Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??

Gestart door Firstborneagle woensdag 08 januari 2020, 22:41:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Ik heb recentelijk perronoverkappingen gemaakt met kerstverlichting om de boel in het donker wat op te lichten, Nu zat ik mij af te vragen of dit in de trein voor hetzelfde effect gaat zorgen, gewoon even proberen.  De leds zijn klein genoeg om door het raam te schuiven naar de volgende wagon, nadeel is dat de wagons niet meer te ontkoppelen zijn,  groet Arend
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Als dit gaat werken komen batterijen en schakelaar in het eerste rijtuig
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
 @citaat Dan moet je dus iedere keer voor het vervangen van de batterijen en het aan en uitzetten het rijtuig openen? Is dat handig? Waarom niet gewoon ledstrips gebruiken zoals Wijbe dat doet? Wat is het voordeel hiervan?

Groet Ronald.
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Dit lijkt mij ook geen juiste oplossing Arend, ik zou voor ledstrips gaan die zijn er in vele soorten en maten en prijzen  :)
Maar over het algemeen kosten ze je de kop niet, tenzij je voor de bekende merken gaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Jullie hebben gelijk, ik heb ondertussen het draadje van Wijbe ook gevonden. Ook die stekkertjes en zo. Alleen wou ik eigenlijk geen slepers er bij, gaat er weer stroom in die ik nodig ben voor de locs. En die stroom doorvoerende koppelingen vind ik maar slecht koppelen. En ik heb nog wat rijtuigen die knipperen als een gek. Kortom, ik heb van alles liggen wat niet beviel. Slepers tegen het rijtuig geplakt zodat ze zich niet met de blok schakelingen gaan bemoeien en om weerstand te verminderen van een sleep wagons. Ik had nog zo'n setje liggen en dacht probeer het nog eens een keer.
Maar jullie hebben gelijk, dit gaat em ook niet echt worden. Er zitten ook maar 5 lampjes per rijtuig aan, en ik had er nog niet echt over nagedacht waar ik de batterijen moet laten.
De lampjes zijn er ook al weer uit want ik schrok vannacht wakker en bedacht me dat ik vergeten was de led draad ook door die zwarte dingen te steken waarmee je de rijtuigen weer sluit.
Groet Arend
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Evengoed had het niet gewerkt omdat de afstand tussen de rijtuigen in de bochten iets langer wordt. Daardoor had je LED sliert strak komen te staan en de rijtuigen gaan ontsporen.
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
 @citaat en als de draad tussen rijtuigen lang genoeg is dan komt het lelijk in de rechte stukken er tussenuit gestoken of is er geen plek voor en ontspoord alles alsnog
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Al met al moet je toch een sleper hebben. En die stroomvoerende koppelingen koppelen in mijn opinie prima, maar ontkoppelen is lastiger. Knipperende verlichting is vaak een probleem met contact. Controleer even of je er niet per ongelijk een gelijkstroom wiel tussen hebt zitten. Dat maakt heel wat verschil heb ik gemerkt. Ik heb afgelopen week 7 ICR voorzien van verlichting met de printjes van Wijbe.  Alleen de 2 rijtuigen waarvan de 1 van de 2 assen gelijkstroom zijn knipperen. De rest doet het prima. Ik moet maar eens wat wisselstroom wielen gaan halen. :)
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Heb je dan alleen een sleper aan de eerste wagon en zo'n massa ding aan de laatste? Zitten er ook al kabels en stekkers aan die printjes of moet je zelf ook nog van alles solderen?
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
Aan één wagon zit de sleper. Dat is wat je doorgeeft middels de stroomvoerende koppelingen. Per wagon heb je dan ook een massaveer nodig. Je moet deze draden dan zelf aan de print solderen en van de print ga je dan naar de led strip.
Re: Super goedkope rijtuigverlichting: gaat dit werken??
In dit topic vind je een paar inbouw voorbeelden.

Ik zag dat bij een tweetal ombouw verslagen de foto's verloren waren gegaan. Bij deze weer hersteld.