Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Dakplaten

Gestart door Dontor donderdag 09 januari 2020, 14:34:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Dakplaten
hoi,

Ik ben al enkele dagen op zoek op het internet daar platen met een dakpanmotief of een baksteenmotief. Ik kan wel papier vinden met een steen of dakpanmotief, maar ik vermoed dat kunststof platen handiger werken
Daarnet zag ik ze opnieuw voorbijkomen in het draadje van @m.user : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=23171.msg390684#msg390684

Ofwel zoek ik niet goed, ofwel kijk ik er over, maar waar ergens kan ik kunststof dak- en muurplaten vinden.
Zijn deze dan eenvoudig te verzagen met een figuurzaag?

Of maken jullie al jullie daken zelf? gips, karton, papier, ...
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Dakplaten
slaters heeft die dingen.Auhagen heeft die dingen.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dakplaten


thanks!

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dakplaten
En dan nog (eerst) ff weatheren  ;)
zie Hier

groet
Harald
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Dakplaten
Auhagen:
dakpannen 52425, 52426
bakstenen 52412, 52413

Kibri:
dakpannen 34142 (met nokvorsten)
bakstenen: 34122, 34147

Vollmer:
bakstenen 46033

JTT:
bakstenen 97422
dakpannen 97434, 97465

De platen van JTT hebben als voordeel dat die groter zijn, en maar +/-0,5mm dik. Je kan ze daardoor makkelijker gebruiken als je je muur in lagen wil opbouwen.  Wel alleen in het wit, dus zeker verven.
De platen van Auhagen zijn +/-2mm dik.
Zelf gebruik ik een combinatie van JTT voor de muren en Auhagen voor de dakpannen.

Op maat maken doe ik met een gewoon standaard afbreekmesje. Ook het maken van de openingen zoals voor de ramen.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dakplaten
Citaat van: modelattic op donderdag 09 januari 2020, 15:37:08
Want?
De onderliggende gedachte zal wel zijn geweest:
Als je de plasticglans wilt afdekken, kun je dat beter meteen doen.
Want eenmaal verwerkt in een gebouw, gaat dat niet meer zo gemakkelijk.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Dakplaten
glans haal ik weg met mengsel van water en cellulose thinner.Gewoon overwrijven en onmiddelijk afspoelen en afdeppen met keukenpapier.Glans weg en dan pakt gewone waterverf lekker goed erop als je nog wil weatheren.Lukt trouwens bij alle merken.We deden dit al na de oorlog zo :)
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Dakplaten
Speciale uitgaven van dakpannen dan wel afmetingen van bakstenen kan ik wel voor je tekenen en dan kan je ze zelf laten printen.

MoVi
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dakplaten
Dank voor jullie reacties, hier kan ik al wat mee.
Ik denk er over na om om met latex mallen te maken van deze platen om dan met gips te kunnen "kopiëren".
iemand ervaring hiermee.

Een silicone mal voor baksteentjes staat ook nog op de wish-list
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dakplaten
hoi,

Citaat van: Dontor op zaterdag 11 januari 2020, 20:46:54
Ik denk er over na om om met latex mallen te maken van deze platen om dan met gips te kunnen "kopiëren". iemand ervaring hiermee.

Kan. Je kan er inderdaad malletjes van maken. Maar waarom gips? Als je dan ook aan de hobby bent dan kan je net zo goed aan hobby met resin gieten. Ik zou gips niet zo snel nemen voor daken.

Groet Ronald.

Re: Dakplaten
Lid sinds: 2011

offline
Re: Dakplaten
Mallen maken van dakplaten is een dure oplossing.  Gebruik gewoon de plastic platen die beschikbaar zijn. En zeker geen gips, maar hars is inderdaad steviger.
Ik maak aalleen mallen, en giet met hars, indien ik een moeilijk onderdeel een aantal moet hebben. En dan alleen als ze allemaal exact hetzelfde moeten zijn. (Delen van een gevel b.v.)
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dakplaten
Citaat van: ronaldk op zaterdag 11 januari 2020, 22:15:31
Maar waarom gips?

