Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vervangmotor voor hobby locs

Gestart door Artologic vrijdag 01 februari 2008, 01:24:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangmotor voor hobby locs
hoi iedereen,

Ik vroeg me af, wat als de motortjes van je hobby loc zijn opgebruikt... Op de site van marklin zijn geen vervangmotoren te krijgen, weet iemand waar je wel aan vervangmotoren kan raken of welke alternatieven er zijn?

Mvg Kristof
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Momenteel zijn ze niet leverbaar, maar dat zijn ze over een tijdje wel.

408905
Motor mit Schwungmasse und Gelenken 24,95

Je kan deze er zo inklikken en dan moet je 2  draadjes solderen. Maar waarschijnlijk gaat dit type motor wel een flink aantal uren mee hoor.
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Vervangmotor voor hobby locs
goed om te weten heb er 1 gelukkig kan die dus nog jaren mee
bedankt voor de info
groet robert
Re: Vervangmotor voor hobby locs
@Davy: Nou ik maak miet niet hoofdzakelijk een zorg over deze levensduur eerder over de verkrijgbaarheid van de motoren. Ben je er absoluut zeker van dat ze leverbaar gaan worden?

@Remcy: Ik heb er nog geen maar als ik weet dat er absoluut geen vervangmotors voor te krigjen zijn hoef ik er geen want dan kan ik dat ding over x aantal jaar weggooien!

Mvg Kristof
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Je kan er ook een andere motor in zetten.
Zie: http://ad-soft.ch/moba/index.html?textframe=
dan naar Umbau -> Spur H0 -> Marklin Loks -> 36851

Mvg Jos
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citaat van: Jos op vrijdag 01 februari 2008, 17:03:27
Je kan er ook een andere motor in zetten.
Zie: http://ad-soft.ch/moba/index.html?textframe=
dan naar Umbau -> Spur H0 -> Marklin Loks -> 36851

Mvg Jos

Ik heb een Maxon 4,5 Watt klokankermotor in een M* hobbyloc gebouwd ;)
Als je meer info wilt zoek ik het topic wel eens voor je op...

Groetjes,
Menno
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citaat van: Artologic op vrijdag 01 februari 2008, 12:12:04
@Davy: Nou ik maak miet niet hoofdzakelijk een zorg over deze levensduur eerder over de verkrijgbaarheid van de motoren. Ben je er absoluut zeker van dat ze leverbaar gaan worden?

@Remcy: Ik heb er nog geen maar als ik weet dat er absoluut geen vervangmotors voor te krigjen zijn hoef ik er geen want dan kan ik dat ding over x aantal jaar weggooien!

Mvg Kristof


Hoeveel heeft Marklin er al niet van gemaakt dan zullen ze er ook echt voor zorgen dat ze die motoren ni de toekomst op voorraad zullen hebben. Service aan de klanten staat juist hoger dan ooit in het vaandel bij Marklin.

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citaat van: Davy op vrijdag 01 februari 2008, 17:08:45
Service aan de klanten staat juist hoger dan ooit in het vaandel bij Marklin.

Daar merk ik anders weinig van, nieuwe modellen worden verkracht (TEE) of hebben rij problemen (zie draadje BR 189).

Mvg, Johan
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Om eerlijk te zijn maak ik er me ook zorgen over hoor davy, die lager prijs moet wel ergens gehaald worden?
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Maak je maar geen zorgen over de service, die is nog altijd beter dan bij de andere merken.

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Klopt, maar je zal toch maar net voorhebben dat het net DIE loc is waar het er niet komt/die niet eronder valt. Nu ja, je klinkt wel overtuigd!

@madmenno: Ik heb je artikel gelezen, prachtig werk man! Doh wou ik ook eens luisteren welke mogelijkheden er zo nog allemaal waren...
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Vervangmotor voor hobby locs
kristof
je hoefd niks weg te gooien hoor
GEEF maar aan mij  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
groet robert
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Klinkt goed robbert, komen er zo enkele  vuilniszakken aan... :mrgreen:
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Persoonlijk vind ik de service van Marklin onder de maat. Diverse keren heb ik al mijn neus gestoten bij de levering van onderdelen. Maanden wachten en dan komen nog de verkeerde onderdelen binnen. Of in eens is iets niet meer leverbaar. Volgens mijn handelaar kan hij ze niet terug sturen. "Dat kan niet bij onderdelen". Natuurlijk betaal ik deze niet, gevolg is dat de handelaar er mee blijft zitten. Handig toch?
Ook heb ik diverse andere onderwerpen schriftelijk bij Marklin Oosterhout onder de aandacht gebracht. Pas na 2 maanden belt een medewerker op dat dhr. Jeltes met mij hierover contact gaat opnemen, is nu 2 maanden geleden, en ja je raadt het al.......Noppes.
Ook tref ik regelmatig onvolkomenheden aan in de exploded view tekeningen op de duitse site. Via een button kun je fouten direct aan Marklin melden, direct gedaan.
Horen doe je niets meer, en de fouten zitten nu nog in de tekeningen.Helaas is dit slechts een kleine greep uit mijn ervaringen.
Het valt me zwaar te zeggen, maar de service krijgt van mij een onvoldoende. Marklin zou zijn zijn klanten beter serieus kunnen nemen en met respect behandelen.
Het voorbeeld van Johan is in mijn ogen ook helaas geen incident.
Ik weet het kritiek geven is makkelijk, maar als je ziet wat voor bedragen je vandaag de dag voor Marklin-producten moet neerleggen mag of moet je wel kritisch zijn.
Erwin 
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Wees blij dat Marklin de service van de onderdelen tekeningen van de locs op haar website zet. Bij veel andere merken kan je daar naar fluiten.

