat is hem als analoog rijder meteen vergeven.
In het digitaal bedrijf hoeven de blokken niet van elkaar geïsoleerd te worden. Wel moet ieder blok van minstens één, beter twee, melders worden voorzien. En deze melders kunnen gemaakt worden door één van beide railstaven te isoleren over een x raillengte. Dan kun je met massadetectie werken. En daar zit bij M-rail nou net de crux, die railstaven zijn niet te isoleren. Dus alleen stroomdetectie is hier mogelijk en dat doe je door over een x lengte de middengeleider (puko's) te isoleren.

Verder wil ik nog opmerken dat, indien jouw keuze bepaald wordt door je budget, kijk eens naar DCC centrales en vergeet het veel te dure Märklin. Een tweedehands Intellibox of Z21 zijn bv Multiprotocol centrales en hebben alles wat je je maar kan wensen. De Digikeys centrale is uitsluitend voor DCC maar ook erg goedkoop. Nog geen 200€ voor een nieuwe met voeding! En de meeste nieuwe Märklin decoders kunnen ook op DCC werken. Weliswaar niet met alle toeters en bellen, vraag jezelf af of je die nu echt nodig hebt. Zelf rij ik uitsluitend DCC met 28 of 128 rijstappen, stel dat tegenover de 14 rijstappen van Motorola. Een oude lok met driepolige schijfcollector rijdt daarmee op DCC veel mooier dan met die dure Hochleistungsantrieb. Märklin verkoopt zijn spullen graag en maakt graag winst maar als het goedkoper én beter kan dan zeg ik graag.
Re: digitaal rijden middels computer
 @citaat Je hoeft niet iets met spoorstaven te doen ...

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 08 september 2020, 12:49:30En deze melders kunnen gemaakt worden door één van beide railstaven te isoleren over een x raillengte. Dan kun je met massadetectie werken. En daar zit bij M-rail nou net de crux, die railstaven zijn niet te isoleren. Dus alleen stroomdetectie is hier mogelijk en dat doe je door over een x lengte de middengeleider (puko's) te isoleren.

Je kan ook reedcontacten gebruiken als "meldpunt". Of lichtsluisjes. Of hallsensoren. Dan hoef je geen fysieke aanpassingen aan de rails te maken  :) Of het handig is mag iedereen zelf bepalen.

Groet Ronald.
Re: digitaal rijden middels computer
Wilfred,
Als je beginner bent en nog weinig weet hebt van digitaal rijden, is mijn advies: gebruik voorlopig je 'oude meuk'.
Dat kan nog prima en met niet al teveel moeite. En jaagt je niet direct op (hoge) kosten.
Bovendien kun je daarmee jezelf aardig wegwijs maken in deze materie.
En kom je beter beslagen ten ijs bij de aanschaf van nieuw materiaal, als je dat wil.
Ikzelf heb een baan met M-rail, geheel gedigitaliseerd en ik rijd met Rocrail.
Dat programma kost je niks (of een geringe donatie, zo je wil) en kan zeker zoveel als commerciële programma's.
Stroomdetectie is probleemloos toe te passen. Wissels en seinen digitaal schakelen idem dito.
Ik maak gebruik van s88SD16-n voor stroomdetectie en voor schakelen wissels en seinen WDD8 modules, DR4018 en OC32 met uitgebreide 8x8 matrix.
De DR4018 is wat mij betreft geen goede keuze. Voor wisselsturing alleen maar ellende. (zoek maar eens op dit forum  8))
Als interface tussen computer en baan gebruik ik een CS2 centrale van Märklin (ook 2e-hands). Ik wil nml. ook nog handmatig kunnen rijden.

Welke keuze je ook maakt, veel plezier met je hobby.

Groet, Theo
Re: digitaal rijden middels computer
Citaat van: Theo op dinsdag 15 september 2020, 22:27:49
Als je beginner bent en nog weinig weet hebt van digitaal rijden, is mijn advies: gebruik voorlopig je 'oude meuk'. Dat kan nog prima en met niet al teveel moeite. En jaagt je niet direct op (hoge) kosten.

Als je zelf een kabel fabriceren niet te veel moeite noemt  :) Voor sommige mensen is dat al moeilijk en/of teveel moeite. Het probleem met "oude meuk" zit meer in de gebruikte protocollen en ondersteuning in programma's. Sommige programma's ondersteunen het niet of nauwelijks meer. Zie ook de reacties van Sprinter / Wim.

Citaat van: Theo op dinsdag 15 september 2020, 22:27:49
De DR4018 is wat mij betreft geen goede keuze. Voor wisselsturing alleen maar ellende. (zoek maar eens op dit forum  8))

De DR4018 is eigenlijk alleen geschikt voor het gebruik met het DCC-protocol. Ondanks dat het motorola protocol ingebouwd is. Niet geschikt in combinatie met de configuratie van Wilfred.

Citaat van: Theo op dinsdag 15 september 2020, 22:27:49
Als interface tussen computer en baan gebruik ik een CS2 centrale van Märklin (ook 2e-hands). Ik wil nml. ook nog handmatig kunnen rijden.

Dat is niet echt "oude meuk" waar Wilfred mee aan de hobby wil. Daar zit nog al een groot verschil tussen.

Groet Ronald.
Re: digitaal rijden middels computer
Echter ben ik nog steeds op zoek naar de kabel. 8)

Wilfred
Re: digitaal rijden middels computer
Pluggen kopen en solderen  dan is je probleem zo opgelost.
Re: digitaal rijden middels computer
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: digitaal rijden middels computer
Wilfred,

Komende zaterdag is er weer een stamtafel van Noord Nederland.

KLIK

Je kan daar ook je vragen stellen en antwoorden krijgen. Bovendien is het er gezellig!

Meine
Re: digitaal rijden middels computer
Beste Wilfred,

Citaat van: Wilfred op donderdag 01 oktober 2020, 21:47:37
Echter ben ik nog steeds op zoek naar de kabel. 8)

Wat al eerder aangegeven is door Robin (Hero) snelste en gemakkelijkste methode is het zelf maken van een kabel. Koop de juiste pluggen. Zie de schets in post #22 van Robert. Dan kan je zo zelf een kabel maken. Dat is een 10 tot 15 minuten werk. Een orginele kabel Märklin 617000 IBM-KABEL 9-POL is bijna niet meer te krijgen.

Groet Ronald.
Re: digitaal rijden middels computer
Zonet materiaal ontvangen, het maken van de kabel gaat nu vast lukken. Dank.