Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Diorama (in modules?)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Diorama (in modules?)  (gelezen 661 keer)

Dontor

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Diorama (in modules?)
« Gepost op: donderdag 02 januari 2020, 18:12:03 »

Allen,

Deze week ben ik begonnen met mijn eerste echte diorama-project.
Het idee van de eerste diorama is om een "homestead" te maken. Het betreft hier dus een gezin wat op een lap grond zelfvoorzienend door het leven gaat.
Moestuin, dieren kweken, hout hakken, ...

Als hoofdgebouw koos ik voor FALLER 130535.


Rondom het woonhuis zouden dus verschillende aspecten van het zelfvoorzienend leven komen.
Ondertussen heb ik ook een 3D print gemaakt van een tuinhok die ergens op het terrein komt te staan.

Mijn idee is nu om op termijn verschillende modules naast elkaar te kunnen plaatsen die gaandeweg een geheel gaan vormen.
Waarom modules? Om mijn vrouw tevreden te stellen en niet zo onmiddellijk een hele ruimte te moeten inpalmen ;-)

Het idee is momenteel dat vooraan elke diorama een straat zit die dus verder loopt in de tweede, enz ...
Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.

Enkele vragen nu aan de experts:

- Is mijn idee überhaupt een goed idee?
- Laat ik de straat strak vooraan recht doorlopen OF laat ik ze door de diorama's kronkelen om meer effect te maken?
- Blijf ik plat werken of steek ik heuvels/bergen in de dio's?
- Kan ik teveel gebeurtenissen in één dio steken?
- Hebben jullie andere ideeën om dit project te realiseren?
Gelogd

r.bles

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • MMT arts 1:87
Re: Diorama (in modules?)
« Reactie #1 Gepost op: maandag 06 januari 2020, 12:42:42 »

Zeker een leuk idee! Doordat je modulair gaat moet je compromissen sluiten, die ten koste gaan van je indeling, op een naad kun je immers niet bouwen. De weg vooraan recht maakt het geheel vrij steriel, maar gezien de ruimte kun je misschien niet anders. Het zou de boel wel wat speelser maken. Hoogte verschillen net zo, maar is lastiger om naden in opvallend te maken.
De hoeveelheid details hangt voor een deel af van het onderwerp. In een stad kun je meer actie kwijt dan in een polderdio. In de polder heb je meer vogels en klein vee.
Een moestuin met klein vee voor zelfvoorziening geeft veel leuke opties waar je veel variatie mee kunt maken. Ook veel te kijken.
Ik vind het wel een uitdaging om het zo te maken dat je na een half uur kijken nog nieuwe dingen ziet zonder dat het hysterisch wordt. 

Maak een schets van het geheel op schaal, evt met de toekomstige uitbreidingen,  zodat het wat inzichtelijker wordt.

Succes
Robert
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Diorama (in modules?)
« Reactie #2 Gepost op: maandag 06 januari 2020, 13:02:03 »

hoi,

- Is mijn idee überhaupt een goed idee?

Waarom niet? Het is toch een goed idee? En anders bouw je zo weer iets anders  :D

- Laat ik de straat strak vooraan recht doorlopen OF laat ik ze door de diorama's kronkelen om meer effect te maken?
- Blijf ik plat werken of steek ik heuvels/bergen in de dio's?
- Kan ik teveel gebeurtenissen in één dio steken?
- Hebben jullie andere ideeën om dit project te realiseren?

Wat vaak gebeurd is dat een "compleet" plan gemaakt wordt van wat men wil. Dan in delen knippen (modules) en deze verder uitwerken. Het is ook een kwestie van eigen smaak. Wat vind je leuk. Een diorama (modelbaan) kan je zelf helemaal inrichten zoals je zelf wil. Daar zijn geen echte "eisen" of "standaarden" voor. Het is vooral wat je zelf allemaal leuk, mooi en wat je wil uitbeelden. Teveel kan bijna niet.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 26 queries.