En je handelaar moet niet in Oosterhout bestellen, maar rechtstreeks bij de fabriek in Duitsland en dan krijgt de handelaar het bij de volgende bestelling gewoon mee. Ik heb mijn onderdelen indien op voorraad binnen 2 weken in huis. Bovendien kan jij via de website meteen zien of het onderdeeltje op voorraad is en wat het je gaat kosten.

De meneer in Oosterhout heeft niet de voorraad die de fabriek heeft en als hij moet gaan bestellen dan doet hij dat pas waarschijnlijk als hij een hele bestelling heeft.

De Duitsers zijn over het algemeen zeer te spreken over het huidige service niveau van Marklin daar kunnen de andere merken nog wat van leren.

En Marklin kan niet op alle emails reageren. Daar hebben ze mankracht niet voor. Wil je echt antwoord dan moet je de Duitse servicelijn bellen of een email sturen naar Duitsland.


Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citeerversleten of stuk koop nieuw dit is het motto de dag van vandaag
Op zich kan ik me daarin wel vinden.. zo koop ik tegenwoordig al mijn witgoed/bruingoed.. Daar houd ik dus al rekening mee met de aanschaf; geen Miele wasmachine van 1500 euro maar een Zanussi van 500 euro wetende dat ik daarvan waarschijnlijk 2 verslijt in de tijd die de Miele in z'n uppie volhoudt..

Door Marklin te kiezen (de Miele in modeltreinenland) verwacht ik de betere kwaliteit en duurzaamheid. Ook daar houd ik rekening mee bij de aanschaf..
Helaas voor Marklin zie ik ook de laatste tijd de voordelen niet meer.. andere merken (Roco,Pico, Mehano e.d.) zijn goedkoper en bieden bij de meeste modellen een vergelijkbare kwaliteit, soms zelfs beter of uitgebreidere functies..
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Marklin motoren gaan langer mee dan die van de andere merken.
Zeker die van Roco en Piko. Want zij kwamen het slechtste uit de duurtest.

Re: Vervangmotor voor hobby locs
'de duurtest' ?
welke, wanneer, waar, hoe?
Re: Vervangmotor voor hobby locs
hmmm dat wil ik ook wel eens weten en welke motor werd tegenover welke motor geplaatst?
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citaat van: Davy op woensdag 06 februari 2008, 14:18:43
Wees blij dat ........................

Davy weer in zijn element ....................... M* door dik en dun verdedigen te vuur en te

Mvg, Johan.

P.s. Davy mag best hoor  :wink: :mrgreen:
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Ja ik ben ook al 30 jaar met dit merk bezig. Inderdaad altijd al aan de prijs geweest. Maar stuk ging het eigenlijk nooit. Wel eens wat gehad met een binnenverlichting. Brief naar Duitsland en hup 3 weken later per post een nieuw exemplaar! Klasse!
Dit nu helaas wel anders. Ik heb hier een motordraaistel liggen wat door een te grote diameter van de tandwielen op gebogen wissels sluiting veroorzaakt. Originele Marklin wissels en en origineel Marklin draaistel. Men reageert gewoon niet bij Marklin!
Ik zou als fabrikant toch minstens onderzoeken of het hier om een productiefout gaat.
Helaas hoor je de laatste tijd veel dat modellen al defect uit de doos komen, heb hier zelf ook ervaring mee. Ik vraag mij af of er in de fabriek nog wel een eindcontrole is. Leuk voorbeeld is de set 29755 met de BR212, gekocht voor mijn zoon. Direct na opzetten baan liep de loc hortend en stotend. Terug naar Totaltrain. Na 6 weken nog niets. Totaltrain en G. Keuterman gaven elkaar de schuld van de vertraging. Was hierna snel weer terug en gelukkig goed, maar voor een kind van 7 is dit wel erg lang!
Niet echt reclame dus. Zelf nog model 39572 nieuw gekocht, is geloof ik in een jaar al 3x of 4x terug geweest..................en ik ben nog steeds niet tevreden maar wel 300 euri's armer. GRrrrrrr!!
Ik aarzel dan ook erg bij de aanschaf van nieuwe modellen. Misschien is het wel beter om de kat uit de boom te kijken en dan op een beurs een model te bemachtigen??? Vinden jullie dit ook?
Als Marklin zo doorgaat vrees ik voor de toekomst.
Erwin
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Nou maak je maar geen zorgen Marklin zit weer op het juiste spoor.