Geen idee, leek me logisch :-)

Zoals ook @Maarten al zei: Is het uitzoeken of het maken van mallen en gieten het sop in de kolen wel waard is. Voor de prijs van een fles latex, verharder en simpelweg het gemak kan je al enkele dakplaten kopen natuurlijk.

Dit vind ik ook één van de leuke dingen aan deze hobby, het uitzoeken, proberen, opnieuw proberen, (be)denken
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dakplaten
Dag Dieter.

Een andere manier om reliëfplaten te kopiëren is met behulp van aluminiumfolie:
Leg een stuk aluminiumfolie over de plaat en strijk er met een zachte kwast over
om het reliëf over te nemen, draai dan de folie om en strijk er een laagje houtlijm
op en herhaal dit na droging zo vaak als nodig om de gewenste dikte van de laag
met houtlijm te verkrijgen.

Na volledige droging de laag houtlijm van de aluminiumfolie afhalen.
Het resultaat is een slappe plaat met het reliëf die eventueel op een
harde ondergrond, bijvoorbeeld karton of hout gelijmd kan worden.

Een low-budget manier, die geen bijzondere investering nodig heeft :idea: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2012

offline
Re: Dakplaten
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Dakplaten
Je kunt dakpannen ook maken van fijn golfkarton. Trek voorzichtig een zijde van het papier van het golfkarton af zodat je een gladde zijde en een zijde met golfjes over houdt. Daarna kras je haaks op de golfjes met behulp van een liniaal en kras pen of een niet te scherp mesje de golfjes in. Als je dit om de 4 of 5 millimeter doet dan krijg je een soort van dakpaneffect. De nokvorst maak je van iets grover golfkarton waarvan je een golf gebruikt en die haaks weer inkerft zodat ze lijken op nokvorsten.
Je moet zelf even zoeken naar het voor jou geschikte golfkarton. Het ene golfkarton is net even te grof voor een H0 dakpan en het andere is weer te fijn.

groet,
Wim
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2008

offline
Re: Dakplaten
Pieter,  ik volg de methode van Erik Nieuwenhuis ook, maar haal de alufolie niet weg.
Ik laat dat gewoon zitten. Wel breng ik nog een versteviging aan, zoals op Nproject ook genoemd wordt.
De alufolie ontvetten, als dat nodig is, en daarna eerst een primerlaagje er op.

Succes,

Wim
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Dakplaten
Citaat van: WimFPU op maandag 13 januari 2020, 19:15:26
Je kunt dakpannen ook maken van fijn golfkarton. Trek voorzichtig een zijde van het papier van het golfkarton af zodat je een gladde zijde en een zijde met golfjes over houdt.

groet,
Wim

@citaat @citaat

Zoals Wim zijn voorbeeld,
Heb ik voor een oud boerderijtje met golfkarton de dakplaten gemaakt, hier zijn het dan golfplaten



let wel bij het schilderen van het karton, dat je het best doet met een airbrush, anders gaat het karton vervormen als het vocht opneemt.

Grts Freddy
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dakplaten
Citaat van: WimFPU op maandag 13 januari 2020, 19:15:26
JJe moet zelf even zoeken naar het voor jou geschikte golfkarton. Het ene golfkarton is net even te grof voor een H0 dakpan en het andere is weer te fijn.

Wat voor mij het beste werkt en qua afmetingen van de golven redelijk H0 is,
is het karton van dozen van kopieerpapier: goed stevig met een kleine golf.

Resultaat met één stuk golfkarton, met ingesneden pannen (afstand ± 3mm.):



Resultaat met stroken golfkarton van ± 3mm. waarmee het mogelijk is om
bijvoorbeeld rond (of anders dan rechthoekig) gevormde daken te voorzien van pannen:



Het resultaat met de stroken vind ik persoonlijk wat realistischer overkomen.
De stroken snij ik overigens zeer gemakkelijk met een papiersnijmachine.

