Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs

Gestart door pastvaneek14 donderdag 09 januari 2020, 17:06:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs 3rail C rails Marklin,ben inmiddels ook wel er achter,dat het niet plug &play is,al had ik die indruk wel bij IB2
Ik ben die aan het doornemen qua gebruik
Wil dit eerst toepassen op terugmelders van Digikijs, DR 4088LN/GND,waarbij de handleiding mij niet duidelijk is, krijg op de IB ,melding interne kortsluiting.

Heb je een bruikbaar en werkend schema (electrisch)
https://drive.google.com/file/d/13NGajdvAU7qxfedKOgvdOM-F2yBiVaIU/view
wie kan mij uit de droom helpen, m.n. schema voor 3 rails met UTP kabels, hoe moet ik de draden aansluiten aan de rails?

Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Bij mij werkt de verbinding IB-Basic met de 4088LN prima via de LN-bus.
Lastiger is het adresseren van de LN-decoder. Standaard is het beginadres 1 en het eindadres 16.
Om meerdere gewone S88 of S88-N aan te sluiten moet je een wisseladres opgeven voor de totale lengte van de streng.
Dus voor 3 melders: Begin = 1, Eind = 48.

Dat laatste adres is wat lastig in te voeren op de IB.(Ik heb het uiteindelijk via mijn besturingsprogramma gedaan)

In mijn programma werkt de verbinding PC via de USB-poort met het zg. ULNI-protocol.
Verder is dan van belang dat de PC de juiste com-poort gebruikt.

Ik ben overigens van plan mijn demobaantje mee te nemen naar Rijswijk. Hier werkt bovengenoemde combinatie op.
Daar kun je mij zaterdag vinden bij 3railforum en op zondag bij M-Track.

John

Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Citaat van: pastvaneek14 op donderdag 09 januari 2020, 17:06:37
Wil dit eerst toepassen op terugmelders van Digikijs, DR 4088LN/GND,waarbij de handleiding mij niet duidelijk is, krijg op de IB ,melding interne kortsluiting.

Hoe heb je het nu aangesloten?

Citaat van: pastvaneek14 op donderdag 09 januari 2020, 17:06:37
wie kan mij uit de droom helpen, m.n. schema voor 3 rails met UTP kabels, hoe moet ik de draden aansluiten aan de rails?

Wat is daar voor jou niet duidelijk aan? De kabel van de IB naar de Digikeijs DR4088LN hoe heb je die aangesloten? Die loopt van de IB (loconet-aansluiting) naar de eerste DR4088LN (loconet-aansluiting) is een LocoNet kabel. Dat is iets heel anders dan een UTP-kabel / CAT-kabel / Netwerkkabel. Ik hoop voor je dat je geen Netwerkkabel of een standaard telefoonkabel gebruikt hebt om die twee met elkaar te verbinden.

Groet Ronald.
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
PJe moet het aansluiten volgens het schema dat onderaan de pagina staat.

Oeps even een correctie.

Ik was wat in de war door het kleur gebruik in dat schema van je foto.
Je moet de bruine draad van de rails terugleggen naar je module. Dat doen ze keurig in je voorbeeld maar dan met een niet gebruikelijke draadkleuren voor Marklin.

Mvg Robin
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
nee, gewoon de kabels uit de startset, maar m.n de aansluiting aan de rails is mij niet duidelijk, aanduiding DR4088LN NET op de handleiding staat OPTO, heb je aan aansluischema anders dan van de leverancier?
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Ieder stuk dat je wil gebruiken voor detectie moet aangesloten worden op de melder. Daar heb je 1 t/m 16 voor. De stukken zijn allemaal geïsoleerd van elkaar. Op de C-aansluiting wordt de doorgaande (andere) spoorstaaf aangesloten. Dat staat ook zo ingetekend.

Groet Ronald.
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Is dit een twee of drie rail systeem heren?
Zie foto startset
Is dit compleet om te laten werken?
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
De drierail set herken je aan de zwarte stip bij GND. De tweerailset aan de zwarte stip bij CS.
De aansluitwijze verschilt. Zie daarvoor de handleiding.

John (VT601)
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
Hoi,

Citaat van: pastvaneek14 op vrijdag 10 januari 2020, 22:17:06
Is dit een twee of drie rail systeem heren?

Wat heb je nu zelf gekocht? Ik neem aan dat je al iets in huis hebt? Wat staat daar op? Waar staat de stip?

Citaat van: pastvaneek14 op vrijdag 10 januari 2020, 22:17:06
Zie foto startset

Dit is een "geleende" foto. Heb je ook een foto van je eigen spul? En hoe heb je het een en ander aangesloten?

Citaat van: pastvaneek14 op vrijdag 10 januari 2020, 22:17:06
Is dit compleet om te laten werken?

Ja, waarom niet? Het heet niets voor niets een startset. Alleen je zal het zelf wel moeten aansluiten en instellen. Dat staat allemaal (duidelijk) in de handleiding ook met de Intellibox.

Citaat van: pastvaneek14 op donderdag 09 januari 2020, 17:06:37
de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs 3rail C rails Marklin,ben inmiddels ook wel er achter,dat het niet plug &play is,al had ik die indruk wel bij IB2

Klopt helemaal: Automatisch rijden met Märklin C-rails is niet plug and play. Je moet al je rails vakkundig "knippen" om de twee spoorstaven van elkaar te scheiden. Dus nee, het is niet simpel aansluiten en gaan. :)

Maar geef eens volledige informatie. Er komt nu vanalles. Van vragen: "heb ik het goede product?"tot "heb ik het goed aangesloten?" .... :
- Wat heb je gekocht?
- Hoe heb je het nu aangesloten?
- Heb je je C-rails (goed) "geknipt"?
- Heb je "secties" en "Blokken" gemaakt?

- Maak eens foto's van wat je hebt.
- Maak eens foto's van hoe je het aangesloten hebt.
- Beschrijf eens wat je allemaal gedaan hebt om het werkend te krijgen.

Groet Ronald.
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs
ik heb alles terug gebracht,naar de winkel,probeer over een tijdje nog eens de zaak op te stellen jullie allemaal bedankt voor de assistentie
ik weet nu waar ik op moet letten bij aanschaf,de railaansluiting baart me nog zorgen en de isolering van de rails
tot horens op dît mooie forum,ga nu een maandje op reis
grôeten uit brabant
Re: de intellibox in combinatie met DR4088LN+DR4088 van Digikijs

Tis heus niet zo ingewikkeld hoor. Ik heb het idee dat je tweerrail aansluiting met drierail aansluiting hebt verward.
Vandaar misschien je kortsluitmelding op je IB.

Fijne vakantie!...