Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontwerp schaduwstation

Gestart door donderdag 09 januari 2020, 18:55:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp schaduwstation
Hallo,

Eindelijk eens tijd gehad om iets te ontwerpen wat een schaduwstation moet gaan worden.
Heeft dit ontwerp enig kans van slagen.
Ik vraag mij vooral af of het klimspiraal links voldoende hoogte heeft om de keerlus eronder te laten lopen en er ook een trein onderdoor kan rijden.

De boven-en rechterzijde zijn 4 meter lang. De linkerzijde is 2 meter.
De L-vorm tussen de twee spiralen in heeft een breedte van 80 centimeter zowel boven als rechts.
Daar kan dus pakweg 30 centimeter vanaf.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
André
Re: Ontwerp schaduwstation
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Ontwerp schaduwstation
Andre,
Voor een kruisvrije doorgang heb je een volledige cirkel nodig. Aan de linkerzijde heb je hier dus 1/4 cirkel afgesnoept wat je m.i. niet straffeloos kunt doen.
De treinen loop vind ik iets complex, op de linker cirkel rijd je op de binnenboog naar beneden en de buitenboog omhoog? met de tweede cirkel, rechts kruis je allerlei sporen?
Cees
Re: Ontwerp schaduwstation
AndréZTMR
gast

Re: Ontwerp schaduwstation
Hallo Cees,

Dank voor de reactie.
Via facebook kreeg ik ook al de opmerking dat het wellicht ietwat teveel van het goede is.
Zeker de hoeveelheid kruiswissels en het gebruik van 2 klimspiralen.
Dus heb ik de hoeveelheid kruiswissels en klimspiralen beperkt tot 1.
Ben nog niet helemaal zeker van mijn terugkeerspoor maar het is ondertussen nacht en ik ga het verder eens aan de binnenkant van mijn ogen bekijken.

Grtz,
André
Re: Ontwerp schaduwstation
Tja, steeds weer die helixen. Zo te zien heb je lengte genoeg om een stijgend spoor te maken dat langs de achtermuur loopt en misschien een keer je schaduwstation station ongelijkvloers kruist om een draai te kunnen maken en nog een stuk hoogte te winnen. Een stijgend traject hoeft niet per se in een klimspiraal!

Groet,

Peter

Re: Ontwerp schaduwstation
Basroc-1961
gast

Re: Ontwerp schaduwstation
Overweeg ook je motivatie om links nog met 3 sporen de bocht om te gaan. Deze opstelsporen zijn zo lang, dat je ze al minimaal moet gaat opdelen in een aantal blokken. Als je de wissels links gewoon laat doorgaan tot het bovenste spoor heb je 5 opstelsporen, die je in minimaal 2 blokken kunt verdelen en dus 10 combinaties op de baan hebben.
Het bijkomend voordeel is, dat de keerlus linksboven krijgt en dus er ook altijd gemakkelijk bij kunt.
Ook zou ik overwegen het schaduwstation naar voren te halen, ook vanwege de bereikbaarheid.
Re: Ontwerp schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ontwerp schaduwstation
Mooi schaduwstation André. :thumbup:
Zelf heb ik ook een groot schaduwstation en dan drie verdiepingen hoog bevalt mij prima de achterste sporen leggen net als bij jouw tegen de muur aan en de diepte van rond de 65 cm kan ik over makkelijk bij behalve in de hoek maar als je zachtjes rijd zoals ik met koploper 50 km dan gaat het goed komen.
Alleen zou ik de twee onderste sporen door trekken tot het eind en dan de zelfde wisselstraat maken als waar ze binnen rijden staat in mijn ogen mooier en je kan wat meer treinen kwijt in de toekomst.
Verder zou ik het treinverkeer wat weer terug gaat het spiraal in niet via de wisselstraat laten lopen waar de treinen hun weg zoeken naar de opstelsporen omdat dat elkaar op gaan houden lijkt mij maar als je het uitgaande spoor iets langer laat doorlopen en dan via een wissel op het uitgaande spoor laat rijden scheelt het je een kruiswissel en hoef je alleen een gewone wissel te gebruiken.

Ik heb het even in je tekening met paint aangebracht let niet op mijn tekenkunsten maar het gaat om het idee.

Groet Michel
Re: Ontwerp schaduwstation
AndréZTMR
gast

Re: Ontwerp schaduwstation
Hallo Peter,

De zijde boven en rechts zijn ieder 4 meter. De rechterzijde zou nog naar 4,85 meter kunnen gaan.
Overal lees ik dat je ongeveer 3 centimeter per meter kan stijgen.
Dan kom ik op ongeveer 24 centimeter. Trek ik de rechterzijde nog iets door dan zou dat pakweg 26 centimeter kunnen zijn.
Op zich is dat een mooie hoogte, heb alleen nog niet voor mij hoe ik de opstelsporen dan ga leggen.
Maar daar hebben we Scarm voor als het goed is.

Grtz,
André
Re: Ontwerp schaduwstation
AndréZTMR
gast

Re: Ontwerp schaduwstation
Hallo Bas,

De smalle stukken boven en rechts heb ik op 80cm gehouden vwb de plaat.
Gezien de railbezetting kan daar nu zo'n 20cm vanaf of als ik alleen stroken leg waar rails ligt blijft het resterende deel open.

Grtz,
André
Re: Ontwerp schaduwstation
AndréZTMR
gast

Re: Ontwerp schaduwstation
Hallo Michel,

Daar ga ik mee aan de slag.
Dank hiervoor.

Grtz,
André


Citaat van: h0_miessie op vrijdag 10 januari 2020, 07:27:10
Mooi schaduwstation André. :thumbup:
Zelf heb ik ook een groot schaduwstation en dan drie verdiepingen hoog bevalt mij prima de achterste sporen leggen net als bij jouw tegen de muur aan en de diepte van rond de 65 cm kan ik over makkelijk bij behalve in de hoek maar als je zachtjes rijd zoals ik met koploper 50 km dan gaat het goed komen.
Alleen zou ik de twee onderste sporen door trekken tot het eind en dan de zelfde wisselstraat maken als waar ze binnen rijden staat in mijn ogen mooier en je kan wat meer treinen kwijt in de toekomst.
Verder zou ik het treinverkeer wat weer terug gaat het spiraal in niet via de wisselstraat laten lopen waar de treinen hun weg zoeken naar de opstelsporen omdat dat elkaar op gaan houden lijkt mij maar als je het uitgaande spoor iets langer laat doorlopen en dan via een wissel op het uitgaande spoor laat rijden scheelt het je een kruiswissel en hoef je alleen een gewone wissel te gebruiken.

Ik heb het even in je tekening met paint aangebracht let niet op mijn tekenkunsten maar het gaat om het idee.

Groet Michel