Groeten,

Erik.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dakplaten
Dat is idd ook een knappe manier om het voor mekaar te krijgen.
Mooie daken hebben jullie daar :-)

Aanlevering van karton is geen probleem hier. Ik werk in een winkel waar alles verpakt aankomt in grote kartonnen dozen.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Dakplaten
Ik was vandaag naar Houten en daar werd ik aangesproken door iemand van de firma Markenburg. Zij maken en leveren o.a. huisjes en zelfs interieurs hiervoor ( hoever wil je gaan). Thuisgekomen heb ik hun website bekeken en zag dat zij ook dakplaten leveren. www.markenburg.nl Misschien zit hier iets voor je bij.

groet,
Wim
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dakplaten
Leuke link wat je daar geeft. Al is het maar om inspiratie op te doen ...
Deze zal ik eens van nader bekijken. Thanks!
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Dakplaten
 @citaat
Tx voor de tip Wim
Grtz
Wim
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dakplaten
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 13 januari 2020, 21:45:37

Heb ik voor een oud boerderijtje met golfkarton de dakplaten gemaakt, hier zijn het dan golfplaten


Vraagje, zijn die muurtjes van klei gemaakt?
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Dakplaten
Hey Dontor,

De muurtjes zijn van gips en zijn gegoten in een mal van Spörle
De hoeken van de muurtjes zijn dan in verstek geschuurd en met houtlijm aan elkaar verlijmd

grts Freddy
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dakplaten
Nadeel van papier en klei/gips is dat je het verschil duidelijk ziet als er een plastic model naast word gezet.
Naar mijn mening klopt ook de verhouding niet echt het word snel te grof prima voor spoor 0,1,LGB,G enz maar minder voor H0
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dakplaten
 @citaat Mark, ik nodig je uit om mijn bouwtopic te bekijken.
Hierin komt echter geen enkel plastic bouwdoos voor, maar te grof ... ? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Dakplaten
Daar heb je wel een punt. Als je een plastic model ernaast zet zie je het verschil heel duidelijk.
Anderzijds, alles zelf gieten/maken is ook niet altijd evident. Maar een volledig plastic baan is ook niet mooi "naturel" :D
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dakplaten
Altijd leuk dit soort discussies. Het vervelende van de oude bouwdozen van Faller / Pola, Volmer en andere grote fabrikanten is dat ze meestal schaal 1:100 zijn. Markenburg maakt nu gebouwen echt 1:87. Het verschil tussen 1:100 en 1:87 zie je dan ook echt wel. En ook nog eens van karton en papier. Dus dan lijken dingen al heel anders.

Zelfde geldt voor bomen e.d. de goedkope klant en klaar bomen van de diverse fabrikanten zijn relatief gezien te kijken. Een boom van een beetje leeftijd is meestal een meter of 10 (H0: 114mm) tot 20 meter hoog (h0: 229mm). Dat is dus al de dubbel hoogte van een standaard woning.

Er is een franse bouwdozenfabrikant die gipsen wanden gebruikt. Volgens mij MKD, ik zal eens kijken. Ik heb nog twee bouwdozen van staan. Dat ziet er echt niet slecht uit.

Groet Ronald.
Re: Dakplaten
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dakplaten
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 21 januari 2020, 12:59:23
@citaat Mark, ik nodig je uit om mijn bouwtopic te bekijken.
Hierin komt echter geen enkel plastic bouwdoos voor, maar te grof ... ? :roll:
Ik zeg ook niet dat het te grof is maar de verhoudingen kloppen niet een 0,5 mm is in werkelijkheid al 44,5 mm daarom is H0 eigenlijk een drama om alles 1 op 1 na te maken eigenlijk zou je dat alleen met metalen in verhouding kunnen maken met kunststof is het al te dik.