Re: Vervangmotor voor hobby locs
hoe bedoel je davy?
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Ik hoop dat je gelijk hebt Davy. Maar eerst zien dan geloven.
Erwin
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Tot nu toe nog niet veel van gemerkt. Het valt me op dat de 'andere' merken steeds beter worden, en Marklin helaas steeds slechter.
Om maar weer On-topic te gaan, ik zoek ook nog steeds een goede vervangmotor voor de hobbyloks, want het flutdingetje wat ze er nu in doen is echt goedkope prut.

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citaat van: Robber op donderdag 07 februari 2008, 13:12:55
........... ik zoek ook nog steeds een goede vervangmotor voor de hobbyloks, want het flutdingetje wat ze er nu in doen is echt goedkope prut.

Kijk eens op de website van sb-modellbau uit Duitsland. Die verkopen complete ombouwsetjes voor M* hobbylocs, met klokankermotoren!! Was er helaas nog niet toen ik mijn hobbyloc ombouwde, maar dit lijkt echt perfect, al heb ik er zelf nog geen ervaring mee.

EDIT: klik eens hier
Kost dus 73,10 Euro per ombouwsetje. Geen freeswerk enzo nodig, alleen enkele draadjes veranderen. Echt een koopje als je ziet wat de eigenbouw mij heeft gekost.

Groetjes,
Menno

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citaat van: madmenno op donderdag 07 februari 2008, 16:24:49
Echt een koopje als je ziet wat de eigenbouw mij heeft gekost.

Groetjes,
Menno

Koste mij anders geen drol, alleen tijd aan freeswerk  :lol:

Mvg, Johan
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Vervangingsmotor van een traxx Hobby-lok kost 10 euro.

mvg, Johan
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Waar dan Johan? Ik spits mijn oren...
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Blausee-Mitholz
gast

Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citaat van: Artologic op donderdag 07 februari 2008, 20:44:18
Waar dan Johan? Ik spits mijn oren...

Hmmmm toen de hobby-modellen net op de markt waren heb ik dat eens uitgezocht. M* Duitsland had  een service met tekening en onderdelenlijst. Bij de nieuwe site van M* Duitsland is dat niet meer on-line.
Ik zal het bestelnummer voor je opzoeken (duurt wel even)

Mvg, Johan
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Ze staan niet leverbaar op de site van marklin, zijn ze dan toch gewoon leverbaar?
Re: Vervangmotor voor hobby locs
408905
Motor mit Schwungmasse und Gelenken 24,95
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Citeerhet kan toch niet de bedoeling zijn als je een goedkoop lokje koopt dat je er achteraf een motertje moet gaan insteken van 73?. rekening houdend met de kostprijs van het lokje die 99? kost als dit zo is is het beter dat je een duurdere koopt waar ze wel wisselstukken hebben .

Je kunt het motortje als hij kapot is vervangen door zo'n zelfde motortje van Marklin, als je na waarschijnlijk lang wachten, het ding geleverd krijgt. Maar het is mijn bedoeling om er een betere motor in te zetten.
Ik vind de tip van Madmenno wel erg goed. Want frezen in het lokframe zie ik persoonlijk niet zo zitten. De kostprijs van dit 'voordelige' hobbymodel gaat daarom wel flink omhoog. Vooral als je ook nog de decoder moet vervangen. Het originele motortje zit op de decoder geplakt, de meest domme constructie die je maar kunt bedenken. Het motortje word lekker warm in het gebruik, zodat de decoder ook lekker gefrituurd word tijdens het rijden. Bij mij was de decoder al snel kapot, daarna heb ik deze vervangen door een (betere) en die op een andere plek gemonteerd zodat hij niet voorverwarmd word door de motor.
Re: Vervangmotor voor hobby locs
Heb ik ook gedaan. Zit nu lokpilot 3 ESU in werkt goed.
Erwin
Re: Vervangmotor voor hobby locs
@davy: de nummer weet ik, maar zoals ik reeds zei staat er een rood seintje bij dus niet leverbaar...