Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob

Gestart door rb95 dinsdag 07 januari 2020, 21:30:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob
Goedenavond allemaal,

Vol enthousiasme heb ik deze opstelling (zie link)nagebouwd en sta versteld van het resultaat!
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Onafhankelijke_analoge_treinbesturing

Echter heb ik een vraag over het schakelen van het 7045 relais via de gele draad. Zoals beschreven in deze wiki schakelt het relais via zowel massa als fase.
Mijn vraag is, is dit schakelen via de gele draad (fase) enkel mogelijk in combinatie met sein 7188 of kan dit ook met andere Marklin seinen zoals de 7039/7040?

Daarnaast staat op de wiki pagina over het sein 7039/7040, dat de bussen aan de achterzijde gebruikt kunnen worden voor het schakelen een 2e stroomkring, is dat niet precies ook wat het relais 7045 doet en zou het daarom dus mogelijk zijn deze "schakeling" tegelijk in het sein plaats te laten vinden? En daarmee het relais uit te sparen?

Ben benieuwd naar jullie reacties en tips.

Vriendelijke groet, Remi
Re: Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob
Remi,
De gele draad is de voedingsdraad, daar wordt niet mee geschakeld.
in de laatst schema's van jou gerefereerde link wordt de voeding van een relais verzorgt door de voeding welke uit het sein komt. Het sein heeft voor de voeding naar een voorsein in de kopse zijde een rode en groene bus welke parallel staan aan de sein stand.
Cees
Re: Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob
Wat je vraag over 7188/7039/7040 betreft: werking en aansluiting zijn identiek, evenals 7042 en 7041 (hoewel het mechaniek van die laatste drie standen heeft).
Re: Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob
Beste Cees en Erik,

Bedankt voor jullie reacties,

Kan het zo zijn dat sein 7039 deze groene en rode bussen niet heeft? Als ik namelijk mijn gele kabel van het relais in de bussen steek en het sein op rood of groen schakel komt er in geen gevallen spanning op het relais te staan zoals beschreven in de schema's.
Ik krijg het dus niet voor elkaar het relais te schakelen met als gevolg dat mijn treinen altijd afremmen :(

Groet, Remi
Re: Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob
Aha, nu snap ik wat je willt! Maar: de beide bussen worden met elkaar verbonden als het sein op veilig staat, net zoals de beide rode draden met elkaar verbonden worden. Beide dienen voor het schakelen van de rijstroom, van bovenleiding resp. puko's. Als je de voeding voor een relais wilt schakelen moet de ene bus aan de gele draad van de trafo, de andere gaat naar het relais.

Het sein 7188 heeft inderdaad ook nog een groene en een rode bus, tbv. het voeden van een voorsein, maar die zou je dan weer wel voor jouw doel kunnen gebruiken.
Re: Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraag over analoog remmen/optrekken zoals beschreven door Rob
Citaat van: rb95 op woensdag 08 januari 2020, 16:26:26
Kan het zo zijn dat sein 7039 deze groene en rode bussen niet heeft?
Op http://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/ , is er een plaatje over de seinen 7039, 7040 en 7041, en daaraan kun je zien dat sein 7039 deze bussen (aan de voorkant) niet heeft. Het sein heeft maar 1 enkele bus aan de voorkant (voor aansluiting voorsein).
Sein 7039 heeft wel 2 (rode) bussen aan de achterkant, ten behoeve van bovenleiding beïnvloeding.

Overigens is een interessante site voor oudere Märklin producten, waarop ook de voorseinen 7036 e.v. te zien zijn
https://www.nsesoftware.nl/vdweerdt_nl/manuals/marklin/pdf/Marklin%20seinen%207036%207037%207038.pdf voorseinen, die in de 3rail wiki helaas nog ontbreken.

Als je deze pdf leest, dan zie je dat voorseinen (behorend bij hoofdseinen 7039,7040 en 7041) fysiek bewegende seinbeelden geven, en dus een (of meer) seinspoel(en) moeten hebben. Dan volstaat 1 voorsein aansluitbus. Dat is een wezenlijk andere situatie.
Bij sein 7188 hoort een lichtbeeld-voorsein. Dat voorsein heeft geen eigen spoel (het is een veredeld stoplicht). De voorsein-aansluitbussen op hoofdsein 7188 geven het lichtbeeld van het hoofdsein door aan het voorsein.