Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

76510 i.c.m. CS3

Gestart door GvdW dinsdag 07 januari 2020, 12:26:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2019

offline
76510 i.c.m. CS3
Beste allemaal,

Ik ben hier nieuw en wil me eerst even voorstellen!
Mijn naam is Gert van der Winden en sinds enkele maanden begonnen met het inventariseren, aankopen en ontwerpen van een digitale M baan die ik hoop over een twee jaar te kunnen gaan bouwen als ik met pensioen ga.

Ik heb inmiddels een CS3 startset gekocht om me te verdiepen in deze mooie techniek en eigen te maken.
Mijn achtergrond is dat ik werkzaam ben in de techniek van zowel software als hardware i.c.m. vlucht simulators (B737) en dit is dan ook de hoofdreden dat ik gekozen heb voor een digitale Ho baan van M al dan niet later aan te sturen met b.v. iTrain (waarvan ik inmiddels ook een licentie heb en op een kleine test baan naar tevreden gebruik).

De ene keer met alleen de CS3 en rijwegen de andere keer met iTrain.

Nu mijn probleem; ik heb een 76510 Großbekohlung 2e hands gekocht en probeer deze via de CS3 aan te sturen.
Mij is verteld dat dit zou moeten kunnen ?

Ik heb inmiddels het forum afgezocht en ook het Stummiforum maar hier nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden helaas.

Het volgende inmiddels gedaan:
1. kraan aangesloten op de baan
2. adres 71 gecontroleerd (staat zo standaard ingesteld) dipswitch 6 staat op On > Oke
3. controle check of de kraan werkt met de optionele afstandbediening (die ik niet heb) of extern dipswitch 10 op Of > Oke
4. spanning gemeten op de rails waar de kraan op rijdt > Oke
5. lampjes onder de kolentrechter branden > Oke
6. In de CS3 handmatig de kraan aangemaakt onder DCC met adres 71 toegewezen > Oke
7. Uitlezen van decoder > Niet Oke ! (foutmelding kan niet lezen)

Zie bijgevoegde afbeelding voor meer duidelijkheid over de reeds ondernomen stappen.

Graag zou ik willen weten wat ik fout doe of (wat ik niet hoop) dat het niet mogelijk is om de kraan via een CS3 aan te sturen. Wellicht is er iemand binnen het forum die de kraan 76510 heeft werken i.c.m. een CS3

Mijn dank voor support. mvg. Gert
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
Als ik het goed zie, heb je inderdaad decodertype DCC gekozen. Als er niets aan de kraan is veranderd, zit er een fx-decoder in. Die begrijpt geen DCC, alleen MM.
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2006

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
je kunt ook ff op t symbooltje lok uitlezen drukken en kijken wat er gaat gebeuren
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
Zoals al gemeld; het is zeker geen DCC, dus dat moet je sowieso aanpassen.
Dipswitch 6 staat alleen aan, en dat is ook goed, dus als je DCC wijzigt in MM moet het gaan werken.
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2019

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
Kijk dat is waardevolle info, zo leer je nog wat!
Bedankt, ga hier vanavond mee aan de gang en MM kiezen, ik zal mijn bevindingen laten weten.
Bedankt allemaal voor de geboden hulp.
Re: 76510 i.c.m. CS3
Effe op het lok-symbool klikken zal geen resultaat hebben.
Inderdaad MM kiezen, op het lok symbool klikken, je krijgt dan toegang tot alle MM-loks EN digitaal (MM) georienteerde spullen (bijv digitale rijtuigen, kranen etc.). Je krijgt een lijst waar je doorheen kunt scrollen, maar je kunt ook het nr van je kraan intoetsen. Als alles goed werkt, komt je kraan tevoorschijn. Niet vergeten hierop te gaan staan en het vinkje rechtsbovenin aanklikken.
Je kraan staat erin. dan nog je kraan-icon opzoek, maar volgens mij heb je dat al eerder gedaan.
Dan zou eea moeten werken. Althans bij mij werkte het.
Re: 76510 i.c.m. CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
Heb je de handleiding er wel bij (en gelezen)

Bijgaand de link naar de Märklin-site: https://static.maerklin.de/damcontent/16/43/16436c670e5ccbf3c9c181982cf71bfe1434542047.pdf

John
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2019

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
Citaat van: VT601 op dinsdag 07 januari 2020, 15:01:23
Heb je de handleiding er wel bij (en gelezen)

Bijgaand de link naar de Märklin-site: https://static.maerklin.de/damcontent/16/43/16436c670e5ccbf3c9c181982cf71bfe1434542047.pdf

John

Dag John,

Jazeker, die zat er bij en ook nog op internet gekeken, echter daar hebben ze het alleen maar over aansluiting op een mobile station of CS2 (aansluiting bedrading) en op p9 en p11 maar nergens welk protocol gebruikt dient te worden.
Echter inmiddels begrepen dat ik niet het DCC maar het MM protocol moet gebruiken dus dat ga ik vanavond veranderen heb dan goede hoop dat het gaat werken!

Bedankt voor het meedenken.
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
hoi,

Citaat van: GvdW op dinsdag 07 januari 2020, 16:42:00
Echter inmiddels begrepen dat ik niet het DCC maar het MM protocol moet gebruiken dus dat ga ik vanavond veranderen heb dan goede hoop dat het gaat werken!

Oud spul van Märklin heeft meestal een motorola-decoder ingebouwd. Märklin is pas de laatste jaren bouwt Märklin ondersteuning voor DCC in.

Groet Ronald.
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2016

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
Gert,

Ik had het zelfde probleem.
Zie mijn draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64262.50
Mijn kraan is van Trix, maar ook die laat zich alleen maar sturen met MM

Ik gebruik een CS3 waarin alle commando's van de kraan zijn ingegeven en het werkt perfect. (zie filmpje in draadje)

Veel succes.

Werner
Re: 76510 i.c.m. CS3
Lid sinds: 2019

offline
Re: 76510 i.c.m. CS3
Een ieder die gereageerd heeft, de oplossing is dus inderdaad het MM protocol gebruiken en niet (zoals ik had gedaan) het DCC protocol.
Het MM protocol weer actief gezet in de CS3, kraan opnieuw gedefinieerd en ja hoor, hij werkt gelijk, alles doet het naar tevredenheid en ben er blij mee.

Bedankt allemaal voor de tips, waaronder de "gouden" tip van het MM protocol gebruiken.
Mijn eerste topic op dit forum en ben blij verrast  met al de reacties, het voel gelijk als "thuiskomen" op dit leuke forum en hoop buiten het vragen naar advies ook in de toekomst een bijdrage te kunnen leveren in de vorm van hulp of gewoon het tonen van mijn baan in wording.

Nu nog op zoek naar een M 76500 om het geplande industrie terrein compleet te maken!