Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding

Gestart door Annemia woensdag 08 januari 2020, 16:16:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Bij het bouwen van mijn baan kom ik het volgende probleem tegen.
Een Viessmann 5217 geeft als er een rail op aangesloten is een bezetmelding, terwijl er geen verbinding is met massa. Deze meldingen zijn er alleen op de aansluitingen 1 en 13. De andere punten reageren normaal lijkt het.
Ik werk met een CS1R en heb een paar Viessmann melders en voor de rest Märklin. De kabels tussen de S88 zijn netwerkkabel met S88-plug.
Het probleem deed zich voor toen de melder als 3e in de rij stond en ook nu bij het testen als 8e. Als ik er een Märklin S88 voor in de plaats aansluit is er geen probleem. Ik vrees dat er geen eenvoudige oplossing voorhanden is, maar misschien heeft iemand toch een suggestie?
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
de viessmann heeft een extra massa nodig
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Volgens mij alleen de eerste in de rij, daarna niet meer.
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
 @citaat

correct, éénmaal een verbinding tussen S88 massa en railmassa, weet je zeker dat er geen of een beetje verbinding is tussen de detectie railstukken en de railmassa of de puntcontacten?

sluit een draadje aan op de ingangen 1 en 13, geen melding?, dan denk ik sterk aan een "beetje" verbinding, meten is overigens weten.

als laatste, de railmassa dient over de hele baan ongedeeld en keihard te zijn (dus geen overgangsweerstanden}

Groet, Anne W
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
De module zat eerst als 3de nu als 8ste. Probleem is mee verhuist dus zit het probleem in de module.
Defect IC.

Groetjes.
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
 @citaat

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de melding komt alleen als er een railstuk is aangesloten.........er gaat dan schijnbaar toch iets van een stroompje naar massa of puko's lopen...........

Groet, Anne W

Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Ik heb getest met een losliggend stuk rails dat ik als bezetmelder gebruik, zelfs twee verschillende. Als ik dan de groene draad die ik gebruik voor de bezetmelding, aansluit op de 5217, geven poort 1 en poort 13 al een bezetmelding, terwijl er geen massacontact is.
Vraag blijft of ik deze 5217 nu nog verder zal gebruiken, of dat ik er beter afscheid van kan nemen.
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Beste Winus,

Als de andere meldpunten gewoon werken, dan kun je die blijven gebruiken, tenzij je je onzeker voelt over de toekomstige betrouwbaarheid, dan vernieuwen, kun je doen met een veel goedkopere meldeenheid van Rosoft.

Betrouwbaarheid: bij mij hangen er sinds 1990 zeven eenheden onder de baan, zelfbouweenheden, maar gebruikt dezelfde ic's als Viessmann, Rosoft en Märklin, het is namelijk hele oude techniek.

Groet, Anne W
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Viessmann 5217 bezetmelder geeft spookmelding
Anne, bedankt voor je antwoorden. Ik denk dat ik de 5217 als het nodig is toch ga gebruiken. Even zien of ik uitkom met wat ik nog heb. Ik heb namelijk ook nog twee Märklin S88's liggen dus dan pak ik die eerst. Ik zal hem in ieder geval als laatste in de serie plaatsen.