Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Viessmann seinen in combinatie met Littfinski LS-DEC-DB Lichtsignaldecoder

Gestart door Robert maandag 06 januari 2020, 22:37:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann seinen in combinatie met Littfinski LS-DEC-DB Lichtsignaldecoder
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Viessmann seinen in combinatie met Littfinski LS-DEC-DB Lichtsignaldecoder
Hallo forumgenoten,

Ik ben mij aan het voorbereiden voor het plaatsen en aansluiten van lichtseinen.

De Littfinski documentatie meldt dat tbv stoombegrenzing van de leds, reeds een weerstand van 330 OHM is geïntegreerd teneinde de stroom per led tot 10 mA te reduceren.

Nu zijn de Viessman seinen ook reeds van weerstanden voorzien, dit vanzelfsprekend ook met het oogmerk om de stroom te begrenzen (specificatie stelt ca. 10 mA bij 14 tot 16 V).

Wat is nu wijsheid / aan te bevelen:

1. seinen compleet met weerstand(en) aansluiten op de decoder, met het risico dat de leds zwak branden;
2. seinen zonder weerstand(en) aansluiten, met het risico dat de leds te fel branden.

Ik heb één sein getest door de leds direct op de voeding aan te sluiten ( met voorschakelweerstand ); de leds brandden naar volle tevredenheid!

Ik ben vast niet de eerste die deze combi van seinen en decoders gebruikt. Ik kijk uit naar jullie ?goede raad? en ervaringen.

Mvrgr
Robert
Re: Viessmann seinen in combinatie met Littfinski LS-DEC-DB Lichtsignaldecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann seinen in combinatie met Littfinski LS-DEC-DB Lichtsignaldecoder
Beste Robert,

Gewoon even testen los aan de decoder en kijken wat je er van vindt, ik heb de Viessmann weerstanden verwijderd.

Groet, Anne W
Re: Viessmann seinen in combinatie met Littfinski LS-DEC-DB Lichtsignaldecoder
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Viessmann seinen in combinatie met Littfinski LS-DEC-DB Lichtsignaldecoder
Ga ik doen.
Thx