Citaat van: Wilfred op vrijdag 10 januari 2020, 09:52:29
Ik verwacht dat ik niet met blokken hoef te werken als er aanwezigheidsdetectie op dat traject is. Dan weet computer immers waar de trein is en kan de trein de opdracht krijgen wat te doen? maw, het opdelen in blokken en isoleren van trajecten is toch niet nodig als er een aanwezigheidsdetectie in de vorm van lichtsluis oid is? Vervolgens, hoe weet computer welke rijrichting de trein heeft?
De wereld is te moeilijk. Je verwachtingen kloppen niet, en zijn old-school analoog bepaald. Je rijdt op M-rails.
Digitaal werkt het anders. Opdelen in blokken is de essentie van het rijden met treinen, zowel analoog als digitaal.
Het maakt niet uit welke vorm van detectie je toepast, of dat nou stroomdetectie is, of lichtsluis, of reedcontact (hallsensor), of schakelrails of contactrails. Blokken houd je. Ze zijn onvermijdelijk, inherent aan de besturing.
"De computer" is altijd een programma. De eisen van dat programma bepalen hoe je het kunt doen.
Alle computerprogamma's die ik ook maar een beetje ken (Koploper, Itrain, Rocrail, Windigipet) werken op basis van blokken. Zonder het opdelen in blokken, en dus isoleren van secties, kom je helemaal nergens. Analoog ook niet, trouwens.
Om je duidelijk te maken dat je een gedachtefout maakt:
(...) als er aanwezigheidsdetectie op dat traject is. Dan weet computer immers waar de trein is.
Dat kan niet zonder blok-eenheid. Elke aanwezigheidsdetectie geldt hooguit voor één blok. Als de hele baan uit eén blok bestaat, meldt aanwezigheidsdetectie voor de hele baan dat er dat ene blok (dat is die hele baan) bezet is of vrij. Analoog werkt dat voor maximaal 1 trein. Digitaal werkt dat maximaal voor 1 trein.
En dat wil je niet, want je wilt er bijvoorbeeld 16 laten rijden, en zeker niet maar 1.
Ik wil er niet te ver op ingaan (dit is een digitaal draadje), want ik rij analoog (met blokbesturing).
Volgens mij is dat de basis van rijden met meerdere treinen. Analoog en digitaal.
Wat alle anderen aangeven, is dat als je nu digitaal wilt gaan instappen, je alle verouderde tussenstadia van digitaal rijden moet laten schieten. Als je nu digitaal instapt ga je voor optimaal digitaal rijden met de computer, en dus met blokken, en dus met een vorm van S88 (in jouw geval, M-rails, stroomdetectie, tenzij je bereid bent overal contactrails neer te leggen want dan kun je gebruik maken van massadetectie).
En zeker niet met een 6020 of een 6021. Als je nu instapt, ga je voor het beste.
Tenzij het een budget-kwestie is. Als het goedkoper moet, kun je gaan voor oude meuk.
Maar ik durf te wedden, dat iedereen hier je zal overtuigen dat goedkoop duurkoop is.
En dat jouw keus, door honderden gekozen is (toen er geen keus was), niet de goede keus is, en zeker niet de goedkoopste bleek te zijn.