Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

rode en groene led op 3V ?

Gestart door Tjoekedoris donderdag 09 januari 2020, 15:17:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rode en groene led op 3V ?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
rode en groene led op 3V ?
Beste allen,

Ik heb voor mijn modelbaan een ringleiding voor led verlichting aangelegd.
Deze wordt gevoed door een adapter van 3V/1A, welke ik op de beurs in Houten heb gekocht.
Nu kan ik daar direct 50 led's op aansluiten zonder weerstandje en dat is voor mij wel net zo makkelijk.

Voor de gekochte straatverlichting werkt dat prima, maar nu heb ik een schakeling gemaakt om een stuk spoor
te kunnen gebruiken als opstelspoor of programmeerspoor.
Daarop wil ik ook een rode en groene led kunnen schakelen.
Ik heb de schakeling klaar, maar de led's branden niet, terwijl er wel spanning op staat, want de straatverlichting doet het
op die aansluitpunten wel.
Helaas zijn dat oude led's en ik weet niet welke dat zijn, maar zou het kunnen dat ze een te lage spanning krijgen?
Wat is dan de beste optie voor led's als ik een spanning van 3V heb of zijn rode en groene led's problematisch met dat voltage?

Wie weet welke led's ik moet kopen?
Ik ben een leek op dat gebied, daarom deze vraag.
Re: rode en groene led op 3V ?
Je kan een LED nooit direct aansluiten op een spanningsbron. Een LED moet namelijk in stroom begrenst worden anders brand deze kapot. Je hebt dus kans dat je ledjes al kapot zijn (of de +/- verkeerom aangesloten hebt).

Hier kan je meer lezen over leds en hoe aan te sluiten.
Re: rode en groene led op 3V ?
Zie ook hier. Handig om te berekenen welke weerstand handig is. Hierbij wel de kanttekening, dat je moet beschikken over de datasheet van de LED voor de benodigde gegevens.

@ Tjoekedoris: Allereerst even controleren of je de polariteit goed hebt. Uw voeding heeft gelijkstroom als uitgangsstroom. LED's zijn halfgeleiders en dus polariteit gevoelig.
Daarbij is de spanning voor een groene LED gemiddeld 2V en dus is 3V teveel en mogelijk de LED overleden. De rode mag nog minder, dus mogelijk hetzelfde.
Re: rode en groene led op 3V ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: rode en groene led op 3V ?
gewoon een weerstandje 100 ohm 1/4 w in serie met led zetten en alles oke.Zowel rood als groen zou goed moeten zijn. Leds : lang been is + (plus) en kort been is - (min) .Zet het weerstandje in het lange been.Is niet echt nodig maar zo leer je van begin af aan een norm te gebruiken die in digitaal geld.Als je dan later eventueel met decoders zou werken dan is dar meestal de + gemeenschappelijk. :)

PS : aangepast : slip off the klavier :)
Re: rode en groene led op 3V ?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: rode en groene led op 3V ?
Spanningsval over LED's is voor rood meestal rond de 1,8 Volt. En voor groen meestal rond de 2 volt. En inderdaad altijd een weerstand gebruiken.

Wat we met de foto's niet zien is hoe de schakeling is aangesloten. Dus misschien is er ergens toch geen verbinding waardoor de LED's voor nu uit blijven. Op 3 Volt zouden de LED's het ook wel hebben gedaan alleen veel te fel en zullen ze snel stuk gaan.
Re: rode en groene led op 3V ?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: rode en groene led op 3V ?
Johnny, hoe moet ik dit lezen
Leds : lang been is + en kort been is +
Cees
Re: rode en groene led op 3V ?
Lang been is plus en kort been is min. Was een typo, denk ik. Op een heel vervelende plek...


(bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%2B-_of_LED_2.svg, PD.)
Re: rode en groene led op 3V ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: rode en groene led op 3V ?
aangepast :)  >:-D  typo van klavier
Re: rode en groene led op 3V ?
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 09 januari 2020, 15:17:15
Nu kan ik daar direct 50 led's op aansluiten zonder weerstandje en dat is voor mij wel net zo makkelijk.

Nooit een led op 3 volt aansluiten zonder weerstandje. Veel mensen roepen "die moet je berekenen". Ach... Ik gebruik gewoon alles tussen de 1000 Ohm en 4700 Ohm voor leds van 3 tot 12 volt. Geen problemen mee ;)

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 09 januari 2020, 15:17:15
Voor de gekochte straatverlichting werkt dat prima, maar nu heb ik een schakeling gemaakt om een stuk spoor te kunnen gebruiken als opstelspoor of programmeerspoor.

Bij de gekochte straatverlichting zal ook wel een standaard weerstand tussen zitten. Kan mij bijna niet voorstellen dat het niet zo is. Hoe heb je het een en ander aangesloten? Maak daar eens een schema of een foto-tje van.

