Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

trein langzamer laten lopen met diode

Gestart door Harrie woensdag 08 januari 2020, 22:40:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
trein langzamer laten lopen met diode
Kan mij iemand helpen met het volgende.
Op mijn schaduwstation staan div. treinen die allemaal ongeveer met de zelfde snelheid lopen.
Maar een trein de 3003 loopt veel harder dan rest dus als deze vertrekt moet ik handmatig de snelheid terug brengen en als hij weer binnen is moet ik weer alles handmatig bij stellen.
Dit zou ik kunnen veranderen om in de 3003 diodes te plaatsen.
Heeft hier iemand ervaring mee, en zo ja is er een schema hoe dit moet gebeuren. gr. Harrie
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Je kunt dit ook oplossen door een decoder te gebruiken en de max snelheid te verlagen.
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Ik neem aan dat je analoog rijdt.
Gewoon enkele diodes anti parallel schakelen met alleen de motor.
Dat proefondervindelijk eventueel enkele keren in serie zetten.

groet
Harald
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Ik denk dat je wel 4 of zelfs 6 diodes moet gebruiken voordat je er echt iets van merkt. Ik heb ook een 3003, en die loopt echt onwijs hard...  ;-)
Plaats de diodeschakeling in de draad die van het relais naar de motor loopt, dat is het eenvoudigste.
PS.: In de exploded view staat een simpel schemaatje: https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/ , klik op "3003".

Edit: Er zijn twee verschillende schema's in omloop, bij de ene ligt het omschakelcontact aan massa, bij het andere een van de borstels... Eerst even kijken, dus!
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Of een (simpele) decoder inbouwen. Dan kan je de maximale snelheid via de decoder in stellen. Dat werkt ook analoog gewoon. Zonder al te veel gedoe met tig diodes.

Groet Ronald.
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Citaat van: ronaldk op donderdag 09 januari 2020, 08:31:08
Of een (simpele) decoder inbouwen. Dan kan je de maximale snelheid via de decoder in stellen. Dat werkt ook analoog gewoon.

In dit geval geen hele oude blauwe trafo gebruiken, die kan je decoder vernielen door de omschakelspanning voor de rijrichting!
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: trein langzamer laten lopen met diode
 @citaat
Daar kunnen dan ook weer diodes tussen ....

groet
Harald
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Bedankt voor de reactie, maar heb je soms een tekening of foto waar op ik kan zien waar de diodes geplaatst moeten worden. gr Harrie
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Citaat van: Harrie op donderdag 09 januari 2020, 21:29:16
[..] tekening of foto waar op ik kan zien waar de diodes geplaatst moeten worden

De pijl wijst naar de draad die je moet onderbreken; die loopt van de spoel van het omschakelrelais naar het smoorspoeltje bovenop de motor. De enige plek om de diodes te plaatsen is waarschijnlijk vóór het relais, de loc zit verder nogal vol...

Edit: werkt niet, niet goed gekeken. :-(  Het relais krijgt dan nl. ook minder spanning en schakelt niet goed meer om.

Je moet de beide draden in de rode cirkel losmaken van de borstelhouder en aan elkaar laten zitten, en tussen dat punt en de borstelhouder de diodeschakeling opnemen.
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Dit is duidelijk ik ga hiermee aan de slag. gr.Harrie
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Ik ben eens aan het spelen geweest met diodes, en ik moet zeggen dat het effect me nogal tegenvalt! Met 6 diodes antiparallel nam de snelheid af van 141.6 naar 126.4 km/h vooruit, en van 151.5 naar 145.9 achteruit. De loc giert dus nog steeds over de rails...

NB.: Het verschil tussen voor- en achteruit zit in de wijze van aansluiten van de frontverlichting.

Misschien is het beter om twee zenerdiodes, anti-serie geschakeld, toe te passen? Of zelfs een transistor als variabele zenerdiode, opgenomen in een Graetz-brug? Die kan dan ook nog instelbaar gemaakt worden.
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Ik weet er ook het fijne niet van. Maar ik heb ook zo'n loc die niet te stuiten is, een Märklin 3013 NS 1100.
Het is mij niet gelukt om 'm aan banden te leggen, dus ligt hij in de kast.

Volgens de experts is elektronica een poging om (uitsluitend) de gevolgen in te dammen.
De oorzaak ligt in de tandwieloverbrenging, en als je de bron wilt aanpakken, dan zou je moeten kijken naar de verhoudingen tussen de tanden. Je moet het paard zogezegd in de bek kijken, en de tanden tellen.
Dat idee ging mij bij m'n allereerste loc ook een beetje te ver .....  :D
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Hallo

Vervang de koperen borstel gewoon door een zwart exemplaar.
Oude truc die märklin vroeger zelfs aanbood als set koolborstels 60033 voor langzamer rijden.

Bart
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Van tandwieltje 9 het kleine tandwieltje van 14 tanden vervangen door een 7 tands tandwiel (asje van een defect anker).Als je het grote tandwiel groter maakt loopt hij nog langzamer
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Hallo

En hoe denk je dit te gaan doen zonder de afstand van de tandwielen te veranderen?

Bart
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Ühlenbrock had ooit hier iets voor
Linkje gaat naar gelijkstroomoplossing, maar in kader staat iets over een marklinvariant
https://uhlenbrock.de/de_DE/produkte/prodarch/I000C33D-001.htm!ArcEntryInfo=0004.27.I000C33D
Jan
Re: trein langzamer laten lopen met diode
 @citaat Dit dus ===> klik
Re: trein langzamer laten lopen met diode
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 22 januari 2020, 14:59:16
Hallo

En hoe denk je dit te gaan doen zonder de afstand van de tandwielen te veranderen?

Bart
Het gaatje waar het tandwiel gezeten heeft wordt dichtgemaakt door er een stukje zink in te lijmen.Het tandwiel van 7 tanden is een gaatje geboord en geruimd van 1 mm.De lok wordt op de freesbank gespannen ,en dan wordt in de boorkop een stalen pennetje gezet en daarop het nieuwe tandwiel gezet.Nu kan ik het tandwiel precies tussen de andere tandwielen zetten met zo weinig mogelijk speling.dan wordt de boorkop teruggetrokken en het tandwiel met de pen eruit gehaald.dan een boortje van 0,9 erin en het gaatje boren op de juiste plaats en ruimen