Groet Ronald.
Re: rode en groene led op 3V ?
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: rode en groene led op 3V ?
Jullie hebben gelijk,er moet inderdaad toch een weerstandje tussen.
Ik ben op het verkeerde been gebracht door de verkoper die mij vertelede dat je de lantaarns zo op de stroombron van 3 Volt (adapter) kon aansluiten zonder weerstandje.
Maar die weerstand zit al in de lantaarn ingebouwd op de plaats van de krimpkous, dat vertelde hij er dus niet bij.
Daardoor zal ik toch ook een weerstandje moeten plaatsen voor mijn led's om die 1 A te reduceren tot het toelaatbare en dat is geen ramp.

Het schoot me te binnen dat de door mij gebruikte led's geschikt zijn voor 12 V.
Ze zijn zeker minstens 30 jaar geleden gekocht toen ik een analoge baan had en een schakelbord wilde maken.
Ik heb daar zelfs nog een paar weerstandjes van liggen (zie foto), maar weet echt de specificatie hiervan niet meer.
Voor die led's had ik een ringleiding gemaakt, waar een gelijkrichter na de trafo zorgde voor de benodigde gelijkstroom.
Het is geen wonder dat deze led's het niet doen, omdat ze pas aangaan bij 12 V, even buiten beschouwing gelaten dat ze nu misschien ook zijn doorgebrand vanwege die 1 A.

Ik heb op de middelste poot van 1 pool van de schakelaar de spanning gesoldeerd en de 2 buitenste poten van de schakelaar gaan naar de lange poten van de led's.
De korte poten van de led's zijn met de massa verbonden.
Nu zal ik nieuwe led's aanschaffen en een paar weerstandjes, die ik tussen de draad naar de lange poot zal solderen.

Even nog een vraag aan jullie:

Hebben jullie een idee welke rode /groene led's en welke weerstand ik het beste kan aanschaffen bij een uitgangsspanning van 3 V.?
Re: rode en groene led op 3V ?
Tip, haal niet 2 verschillende voedingsbronnen door elkaar heen.
Je hebt een spanningsbron en een stroombron, beide werken anders.

Een spanningsbron heeft een constante uitgangsspanning, de stroom is variabel
Een stroombron heeft geen vaste uitgangsspanning maar de stroom is vast. De spanning wordt geregeld zodat de ingestelde stroomsterkte wordt bereikt.

Nu weet ik wel dat dit voor mij voorgesneden koek is maar wou het wel even aangeven.

Dat een led niet aan gaat heeft een voordeel, er is nog een kans dat de leds heel zijn. Bij een te hoge stroom gaan ze namelijk heel fel branden, worden warm en het is gedaan. Als de weerstanden inderdaad al gemonteerd zijn dan zou je deze kunnen proberen op een 12V gelijkspanning voeding. De led zou dan voor mijn gevoel moeten gaan branden. Waren ze toch niet gemonteerd dan is de kans klein dat ze nog gaan werken.

Een ander punt is dat de weerstand er voor zorgt dat de rest van de spanning (welke over de weerstand staat) een stroom laat lopen. De weerstand is dus een simpele stroombron, alleen wordt de stroom bepaalt door de spanning die erop staat. De led heeft een redelijk vaste Uf (de spanning welke over de led komt te staan), dus de spanning welke over de weerstand komt te staan is behoorlijk laag wat resulteerd in een hele kleine stroom. Dat veroorzaakt dat de led heel zwak kan gaan branden. De vraag is dus wat regelde je in de oude situatie,  de spanning of de stroom.
Re: rode en groene led op 3V ?
Citaat van: ronaldk op donderdag 09 januari 2020, 21:00:41Bij de gekochte straatverlichting zal ook wel een standaard weerstand tussen zitten. Kan mij bijna niet voorstellen dat het niet zo is. Hoe heb je het een en ander aangesloten? Maak daar eens een schema of een foto-tje van. Groet Ronald.
Ik heb een aantal Ali-lampjes omgebouwd, korter gemaakt, maar er zitten geen weerstandjes tussen.
Re: rode en groene led op 3V ?
Aliebengalie
gast

Re: rode en groene led op 3V ?
Jos.
Mooi dat alles dan nog brand bij je. :D
Hopelijk voor je blijft dit zo. :D :D :D
Ik heb ook een berg leds van alie , maar er zit echt overal een weerstand tussen.
Je geeft niet aan , en hoe en met wat je de de mooie mastjes voet kwa trafo .
Waarmee voed je de lampjes?
En hoe heb je ze geschakeld .

Overigens weet je wel zeker dat het leds zijn???
Ik heb dezelfde nog liggen , maar dan met gloeilampjes.

Mvg: Alex
Re: rode en groene led op 3V ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: rode en groene led op 3V ?
zijn de lampjes versies end aar hoeft geen weerstand tussen.Ik koop soms de lampjesversie en bouw deze om met leds EN een weerstand om ze op 15 volt te laten branden.De spanning van mijn algemene ringleiding.Op de ander zet ik er een weerstandje tussen of een spotgoedkope mini DC DC convertor.
Re: rode en groene led op 3V ?
@ Aliebengalie
Het zijn echt ledjes.
Kijk maar eens in het topic over mijn baan: Feldafing